Nyt ois hyvät neuvot kalliit. Näitä asioita on varmasti käsitelty täällä monen monta kertaa mutta koska mulla on jokseenkin kiire niin teen nyt eka uuden säikeen ja alan sitten vasta käyttämään hakua.
Elikkäs. Ostin juuri -94 B230FT koneisen 940:n siitäkin huolimatta että siihen oli hiljattain vaihdettu tomaatin tilalle M47 eikä M90. Koeajolla kaikki toimi niiku pitikin ja ahdot pysyi siinä 0.5-0.6 kieppeillä, kuten oli kerrottu ahtojen olevan säädetty, koska auto on lastuttamatta. No tietenkään koeajolla ei tullut aivan hulluna polettua punarajalle ja kolmosella vedättämistä on nyt muutenkin tarkotus välttää. Matkalla majapaikkaani pääsin sit vetämään nelosella pitempiä siivuja talla pohjassa ja huomasin ahtojen kipuavan korkeammalle. Aina tietysti hölläsin heti kun ahdot lähti karkailemaan mutta kyllä ne sinne kiloon ainakin näyttäisivät pyrkivän isoilla kierroksilla. Majapaikassa heivasin ensitöikseni turboruuvin mäellä ja uusin hukkaportin väljän tuntuisen letkun. Samalla tarkistin puoleen kiloon säädetyllä paineilmalla hukkiksen kellon olevan ehjän ja jotain liikettäkin tapahtuvan. Ei auttanut. Seuraavaksi käytin hukkiksen kellon irti ja herkistelin portin akselin kun tuntui ehkä tahmailevan vaan eipä auttanut sekään. Sitten löysin täältä tämän keskustelun:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=75848.15. Autossa on 2,5" putki ahtimelta taakse kahdella vapaasti hönkivällä pöntöllä joten mitä ilmeisemmin kyse siis siitä että turbo intoutuu pyörimään niin hurmoksessa ettei vakioahtimen hukkaportti enää riitä.
Mä olen nyt Helsingissä ja täällä mulla on käytössä ahdas mutta lämmin talli ja riittävä työkaluvalikoima. Huomenna olisi aamusta jokunen tunti aikaa tehdä peliliikkeitä ennen kuin suunnattava kotiin 600 km päähän jossa käytössä vain kylmä talli ja suppeahko työkaluvalikoima. Vaan mitähän sitä tekis?
Vaihtoehdot:
1) Auton mukana tuli katti kun kyllähän sitä nyt ainakin kerran vuoteen tarvii. Tarvii kumminkin vähän hitsuuttelua sen paikalleen laitto mut ilmeisesti sit ahtojen olisi odotettavissa pysyä kurissa. Jostain Vectrasta napattu se katti.
2) Vaihtoehtosesti kerkeisi ehkä ahtimen irrotella ja porttailla hukkiksen reikä isommaksi. Riittäisiköhän se? Onko siellä varaa ees juuri suurentaa reikää?
3) En tee mitään vaan ajelen maltillisesti kotiin ja hankin lastun. Alunperinkin tässä oli tarkotus mennä tää talvi about ~0.6 ahdoilla ja kesällä sitten lastutella ja nostaa paineita lisää kunhan olisin selvittänyt että paljonko on järkevää tuon M47:n kanssa ja katsella myös josko järkihintaisia M90 askeja tulisi vastaan. Elikkäs osaako joku nyt sanoa että millaisia ahtoja käytetty M47 voisi kestää B230FT motin perässä joka muuten vakio mutta tuo 2.5" rööri ja imupuolta pilattu vappaavirtaussuodattimella? Askin kilsoista ei ole tietoa. Se on siis tiedossa tätä foorumia hiukan nyt selanneena että liika vääntö tappaa askin mutta se ei oikein selvinnyt että millä ahdoilla mennään riskirajoille. Jokatapauksessa tosiaan aikomus olla vedättämättä talla pohjassa kolmosella.
4) Joku muu nopee ja helppo kikka?
Mitä arvon raati on mieltä siitä että mitä tässä nyt kannattaisi tehdä?
Ps. Pystyykö sen muuten jotenkin selvittämään että onko tuossa sittenkin jo lastu valmiina. Mä en oo kerennyt vielä paneutua tähän autoon niin paljoa että tietäisin ees mikä ruisku siinä on.
Edit: Otin ECUn irti niin selkeestikkään sen sisällä ei oltu käyty aiemmin. LH2.4 toi ruisku siis (954 boxi).