Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Fb67 - 08.01.2024, 15:21:37
-
Tämmöstä ongelmaa havainnut,Auto on 2017 V60 CC 2.4 diesel ohjelmoitu Lisäätehoa ja EGR poistettu käytöstä,nyt poltoaineen kulutus ihan mahotonta,ilmeisesti yrittää
polttaa hiukkasloukua syöttää lisä polttoainetta koneeseen mutta pakokaasujen lämmöt ei nouse tarvittavan ylös,ja nyt tämä polttoaine menee moottoriöljyn sekaan
Perjantaina vaihdoin öljyt imuvaihtajalla ja sitä oli 7 litraa eli aika paljon polttoainetta seassa,normi vaidossa laitan 5.7 litraa.nyt ajettu öljyn vaihdon jälkeen 600 km
Nyt öljyn pinta taas ylhäällä,mulla on asenettu ihan oikea mittatikku siitä on hyvä seurata,auto ei vielä hälytä mitään,kai se pitää taas vaihtaa öljyt.
-
Onko lisälämmittimen automaattikäyttö päällä? Luulisi, että jos menisi maantielle/motarille, niin saisi kyllä lisälämmittimen kanssa viimeistään lämmöt riittävän ylös onnistuneen DPF-polton kannalta.
-
Kesällä toimi ihan hyvin,nämä ongelmat alkoi heti syksyllä kun kelit viileni,ajoin eilen 400 km moottoritietä satasen nopeutta ja automaatti lämmitys oli päällä,mutta eilen oli tosi kylmä 24-29 raatia pakkasta.
-
Vakoile jollain OBD-lukijalla mitä moottorin lämmöt sanoo ja oletettavasti sen jälkeen varmaan termostaatti vaihtoon.
-
Nämä uudemmat elektronisella öljypinnan tasoanturilla olevat kyllä pitäisi ilmoittaa moottoriöljyn ylitäytöstäkin jo ~6l kodilla.
Haisiko vanha öljy löpölle? Onko antanut mitään vikailmoituksia täyttyvästä DPF:ästä? Luulisi suodattimenkin tukkiutuvan, jos poltto ei onnistu.
-
Auton oma lämpömittari on keskellä missä se on aina ollutkin,kävin postista hakemassa merkkikohtaset keulasuojat ja asensin ne paikalleen ja kävin ajamassa 60 km testilenkin matkaajoa,niin ainakin kulutus tippu.eilen Helsingin reisulla keskikulutus 8.7 lit. nyt lyhyellä 60 km lenkillä 5.4 lit.
-
Olen kyllä sitä mielta,että jos EGR poistetaan niin myös DBF pitää tyhjentää ja poistaa myös..mutta se katsastus.
-
Kyllä näiden viispyttysten dpf:ä on melko murheeton, ettei sitä mielestäni kannata poistaa. Yleensä joku toinen vika, esimerkiksi ahtovuoto aiheuttaa murheita dpf:än kanssa.
Käy heittämässä viimeistään sitten pidemmän (~100km) maantielenkin, kun ensimmäisen kerran tulee varoitusilmoitus kojetauluun. Muistaakseni alkaa dpf polttamaan, kun nokimäärä ~25gr maantiellä, ~30gr kohdilla alkaa pakottamaan polttoa pienemmissä nopeuksissa, ~35gr jälkeen tulee ilmoitus kojelautaan ja ~50gr jälkee joutuu tekemään pakkopolton ja 100gr jälkeen ei välttämättä enään edes pakkopoltolla puhdistu.
Kun sinulla on egr:ä tulpattu, niin tuon 25gr nokimäärän kerryttäminen vaatii ~1000km ajoa, esimerkiksi pitkissä maantieajoissa tuota nokea ei pahemmin edes kerry.
Omakohtainen kokemus on joulunpyhiltä, että 750km maantierupeamalla nokea ei kertynyt paljoa yli grammaa koko matkalla.
Mitä kulutukseen tulee, niin kulutus voi vaihdella helpostikkin 5-11l/100km välillä.
Itse ainakin suosittelen tuota viimasuojaa näiden uudempien vitospyttyjen keulalle. Vanha harmaakantinen oli huomattavasti lämpöisempi, kun nämä uudemmat 2010-> "d5244t10":istä uudemmat kehitysversiot.
-
Nyt on taas öljyt vaihdettu,perjantaina laitoin uudet öljyt 5.6 litraa ajettu 650 km,nyt tuli imuvaihtajalla ulos 7.0 litraa eli polttoainetta oli 1.4 litraa öljyn seassa
No iltapäivallä aika Volvon merkki huoltoon ja ajetaan uudet päivitykset sisään,eli auto palautuu tehdasasetuksiin.
-
Nyt on taas öljyt vaihdettu,perjantaina laitoin uudet öljyt 5.6 litraa ajettu 650 km,nyt tuli imuvaihtajalla ulos 7.0 litraa eli polttoainetta oli 1.4 litraa öljyn seassa
No iltapäivallä aika Volvon merkki huoltoon ja ajetaan uudet päivitykset sisään,eli auto palautuu tehdasasetuksiin.
Varmasti järkevä päätös 8)
-
Ei se softasta kiinni ole joku vika sulla nyt on autossa
-
Se on kiinni EGR :stä viime talvi mentiin Rica stage 2 ja EGR toimi,ei mitään ongelmia poltot toimi ja yhtään ei öljy lisääntynyt.
-
EGR ei tuohon voi oikein mitenkään liittyä. Siellä on joku muu vika jonka takia auto ei esimerkiksi lämpene tarpeeksi ja EGR on sitten lievittänyt oiretta tuomalla koneeseen lisälämpöä.
-
Auton oma lämpömittari on keskellä missä se on aina ollutkin,kävin postista hakemassa merkkikohtaset keulasuojat ja asensin ne paikalleen ja kävin ajamassa 60 km testilenkin matkaajoa,niin ainakin kulutus tippu.eilen Helsingin reisulla keskikulutus 8.7 lit. nyt lyhyellä 60 km lenkillä 5.4 lit.
Auton omat mittarit on rakennettu viitteeksi ja kuljettajan mielenrauhaksi, ei näyttämään todellista lukemaa. Se voi olla että sulla on esim. termostaatti hieman viallinen ja jättää lämmöt vaikkapa 70-75 asteen kohdalle, vaikuttaa jo huomattavasti regenerointiprosessin sujumiseen.
Erään saksalaisvalmisteen korjaamokirjoista löytyi kuvaus heidän mittaristaan, lämpötilassa 77-105 mittari näyttää 90 astetta ja silloin se toimii oikein...
-
Muistaakseni toi Volvon digimittaristo näyttää täyttä lämpöä 63-105°C, eli todella suurpiirteinen. :D
-
Itse ainakin suosittelen tuota viimasuojaa näiden uudempien vitospyttyjen keulalle. Vanha harmaakantinen oli huomattavasti lämpöisempi, kun nämä uudemmat 2010-> "d5244t10":istä uudemmat kehitysversiot.
Aamen
Moottorin lämmöt jää -22°C:ssä +70-75°C väliin polttoainekäyttösen lisälämmittimen ollessa AKTIIVINEN. TMAP (moottoriin menevän ilman lämpötila) näytti tasaisesti -16°C kun ajeli normaalia matkavauhtia rajoitusten mukaan. Sisätiloihin pyynti +23°C
Koko keula umpeen ja -32°C lämpötilassa TMAP enää -7°C. Moottorin lämpötilassa ei juuri nousua tapahtunut, mutta annettakoon anteeksi. Tuo -32°C on aika paljon pahempi kuin -22°C :D
Yllä kuvattu on siis pelkästään maantieajoa, kaupunkiajosta kertominen ja siihen vertaaminen on turhaa ajanhukkaa.
Niinja moottori on D5244T15. Uusi OEM termari vaihdettu lokakuussa ::)
No iltapäivallä aika Volvon merkki huoltoon ja ajetaan uudet päivitykset sisään,eli auto palautuu tehdasasetuksiin.
Oikein!
Jotkut omat tyytyväisiä tuohon tamperelaiseen ohjelmapajaan, mutta ajoittain tuntuu olevan lapsellisia ongelmia joita ei saada selville
-
Nyt on lämmöt katottu testerillä,ulkolämpö 2 astetta auton keula täysin ummessa ei vebastoa matka ajo 88 astetta,viri softa EGR pois.sitten auto palautettu täysin vakioksi
samat matka ajot 88-90 astetta