Proturbo  Autodiagnoosi

Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille

  • 68 Vastauksia
  • 14111 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #60 : 10.03.2020, 09:24:00 »
Miten muissa maissa on kuluttajansuoja nokkaremmin kanssa? Suomessahan käytännössä jos katkeaa niin remmin asentanut/myynyt taho joutuu osallistumaan kustannuksiin. Tietty tulee ikä vähennykset.

Luulisin, että EU-alueella on aika yhteneväinen kuluttajasuoja. Ainakin Ruotsin kuluttajariitalautakunnan vakiintuneen tulkinnan mukaan pitää jakopäänhihnan kestää annettu aikaväli, jonka valmistaja on antanut ja on huolto-ohjeman mukainen. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, silloin kysymyksessä on vika. Tässä tapauksessa myyjän  (puhutaan tosiaankin vain myyjästä) pitää korvata myös muut moottorille epäsuorasti aiheutuneet korjauskustannukset, jotka kyseinen hihna aiheutti katketessaan, tavallisimmin moottoriremontin.
 Sitten tuleekin nämä, kuten mainitset ikävähennys  ja moottori tulee parempaan kuntoon kuin mitä se oli, eli itsekin joutuu osallistumaan kustannuksiin.

Moniurahihna suositellaan vaihdettavaksi 90 000km välein, ja tämä ei ole kuluttajariitalautakunnan suositus ;)

Tietekin sitten katsotaan oliko kyseessä hihnan heikkous vai muusta syystä johtunut hihnan katkeaminen, kuten esim. moniurahihnan rikkoutuminen, laturin vapaakytkin, tai joku muu syy.
 
Lisään vielä hiukan VEA-moottorin jakopäänhiihnasta, jossa vaihtoväli oli niinkin pitkä, kuin240 000km, pudotettiin viime syksynä viime keväänä
150 000 km. Tämän varmaan useimmat tietävätkin, mutta ehkä ei kaikki jotka tekee huollot ja remontit itse (tai ketjuista riippumaton Kalle korttelin kulman takana) ja on hiljattain hankkinut kyseisellä koneella auton. Siis moottori D4204TX,  D2, D3, D4 ja D5,  vuodesta 2014 ja eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2020, 13:53:24 kirjoittanut gubbe »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #61 : 10.03.2020, 18:51:44 »
Tuo neljä vuotta tai 90 tkm taisi olla ennen VW Passatinkin jakohihnan vaihtoväli.

En tiedä kuinka vanha passatti, mutta pitkään niissä oli todella pitkään 180tkm ilman ikärajaa ja yleensä aina ennen vaihtoväliä vesipumppu tihkui. Nykyään uudemmissa diesel Volkkareissa 76kk ilman kilometrejä. Saksalaisen selkeää, tai sitten ei.  :D

Miten muissa maissa on kuluttajansuoja nokkaremmin kanssa? Suomessahan käytännössä jos katkeaa niin remmin asentanut/myynyt taho joutuu osallistumaan kustannuksiin. Tietty tulee ikä vähennykset.

Jos ei kestä vaihtoväliä, esim. ensimmäistä niin maahantuoja maksaa. Esim. Pösön öljykylpyhihnat on hirveässä kunnossa (halkeilee ja pinnat irtoaa) puolessa välissä matkaa, jolloin ne vaihdetaan ilmaiseksi Pösöllä.

Minun mielestäni ok, jonkun toisen mielestä ei ole ok. Kuitenkin lopulta on kyse vain siitä, että kuinka paljon kukin arvostaa autoaan ja on valmis sijoittamaan siihen taloudellisesti. Itselleni auto on harrastus ja tuo nykyinen autoni pitkäaikainen haave, joten pyrin myös minimoimaan mahdolliset riskit. Kuten vaikka sen, että se kuminen jakohihna napsahtaisi poikki, koska seuraukset ylittää moninkertaisesti sen itse jakohihnan hinnan.

Kokeillaas uudestaan rautalangasta.
Autolla on takuu 180tkm/10v jakohihnalle, Volvo ostaa moottoreita alkuperäiseltä valmistajalta ja pienentää sen vaihtovälin vaikka 120tkm/5v.
Jakohihnan poikkeaminen ei liity mitenkään tähän vaihtoväliin, vaan koska se istuu muiden Volvojen vaihtoväliin (mikä sekin lyhennetty muusta maailmasta  :2funny:)

Hihnoissa paljon mm. kevlaria eikä sillä hihnalla oo enään oikeastaan mitään samaa kuin jollain 30v vanhalla vinokoneen hihnalla.

Moni noista moniurahihna ongelmista menisi ohi sillä kun edes jakopään yhteydessä vaihdettaisiin kiristin ja hihna(t). Todella moni merkkiliikekkin jättää vaihtamatta VEA:n moniuran ja kiristimen vaikka se lukee huolto ohjelmassa jakohihnan kanssa samalla vaihtovälillä. Olkaa tarkkana.

Jos haluaa olla ylisuojelevainen niin vaihtaa ne öljyt 500km välein ja 1000km välein jakohihnan, siinä ei vaan ole mitään järkeä. Kukin tyylillään ja jos siitä saa jotain kiksejä niin suositeltavaakin.  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #62 : 10.03.2020, 18:58:05 »
En tiedä kuinka vanha passatti, mutta pitkään niissä oli todella pitkään 180tkm ilman ikärajaa ja yleensä aina ennen vaihtoväliä vesipumppu tihkui. Nykyään uudemmissa diesel Volkkareissa 76kk ilman kilometrejä. Saksalaisen selkeää, tai sitten ei.  :D

Jos ei kestä vaihtoväliä, esim. ensimmäistä niin maahantuoja maksaa. Esim. Pösön öljykylpyhihnat on hirveässä kunnossa (halkeilee ja pinnat irtoaa) puolessa välissä matkaa, jolloin ne vaihdetaan ilmaiseksi Pösöllä.

Kokeillaas uudestaan rautalangasta.
Autolla on takuu 180tkm/10v jakohihnalle, Volvo ostaa moottoreita alkuperäiseltä valmistajalta ja pienentää sen vaihtovälin vaikka 120tkm/5v.
Jakohihnan poikkeaminen ei liity mitenkään tähän vaihtoväliin, vaan koska se istuu muiden Volvojen vaihtoväliin (mikä sekin lyhennetty muusta maailmasta  :2funny:)

Hihnoissa paljon mm. kevlaria eikä sillä hihnalla oo enään oikeastaan mitään samaa kuin jollain 30v vanhalla vinokoneen hihnalla.

Moni noista moniurahihna ongelmista menisi ohi sillä kun edes jakopään yhteydessä vaihdettaisiin kiristin ja hihna(t). Todella moni merkkiliikekkin jättää vaihtamatta VEA:n moniuran ja kiristimen vaikka se lukee huolto ohjelmassa jakohihnan kanssa samalla vaihtovälillä. Olkaa tarkkana.

Jos haluaa olla ylisuojelevainen niin vaihtaa ne öljyt 500km välein ja 1000km välein jakohihnan, siinä ei vaan ole mitään järkeä. Kukin tyylillään ja jos siitä saa jotain kiksejä niin suositeltavaakin.  :P
Vinokoneen hihnan on oltava kuminauha, koska murhaawat tutinat repii tommosen kevlarpilipalin palasiksi.
Vinokoneeseen kun vaihtaa öljyt 10tkm välein, voi suodattimen vaihtaa 30tkm välein.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #63 : 10.03.2020, 19:04:13 »
Vinokoneen hihnan on oltava kuminauha, koska murhaawat tutinat repii tommosen kevlarpilipalin palasiksi.
Vinokoneeseen kun vaihtaa öljyt 10tkm välein, voi suodattimen vaihtaa 30tkm välein.

Kieri Klonkku takas luolaas  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #64 : 10.03.2020, 19:07:54 »
Kieri Klonkku takas luolaas  :D
Siello kylmä kun eio jäteöljyä poltettavaksi. Nää longlifet pitäs kieltää lailla.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6029
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #65 : 10.03.2020, 19:55:18 »
Siello kylmä kun eio jäteöljyä poltettavaksi. Nää longlifet pitäs kieltää lailla.

Pöh!

Kiva katsella huoltovälinäytöltä matkaa seuraavaan öljynvaihtoon. 10tkm ajettu edellisestä ja 18tkm näyttäisi olevan matkaa seuraavaan tai 550päivää.
Luotan tekniikkaan ja öljynlaatuanturiin.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12509
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #66 : 10.03.2020, 20:46:36 »
Jos ei kestä vaihtoväliä, esim. ensimmäistä niin maahantuoja maksaa. Esim. Pösön öljykylpyhihnat on hirveässä kunnossa (halkeilee ja pinnat irtoaa) puolessa välissä matkaa, jolloin ne vaihdetaan ilmaiseksi Pösöllä.

Kokeillaas uudestaan rautalangasta.
Autolla on takuu 180tkm/10v jakohihnalle, Volvo ostaa moottoreita alkuperäiseltä valmistajalta ja pienentää sen vaihtovälin vaikka 120tkm/5v.
Jakohihnan poikkeaminen ei liity mitenkään tähän vaihtoväliin, vaan koska se istuu muiden Volvojen vaihtoväliin (mikä sekin lyhennetty muusta maailmasta  :2funny:)
Jos sinulla on 150tkm ajettu 4v ikäinen Volvo josta napsahtaa remmi poikki. Ja olet auton ostanut uutena. Volvon piikkiin tuohon et saa todellakaan uutta moottoria. Volvon piikkiin saat siihen 150tkm ajetun. Jos tulee uusi joudut maksamaan kuluista puolet koska moottorin laskennallinen elinikä on 300tkm. Eikä Volvo ole lyhentänyt kilometrejä, ainoastaan puolittanut tuon ajan. En tiedä mitä kuraa Volvoissa on, mutta monesta kuullut että remmit alkaa olemaan 5v jälkeen aika hauraan näköisiä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #67 : 10.03.2020, 20:55:57 »
5v ja 180tkm kohdalla vaihtui D5 remmi. Väitetysti tarkistivat remmin kunnon aiemmissa huolloissa eivätkä suositelleet tuota aiemmin vaihdettavaksi. Auto yöpyy katoksessa. Esilämmitetään ellei nyt ihan kesäkelit ole.  Ei ainakaan lyhennä remmin jos monen muunkaan palikan kestoa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #68 : 10.03.2020, 23:36:50 »
Jos sinulla on 150tkm ajettu 4v ikäinen Volvo josta napsahtaa remmi poikki. Ja olet auton ostanut uutena. Volvon piikkiin tuohon et saa todellakaan uutta moottoria. Volvon piikkiin saat siihen 150tkm ajetun. Jos tulee uusi joudut maksamaan kuluista puolet koska moottorin laskennallinen elinikä on 300tkm. Eikä Volvo ole lyhentänyt kilometrejä, ainoastaan puolittanut tuon ajan. En tiedä mitä kuraa Volvoissa on, mutta monesta kuullut että remmit alkaa olemaan 5v jälkeen aika hauraan näköisiä.

No jos hetken miettii, niin miksi edes pitäisi saada uusi moottori? Eihän siitä ole kyse, vaan remmin pettämisestä ja vaurion korjaamisesta.  Auton palauttaminen siihen kuntoon kuin ennen vauriota::)
Kyllä usein sinne maahantuoja laittaa ihan uuden moottorin (koska suomessa käytetyt moottorit on kalliita, kyseenalasissa kunnossa sekä toimitus voi olla pitkä) ilman mutinoita tosin Volvolla asia voi olla taas toisin. Myös maahantuoja saa siitä uudesta moottorista luultavasti suurimmanosan tai lähes kaiken tehtaalta takaisin. Myöskään asian venyttäminen kuukausia ei ole ratkaisu asiakkaalle.

Nuo Volvon remmit on ihan hyvän näkösiä kyllä 5 vuotiaana mitä noita on tullut vuosia vaihdettua. Se ulkonäkö ei kyllä kerro vaan yhtään mitään, koska yleensä sieltä remmin sisältä hajoaa ensimmäisenä kudokset ja ampuu sarjan hampaita irti tai poikkeaa. (Tietenkin jos ulkosia vaurioita jne. on niin sitten heti vaihdettava)

Volvojen rakenne on yksinkertainen ja hihna tarvittavasti suojattu. Muutamia asiakkaita ajaa sitkeästi sitä 10v, koska näin on Ruotsissakin.
Jos hihnan ikää on tiputettu siinä on yleensä syynsä, esim. tässä 1.6d tapauksessa ei.

Ehkä jännin jakohihna on Volkkareissa, todella karkealla nappulalla se hihna mikä syö tosi hyvin taas heikkolaatuisia hihnapyöriä. Jotain sinkkialumiini paska valua ne pyörät. Tosin, sen 180tkm kun tulee mittariin niin eipä siinä enään Volkkaria kiinnosta ja aina voi vedota pölyyn tai muuhun tekosyyhyn. VEA koneisissa on vähän samantyylinen hihna, näissä tosin pyörät on ihan jotain aikuisten metallia ja kestää.

150-240tkm ja 7-10v on järkevä tänä päivänä. Kaikki tämän alle on joko moottorin tai hihnan suunnittelun heikkoutta tai sitten puhtaasti rahan haalimista.

Kiva katsella huoltovälinäytöltä matkaa seuraavaan öljynvaihtoon. 10tkm ajettu edellisestä ja 18tkm näyttäisi olevan matkaa seuraavaan tai 550päivää.
Luotan tekniikkaan ja öljynlaatuanturiin.

Se anturi ei todellisuudessa tiedä siitä öljynlaadusta mitään. Vaan se on kasa laskennallisia (startit, lämpötilat jne) arvoja ja öljynpinnan tarkkailua. :P
Mutta hyvin suunniteltu moottori kestää kyllä 30tkm vaihtovälinkin, avaamattomilla moottoreilla olevia Longlife Mersuja on n. 400-700tkm välistä kaveripiirissä.
Tosin miten jonkun 2.1 litraisen dieselin saa rikki 100kw, ei mitenkään... Hämmästyttää vaan välillä miten nuo Mersun dieselit on niin kestäviä. (651 poislukien) :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Kulkukoira  Proturbo