Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Machist - 18.10.2018, 09:57:17

Otsikko: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 18.10.2018, 09:57:17
Moro,

Tässä jonkun aikaa on tullut kurvailtua 850:llä ja mukava auto, vaikka vanha onkin.
Automaatti laatikolla ja ei tuo kulutus ole kuin 10 pintaan, joten 10tkm kun vuoteen tulee max, niin eipä dieseliä kannata hommata.
Amerikanvientimalli, joka uitettu Suomeen joskus 2000? ja ollut lähes samalla paikkakunnalla siitä asti.


(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_8919.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_8875.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_8872.jpg)

Muutamia vaivoja kuitenkin on...

Takaa nivot antautui -> vaihdettu jäykemmät jouset ja hajottamolta ehjät nivot. on nyt ihan ok.
Puhaltimen moottori hajosi/liitin suli. Vaihdettu uusi moottori ja liitin.

Muuten on mennyt öljynvaihdolla.

Nyt kuitenkin pitäisi muutama juttu tutkia:

- Kone nakuttaa kylmänä, mutta lämmetessä katoaa. Öljynä 5w-40.
- Jakopää rempattava mittarissa 178mailia eli noin 287tkm. viime remontti tehty 2013 / 144 114miles. Eli joku 55tkm on ajettu, mutta eikös vaihtoväli ole 5 vuotta?

Mitähän tuolle nakuttamiselle osaisi? Ilmeisesti se johtuu hydraulisista nostimista, joille ei tule tarpeeksi öljynpainetta kylmänä?

Jakopään remppaus voisi onnistua itseltäkin? ei taida vaatia mitään erikoistyökaluja.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Nick - 18.10.2018, 11:35:56
Jakopään vaihtoväli on maahantuojan määrittelemä 4v / 120tkm.
Onko kuittia aiemmasta jakopääremontista tai tietoa onko tehty alkuperäisosilla?
Tarkoitan alkuperäisosilla merkkiliikkeen laatuvaatimuksia.

Tässä hiljattain laitatin omaani jakopään vesipumpun kanssa.
Vaihdetut remmit ja osat näkivät reilu 90tkm ja vajaa 13 vuotta. Vesipumpulla oli ikää enemmän.
Vanhassa apulaitehihnassa oli nähtävissä muutamia hiusmurtumia, mutta jakohihna päällisin puolin näytti kuin uudelta.

Jos tarvikeosat kiinni niin voisi remontti olla paikallaan, mutta jos alkuperäisosat ovat autossasi en kiirehtisi....
ja tietenkin omalla vastuulla mennään.

Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 18.10.2018, 15:32:40
Ok, täytyy tutkia.
Saattaa olla etä kuitteja ei välttämättä ole.

Täytyy vaan tuo nakutus tutkia, ennen kuin alkaa muuta remonttia tekemään.
Olisikko mitään järkeä tehdä forte käsittely ja sitten laadukkaat öljyt sisään (mitä öljyä?)?

Yksi tyypivika taitaa olla se öljypohjan puolella olevan o-renkaan haurastuminen -> vetää ilmaa ja öljynpaine laskee.
Mutta tekisikkö se sitten lämpimänä myös?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Elk - 18.10.2018, 16:53:35
Täytyy vaan tuo nakutus tutkia, ennen kuin alkaa muuta remonttia tekemään.
Olisikko mitään järkeä tehdä forte käsittely ja sitten laadukkaat öljyt sisään (mitä öljyä?)?

Yksi tyypivika taitaa olla se öljypohjan puolella olevan o-renkaan haurastuminen -> vetää ilmaa ja öljynpaine laskee.
Mutta tekisikkö se sitten lämpimänä myös?
Tuo nakutus kylmänä on ihan ominaisuus, ei vika, eikä siitä ole syytä huolestua kun sitä ei lämpimällä koneella kuulu. Sitten jos vielä 15 minuuttia käynnistyksestä kuuluu painimien naputus, on asialle syytä tehdä jotain.

Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 18.10.2018, 20:39:20
Tuo nakutus kylmänä on ihan ominaisuus, ei vika, eikä siitä ole syytä huolestua kun sitä ei lämpimällä koneella kuulu. Sitten jos vielä 15 minuuttia käynnistyksestä kuuluu painimien naputus, on asialle syytä tehdä jotain.

Ok, no kyllä se 10min aikana jo hiljenee huomattavasti.
Alussa täysin kylmä kone ja loppupuolella nin 10 minuuttia käytetty.
https://www.youtube.com/watch?v=j1bPyM8a9Nw

Voisihan tuossa käyttää kuitenkin delvacit sisässä, niin peseytyisi vähän karstat pois?

Jakopäästä ei löytynyt kuittia, muuten on avainvaunulla huollettu säännöllisesti 2014 saakka.
Ehkö se pitää ottaa ja laittaa, niin ei ainakaan siihen matka lopu.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.10.2018, 23:12:07
Minä teetin vastaavaan aikoinaan forte-huuhtelun kun öljyä kului, ei mennyt rikki eikä korjaantunutkaan. Uskaltaisin yhä kokeilla. Kylmäkilkatukset kuulostaa tutulta.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Nick - 19.10.2018, 10:01:39
Huoltokirjassakaan ei ole mainintaa jakopäästä?
Jos haluat asiaa selvittää voisit soittaa Avainvaunuun ja kysyä onko jakopäätä tehty heillä? Kaikki työt löytyvät varmastikin rekisterinumeron perusteella.

Katsoin tuon videon ja tuli mieleen pari juttua vielä.
Voisit tarkistaa raitisilmansuodattimen kunnon, sillä videon perusteella auto on ollut pysäköitynä mäntyjen alla.
Omalla kohdalla parkkipaikan kohdalla on koivu ja sehän roskaa autoa jatkuvasti melkein. Jos unohtaa tarkistaa suodattimen ja sen ympäristön niin voit
lapioida kukkamultaa suodattimen ympäriltä vaimon kukkapenkkiin hetken päästä. Lasinpyyhkijöiden ympärillä oleva musta muovipaneeli on kiinnitetty torxeilla. Irroittamalla torxit paneeli nousee apparin puolelta juuri sen verran, että saa kätensä ujutettua suodattimeen. Kaikissa ei tosin ole suodatinta ollenkaan vain pelkkä kangas.

Toinen juttu, otit videon lopussa öljykorkin paikaltaan ja näytti puskevan höyryä.
Voisit tehdä tuollaisen testin:
https://www.youtube.com/watch?v=ZHXQpCG3T00

Jos ylipaine tulee öljykorkista pihalle niin PCV järjestelmä on tukossa ja kannattais hoitaa kuntoon pian, ennen kuin alkaa moottorista stefat putoilemaan.
Hansikkaan voi muuten korvata kaupan hedelmäpussilla, ellei hansikasta löydy tallin nurkista.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 19.10.2018, 11:31:37
Ei ole huoltokirjassa mitään?
On vain paksu nippu avainvaunun kuitteja/työmääräyksiä.
Jakopäätä ei ole missään kuitissa, joten ainoastaa tuo moottoritilassa oleva tarra kertoo vaihdosta.

EDIT:
Löytyi kuitti, Avainvaunulla tehty hihnanvaihto.

Raitisilmasuodatin on uusi. Sattui olemaan tuulella lehtikuusen alla ja neulaset tippui niskaan.  ;D
Olen juuri vaihtamassa ilmansuodatinkotelon putkea, kun entinen oli teipattu.

Täytyy kokeilla tuo hanskajuttu..

Mikä tämä muuten on? en onnistunut löytämään vastaavaa osaa googlettamalla?
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_1289.jpg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_1292.jpg)

Ilmeisesti tuosta johtuu se että "check engine" palaa? On tuo patentti revennyt irti.
Kuulemma aikaisemmin polttanut valoa mutta tuon "mokkulan" tiivistämällä lopettanut.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 19.10.2018, 14:52:00
Piti Vaunulle soittaa ja laittaa kuva.
Alkoihan se selvitä.

Pierburg PA66 GF25

SAS Air Injection Valve  (sulkuventtiili tms.)

Samassa paketissa tuli myös tulpat, öljysodatin pyörijä ja vetarin kumi.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_1320.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_1321.jpg)

Ilmanputsarin putki oli myös rikki ja teipattu kasaan.
Uusi paikallaan.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_1323.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.10.2018, 20:45:11
Kyllä se PCV on tukossa. Tänään sen testasin.
Kone on vielä tällä hetkellä täysin kuiva, eikä vuoda tippaakaan mistään.

Mistä tuo PCV kitti kannattaa tilata?

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0002.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.10.2018, 20:52:53
Minä otin volvolta
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.10.2018, 22:41:48
Minä otin volvolta

Mitä siellä kustansi?

Tuo taitaisi olla sopiva? http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankcase-breathing/repair-kit-crankcase-breather/1062592/
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.10.2018, 07:47:29
Öljyloukku oli 70 euroa silloin v. 2011 ja muut osat sitten pienempiä summia. Sain epähuomiossa jopa pussillisen huohottimen ampiaissihtejä. Mulla se pienin letku oli täysin tukossa. Lisäksi ostin imusarjan tiivisteen.

Jotkut on liottaneet öljyloukkua, jos ei pelkää ottaa imusarjaa uudestaan irti ehkä sillä voi pärjätä..

Mun mielestä tuo setti on 2000-luvun malliin. Mun 94-mallissa oli enemmän letkuja. Kato mitä siihen liekki loukkuun kiinnittyy, sopiiko nuo
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 29.10.2018, 13:02:15
Kysyin vaunulta ja öljyloukku noin 36e ja letku noin 39e
Nuo kuulemma yleensä vaihdetaan.

Täytyy tietty se imusarjan tiiviste olla myös.

Taidan ottaa ja purkaa, niin näkee mitä siellä on tukossa. Tilaan osat vasta sitten.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 26.11.2018, 15:20:06
Vetarin kumin vaihto aloitettu.

Akseli lähti kuskin puolelta helposti.
Napamutteri löysälle, auto ilmaan, rengas irti ja tukivarren pultit irti.
Sitten napautus akselin päähän, niin se irtosi nätisti navasta.

Laatikon puolelle piti etsiä sopiva rauta, millä sai vähän kammettua ja napautus vasaralla rautaan.
Öljyä tuli pihalle ehkä 0,5l

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0155.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0156.jpg)

Huomasinpa että Motonetistä ostettu suojakumi (löbro, 17-3624 "GKN-Vetoniv suojak 850/V70) on ihan sama kuin alkuperäinen, mutta mukana tullut napamutteri on isommalle akselille?

Kaipa tuon kärsii vanhalla kasata?

EDIT: Lisäilin kuvia ketjun alkupäähän.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.11.2018, 16:56:16
Hmm ainakin näissä uudemmissa p2-volvoissa napapultti on venyvä eikä kestä uudelleenkiristystä vaan voi katketa. Tohon malliin en ole tuota temppua tehnyt itse mutta korjaamolla toki vaihtoivat pikkuosat periaatteen vuoksi kun tukivarret uusittiin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: dneproshin - 26.11.2018, 17:08:41
Muttereita oon käyttänyt uudestaan ja ovat kyydissä pysyneet... Toki uusiminen se suositeltava tapa on... Itse laittaisin hyvällä omallatunnolla vanhan ja vaikka maalitäplän avulla seuraisin että pysyy kireällä... Eikä nuo paljoa maksa, ehdottaisin seuraavaa remonttia varten mitat ylös niin voi hommata valmiiksi oikeanlaisen.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Lankku - 26.11.2018, 18:39:50
Vanhalla mutterilla kasaan vaan. Uudessa mutterissa lukituskynnet ovat monesti niin sisällä, että vetoakselin kierre menee pilalle. Seuraavalla irrotuskerralla pääsee rälläkkähommiin kun mutteri leikkaa kiinni.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.11.2018, 09:42:51
jep.. vanhalla mennään.
Eihän se uusi paljoa maksa, mutta kun tulee matkaa +30km lähimpään varaosaliikkeeseen ja 100km Motonettiin/Avainvaunulle, niin ei viitti asiakseen hakea  ::)

Olipahan työmaa saada vaseliini pois, mutta löpöpesu ja jarrukliineri teki tehtävänsä.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0164.jpg)

Sitten piti hetki pyöritellä, että miten sen saa kasaan. Menihän tuo lopulta :)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0166.jpg)

Siinäpä se klemmarien kiristystä vaille..
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0170.jpg)

Taitaisi olla vaihteiston öljyt vaihdettavissa.. on melko tummanpunaista.
Laatikko toimii ja vaihtaa kyllä loistavasti. Oliko tuon automaatin öljytilavuudesta tietoa? Öljyt varmaan voisi ottaa vaunulta, niin sattuu kerralla oikeat.
ja tuleeko suurinosa öljypropun kautta pihalle?
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0167.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Huikkoster - 27.11.2018, 10:43:13
Ei tule öljyt pihalle propusta vaan huuhtelemalla tehtävä.
Osta 20l astia vaihteistoöljyä. (olisikohan ollut teboil fluid e oikeaa?)

Syyläristä öljyputki irti ja läpinäkyvä letku astiaan. Auto käyntiin, vaihteita rauhallisesti läpi käyden pari litraa astiaan, sammutus ja öljytikun reiästä pari litraa lisää. Tätä jatketaan kunnes ulos tuleva öljy on saman väristä kuin sisään menevä. 10-15l siihen menee.


Ainakin mk1 V70 öljyputkessa on kiinnitysklipsu ja o-rengas jotka pitää uusia kun putken irroittaa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.11.2018, 10:57:53
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130.0) tämä kai kasipätkään sopiva
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.11.2018, 13:38:22
Ok, sitten kai se on huuhdeltava.

Tuo Teboilin lui e näyttää täyttävän vaatimukset?
Dexron IIIH; Ford Mercon;

Ohjeessa puhutaan DEXRON III G/Ford Mercon

Piti ihan googletella, miksi tuota Dexron III G:tä ei löydy noita luokituksista.
DEXRON III H Introduced in 2003, replaced III G.


Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Lankku - 27.11.2018, 14:11:57
Noihin laatikoihin riittää suurinpiirtein kunhan öljy on punaista ja Dexron III luokitus täyttyy.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.11.2018, 21:21:33
Ok, käynpä tuon pöntön sitten hakemassa.
Se jäähdyttäjän linjan klipsi oli valmiiksi rikki ja korjattu nippusiteillä  ::)

Näkyisi olevan tämä: http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/din-assembly-parts/fasteners/snap-lock-oil-pipe-automatic-transmission-oil-cooler-oil-pipe-engine-oil-cooler/1021964/

Eikä tietenkään saa mistään muualta tuota, kuin alkuperäisenä?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 11.12.2018, 21:49:55
Irroittelin sisälokarin ja tuo pieni ruoste olikin oletettua isommalle alalle levinnyt.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0173.jpg)

Maalia lähti isolta alalta, vaikka se ei ollut kuplinut.. ruostetta oli alla.
Hioin puhtaaksi, pohjalle tuli happomaali ja tasoittelin pahimmat "rypyt".
Värinä ihan oikea Volvo Classic Green, mutta ei tuo nyt ihan 100% kyllä samalta näytä :-[

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0224.jpg)

Täyty yrittää nyt saada tuota rajaa häivytettyä vesihiomalla.. saa nyt kelvata.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0228.jpg)

Hyllyssä oli ylimääräiset valot, niin meinasin ne sovittaa keulalle  ;D
Johdot ja releet täytyy asennella. Mistä kannattaa ottaa pitkien "heräte"? Mitään rosvoliittimiä en ala käyttämään.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0223.jpg)

Pitäisi nyt PCV remonttikin aloittaa.. osat on hyllyssä.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0226.jpg)

ja sen jälkeen vaihteiston huuhtelu

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0227.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Spude1 - 11.12.2018, 23:01:08
Ainakin x70 on ratin alla olevan muovin takana pistoke, josta saisi herätteen lisävaloille. Ohjekirjasta löytyy tarkemmin siitä, mutta ainakaan omassa vm 97 ei siihen tullut missään vaiheessa lainkaan jännitettä.

Jos ei ota herätettä tuosta, niin toinen vaihtoehto on porata auton oman pitkän valon kupuun johdon mentävä reikä ja tökätä liitin polttimolle menevän plussajohdon kanssa samaan, niin ei tarvitse silputa alkuperäisiä johtoja tai tehdä muitakaan rosvoliitäntöjä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: ESE - 12.12.2018, 01:59:56
Mun mielestä nakutus aika äänekäs. Muuten ketju kuvitettu todella tyylikäästi. Likimain FAQ-ainesta :) Olisipa itsellä tollaiset tilat askarrella :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 12.12.2018, 12:16:21
Täytyy tuo heräte etsiä, kunhan kerkee keskittyä asiaan.

Nakutteleehan se kylmänä, mutta öljylläkin on tekemistä asian kanssa.
Pitäisi vaihtaa nyt samalla moottoriöljytkin.

Valvolinen mukaan suositus on
Valvoline Maxlife 10W-40

Meneekö tuo Volvon suosituksiin? Ilmeisesti pitäisi olla ihan ok öljyä ja monet sanoneet että öljyn syöntikin on vähentynyt.

Toinen vaihtoehto olisi Kendall Victory 10w/40.
Kendallia löytys ihan omalta kylältä, mutta Valvoline olisi tilattava.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 13.12.2018, 12:21:35
Taidan käydä Liqui Moly LEICHTLAUF HC7 5W-40.
30€/5L ja ei tartte tilailla kun löytyy naapurikylältä.

PCV remontti aloitettu.

Akku, ilmanputsarin kotelo, venttiilikopan päällä oleva suoja pois ekana.
Sitten tuo ilmanputsarilta menevä putki pois tieltä, niin näkee nuo kaikki letkut ja johdot mitä täytyy irroitella.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0230.jpg)

Tuolla näkyy hieman huonosti, mutta kuitenkin yksi kumikulma joka on puhki.
Näitä on ainakin 10kpl, jotka täytyy irroitella ja vaihtoon taitaa mennä kaikki..
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0235.jpg)

Ruiskun kiinnitykset 2kpl ruuveja irti ja se alumiinisuoja lähtee nykäisemällä pois.
Tässä mallissa on ruuvi tuolla kiskon päässä, joka pitää linjan paikallaan.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0232.jpg)

Johdot irti
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0233.jpg)

Polttoainelinja irti ja vaihtoon menee tämäkin pätkä. Kannattaa myös testata onko järjestelmässä painetta, ennen kuin irroittaa letkuja.
Kiskon toisessa päässä on neulaventtiili, josta saa paineet pihalle.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0236.jpg)

Sitten kun lähtee polttoainelinjaa seuraamaan tankillepäin siellä on 2kpl kiinnikeitä.
Molemmat irti. Muuten ei anna tarpeeksi löysiä että ruiskut saisi irti.
Koneen päällä yksi:
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0237.jpg)

Koneen takaosassa toinen:
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0238.jpg)

Sitten vain varovasti nykimään koko asetelmaa irti.
Oli todella tiukassa ja yksi kerrallan piti "heilutella" irti. Lähti lopulta.
Huomaa että tuolla pohjassa on paineensäädin? johon tulee yksi alipaineletku, joka on jo irti kuvassa.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0239.jpg)

Sitten tuo viimeinen linja irti, tiukassa oli tämäkin mutta ei siellä ole kuin o-rengas pitämässä.
Tässä vaiheessa tulee sitten joku desi bensaa käsille.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0240.jpg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0241.jpg)

Tähänpä se nyt jäi kun piti töihin lähteä.. Seuraavaksi täytyy alkaa noita imusarjan pultteja kopeloimaan ja irroitella viimeiset johdot/letkut sekä kaasuvaijerin asetelma.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0243.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 14.12.2018, 09:10:20
Kaasuvaijeri/alipaineletkuhässäkkä irtoaa suht helposti.
Välivipu kammetaan tuosta nivelen kohdasta irti, letkut pois ja 3kpl 10mm ruuveja irti.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0244.jpg)

Sitten tuo asetelma sivuun ja letkuihin vielä merkinnät, niin saa oikeisiin paikkoihin takaisin.
Muutama johtokin täytyy irroitella.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0245.jpg)

http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0246.jpg

Kaasuläppä? täytyy irroitaa, että pääsee helpommin käsiksi imusarjan reunassa olevaan ruuviin ja EGR:ään.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0247.jpg)

Lemmari ja letku irti venakopan päältä, oli muuten aika tukossa  :'(
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0248.jpg)

EGR:n putki ja anturin johto täytyy irroittaa. tuo 22mm mutteri lähti nätisti auki.
Anturin johdon liitin on todella ahtaassa paikassa.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0254.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0253.jpg)

Tässä näkyy ne pulttien paikat:
https://youtu.be/eEZzqyu2a6c?t=1289

Hankalin oli tuo vasemman alareunan imusarjan pultti ja kaksi pulttia jotka on näkymättömissä imusarjan alla  :idiot2:
Käytännössä niihin pääsee käsiksi vain auton alta ja öljytikun kiinnike onkin ihan helppo, mutta siitä seuraava joka on ihan lohkon vieressä on hankala.
Sitä ei näe kunnolla mistään ja hylsy ei halua mahtua jatkojen kanssa kun johtoja on tiellä.

Tässä se öljytikkua pitävä ruuvi
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0256.jpg)

Täytyi siirtää auto montun päälle, että pääsi käsiksi noihin kahteen ruuviin..
Tulipa todettua että vaikka monttu on matala, kapea ahdas ja inhottava, niin siitä on monesti myös hyötyä  ;D
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0257.jpg)

Nyt se imusarja on irti ja tulossa pois, mutta tuo EGR:n putki on niin tiukassa että se ei löysää  :'(
Täytyy jatkaa viikonloppuna jos olisi aikaa joku ilta..

Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 19.12.2018, 15:11:53
Muutama kunnon lyönti EGR:n putkeen ja irtosi lopulta. Puupalikka väliin ja vasaralla naputtelin.
Imusarjan alla on yksi letku joka menee painekelloon. Muuten siellä ei ollut mitään ihmeellistä.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0260.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0270.jpg)

Irroitin öljyloukun ja tarkastelin letkut. oli siellä osa rikki ja osa tukossa.
Muutamia menee vielä uudelleenkäyttöön puhdistuksen jälkeen.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0271.jpg)

Etenkin nuo pienet alipaineputkien kulmat mureni käsiin ja osa oli jo rikki ennen irroitusta.
Öljyloukulta lähtevä putki katkesi, oli kuin lasia.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0272.jpg)

Venttiilikopalle menevä putki oli myös haurastunut
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0273.jpg)

Nämä oli vielä ok kunnossa
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0274.jpg)

Katselin samalla liekkilukolle? menevän liitoksen, ok oli sekin.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0276.jpg)

EGR oli 100% tukossa ja karsta oli kivikovaa.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0277.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0278.jpg)

Imusarja on sisältä todella likainen, joten yritän saada sen pesuriin ennen takaisin laittoa
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0279.jpg)

Puhdistelin kaikki kanavat karstasta ja asensin uuden öljyloukun paikalleen.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0289.jpg)

Noita suoria liitoksia tein Biltemasta ostetusta letkusta.
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0290.jpg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0291.jpg)

EGR:n tiiviste ja 5kpl noita alipaineputkien kulmia on tilattu ja sitten pääsen kasaamaan kaikki paikalleen.
Saa nähdä miten tuskainen projekti se tulee olemaan  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.12.2018, 15:28:21
Onneksi on hyvät tilat projektille!
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 19.12.2018, 15:31:41
Onneksi on hyvät tilat projektille!

Tulihan tätä tilaa laitettua vuoden verran kuntoon ja vieläkin on kesken.
Yläpohjasta puutttuu kunnon eristeet, joten viilenee äkkiä ja pitäs maalata sekä laittaa sähköjä.
Hieman meinaa pimeää olla tuolla tallin takaosassa.

Mutta jos sen joskus kerkeis.. pakko näitä rojekteja edistää kun kohta ei ole millä liikkua muuten  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Nick - 19.12.2018, 23:04:48
Puhdistelin kaikki kanavat karstasta ja asensin uuden öljyloukun paikalleen.

Oliko lohkoon johtavat kanavat kokonaan tukossa karstasta samalla tavalla kuin tuo EGR mosa?
Meinaan mietiskelin tässä vaan voisko sillä olla osuutta tohon koneen kalkatukseen videolla.
Sillä öljypumppu ja sen sihti voi olla osittain myös mönjän peitossa.
Ootko katsonnut tarkemmin miltä se kone näyttää, kun otat öljyntäyttökorkin
pois.. onko puhdasta ja kirkasta vai onko mönjää näkyvissä?

Mutta samaa pitää sanoa mitä muutkin:
Loistavat kuvat kyllä ja näyttäisi olevan hyvä lämmin talli montulla, monella ei ole tohon mahdollisuutta.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 20.12.2018, 08:25:34
Oliko lohkoon johtavat kanavat kokonaan tukossa karstasta samalla tavalla kuin tuo EGR mosa?
Meinaan mietiskelin tässä vaan voisko sillä olla osuutta tohon koneen kalkatukseen videolla.
Sillä öljypumppu ja sen sihti voi olla osittain myös mönjän peitossa.
Ootko katsonnut tarkemmin miltä se kone näyttää, kun otat öljyntäyttökorkin
pois.. onko puhdasta ja kirkasta vai onko mönjää näkyvissä?

Mutta samaa pitää sanoa mitä muutkin:
Loistavat kuvat kyllä ja näyttäisi olevan hyvä lämmin talli montulla, monella ei ole tohon mahdollisuutta.

Ei ne lohkon kanavat olleet yhtä pahat. Kyllä siellä olisi pitänyt päästä kaasujen kiertämään.
Nythän ne on kaikki 100% auki, joten hieman jännittää miten käy kun saan kaikki kasaan.

Kyllä siellä näkyy karstaa kun korkin avaa, näyttää olevan sellaista kovaa nokea joka on tarttunut seinämiin.
Ei siis mitään muhjua kuitenkaan näy koneistossa. Öljytkin on vielä kirkaat vaikka ajeltu jo reilu vuosi niillä.


Meni tuo lokasuojan maalaus aivan päin  :peetu:
Muuten tuli kyllä hyvä hionnan jälkeen, mutta sävy on paljon vaaleampi mitä autossa.
Pääasia että se ei ole ruosteessa, niin saahan tuon joskus maalattua uudelleen.

Takavalot oli myös surkean näköiset, joten hion niitä samalla. Näyttää ne jo paremmalle.

Tänään täytyy kysellä osia, että sais viikonloppuna kasaan.
Sitten onkin XC70 tulossa talliin tarkasteluun  ;D

EDIT:
Kuvat on kivoja..

Takavalo ennen käsittelyä, toinen oli pahempi ja siitä mureni pinta pois
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0293.jpg)

Ekan hionnan jälkeen:
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0296.jpg)
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0297.jpg)

Epäonninen lokasuoja:
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0295.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.12.2018, 14:35:33
Olisikko kenelläkään tiedossa imusarjan pulttien momenttia/kiristysjärjestystä?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: dneproshin - 27.12.2018, 14:48:59
20 Nm, järjestykselle ei väliä. Jos uskoo tuota:

https://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/intake-torques-intake-gasket-10888/

(Itse laitoin rannemomenttiin satunnaisessa järjestyksessä, kuitenkin pääasiassa keskeltä ulospäin edeten...)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.12.2018, 14:51:16
20 Nm, järjestykselle ei väliä. Jos uskoo tuota:

https://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/intake-torques-intake-gasket-10888/

(Itse laitoin rannemomenttiin satunnaisessa järjestyksessä, kuitenkin pääasiassa keskeltä ulospäin edeten...)

Ok, tosiasia on se että ei se momenttiavain sinne mahdu.
muutama alin pultti oli hankala, kun ei sovi oikein hylsy sinne.. Jos nyt sais sen EGR:n tiivisteen niin vois lyödä kasaan.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.12.2018, 21:40:05
Itsekkään en rannemomentilla saanut kasipätkän imusarjaa rikki. Kiristin vaan varoen pikkuhiljaa, tasaisesti ja juurikin ristiin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 15.01.2019, 15:08:25
Nyt on kaikki taas kasattu uusilla letkuilla ja tiivisteillä.
Edelleenkin tekee painetta, öljytikusta puhaltaa usvaa ja korkkiin jos laittaa kumihanskan, niin puhaltaa ihan samalla tavalla  :'(

Eihän noista vanhoista mikään ollut 100% tukkeessa ja öljyloukkukin oli tyhjä, mutta karstainen.
Katselin ne lohkon kanavat myös, että ovat auki.

Varmaan täytyy pusristuspaineet mittailla ja sitten vielä tehdä sama jumppa ja tutkia ne kanavat tarkemmin?

Tuolla varmaan saa tarpeeksi tarkat tulokset: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/puristuspainemittarit/puristuspainemittari-2000016979
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Nick - 15.01.2019, 16:42:02
Ellet ole käyttänyt konetta kuin sen vartin niin tässä väläytellään mahdollisuutta siihen, että muutaman tunnin kuluessa tilanne voisi parantua:
https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-181833.html

Tuntuisi olevan noitten viestien valossa aika monta paikkaa tässä PCV hommassa, mitkä pitäs muistaa rassata auki, jotta oireet loppuisivat kuin seinään.
Onhan se hyvinkin mahdollista, että jotain jäi käymättä läpi ja siksi vielä oirehtii.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 16.01.2019, 10:26:54
Täytyypä ottaa auto liikenteeseen ja käydä ajelemassa pidempi pätkä.
Eilen ajoin pihatietä ja käytin lämpimäksi.

Kaikki huohottimen letkut / lohkon aukot tarkastettu.
Alipainevuodot korjattu myös ja putkien pitäisi olla auki.

Tällanen läjä vaihtui nippeleitä

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0432.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0430.jpg)

Uutta osaa:
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0405.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0404.jpg)

Öljyt laitoin X-1R lisäaineen kera.. Ei nakuta niin voimakkaasti/pitkään kuin ennen kylmänä.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0422.jpg)

Oli muuten hyvä ostot tuo Bilteman suodatinavain. Jostain syystä vetäsee aina jumiin suodattimen, vaikka käsin kiristää..

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0421.jpg)

Vaihteiston öljynvaihto oli helppo ja olihan se melko mustaa..

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0418.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0419.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0417.jpg)

Maalipitakin tuli kevyesti myllytettyä, kun odottelin osia.
Ei siitä uudenveroista saa kun on niin naarmuilla ja linnunpaska syönyt lakan puhki monesta kohti.
Parempi kuitenkin kuin alunperin  ::)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0399.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0398.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0397.jpg)

Takavalot hiottuna ja lakattuna:

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0389.jpg)

Tuolle lakalle luvattiin UV kestoa
(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0390.jpg)


Lisävalotkin on nyt keulalla.. Hyllyssä pölyttyneet, joten laitoin hyötykäyttöön.
Sopii jotenkin paremmin tämän ikäseen autoon, kuin joku ledipaneeli  ;D

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0428.jpg)

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0431.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 17.01.2019, 14:47:29
Toimihan se pari kilometriä.. sitten laatikko vikatilassa.
Antaa koodia A-1 3-1-3 (Faulty signal from gear position sensor (PNP) )

Eikait se auta kun auto takaisin talliin ja purkamaan  :-[
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=29921

Kokeilin nollata 4-5 kertaa tänään ja yritin myös puhdistaa sitä sensoria vaihtelemalla kepin asentoa useita kertoja.
Heittää vikatilaan aina jos käyttää "low" asennossa tai ajaa jonkun matkaa.

Onko kokemusta että tuleeko puhdistamalla toimiva vai onko uusittava kokonaan?
Näyttähän tuohon saavan noita kärkiäkin.

Tuossa olisi koko sensori
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/9466012_vaihdetunnistin_aw50_42_le_850_c_s_v70-p-469515-0

Korjaussarja
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/1037679_katk_korjaussarja_huom_tarkasta_sopivuus_volvo-p-473189-0

Täytyy varmaan ottaa se ensin auki ja katsoa miltä näyttää.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 23.01.2019, 12:47:36
Tilasin sitten tämän suosiolla.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/9466012_vaihdetunnistin_aw50_42_le_850_c_s_v70-p-469515-0

Pitäs saada tuo auto liikenteeseen ja menee säätämisen kanssa taas aikaa, joten helpoin vaihtaa koko osa kerralla.
Voihan tuon vanhan sitten huoltaa kun kerkeää.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 29.01.2019, 08:27:20
Olivat sitten vielä laittaneet tuon kohdistustyökalun samaan pakettiin.. no enpä jaksa alkaa palauttamaan.
Onkos kellään hajua miten tuo työkalu toimii?

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0548.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 05.02.2019, 08:21:59
Onneksi tuli otettua se uusi anturi, nimittäin vanha hajosi irrotettaessa.
Oli tarttunut niin tiukkaan akseliin kiinni, että katkesi tuo kierreosa yhdeltä laidalta.

Johdon irroitus oli tässä se hankalin juttu.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0606.jpg)

Anturin sisällä oli paljon kuparinsekaista rasvaa ja kontaktipinnat oli todella kuluneet ylälaidasta.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0608.jpg)

Anturi paikalleen ja työkalu kiinni akseliin. Anturissa on kohdistusmerkki joka meinaa N (Neutral) kohtaa, eli ensin piti naksauttaa parkilta pakille ja N:lle.
Sitten kohdistaa merkki keskelle hahloa ja kiristää pultit.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0612.jpg)

Noo eihän se korjautunut, kun ei saa edes vikakoodeja nollille taas. Samaa teki tuolla vanhalla anturilla myös.  :buck2:
Jos vaihteen käänsi N:lle niin sitten koodit nollautui. P:lle niin nuoli tiskiin taas.
Tarkastin napit konsolista -> ei ole jumissa. Öljytaso ok.
Vaijeri/säätö on mielestäni ok.

Aikani googlettelin, niin vika voisi olla TCU:ssa (Transmission Control Unit)
Se on tuo alempi 6.3 boksi. Tilasin uuden Liettuasta, niin näkeepähän onko muutosta.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0613.jpg)

Ei mene tämä kohtuudella nyt  :-[
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.02.2019, 08:48:10
Huh, asiallista huoltoa! O0

Mistä ostit noita alipaineletkujen "mutkia" ja mitä nuo kustansi?

Omassa 855:ssa kans sen oloiset, ettei tee mieli hiplata niitä ettei katkea....
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 05.02.2019, 09:02:47

Mistä ostit noita alipaineletkujen "mutkia" ja mitä nuo kustansi?


Ihan "Volvolta" eli täällä meillä se on Avainvaunu.
ne oli suht arvokkaita originaaliosana, oisko ollu 8e kpl.
Tarvikeosat olisi ilmeisesti hieman halvempia, mutta kestävyys on luokkaa 2v max?


Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Xanthe_ - 05.02.2019, 14:30:37
Äläs heitä automaatin laatikkoa sit poes jos vaihat. Voisin ottaa silmäilyn alle jos ei haittaa  :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 05.02.2019, 22:21:40
Äläs heitä automaatin laatikkoa sit poes jos vaihat. Voisin ottaa silmäilyn alle jos ei haittaa  :)

No tuskinpa se vika edes siinä on  ;D
Myyn sitten ehjän boksin ebayn hinnalla.
Jos se oikeasti on rikki, niin saat postikulujen hinnalla.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 06.02.2019, 12:58:46
Sen verran vielä tutkin että P ja L aiheuttaa vikatilan.
P:llä olessa ei edes nollaudu koodit ja menee välittömästi vikatilaan jos kääntää kepin P:lle.
L:llä kärsii jopa käyttää pari kertaa ja sitten nuoli jää pysyvästi päälle/vilkkumaan.

Sillä välillä saa keppiä siirrellä huoletta ja ei ongelmia.

Kaikki vaihteet kuitenkin toimii.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Nick - 06.02.2019, 15:15:16
Rullaa sivun alalaitaan, kohtaan: DTC 313/P0705: GEAR POSITION SENSOR SIGNAL INCORRECT
http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-automatic-transmission-diagnosis-wiring-diagram/

Vois olla sulle ihan huomattavasti apuja jos yleismittari pysyy käsissä?
Nähtävästi joku kontaktihäiriö jossain kohden.

Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 11.02.2019, 21:29:51
TCU vaihdettu ja ei vaikutusta.
Tarkastin öljytason ja purinpa koko anturin vielä irti sekä tarkastin liitokset.
Kyllä se anturi tuntuu toimivan. P:llä ja N:llä auton saa käyntiin ja pakille laitettaessa pakkivalot syttyy.

Tänään pyöritin 1h ja niin kauan vaihteisto toimii kun ei vaan laita valitsinta P:lle tai L:lle.

Kai se täytyy alkaa ihmettelemään jos tuon mittaisi jotenkin?

EDIT:

Nollasin koodit ja kävin ajamassa, toimii normaalisti.
Heti kun laitoin parkille niin vikatilaan  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 06.03.2019, 21:44:59
mittailin nyt mikä pinni maadoitetaan missäkin asennossa:

P = 4
R = 2
N = 2+4
D = 3+2
3 = 3+2+4
L = 3

(http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-850/auto-trans-diagnosis/Image_009.png)


Connector “A”
P = 6
R = 4
N = 4+6
D = 4+5
3 = 4+5+6
L = 5

Connector “B”
14 ………………………….. Gear Position Sensor -> näytti jatkuvasti resistanssia.

(http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-850/auto-trans-diagnosis/Image_010.png)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 11.03.2019, 20:58:57
Monta iltaa tuli tätä tutkittua ja purettua systeemit varmasti 15 kertaa.
Viikonloppuna vein pajalle ja tänään tutkivat, eipä meinannut vikaa löytyä.
Anturi antoi ihan ok arvot, mutta kun keppiä liikutteli, niin alkoi pätkimään -> tästä johtui väärä signaali.
Oli sitten avannut anturin ja yksi kupariliuska (jousikuormitteinen) oli jumissa. Kevyt hionta/viimeistely ja uudet rasvat sisään.
Nyt se toimii  8)

Nyt vaan täytyy varaosan myyneen liikkeen kanssa vääntää, että kuka maksaa korjaamon laskun.  >:(

Mitä opimme tästä.. osta alkuperäisiä osia AINA. Reilu satasen säästä tuli taas triplaten kalliimmaksi.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Nick - 12.03.2019, 11:32:45
Hyvä juttu, vika kuitenkin löytyi ja se on nyt korjattu.
Näitten vanhojen kauppakassien kanssa se on tällaista ropaamista aina.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 13.03.2019, 09:15:00
Varaosamyyjä lupasi korvata tutkimisesta aiheutuneen laskun tilille  :)
Jatkossa voi edelleenkin tilata osat samasta puljusta, kun palvelu pelaa ilman vääntämistä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 13.03.2019, 22:18:20
Radio on tässäkin rikki, joten mistäs löytyisi 1-din sovitin tähän?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Elk - 14.03.2019, 20:42:39
Radio on tässäkin rikki, joten mistäs löytyisi 1-din sovitin tähän?
Et tarvitse sovitinta, vaan radion alle tulevan säilytyslokeron, Volvo osanumero 9132775-9. Ja tietysti johtoadapterin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 15.03.2019, 09:37:56
Et tarvitse sovitinta, vaan radion alle tulevan säilytyslokeron, Volvo osanumero 9132775-9. Ja tietysti johtoadapterin.

Tuotahan ei uutena tietenkään saa ja käytetyt +20e ebayssa  :'(
Käyköhän joku noista motonetin malleista? https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2019/289161/Radion-asennuslevyt-ja-kotelot?pagenum=1

ja minkähän johtosarjan tuo tarvitsee?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Elk - 15.03.2019, 12:26:12
Tuotahan ei uutena tietenkään saa ja käytetyt +20e ebayssa  :'(
Käyköhän joku noista motonetin malleista? https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2019/289161/Radion-asennuslevyt-ja-kotelot?pagenum=1

ja minkähän johtosarjan tuo tarvitsee?
47-2208 tai 47-2209 lokeroksi, johtosarja 47-2101. Motonetin tuotenumeroja kaikki.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: tomeri - 15.03.2019, 12:28:42
Lokeroista käynee mikä vaan? Johtosarja tarvitaan mankan ja Volvon johtojen väliin, esim. Biltemasta tuotenro. 84-580 7,90€ tai Motonetista tai mistä vaan autohifiliikkeestä kalliimmalla.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 15.03.2019, 13:31:43
Täytyypä motonetista kävästä :)
Kiitos!
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 20.03.2019, 08:59:17
Huohotus loppui kun ajelin muutaman tuhat kilometriä.
Eli se sentäs onnistui kerralla  ;D

Viionloppuna voisi radion vielä päivittää, jos saan tarvittavat osat käsiini.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 22.03.2019, 21:46:43
No jo oli helppoa..
2min ja uusi soitin "asennettu"

Soitin oli 34,90e Puuilossa ja tuntuu toimivan Iphonen kanssa ihan hienosti.
Tämä oli halpa ja hyvä päivitys  ;D

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_0837.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.03.2019, 15:54:56
Pitkäänhän se toimikin..
Kylmänä lyö check engine valon päälle ja koodi on "154          EGR system flow too high in system"

Lämpimänä kun nollaa, niin sitten ei taas syty.
Näyttää vain kylmäkäynnistyksessä tulevan?

Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 24.04.2019, 13:46:51
Pitkäänhän se toimikin..
Kylmänä lyö check engine valon päälle ja koodi on "154          EGR system flow too high in system"

Lämpimänä kun nollaa, niin sitten ei taas syty.
Näyttää vain kylmäkäynnistyksessä tulevan?

Oliko kellään kokemusta tuon EGR:n tulppauksesta?
Vai kannattaako hankkia uusi EGR venttiili?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 05.08.2019, 10:22:02
No harvinaisen vähän tuntuu olevan tietoa EGR:stä?
Eipä tuo ole kesällä haitannut ja valo ei ole pakkasten jälkeen syttynyt kertaakaan.

Sytytys tms ongelmia ei ole ollut enää tulppien ja virranjakajan vaihdon jälkeen. Hyvin on pelittänyt  :)
Ainoastaan ilmastointi on pimeänä, mutta eipä tuota näillä keleillä taas tarvitse  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 31.10.2019, 15:07:41
Kesällä laitettu INA:n jakopää ja nyttenpä sitten on vain ajeltu.
Ei ole edes tuo EGR vaivannut näillä pikku pakkasilla.
Saa nähdä miten käy kun pakkaset kiristyy.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 31.10.2019, 20:39:40
Johonkin 2005-malliin asti d5:ssä voi kai egr:n tulpata ilman ongelmia, niin noin vanhassa ehkä uskaltaisin kokeilla miten käy
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Slerbahuuli - 31.10.2019, 21:12:11
Johonkin 2005-malliin asti d5:ssä voi kai egr:n tulpata ilman ongelmia, niin noin vanhassa ehkä uskaltaisin kokeilla miten käy
Syttyy vikavalo.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 09.01.2020, 21:48:09
Mistähän voisi vuotaa öljyä noin rajusti?
Kuivasin koko öljypohjan ja etuosan jarrucleanerin kanssa.

Kävin koeajolla ja tutkin uudelleen, niin öljynsuodattimen pohjassa oli useita öljyhelmiä.
Öljyä oli myös suodattimen takana kampiakselin hihnapyörän luona.
Suodatin on kyllä kireällä.

Näkeekö hän tuonne paremmin jos ottaa renkaan pois ja raottaa sisälokaria?
Epäilen että kampiakselin stefa vuotaa? Mielestäni se oli kesällä vaihdettu, mutta onpa nuo uudet tiivisteet vuotaneet monesti.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.01.2020, 22:11:48
Kuulostaa kampiakselin stefalta ja jos se on kesällä vaihdettu, niin todennäköisesti moottori huohottaa sylinteripaineen moottorin alakertaan, joka pullauttaa stefat.

Viallinen tai kulunut stefa vuotaa hieman. Irronnut stefa todella reilusti.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 09.01.2020, 22:14:20
Kuulostaa kampiakselin stefalta ja jos se on kesällä vaihdettu, niin todennäköisesti moottori huohottaa sylinteripaineen moottorin alakertaan, joka pullauttaa stefat.

Viallinen tai kulunut stefa vuotaa hieman. Irronnut stefa todella reilusti.

Täytyy koettaa tutkia tuo viikonloppuna.
Huohotinjärjestelmä on vasta huollettu ja öljyloukut yms vaihdettu, joten ei pitäisi siitä johtua.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.01.2020, 23:20:48
kone käyntiin, öljyn mittatikkua ylös ja kaasurullasta reippaasti kaasua. Jos tulee savua, niin seuraavaksi öljyn täyttökorkkia löysälle/auki koneen käydessä (varo, roiskii öljyä) ja kokeilee kädellä tuntuuko selvä puhallus. Tuntui tai ei, niin vähän kaasua (ihan hirveästi ei kannata kierrättää, ettei joudu konehuonetta pesemään). Huohottava kone puhaltaa korkin tai mittatikun kautta reilusti.

Yritin Youtubesta etsiä videota, muttei kovin hyviä löytynyt ja kaikissa sanottiin syyksi tuo huohotinsysteemi. Minusta pieni "pöläytys" on normaalia jos huohotin on tukossa, mutta ei sieltä mittatikun/korkin kautta nyt savua/kaasua saisi ihan hirveästi tulla kaasua antaessa.

Joitain tinamoottoreita nähnyt, joissa se öljykorkki on avattuna ollut kuin toinen pakoputki ja mittatikun kautta on moottorin römpötyksen tahtiin puhallellut savua. Tällöin on ollut peli selvä ja alakerta entinen (väljä).

Puristuspainemittaus tai viimeistään ohivuotomittaus tietenkin varmistaisi asian.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: RILLUV70 - 10.01.2020, 23:37:28
Ihmettelen hieman ku melkeen samaan hengenvetoon puhutaan EGR:ä, tulpista ja virranjakajasta :'( Korjatkaa jos vanha ei tajuu. Eikös EGR oo diiseleissä?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.01.2020, 23:41:20
Ihmettelen hieman ku melkeen samaan hengenvetoon puhutaan EGR:ä, tulpista ja virranjakajasta :'( Korjatkaa jos vanha ei tajuu. Eikös EGR oo diiseleissä?
Kyllä näistäkin saattaa EGR löytyä.

Omassa oli vain EVAP, eli pakosarjaan ilmaa syöttävä pumppu, mutta onpa näitä tullut vastaan myös EGR kanssa (ellen ole unta nähnyt).

Ja EGR on erittäin yleinen saastelaite bensiinimoottoreissa nykyään, muttei ollut harvinainen 90-luvullakaan. Googlen kuvahakuun "Volvo 850 EGR" niin alkaa näkymään.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: RILLUV70 - 11.01.2020, 00:12:48
Okka. Kiitti selvennyksestä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 13.01.2020, 14:59:31
Ei se kampuran stefa taida vuotaa.
Kuiva se sieltä oli ja suodattimen ympäristö/moottorin etuosa/öljypohja oli kaikkein märin.

Pesin cleanerilla kaikki ja koejaon jälkeen märkää oli ainoastaan tuon "mokkulan" alapuolella.
Mikähän tuo lienee ja menisikkö tiivistys ihan liiman kanssa?

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/vuoto.jpeg)

Täytyy nyt ajella ja välillä käyttää montulla, niin näkee onko taas märkä koko pohja.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: dneproshin - 13.01.2020, 17:33:41
Tuohon taitaa turbokoneissa tulla öljycoolerin lähtö termostaatteineen päivineen. Tiivistekin näyttäisi löytyvän numerolla 1366791, sama käy skandixin mukaan kaikkiin 850:n bensakoneisiin, oli sitä termostaattia tuossa taikka ei.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 14.01.2020, 20:29:34
Kyllä se jostain muualtakin vuotaa. Koko moottorin etuosa märkä ja öljypohjassa taas helmiä.

Näyttää että vuoto tulee ylempää kuin öljypohjan tiiviste ja melkein koko moottorin leveydeltä. Jotain juttua löysin V70 :stä joissa on sieltä lohkon välistä ” välipohjasta” vuotanut öljyä. Onkohan tässä sama kyseessä!? Ongelmat oli korjattu pesemällä ja lakkaamalla vuotava lohkojen liitos?

Imusarja irti ja tutkimaan. Onko tietoa mitä tuo lakka on ja mistä sitä saa?

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2519.0
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 16.01.2020, 08:41:16
Eikö kenelläkään ole tietoa tuosta lakasta?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 18.02.2020, 07:46:18
Syyllinen voi olla huohotin kuitenkin. Eipä sinne näe ennenkuin purkaa.
Imusarjan tiiviste tilauksessa ja kun se saapuu, niin täytyy imusarja ottaa tieltä pois.

Kyllä se päivittäisessä ajossa on edelleen, kunhan muistaa välillä öljyt tarkastaa  :D
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.02.2020, 10:29:52
Ainakin bensavolvot tuntuu 300tkm paikkeilla tykkäävän aina huohotinletkujen ja purkin vaihdosta
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 18.02.2020, 10:33:51
Ainakin bensavolvot tuntuu 300tkm paikkeilla tykkäävän aina huohotinletkujen ja purkin vaihdosta

Nehän on kaikki vaihdettu  ;)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103300.msg1061393294#msg1061393294

Oisko sieltä nyt joku liitos irronnut?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: belem - 21.02.2020, 19:12:38
Mulla omassa viime kesänä jäi poisotetun suodattimen tiiviste sinne suodatintelineen uraan ja uuden suodattimen kanssa vuoti ja sitä ihmeteltiin, kunnes otin sitte suodattimen irti ja olipahan kaksi o-rengasta siellä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 27.04.2020, 14:54:39
Öljytikun tiiviste ainakin vuoti ja aavistuksen tihnui sieltä huohottimen pöntön kupeesta.
Purin imusarjat yms pois tieltä ja korjailin nuo vuotokohdat.

Toistaiseksi näyttää olevan kuiva  8)

Pitäs lähteä kokeilemaan jos tuohon sais leiman nyt  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 04.05.2020, 12:11:51
Pari päivää oli hyvä ja sitten alkoi vuotaa lätäkköä taas alle.
No vuoto näytti tulevan huohottimen suunnalta, joten eiku taas palasiksi.

Kyllä se pitäisi uskoa että täytyy vaihtaa kaikki kerralla.
Tässä tuli taas 10e säästölle hintaa, jos omalle työlle hintaa laskee   :'(

Klemmarin vierestä oli tuo hieman kovettunut putki ratkennut.

Omalta kyltältä löytyi Volvo harrastajalta/korjaamolta tuliterä putki tilalle.
Katotaan jos huomenna tulisi leima eikä enää merkkais paikaansa.

(http://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20850/IMG_3836.jpeg)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 24.05.2020, 08:19:25
Ei enää vuotoa ja leimakin tuli.
Valoista taas sama valitus, että liian tehokkaat -> ota pois  :idiot2:

Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 14.10.2020, 14:11:49
Tämä olisi myynnissä.
https://www.nettiauto.com/volvo/850/11643670

Jos ei mene niin varaautoksi jää edelleen  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.4
Kirjoitti: Machist - 22.10.2021, 12:28:16
Tämä toimi hienosti loppuajan ja mitään öljyvnaihtoa isompaa ei tarvinnut tehdä.
Nyt kuitenkin uudella omistajalla ja kovaa ajoa varmasti luvassa   ;)