Carcom Oy  Ateho

V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen

  • 17 Vastauksia
  • 3047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hallipatsui

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« : 09.12.2019, 15:35:45 »
Tuli hankittua otsikon mukainen auto ja ohjaus tuntuu puoltavan huomattavan verran oikealle. Tien kaltevuudella ei ole juurikaan vaikutusta asiaan, vaikka tie olisi kallellaan vasemmalle sama jatkuu.

Ohjaus tuntuu myös huomattavasti kevyemmältä oikealle käännettäessä myös paikallaan pyöritellessä.

Tuntuu kuin ohjaustehostin tehostaisi enemmän oikealle kokoajan ja tämä johtaisi myös tähän puoltamiseen.

Olisiko jollain ollut samanlaista oiretta?

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #1 : 09.12.2019, 15:41:55 »
Ilmanpaineiden tarkastus ja pyörien suuntaus. Onhan noissa käytetyissä autoissa noita vikoja, ennenkuin pääsee omillejäljille....

Poissa Hallipatsui

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #2 : 09.12.2019, 16:53:49 »
Joo unohtuikin lisätä että nämä kaikki perus ilmanpaineet on tarkastettu tietysti heti alkuun. Myös nelipyöräsuuntauksessa auto kävi jo minun omistuksessa.

Väljää ei löydy mistään ainakaan huomattavia määriä, eikä veto-moottorijarru käytöksessä ole huomattavaa eroa.

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #3 : 09.12.2019, 17:10:44 »
Onpa erikoista, mielenkiintoinen ajatus, että tehostaa enemmän oikealle. Varmaan oot testannut eri teille. Ettei vaan tie tee. Ilmeisesti renkaatkin on ok kunnossa ( ei erikoisia kulumia ja tasapainossa) Valitettavasti en tiedä syytä. Toivottavasti joku osaa auttaa.

PS. Onko epäilystä nelisuuntauksen tekijän ammattitaidosta? Aina korjaajat ei onnistu.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2019, 17:13:30 kirjoittanut janhon »

Poissa Hallipatsui

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #4 : 09.12.2019, 17:27:12 »
Joo on ajettu eri teilläkin ja tosiaan alkaa puoltamaan heti kun pääsee liikkeelle eli aivan kävelyvauhdissakin.

Pyöränsuuntaus tehtiin kyllä isossa ketjussa ja en jaksaisi uskoa että olisi siinä vika mutta eihän sitä ikinä tiedä, ihmiset ne sieläkin näitä tekee.

Vähän harmillinen ominaisuus kieltämättä tälläisessä autossa millä olisi muuten mukava ajaa pidempääkin matkaa.

Poissa Rasseli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 282
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #5 : 09.12.2019, 18:27:20 »
Suuntauksessa voi käydä niinkin ettei peilit välttämättä asetu kunnolla vanteille niin silloin tulee heittoa
Nyk. V60 D5 -11
Ex.  S60 2.4D -08; S60 -03; Nissan primera hb -01;Kawasaki ZX-6R 636 -06

Tucci

  • Vieras
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #6 : 09.12.2019, 18:51:46 »
Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen suuntaus joka menee pieleen.
Onko laittaa arvoja tänne, yleensä saa lapun liikkeestä?

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #7 : 09.12.2019, 19:08:43 »
Tuossa mun säätölappu syyskuun lopulta:



Samalla uusittu vasen sisempi raidetangon pää, ainoa mistä löydettiin edes alkavaa väljää. Silti lähtee kuten aloittajalla, heti liikkeelle lähdön jälkeen kuin "kaatumaan" oikealle. Söi myös kesärenkaista vasemman etupään sisäreunaa. On tutkittu itse, kaverin kanssa, Debilissä, Klaukkalan katsastusasemalla käytin erikseen "teknisessä tarkastuksessa" ko. vian takia.
Alustassa etutukivarsissa uretaanipuslat, BC:n alustasarja, ylätukikumit uusittu kahteen kertaan, takaa alatukivarsien murheenkryynipuslat todettu todettu uuden veroisiksi, takana camber säädöt uniballeilla.
Mä en ainakaan keksi lapun perusteella mikä mättää, mun mielestä aika viimeisen päälle kohillaan kuten ko. firmassa on ollut tapana tehdä.

Onko näissä ollut ohjausvaihteissa ongelmaa? Tykkään tarkasta ohjauksesta ja keskellä ratti suorassa tuntuisi ehkä muutaman millin "pehmeä" kohta, ei suoranaisesti väljää mutta kuitenkin.

Ja jos edessä oikealla olisi reilusti vähemmän casteria niin ymmärtäisin että pyörä "laahaa" perässä mutta sekin on isompi kuin vasurissa? Toki vasemmalla on hieman enemmän taas camberia mutta tuskin tuosta räikeää ajettavuusongelmaa tulisi?
« Viimeksi muokattu: 09.12.2019, 19:14:09 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #8 : 10.12.2019, 07:26:04 »
Jotain outoa noissa on. Oma S60 menee todella kivasti suoraan. Muistelen että jossain auton kätköissä oli suuntauslaput. Vois tänne kopioida.

Remeksen autossa pisti silmään tuo ettei vasenta camberia oltu saatu säätöihin. Lisäksi caster arvoissa on eroa vaikka on selvästi vielä rajoissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #9 : 10.12.2019, 16:25:31 »
Jotain outoa noissa on. Oma S60 menee todella kivasti suoraan. Muistelen että jossain auton kätköissä oli suuntauslaput. Vois tänne kopioida.

Remeksen autossa pisti silmään tuo ettei vasenta camberia oltu saatu säätöihin. Lisäksi caster arvoissa on eroa vaikka on selvästi vielä rajoissa.
Joo mutta kuten kirjoitin niin camberin ero tuskin on niin suuri että auto kaartaa oikealle vaikka kallistus on vasemmalle. Tuolla että arvo on punaisella ei ole juuri merkitystä tässä tapauksessa ja eihän siellä säätöäkään ole. Pitää kuitenkin miettiä josko vielä tilaisi Silverprojectin säädettävät yläpäät.
Casterissa on hieman eroa mutta nimenomaan niin päin että mun mielestä noilla arvoilla pitäisi ennemminkin vetää vasemmalle.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1952
  • S60 T6 AWD -11
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #10 : 10.12.2019, 16:47:22 »
Kun minun autoa nelipyöräsuunnattiin niin käytiin mekaanikon kanssa säädön jälkeen koeajolla, jos ei olisi kulkenut suoraan olisi sunntausta jatkettu niin kauan että kulkee suoraan.
Kun Wetterillä vaihdatin kaikki iskunvaimentajat niin suunnattiin uudelleen, osu kerralla kulkemaan suoraan.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #11 : 10.12.2019, 16:54:15 »
Topikin aloittajalle vielä, että vaihtakaa etupyörät keskenään puolelta toiselle, saisi kudosvaurion suljettua pois, vaikkakin ekan viestin mukaan paikallaan kevyempi oikealle.
Samalla tsekkaa etujarrujen mahdollisen laahauksen, lisäksi tehostimen öljyjen vaihto noilla vuosilla ihan kannatettava asia.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #12 : 10.12.2019, 21:06:42 »
Onko tässä sähköinen vai hydraulinen tehostin? Jos on sähkötehostin niin vika on hammastangossa. Just samanlaista vikaa tutkin mazdasta ja siinä vika on torque sensorissa, joka sijaitsee hammastangossa pinjoniakselilla. Volvosta en osaa sanoa saako osia tuollaiseen erikseen, vai pitääkö uusia koko osa.

Poissa Hallipatsui

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #13 : 10.12.2019, 21:25:27 »
Tietääkseni näissä on sähköhydraulinen tehostin. Vaikuttaa kyllä juuri siltä kuin joku sensori/anturi vääntäisi ohjausta "väkisin" muutaman asteen oikealle ???

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 d5 awd -11, ohjauksen puoltaminen
« Vastaus #14 : 11.12.2019, 16:55:54 »
Tietääkseni näissä on sähköhydraulinen tehostin. Vaikuttaa kyllä juuri siltä kuin joku sensori/anturi vääntäisi ohjausta "väkisin" muutaman asteen oikealle ???
Täysin sama fiilis. Ihan kuin keskittäisi pykälän sivuun keskiasennosta. Voiko olla sähköisen puolen (mahdollisesta) kalibroinnista kiinni. Oma auto on originaalista jonkun verran matalampi niin vaikuttaako asiaan... Toisaalta mun mielestä tätä oikealle vetämistä on esiintynyt koko ajan kun auto on mulla ollut (ja kaikilla alustakomboilla), että jotain tuolla on viturallaan ihan perustavasti.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo