Carcom Oy  Ateho

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 385 Vastauksia
  • 65987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toppahousu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Diesel Volvon moottorinlämmöt
« : 07.03.2017, 20:23:55 »
Terve, Volvomiehet ja -naiset. Tässä uutena volvistina tutustun pikkuhiljaa Volvon sielunelämään.
Autona on Volvo V70 D3 2011.  Mielenkiinnosta hommasin obd-palikan että voi katsella esim. moottorinlämpöä.
Onko normaalia, että n.5-10 asteen pakkasella ilman webastoa lämpö pyörii n. 67astetta. Samassa ulkolämpötilassa webasto päällä lämmöt n. 76astetta. Jotenki tuntuu alhaiselta?  ::)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #1 : 07.03.2017, 20:35:40 »
Arvioisin olevan täysin normaalit lämmöt molemmissa tapauksissa. Keulaa vain umpeen, jos paleltaa. 

Edit..  siis 82 astetta on normaali käyntilämpötila, mutta ajomatkoista riippuen siihen ei välttämättä koskaan päästä pakkasilla ilman webastoa.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2017, 21:57:38 kirjoittanut hessu80 »
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #2 : 07.03.2017, 21:34:49 »
Vaihdoin D5:n termarin kun näytti 62-68. Vaihdon jälkeen tasaisesti 82. Olikohan D3:ssa supermukava termarin vaihto homma..

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #3 : 07.03.2017, 21:39:49 »
Terve, Volvomiehet ja -naiset. Tässä uutena volvistina tutustun pikkuhiljaa Volvon sielunelämään.
Autona on Volvo V70 D3 2011.  Mielenkiinnosta hommasin obd-palikan että voi katsella esim. moottorinlämpöä.
Onko normaalia, että n.5-10 asteen pakkasella ilman webastoa lämpö pyörii n. 67astetta. Samassa ulkolämpötilassa webasto päällä lämmöt n. 76astetta. Jotenki tuntuu alhaiselta?  ::)

DPF poltto vaatii min 76 astetta, joten kyllä tuo liian kylmänä käy. Ajo ilman webastoa aiheuttaa siis ennen pitkää DPF tukkeen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Saa pisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #4 : 07.03.2017, 22:40:46 »
Terve Toppahousu ja tervetuloa klubiin, paitsi minua Saabistina ei kait ole vielä ihan täysillä hyväksytty mukaan...

Minäkin ostettuani D5:n olin huolissani matalista lämmöistä, mutta nuo ovat ihan samoja mitä mittasin omastanikin OBD:lla.

Vaimon telttapatjan jalkopäästä ajattelin leikata siivun viimasuojaksi, ei hän huomaisi, mutta ostin silti paremmat kaupasta.
Kaupan leikkeleissä kun on kiinnikkeet mukana ja reiät valmiina etututkille.

Alinta suojaa olen käyttänyt ihan surutta viileillä keleillä, ja ylempää aina kun on talvirenkaat alla.
Webasto ei pyöri niin paljoa ja DPF tietennii tykkää jos se saa lämpöä. Pätkäajon jälkeen spurtti pykälää pienenemmällällä vaihteella ei liene sille pahaksi.

Ei ole tullut hälytyksiä liian korkeista lämmöistä.

Poissa Toppahousu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #5 : 08.03.2017, 17:25:56 »
Kiitoksia vastauksista. Tuo dpf:n poltto on ollu syynä lämpötilan seurantaan. Hyvin on tarjennu kylmäläki jos webasto on ollu päällä.
Täytyy testata keulan peittämistä (entisenä volkkarimiehenä tuttua) nostaisko se sitten lämmöt herkemmin yli 75 asteen. Nuissa mittauksissa on ollu maantieajoa eikä pelkästään kyläpyöritystä
« Viimeksi muokattu: 08.03.2017, 17:27:31 kirjoittanut Toppahousu »

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #6 : 09.03.2017, 08:35:41 »
Termari vaihtoon. Kyllä noilla pakkasilla pitää ilman webastoa pysyä se 82 astetta tasaisesti. Itselläni oli D5 motissa samaa ongelmaa, pysyi lämmöt noin 55-60 asteessa -10 pakkasella ja webaston avittamana nousi sen 5-6 astetta. Termostaatin vaihdon jälkeen en ole tarvinnut käyttää edes -30 lukemissa vielä webastoa apuna.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1691
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #7 : 09.03.2017, 20:31:51 »
Mulla ilmeisesti kuumempi termari kun lämmöt on 89 asteessa, jahka on sinne hiljalleen noussut. (EGR, siis mikä... Aivan turha  ;))
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Toppahousu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #8 : 12.03.2017, 14:06:40 »
Vaihdoin D5:n termarin kun näytti 62-68. Vaihdon jälkeen tasaisesti 82. Olikohan D3:ssa supermukava termarin vaihto homma..


Taitaa jäähä tältä talvelta termostaatti vaihtamatta jos se  jaksaa pittää lämmöt korkeammalla ilmojen lämmettyä. Jos vaikka kesällä suunnittelis vaihtoa.
Termostaatti vissiin löytyy jostaki pakosarjan alta jos olen oikein ymmärtäny?  :-\

Poissa JiiHaa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #9 : 13.03.2017, 09:10:44 »
Terve, Olen peittänyt ylämaskin kokonaan ja alemmasta ylipuolet, olen seurannut lämpötiloja maantie ja kaupunkiajossa eikä lämpötila ole noussut yli 89asteen missään vaiheessa. Huomasin että kulutus on laskenut noin yhdellä litralla mittarinmukaan. Johtuuko mahdollisesti siitä ettei tarvitse ajaa kylmällä koneella "ryyppypäällä" Kulkuneuvo on XC 60 D3 -12

Poissa Toppahousu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #10 : 13.03.2017, 11:19:58 »
Terve, Olen peittänyt ylämaskin kokonaan ja alemmasta ylipuolet, olen seurannut lämpötiloja maantie ja kaupunkiajossa eikä lämpötila ole noussut yli 89asteen missään vaiheessa. Huomasin että kulutus on laskenut noin yhdellä litralla mittarinmukaan. Johtuuko mahdollisesti siitä ettei tarvitse ajaa kylmällä koneella "ryyppypäällä" Kulkuneuvo on XC 60 D3 -12

Oletko mittailu lämpöjä ennen maskin peittämistä?

Poissa jv70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #11 : 13.03.2017, 12:05:51 »
Omassa D5 -10 lämmöt nousee kaula peitettynä jopa 97asteeseen, mutta laskee siihen 92-94asteeseen ja ilman webastoa. Termostaatti on vaihdettu. Vanhalla viallisella termarilla sai konetta hädin tuskin 60 asteeseen ja keula peitettynä.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #12 : 13.03.2017, 19:52:47 »
Terve, Olen peittänyt ylämaskin kokonaan ja alemmasta ylipuolet, olen seurannut lämpötiloja maantie ja kaupunkiajossa eikä lämpötila ole noussut yli 89asteen missään vaiheessa. Huomasin että kulutus on laskenut noin yhdellä litralla mittarinmukaan. Johtuuko mahdollisesti siitä ettei tarvitse ajaa kylmällä koneella "ryyppypäällä" Kulkuneuvo on XC 60 D3 -12

Auton ilmanvastus pienenee kun on säleiköt ummessa. Siitä ainakin tulee osa polttoaineen säästöstä. S60 on automaatti "kaihtimet" ylemmän maskiritilän takana. Veikkaan et osittain just tuon polttoaineen säästön vuoksi.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #13 : 14.10.2018, 12:30:13 »
Epäilin, että V70 D3 2011 käy kylmänä. Hankin OBD:n koska ko. mallissa ei ole lämpömittaria.
Ajoin lenkin ulkoilman ollessa +14C, ilman Webastoa, ilman keulan peittoja, niin korkein lämpötila (ECT = jäähdytysveden lämpötila) oli 73C.
Onko tämä nyt sitten riittävä vai ei? Pitääkö alkaa hankalaan termarin vaihtoon?
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #14 : 14.10.2018, 14:18:34 »
Epäilin, että V70 D3 2011 käy kylmänä. Hankin OBD:n koska ko. mallissa ei ole lämpömittaria.
Ajoin lenkin ulkoilman ollessa +14C, ilman Webastoa, ilman keulan peittoja, niin korkein lämpötila (ECT = jäähdytysveden lämpötila) oli 73C.
Onko tämä nyt sitten riittävä vai ei? Pitääkö alkaa hankalaan termarin vaihtoon?
Vähän on käy turhan viileänä. DPF menee tukkoon, kun ei pysty tekemään polttoa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

RallyBaron  Samppasport