Carcom Oy  Ateho

Päästömanipulointilaitteiden myynnistä, käytöstä ja asentamisesta laitonta

  • 0 Vastauksia
  • 572 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvorod

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Hallitus esittää eduskunnalle, että ajoneuvojen päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti, käyttö ja asentaminen olisi jatkossa kiellettyä ja kiellon rikkominen sanktioitua. Järjestelmiä syynättäisiin katsastusasemilla (https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2022/20220291).

Meillä V70II D5 (120kW/163hp), jonka EGR:ää kirosin karstoja puhdistellessa vajaa kymmenen vuotta sitten. En kuitenkaan tulpannut systeemiä vielä tuolloin, vaan ajattelin tehdä sen ehkä myöhemmin, kun olen irrotellut ja kurkkinut koko EGR:n.

Irrottelin EGR:n lopulta kolme vuotta sitten ja ihmettelin, ettei ei karstan häivää missään. Vain mitättömän ohutta öljykalvoa EGR-venttiilin lautasella, itse lauhduttimessa ja imuputken haarakappaleessa sekä kumiyhdeletkussa. Venttiilikopan liitännästä sisään päin samaa karstattomuutta niin pitkälle kuin sormella ylsi pyöritellä.

Mikä oli muuttunut kahden puhdistelukerran välissä: Moottoriöljy.

Öljy vaihtui 0W-30:stä astetta notkeampaan 5W-40:een (Helix Ultra) pian ensimmäisten aukomisten jälkeen eli vajaat kymmenen vuotta sitten. Mitään ongelmia ei ole ollut osien kulumisessa, öljyn kulutuksissa, lämpötiloissa, vaihtovälin suhteen tmv., joten käteen on jäänyt plussaa lähinnä puhtaammasta koneesta ja sangen kohtuullisista öljynvaihtokuluista vaikkei tässä lompsa edellä mentykään. Helmikuisissa vuosikatsastuksissa k-arvot ovat pysytelleet 0,29-0,70 kantimissa. (Tuohan ei toki ole pelkästä öljystä kiinni, mutta koneen puhtaus/eheys/säädöissä pysyminen keskeistä).

P.S.
Ei ole tarkoitus herätellä vääntöä oikeasta/väärästä öljystä, vaan jakaa kokemus EGR:n tulppaamisen tarpeettomuudesta meidän 120kW/163hp -dieselissä.

 

RallyBaron  Samppasport