Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vdash ohjelmointi

  • 620 Vastauksia
  • 147432 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #135 : 03.05.2020, 18:33:41 »
Visan mukana tuli se vicen päivitystyökalu... Sillä päivisin niin alkoi toimimaan
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #136 : 03.05.2020, 18:51:59 »
No nyt se mokoma alkoi toimimaan  :idiot2: Käynnistin läppärin (taas) uudelleen ja latasin ohjeman uusiksi, niin se asentui normaalisti. Ihme vehkeitä  :D

Poissa Kasi8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #137 : 25.05.2020, 12:57:22 »
Osaako joku kertoa onnistuuko VDASHilla löysätä sähköistä käsijarrua samaan tapaan kuin Vidalla?
XC70 D5 MY16 Summum Inscription
Ex: V70 D3 MY13 Momentum R-Design

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #138 : 29.05.2020, 23:05:16 »
Tänään sain vdash taas toimintaan kun firmware päivitin diceen.. Kokeilin varmaan 3-4 kertaa ja aina epäonnistui. Sitten vaihdoin toiseen usb porttiin ja ekalla läpi. Omituista???
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #139 : 29.05.2020, 23:07:21 »
Osaako joku kertoa onnistuuko VDASHilla löysätä sähköistä käsijarrua samaan tapaan kuin Vidalla?

Joo onnistuu sieltä huoltovalikosta tänään just valikkoja selailin.
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa Kasi8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #140 : 30.05.2020, 23:55:54 »
No voi prkl. Juuri tänään tuli vaihdettua levyt ja palat käyttämällä sähkömoottorit irti. Kuvittelin että simppeli operaatio, mutta ei mennyt ihan kuin strömsöössä :-\
« Viimeksi muokattu: 31.05.2020, 00:03:25 kirjoittanut Kasi8 »
XC70 D5 MY16 Summum Inscription
Ex: V70 D3 MY13 Momentum R-Design

Poissa V60D3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #141 : 27.06.2020, 08:26:50 »
Jos akussa on liian vähän virtaa niin miten tuo cem cracking pysähtyy? Näkeekö sen siis jostain? Akussa 12V nyt 15h jälkeen ja vielä tuo siis näyttää vdashista samalta kun ennenkin, ETA jotain vajaa 3h jne. Aluksi oli 17h. Lähinnä vaan mietin että meneekö kaikki aika hukkaan tässä vai tapahtuuko jotain oikeasti? Eli ettei ole niin että tuo vaan mukamas etenee ja oikeasti on tauolla koska akussa olisi liian vähän virtaa, koska silloin tuo tuskin koskaan valmistuu?

Vai tuleeko vdashiin joku selkeä viesti, että homma on keskeytetty koska akun jännite on alhainen?

edit: olin liian hätäinen, nyt 16h jälkeen homma olikin valmis. Navin aktivointi maksoi 270 € + verot ja näytti onnistuvan heti hyvin. Kartan päivitys käynnistyi tikulta heti.

Ostin siis Aliexpressistä n. 70€ maksaneen dice kloonin. Toimitus kesti Saksasta 1,5 viikkoa (keskiviikkona viime viikolla tilasin ja eilen perjantai iltapäivällä hain pakettiautomaatista)

Vdashin ja dice ajurit asensin jo aiemmin ja tuo ostamani dice toimi heti suoraan kun vaan tökkäsi kiinni autoon ja sitten läppäriin. Cem cracking kesti siis n. 16h ja auto oli 7A laturissa koko tuon ajan. Vähän jännitti kun auto oli tuon ajan tilassa jossa mikään ei toimi, ei siis edes lukitus joten piti jättää auto vaan yöksi ulos lukitsematta. Lisäksi ei ollut muuta nettiä kun jättää puhelin autoon jakamaan nettiä läppärille. Keskinäytössä oli joku teksti tuon prosessin ajan, mutta mittaristonäyttö oli vain pimeänä.

Navin aktivointi oli helppoa ja auton virrat menivät pois ja päälle useamman kerran tuon aikana. Lopuksi lukitsi auton ja odotin 5min ja laitoin taas virrat kuten d5t5 sivun ohjeissa sanottiin. Sitten tökkäsin 32gb tikun autoon kiinni jossa uusimmat kartat ja auto alkoi niitä lataamaan.

Navi siis maksoi veroineen n. 335€, kun Volvolla pyytävät sen 1000€. Toki kallis tuokin kun voi hyvin käyttää puhelinta ja Google mapsia ilmaiseksi jos haluaa, mutta tykkään värkätä juuri kaikkea tällaista joten harrastuksen ilosta jo maksaa ja ärsytti aina sen internet mapsin teksti joka käynnistyksessä, että osta oikea navi.

Kirjoittelin tämän jos joku muu miettii esim. Navin aktivointia niin tässä vähän ohjeita. Voin myös vastailla kykyni mukaan täällä jos tulee kysymyksiä.

Crediittejä vdashiin kannattaa ostaa paypalilla, tulivat noin minuutissa näkymään tilille. Tilisiirrolla olisi varmaan kestänyt jonkin aikaa vaikka olisikin saanut 2% bonusta/alennusta tms.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2020, 11:38:42 kirjoittanut V60D3 »

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #142 : 16.07.2020, 23:20:14 »
Mistä nämä päivitykset/ohjelmat oikein tulevat? Eli kaupataanko tässä Volvolta varastettua softaa, vai miten tämä toimii? Vai onko kaikki softa jo sinällään autossa mukana, ja tässä vain kräkätään auton softaa siten että halutut toiminnallisuudet saadaan aktiiviseksi? Oletan, ettei esimerkiksi tuosta 270 euron navigointipäivityksestä päädy euroakaan Volvolle?

En koe mitään moraalista tuskaa aiheesta, mutta homman laillisuus kiinnostaa noin niin kuin periaatteellisella tasolla, kun kerran aiheen ympärillä on kaupallista toimintaa eri maissa.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2020, 23:27:53 kirjoittanut paavomp »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #143 : 17.07.2020, 00:07:01 »
Jos arvaisin niin sanoisin että otetaan CEMmi autosta jossa on joku varuste ja katsotaan mitä eroa on CEMmiin joka on asiakkaan autossa. Reverse engineerausta, piratismia, mitä tuo nyt sitten kenenkin mielestä on.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa V60D3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #144 : 17.07.2020, 08:41:39 »
Mistä nämä päivitykset/ohjelmat oikein tulevat? Eli kaupataanko tässä Volvolta varastettua softaa, vai miten tämä toimii? Vai onko kaikki softa jo sinällään autossa mukana, ja tässä vain kräkätään auton softaa siten että halutut toiminnallisuudet saadaan aktiiviseksi? Oletan, ettei esimerkiksi tuosta 270 euron navigointipäivityksestä päädy euroakaan Volvolle?

En koe mitään moraalista tuskaa aiheesta, mutta homman laillisuus kiinnostaa noin niin kuin periaatteellisella tasolla, kun kerran aiheen ympärillä on kaupallista toimintaa eri maissa.
Luulisin että kaikki ohjelmat on jo autossa, mutta ne vaan avataan käyttöön jonkinlaisella koodilla/asetusten muuttamisella? Ja tuskin menee Volvolle penniäkään rahaa. Toisaalta olen auton ostanut ja omistan sen joten saanen tehdä sillä mitä haluan ja puukottaa softaa mielin määrin eikä se Volvolle kuulu. Voisivat toki tehdä auton niin että softaa ei ole mukana ollenkaan niin sitä ei saisi mitenkään käyttöönkään.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #145 : 17.07.2020, 20:31:15 »
En usko että autossa on semmoista softaa valmiina mitä ei näy asiakkaalle. Vaan juurikin niin että otettu softa autosta jossa on navi ja verrattu semmoiseen jossa ei ole. Sen jälkeen generoitu koodiksi ja ei kun käännetään halutut versiot. Tuossa mennää todella harmaalla alueella onko piratismia vai ei.

Omaa autoaansa saa puukottaa niin kuin haluaa. Siinä ei mitään, mutt nuo softar mitä vdashin tekijät tekee on vähän niin ja näin.

Mutta uskon että tulee autoihin samaa mitä koneissa on että auton omistajalla on vain käyttöoikeus autossa olevaan softaan
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa pevi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #146 : 18.07.2020, 12:24:20 »
Olisi tarkoitus sovittaa TFT-näyttö vm 2011 V70:een. Itselleni on jäänyt hiukan epäselväksi minne VDASH ohjelmisto oikein tekee muutoksia CEM:iin vaiko TFT näyttöön vaiko molempiin? Jostain YOUTUBE-videosta olin ymmärtävinäni, että vanhan näytön voisi myös palauttaa ohelmoinnin jälkeen, jos esim. myy auton eteenpäin.

Volvoni on manuaali ja minulle on kertynyt nyt vm 2014- näyttöjä kaiken kaikkiaan kolmet. Eli autom. ja manuaali TFT sekä niiden rinnalla esiintynyt analoginen näyttö. Tietenkin tässä tapauksessa sovitan MAN TFT_näytön autooni VDASH:lla, mutta kiinnostaisi ihan vaan kokeilla saisiko analogisen näytönkin heittämällä toimimaan tai toimisiko AUTOM: TFT niin ikään heittämällä pl. vaihteenvalitismen kohdassa LED:it menisi manuaalin vaihtamisosoitusta vastaavasti ( +/-). Eli olisiko TFT:den softa sama, mutta erona olisi ainostaan mittariston oikean kulman näkymä.

No myyntiin taitaa mennä sitten nuo ylimääräiset näytöt...

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #147 : 18.07.2020, 14:04:38 »
En usko että autossa on semmoista softaa valmiina mitä ei näy asiakkaalle. Vaan juurikin niin että otettu softa autosta jossa on navi ja verrattu semmoiseen jossa ei ole. Sen jälkeen generoitu koodiksi ja ei kun käännetään halutut versiot. Tuossa mennää todella harmaalla alueella onko piratismia vai ei.

Omaa autoaansa saa puukottaa niin kuin haluaa. Siinä ei mitään, mutt nuo softar mitä vdashin tekijät tekee on vähän niin ja näin.

Mutta uskon että tulee autoihin samaa mitä koneissa on että auton omistajalla on vain käyttöoikeus autossa olevaan softaan

Olen samaa mieltä että tuossa kopsataan asiakkaan autosta siellä oleva softa ja tallennetaan se VDashin tietokantaan johonkin muotoon kryptattuna ja sitten se ladataan taas sieltä johonkin toiseen autoon, joka vastaa autoa josta se otettiin jne jne.

Varmasti on laitonta puuhaa, käytännössä siis piratismia jos Volvolta kysytään.

Tuo että auton omistaja omistaisi myös softan ei pidä paikkaansa, sen omistaa tässä tapauksessa Volvo, vaikka se oudolta voi kuulostaakin. Sama juttu jos sinulla on tietokone jossa Windows, omistat kyllä sen tietokoneen, mutta käyttöjärjestelmän omistaa oikeasti Bill Gates, käyttäjällä on vain lisenssi ja avain sen käyttämiseen. Sitä voi hakkeroida mielin määrin, mutta oikeasti se on luvatonta. Autotehtaathan ovat jo jonkin aikaa halunneet kieltää softiensa muuttelun täysin. Toistaiseksi siihen ei ole kai puututtu edes Saksassa.
Omasta mielestäni tämä ajattelu on syvältä, koska jos on maksanut autosta pitkän pennin ja omistaa sen, niin pitäisi olla myös oikeus käyttää sitä ja tehdä sille haluamiaan muutoksia. Vihreät ituhipit saattavat olla itkemässä päästöjen perään, itseäni ei vähänkään kiinnosta.

Normaalistihan softaus tapahtuu siten että ensin tilataan/ostetaan Volvolta haluttu koodinpätkä halutulle autolle ja se asennetaan sitten virallisella Vidalla. Tämän jälkeen se näkyy Volvolla Göteborg:ssa ja kun auto menee huoltoon tai muuten on yhteydessä Volvon tietokoneeseen Vida:lla kaikki näkyy ja päivittyy sieltä tarpeen mukaan.

Olisikin mielenkiintoista tietää mitä he tuumailevat näistä VDash:lla muokatuista autoista ?
Samoin säilyvätkö nämä ulkopuolisten tahojen asentamat koodaukset kun softat päivitetään huollossa virallista tietä pitkin ?
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #148 : 18.07.2020, 14:18:35 »
Samoin säilyvätkö nämä ulkopuolisten tahojen asentamat koodaukset kun softat päivitetään huollossa virallista tietä pitkin ?
Jos muutoksia tehty semmoiseen moduuliin johon päivitys tulee niin varmasti häviää. Muutenhan huollossa eivät lataa firmistä moduuliin johon ei ole tullut päivitystä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa kapperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #149 : 18.07.2020, 14:19:34 »
Olisiko linkkiä toimivaan lukijaan alikaupasta? Useampaa siellä niin en tiedä minkä ostaisi.

 

Carcom Oy  Ateho