Elekma  Autoracing

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4862 Vastauksia
  • 1060092 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1920 : 16.08.2019, 22:34:05 »
Hei. Juuri löysin tämän forumin ja pienten Volvo-murheiden vuoksi ajattelin kysäistä neuvoa. Pahoittelen jo etukäteen, etten tunne autotermistöjä juurikaan, joten yleiskielellä mennään.

Meillä on Hollannista suomalaisen autokaupan kautta tuotu hybridi-Volvo vm. 2014, jolla on ajettu n. 235 000 kilometria. Auto on huollettu merkkihuollossa myös Hollannissa, joten sillä on jonkinlainen takuu olemassa. Meillä se on ollut noin vuoden. Ilmastoinnin kompura on vaihdettu joku kuukausi sitten Volvon piikkiin ajotietokoneen herjailtua sitä, eikä siitä ole ollut sen enempää ongelmaa.

Nykyinen ongelma on, että kesäkuun puolivälissä eräänä aamuna auto oli täysin mykkä, ei edes ovia saanut auki. Se hinattiin merkkihuoltoon, jossa todettiin käynnistysakun loppuneen. Akku vaihdettiin (kesäkuun lopussa), jonka jälkeen ajotietokoneen herjailtua päivitettiin ohjelmisto ja sitten vaihdettiin vielä Volvo On Callin akku niin ikään ajotietokoneen ilmoittelun vuoksi. Nyt kuukauden kuluttua tuosta koko rumbasta löytyi auto taas aamulla täysin mykkänä pihasta. Tällä kertaa hinausauton annettua virtaa, se lähti käyntiin, mutta akun vaihdon ollessa vielä takuun alaista, se vietiin kuitenkin taas merkkihuoltoon selvitykseen. Nyt on merkkihuollosta ilmoitettu, että käynnistysakku oli täysin tyhjä, mutta SIINÄ ei ole vikaa. Eivät tiedä missä vika on, kun akku kuulemma pitänyt virrat yön yli. Lasku on kuitenkin tulossa ja kotiin lähtö sillä saatteella, että jospa tuo tyhjenisi vielä toisenkin kerran, niin ehkä selviäisi miksi se tekee niin.

Koska en käytä autoa huvikseni, vaan tarpeeseen, minusta on erittäin ikävää jos akku taas jonain aamuna on tyhjä ja töihin/lasten harrastuksiin mennään taksilla. Onko kellään ollut vastaavia ongelmia ja mahtaisiko joku osata arvioida mikä autossa on vikana? Itse pidän autosta todella paljon, mutta mies on nyt kyllästynyt ja haluaa vaihtaa auton ennen kuin se "ajaa meidät konkurssiin".
Joo, kyllä näin on käynyt. Akku oli niin tyhjä kuin olla voi, mittasin jännitteen. En pidä "koskaan" ovia lukossa , niin pystyin lataamaan akun, minkä jälkeen toimi normaalisti. Ei tietoa mistä johtui.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1921 : 16.08.2019, 22:41:52 »
En pidä "koskaan" ovia lukossa , niin pystyin lataamaan akun
OT, mutta eikö Volvoissa ole mekaanista avainta, jolla pääsee sisään vaikka akku on tyhjä?

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1922 : 16.08.2019, 23:02:55 »
On.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1923 : 17.08.2019, 02:22:36 »
Kuskin oven kahvassa on ihan avaimen kuvakin. Se suojakuori pois ja avainta sisään
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa ikk1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1924 : 17.08.2019, 07:41:37 »
Joo, kyllä näin on käynyt. Akku oli niin tyhjä kuin olla voi, mittasin jännitteen. En pidä "koskaan" ovia lukossa , niin pystyin lataamaan akun, minkä jälkeen toimi normaalisti. Ei tietoa mistä johtui.

Samoin kävi omalle Volvolleni tällä viikolla. Aamulla akun napajännite alle 4v. Vaihdoin uuden akun ja kaikki toimi normaalisti.

Syy ei ole selvinnyt. Akku oli luultavasti alkuperäinen eli yli 5v vanha, joten on kai voinut hajota vanhuuttaan.

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1925 : 17.08.2019, 10:13:19 »
Samoin kävi omalle Volvolleni tällä viikolla. Aamulla akun napajännite alle 4v. Vaihdoin uuden akun ja kaikki toimi normaalisti.

Syy ei ole selvinnyt. Akku oli luultavasti alkuperäinen eli yli 5v vanha, joten on kai voinut hajota vanhuuttaan.

Omassa kuoli kans akku kokolailla 5h ikäsenä. Hinurinlavalla korjaamolle kun se aiheutti melkosen vikalistan eikä edes apuvirralla käymää. Akun uusinta ja vikojen nollaus sen jälkee käyny ja kukkunu puolivuotta ilman mitää vikoja. Kamppiksena vaihdettii kompura, sekin ilman mitää vika ilmotuksia. Eli vaihdettiinko ehjä uuteen? Samapa tuo kunhan toimii.

Jäähdytys, mulla auto jäähdyttelee ladatessa, eilen illallaki huomasin flektin pyörivän vaikka voc mukaan akkua oli 50km(100%) ajoon. Ei lakannu vaikka otin laturin irti. Ominaisuus? En tiä mut edellee, jos se toimii älä koske siihen :)

Esi ilmastointi on kyllä melkonen, auto kuulostaa hävittäjältä lähtökiihdytyksessä. Mut, toimii niin...
V60 D6

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1926 : 17.08.2019, 10:20:21 »
Omassa kuoli kans akku kokolailla 5h ikäsenä. Hinurinlavalla korjaamolle kun se aiheutti melkosen vikalistan eikä edes apuvirralla käymää. Akun uusinta ja vikojen nollaus sen jälkee käyny ja kukkunu puolivuotta ilman mitää vikoja. Kamppiksena vaihdettii kompura, sekin ilman mitää vika ilmotuksia. Eli vaihdettiinko ehjä uuteen? Samapa tuo kunhan toimii.

Jäähdytys, mulla auto jäähdyttelee ladatessa, eilen illallaki huomasin flektin pyörivän vaikka voc mukaan akkua oli 50km(100%) ajoon. Ei lakannu vaikka otin laturin irti. Ominaisuus? En tiä mut edellee, jos se toimii älä koske siihen :)

Esi ilmastointi on kyllä melkonen, auto kuulostaa hävittäjältä lähtökiihdytyksessä. Mut, toimii niin...
Esi-ilmastointi? Mikäs tälläne juttu on, mistäs sellasen löytää, jostai valikoista?
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1927 : 17.08.2019, 10:23:33 »
VOC: Parking Climate --> Start (voi myös ajastaa). Vaatii että latausjohto on kytkettynä.

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1928 : 17.08.2019, 11:38:01 »
VOC: Parking Climate --> Start (voi myös ajastaa). Vaatii että latausjohto on kytkettynä.

Kyllä se toimii ilman latausjohtoakin

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1929 : 17.08.2019, 14:09:54 »
Ai jäähdytyskin? Lämmitys toki toimii.

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1930 : 17.08.2019, 14:38:43 »
Juu, olen pari kertaa laittanut päälle töiden jälkeen.
Saattaa olla joitain eroja ohjelmistoissa, että kaikilla ei toimi samoin.

Poissa Pupulii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1931 : 17.08.2019, 18:34:09 »
Ollaan nyt mahdollisesti onnistuttu toistamaan tilanne, joka johtaa akun tyhjenemiseen. Tutkin softasta ajojamme 12V akun tyhjenemistä edeltävinä päivinä. Kumpanakin oli autolla ajettu useita reissuja, jonka aikana hybridiakku oli tyhjentynyt aivan täysin. Sen jälkeen se on laitettu yöksi laturiin ja aamulla löytynyt elottomana. Tänään tuli taas ajettua hybridiakku täysin tyhjäksi. Aloin seuraamaan auton latautumista. Softa näytti sen lataavan ja näytti valmistumisaikaakin, mutta kun katsoin akun varausta, niin se oli useamman tunnin jälkeen edelleen 0. Mentiin katsomaan autoa ja todettiin, että se oli siellä johdon päässä larppaamassa lataamista ja joku tuuletin pyöri, mutta mitään latautumista ei tapahtunut. Vihreä valo ei välkkynyt, vaan merkkivalo oli keltainen. Auto lähti käyntiin suoraan diesel-moottorille. Yritettiin saada se lataamaan useita kertoja, mutta ei auttanut. Pistorasiaan tuli kuitenkin sähkö ihan normaalisti.

Otettiin se nyt pois laturista, ettei se mikälie hurisija käytä 12V akkua tyhjäksi. Mutta joka tapauksessa vika näyttää olevan hybridiakun latautumisessa. Onko kenelläkään ollut tällaisia vikoja ja miten niistä on selvitty?

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1932 : 17.08.2019, 19:11:04 »
Ollaan nyt mahdollisesti onnistuttu toistamaan tilanne, joka johtaa akun tyhjenemiseen. Tutkin softasta ajojamme 12V akun tyhjenemistä edeltävinä päivinä. Kumpanakin oli autolla ajettu useita reissuja, jonka aikana hybridiakku oli tyhjentynyt aivan täysin. Sen jälkeen se on laitettu yöksi laturiin ja aamulla löytynyt elottomana. Tänään tuli taas ajettua hybridiakku täysin tyhjäksi. Aloin seuraamaan auton latautumista. Softa näytti sen lataavan ja näytti valmistumisaikaakin, mutta kun katsoin akun varausta, niin se oli useamman tunnin jälkeen edelleen 0. Mentiin katsomaan autoa ja todettiin, että se oli siellä johdon päässä larppaamassa lataamista ja joku tuuletin pyöri, mutta mitään latautumista ei tapahtunut. Vihreä valo ei välkkynyt, vaan merkkivalo oli keltainen. Auto lähti käyntiin suoraan diesel-moottorille. Yritettiin saada se lataamaan useita kertoja, mutta ei auttanut. Pistorasiaan tuli kuitenkin sähkö ihan normaalisti.

Otettiin se nyt pois laturista, ettei se mikälie hurisija käytä 12V akkua tyhjäksi. Mutta joka tapauksessa vika näyttää olevan hybridiakun latautumisessa. Onko kenelläkään ollut tällaisia vikoja ja miten niistä on selvitty?
Kyllä se minullakin monesti käynnistää puhaltimen latauksen ajaksi tai ainakin sen alussa. Siellä keulassahan on matalalämpö - jäähdytin , jossa kiertävä glykoli jäähdyttää autossa olevaa 400V  akkulaturia, DC-DC- muunninta, (joka käsittääkseni lataa 12V akkua) , sähkömoottoria ja invertterin ohjainta. Varmaan tuo puhallin ja sähköinen jäähdytyskiertopumppu käynnistyy , jos joku noista osista on tarpeeksi lämmin , että kaipaa jäähdytystä. Itsekin olen epäillyt , että 12V akku hyytyminen liittyy ajoakun ajamiseen  tyhjäksi.

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1933 : 17.08.2019, 21:22:33 »
Minulla ei ole enää ollut käynnistysakkuongelmia sen jälkeen kun olen jättänyt auton väh 5 km varauksella pihaan. Akku herjaili satunnaisesti viime talvena alhaisesta jännitteestä, mutta kun taloyhtiö kielsi lataukset helmikuun alussa, niin sen jälkeen ne hävisivät (lataukset jäivät polttomoottorilla tehtäväksi, ja lähes aina varaustila oli silti 5-10km pihaan päästessä) Viime kerran kauppakeskuksen pihalla lataukseen laittaessa (toukokuussa) auto ainakin oletettavasti jäähdytti jotakin komponenttia pitkän maantieajon päätteeksi ja samalla sisätilat pysyivät viileänä ainakin sen 30 minuuttia, ensimmäisen kaupan ostoksia viedessäni autoon.

Edelliseen viestiin lisätessä, apukuskin etulaakeri meni vaihtoon tällä viikolla. 345€ sis. nelipyöräsuuntaus (Joensuu / Fixus)

Poissa Pupulii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1934 : 17.08.2019, 21:31:18 »
Kyllä se minullakin monesti käynnistää puhaltimen latauksen ajaksi tai ainakin sen alussa. Siellä keulassahan on matalalämpö - jäähdytin , jossa kiertävä glykoli jäähdyttää autossa olevaa 400V  akkulaturia, DC-DC- muunninta, (joka käsittääkseni lataa 12V akkua) , sähkömoottoria ja invertterin ohjainta. Varmaan tuo puhallin ja sähköinen jäähdytyskiertopumppu käynnistyy , jos joku noista osista on tarpeeksi lämmin , että kaipaa jäähdytystä. Itsekin olen epäillyt , että 12V akku hyytyminen liittyy ajoakun ajamiseen  tyhjäksi.

Meilläkin käynnistää puhaltimen latauksen ajaksi tai alussa, mutta nyt kun auto ei selvästi ottanut latausvirtaa pistoolin kautta ja joku 12V akun tyhjentää, niin ajateltiin että noinkohan se olisi tuo puhallin, joka käykin sillä pienemmällä akulla kun ei virtaa tule seinästä.

Testattiin hypoteesi ja käytiin lataamassa 1/4 akkua ajamalla ja laitettiin auto uudelleen lataukseen. Nyt se lataa. Pistokepaikassa välkkyy vihreä valo ja akku on täyttynyt puoleen ihan normaalissa ajassa.

...että on kyllä jännä "ominaisuus" autossa vai saako tätä korjattua jotenkin?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron