Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Projektipäiväkirjat

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

(1/20) > >>

RTP:
Kun pari lonkeroa johtaa loistavaan ideaan... ja vielä selvinpäinkin se vaikuttaa toteuttamisen arvoiselta.

Projektina on rakentaa F-ryhmän ralliauto Volvo S40 2.4i. Tiettävästi samalla myös maailman ensimmäinen tälläinen ralliauto. Tehdas on tämän aikoinaan rata-autoilua varten luokitellut kilpakäyttöön, mutta eipä noita radallakaan paljoa taidettu nähdä.

Kesällä 2022 autoliikkeen rivistä löytyi sopivalla hintalapulla 2004 vuosimallinen aihio, josta tätä ruvettu tekemään.


Koska tehdään tiettyjen sääntöjen mukaan, moottori tulee pysymään vapaasti hengittävänä. Muutoinkin nyt alkuvaiheessa moottori tullaan pitämään sisuskaluiltaan "vakiona" ihan kustannusteknisistä syistä johtuen. Tällä kuitenkin halutaan päästä ajamaan jo 2024... riippuu toki monessako kohtaa lähtee mopo lapasesta ennen sitä  :D

Tällä hetkellä suunnitteilla:
- Jotenkin välitetty M56H2 vaihdelaatikko Gripper lukolla
- Kisa-alusta by Bigem
- Kuitulokarit, konepelti ja takaluukku -> Tehdään vasta kun autolla päästy ajamaan
- Polykarbonaattilasit -> Tehdään nyt todennäköisesti vain ovien laseihin
- Kisaisempi moottori -> Kaukana tulevaisuudessa

Haasteita matkan varrella varmaan tulee piisaamaan "riittävästi"  ;D

Autossa tällä hetkellä paikallaan:
- Finess turvakaaripaketti
- Full race sähköt, sisältäen itsetehdyt johtosarjat, MaxxEcu PDM20 + Ecumaster Battery Isolator + BlinkMarinen 12 näppäiminen CAN-näppis
- MaxxEcu Sport moottorinohjaus
- Nopeutettu ohjausvaihde, 2 kierrosta laidasta laitaan. (Vakiokuoriin tehty vakiotangosta)
- Teräspunosjarruletkut kauttaaltaan, hydraulinen käsijarru, 3-tie venttiili + paineensäädin takapiirille
- Polyuretaanipuslat jokaisessa alustan tukivarressa
- Akku siirretty takakonttiin

Projektin tämän hetkinen (13.4.2024) tila:

RTP:
Ensimmäiseen puoleen vuoteen on siis lähinnä vain purettu autoa, mutta yksi muillekkin "nice to know" juttu tuli vastaan. Kun ralliratille etsin keskiötä, niin kaikilla valmistajilla tuntuu olevan virhe yhteensopivuuksien kanssa. Ja täten minullekkin saapui ensiksi ykköskorisen S40 keskiö. Lähes poikkeuksetta valmistajat ilmoittavat S40 kohdalla yhteensopivuuden vaihtuvan -07 faceliftin yhteydessä vaikka se todellisuudessa on vaihtunut jo tuossa korimallin vaihdossa. Eli jos joku halajaa tälläiseen suoraan oikeaa keskiöä pitää ottaa se mitä väitetään 07 -> sopivaksi.

Ristus:
Tämä vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta.

Juho_:
Mielenkiintoinen projekti.  :)

Jos jaksaa näperrellä, ni koneeseen saa suht edullisesti läppärungot ite soveltamalla 2x 675 daytonan läppiksistä niin saa heti alkuusa paremman imusarjan.

Kantta vaa saa 'hieman' työstää että alkaa hengittää kunnolla, mut kyllä tuostakin kiukaasta varmasti sopivasti voimaa saa kaivettua. ;)

RTP:

--- Lainaus käyttäjältä: Juho_ - 19.02.2023, 17:38:28 ---Jos jaksaa näperrellä, ni koneeseen saa suht edullisesti läppärungot ite soveltamalla 2x 675 daytonan läppiksistä niin saa heti alkuusa paremman imusarjan.

Kantta vaa saa 'hieman' työstää että alkaa hengittää kunnolla, mut kyllä tuostakin kiukaasta varmasti sopivasti voimaa saa kaivettua. ;)

--- Lainaus päättyy ---
Joo eiköhän tuostakin pitäisi aika vähällä yli 200 heppaa irrota, mutta keskitytään niihin sitten paljon myöhemmin  ;D.
Edellisissä kilpureissa ollu liki puolet vähemmän tehoa, joten eiköhän tämä vakiokin alkuun piisaa. "Unelma" tilanteessa voisi ruveta toista moottoria jossain kohtaa kasaamaan johon sitten katsella tuota virittämistä enempi.

Niin jäi mainitsematta, että kaaret on toki tulossa ja tilattunakin. Toivottavasti maaliskuun aikana saadaan putket sisään. Myöskin nopeutettu ohjaus on suunitelmissa, tämä toki vielä vähän epävarmaa onnistuuko.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta