Samppasport  Futurez

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877551 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #885 : 16.11.2012, 14:40:24 »
Laita lyhyemmät iskarit, tai lyhennä vakioita tai tai ;)

Loppuu se pompotus..
Mitenköhän se vakioiskarin lyhennys tuohon pompottamiseen vaikuttaa?

Joko joku on keksiny keinon millä toi multilinkillinen saadaan mahasta maahan kiinni?
Vai joudunko vieläkö joudun yrityksen ja erehdyksen kautta rakentelemaan?
Tietty jos olis rahaa, niin sitten ei olis ongelmaa..

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #886 : 16.11.2012, 15:36:44 »
sit on hyvä ku urissa ottaa maha kii :)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #887 : 16.11.2012, 15:44:36 »
n.6,5-7cm maavaraa matalimmasta kohdasta tossa mun 760:ssä eikä yhtään missään oo vielä ollu jumissa. Paitsi katsastusaseman keventäjässä :D
Keulasta sais laskee sentin tai pari mutta sitä ennen pitäs keksiä keinot saada perä tuolta taivaista koska muuten se on sellanen "BTCF-approved".

edit: ja sitten se "tuleppa tänne meillepäin ajamaan näitä roudan murjomia teitä" on aika vanha vitsi jo.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 15:47:26 kirjoittanut Sawo »

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #888 : 16.11.2012, 16:18:43 »
kysymys kuuluu mikkä sinne menee suht helposti?
taakse menis vissii ne g astran kaasut mutta takana tota ongelmaa ei oo niinkää..

pitäs vaa  ehkä vähä vielä tiputtaa ;)
niin kipeesti kaipais etupäähän n. 6cm lyhkäsempää iskaria


Ei vaan kysymys kuuluu paljonko on budjekti, sioitatko etuiskareihin 400 vai 40 euroa? Rallyracesta ostat 200srj Spaxit ja on tarpeaksi lyhyet ja jäykät, kun löytyy lähes 30 eri jäykkyyttä noista.

Tai sitten motonetistä halvimmat mahdolliset 200srj iskarit, jotka saat vaihtaa tammikuussa kun nesteet tullu pihalle.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #889 : 16.11.2012, 16:29:56 »
Mitenköhän se vakioiskarin lyhennys tuohon pompottamiseen vaikuttaa?


No pompottaminenhan yleisesti ottaen johtuu siitä, että lyödään jouset poikki ja JIPPII auto on tontissa, tällöin vakioiskunvaimennin ei ole enää tehoalueella ( tai ainakaan sillä alueella missä se on suunniteltu toimimaan)

Nytten kun kori on 6-10 cm matalammalla, kuin vakiona niin iskareista, kun ottaa suunnilleen saman verran pois, jotta alusta toimisi edes vähän sinneppäin kuin se on tarkoitettu..

Toisaalta tuommoisella 6-10 cm madalluksella suosittelen tekemään paljon muutakin kuin lyhentämään iskareita... ::)


En tiedä, mutuilen, mutta jos sinä tiedät paremmin niin kerro meille. Minä ainakin kuuntelen ja opin uutta mielelläni näiden suhteen..  :hello:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #890 : 16.11.2012, 16:58:23 »
budjetin varmaan arvaa jos vakiojouset laikkaa.. edestä kaaresta navan keskelle 32.5 takana 33.5 cm

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #891 : 16.11.2012, 19:55:13 »
kummat on halvemmat.. eipä tos sorvaamiseskaa muuta ongelmaa mutta
 ku joka pv ajossa
onko camryn vuosimallista tietoa?
eipä toi pomppiminenkaa muuten haittaa mutku kotitieki on yhtä kuoppaa

Camryn iskarit makso motonetis noin 50€ tsipale ku ostin sellaset muistaakseni joku 10cm lyhkäsemmät ku 700. Eikä se ny niin hirveesti pompi ku ne pohjaanlyönti kumit jättää eestä pois.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #892 : 16.11.2012, 20:39:02 »
No pompottaminenhan yleisesti ottaen johtuu siitä, että lyödään jouset poikki ja JIPPII auto on tontissa, tällöin vakioiskunvaimennin ei ole enää tehoalueella ( tai ainakaan sillä alueella missä se on suunniteltu toimimaan)

Nytten kun kori on 6-10 cm matalammalla, kuin vakiona niin iskareista, kun ottaa suunnilleen saman verran pois, jotta alusta toimisi edes vähän sinneppäin kuin se on tarkoitettu..

Toisaalta tuommoisella 6-10 cm madalluksella suosittelen tekemään paljon muutakin kuin lyhentämään iskareita... ::)


En tiedä, mutuilen, mutta jos sinä tiedät paremmin niin kerro meille. Minä ainakin kuuntelen ja opin uutta mielelläni näiden suhteen..  :hello:
Mä en vaan ymmärrä että miten se iskarin tehoalue siinä muuttuu kun sitä vartta lyhennetään. Vuorostasi sinä voit minua siinä opettaa?
Ihan yhtä nopeesti se iskari pohjaa oli se lyhennetty tai ei. Mä en oo mitään muuta hyötyä tosta vakioiskareiden varren lyhentämisestä keksiny, ku ettei jouset pyöri kun auton nostaa ilmaan..

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #893 : 16.11.2012, 20:43:37 »
Mä en vaan ymmärrä että miten se iskarin tehoalue siinä muuttuu kun sitä vartta lyhennetään. Vuorostasi sinä voit minua siinä opettaa?
Ihan yhtä nopeesti se iskari pohjaa oli se lyhennetty tai ei. Mä en oo mitään muuta hyötyä tosta vakioiskareiden varren lyhentämisestä keksiny, ku ettei jouset pyöri kun auton nostaa ilmaan..
No ei pohjaa.
Lyhennetyssä iskarissa mäntä siirtyy "ylemmäs".
Madalletussa autossa mäntä siirtyy lähes pohjalle, varsinkin reilussa madalluksessa.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #894 : 16.11.2012, 20:47:43 »
Väitäkö siis että jos lyhennän jousia niin, että vakiomittainen iskari on pohjassa ja tämän jälkeen sitten sorvissa 5-10cm varresta pois niin, hoplaa, mulla onkin joustoa lisää?
Ja jos näin on, niin miten ihmeessä se vaikuttaa siihen iskarin oikeeseen toiminta-alueeseen. Vääntäkää mulle ratakiskosta tämä asia, en vaan pysty käsittämään :D

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #895 : 16.11.2012, 20:49:06 »
No ei pohjaa.
Lyhennetyssä iskarissa mäntä siirtyy "ylemmäs".
Madalletussa autossa mäntä siirtyy lähes pohjalle, varsinkin reilussa madalluksessa.


Pomolle kymmenen pistettä ja papukaijamerkki :tykkää:

Minulla ei varmaan sitten olekkaan mitään lisättävää enää. :)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #896 : 16.11.2012, 20:53:57 »
Suosittelen kuitenkin ostamaan lyhyemmän ja jäykemmän iskarin, jolloin saadaan varmasti toimiva kombinaatio..

Mielellään samalla sitten lyhentää tolppaa hiukan... ::)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #897 : 16.11.2012, 20:59:28 »
Väitäkö siis että jos lyhennän jousia niin, että vakiomittainen iskari on pohjassa ja tämän jälkeen sitten sorvissa 5-10cm varresta pois niin, hoplaa, mulla onkin joustoa lisää?
Ja jos näin on, niin miten ihmeessä se vaikuttaa siihen iskarin oikeeseen toiminta-alueeseen. Vääntäkää mulle ratakiskosta tämä asia, en vaan pysty käsittämään :D
Ikarissa se männän paikka määrää toiminta-alueen. Jos madallat tai korotat, se poistuu siltä alueelta.
Jos lyhennät jousta niin mäntä pitää saada ylemmäs, jotta se pysyy optimi alueella. Samalla tapahtuu myös se että se ei pohjaa niin äkkiä.
Ei tää oo tähtitiedettä.   :pomo:

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #898 : 16.11.2012, 22:25:40 »
Minkälaiset pohjaan lyöntikumit tossa 700 on? eessä

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #899 : 17.11.2012, 00:24:42 »
Minkälaiset pohjaan lyöntikumit tossa 700 on? eessä
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy