Kulkukoira  Proturbo

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 264 Vastauksia
  • 109984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Volvo 353 Grp B Evo1
« : 01.10.2018, 21:57:44 »
Volvo 353 Grp B

Mitä jos? Tämän projektin teema, mitä jos Volvo olisi jatkanut kilpailutoimintaa rallin puolella pidempään? Mitä jos 1980-luvulla olisi panostettu enemmän ralliin MM-sarjaan kuin rata-autoiluun? Mitä jos 340 olisi ollut kehityksen kohteena? Miltä se olisi näyttänyt B-ryhmän Audien ja Pösöjen seassa?

Nelivetoa ei tule, mutta tarkoitus rakentaa Audi S1:n ja Volvo 340:n risteytys. Aihio on taas samaa sarjaa kuin pari edellistäkin projektiani, eli heinikossa ja puun alla aikaansa viettänyt, ilmainen aihio.

Tässä nopea lyhennelmä projektista

Maaliskuussa 2019 ensimmäinen koeajo:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=102809.msg1061417168#msg1061417168

Joulukuussa 2019 alkoi jo näyttämään valmilta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=102809.msg1061476543#msg1061476543

Ensimmäinen kunnon testipäivä:

https://www.youtube.com/watch?v=b4ybQGnEkkQ

Projektin aloitus


Loppujen lopuksi ei niin kovin pahoin ruostunut, mitä nyt vähän pyöränkaarista ja hiekkapellistä puuttuu paloja, vetokoukku meinaa irrota, sekä tippakourut osittain irti A-pilareista. Kuskin ovi oli pudota varpaille, kun yläsaranatappi oli poikki ja moottorista puristukset hukassa.


Niin ja takajousen korva ei näyttänyt enää kovin luotettavalta?


Takaiskarin kiinnityskohta(kin) oli ruostunut puhki. Samalla taisin leikata ehjimmän palan pohjasta pois?


Eikä ollut vastaavaa korjauspalaa, niin leikkasin sitten 850:stä osia...

Samalla "korjaantuu" vetonivelien mitoitus ja äänimaailma muuttuu sylinterimäärän kasvaessa. Raideväli takana kasvaa aika reippaasti myös, varsinkin jos vielä käyttää takavetovanteita. Eteen täytyy myös keksiä jotain, että saa 5-pulttiset vanteet käymään ja jarrutasapainon kohdilleen.

Niin ja ei kannata miettiä miten tämän katsastus onnistuu. En aio edes kokeilla vaikka kerran poikkeusluvan olenkin saanut. Tästä tulee harrastepeli, lähinnä jää-, miksei asfalttiradallekin?

Saa nähdä mitä tästäkin tulee. Tavoitteena saada talveksi ajokuntoon, mutta vuodesta en ole vielä ihan varma.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #1 : 01.10.2018, 22:45:53 »
Hiukka erilaista projektia välillä tännekkin seurailtavaks. Onnea matkaan! ...onhan siinä vähän parsimista...
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #2 : 01.10.2018, 22:50:04 »
Tää on tosi kauniilla tavalla väärin. Ja nyt kun pyörien ei tartte kääntyä, niin sinne etuvedon lootan jatkoksihan varmaan mahtuis kone, joka ei kuulosta kehitysvammaselta sammakolta  ;). Tästä kyllä kova hatunnosto, on niin absurdi projekti että tää on todella hienoa touhua. EEettt uskalla sulloa samalla vaivaa kutosta siihen askiin kii!  ;)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #3 : 01.10.2018, 22:59:26 »
Tää vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta! 8) En muista enää itse mutta ei kai nuo etuovet kovinkaan painavia ollut? ??? ::)

O0 

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #4 : 03.10.2018, 08:32:37 »
Tuleeko autosta etumoottorinen? Muistelen että Ruotsissa oli Volkkari johon oli taakse istutettu 850 keula käytännössä jolloin auto oli takavetoinen ja takamoottorinen.

Edit: tämä siis. Auto olikin käytännössä keskimoottorinen kun 850 moottori on etuakselin etupuolella ja nyt se on siis taka-akselin etupuolella
https://www.engineswapdepot.com/?p=20056
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #5 : 03.10.2018, 19:35:25 »
EEettt uskalla sulloa samalla vaivaa kutosta siihen askiin kii!  ;)
En uskallakkaan! Ei vaan, halvempi on tuo pykälän lyhyempi, koska pitää saada suhinaa ja puhinaa kuulumaan. Saattaisi ehkä mahtua, mutta jouduin jo leikkaamaan tuosta 850:n keulasta lokasuojien sisällä olevat vahvikepalkit pois, että mahtuu leveyden puolesta tuonne 340:n kuorien sisään.

En muista enää itse mutta ei kai nuo etuovet kovinkaan painavia ollut? ??? ::)
Aina niitä voi kuitenkin keventää lisää. Jäi se ovi alasaranan varaan roikkumaan. Aika hankalat irroittaa ja säätää nuo, kun molemmat puolet on hitsattu kiinni.

Tuleeko autosta etumoottorinen?
Aukko on jo kuvissa leikattu lattiaan moottoria varten, eli keskimoottorinen tulee. 850:n keula tarkoitus sovittaa tuonne takapenkin tilalle.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #6 : 03.10.2018, 19:58:03 »
Aukko on jo kuvissa leikattu lattiaan moottoria varten, eli keskimoottorinen tulee. 850:n keula tarkoitus sovittaa tuonne takapenkin tilalle.
En niin tarkkaan huomannut katsoa. Eli sama toteutus tapa kuin tuossa volkkarissakin oli. Tästä tulee varmasti härski laitos :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #7 : 03.10.2018, 20:48:20 »
Sikäli kun päässyt livenä näkemään sun käden jälkeä niin nyt on ainekset aika mahtavaan laitokseen  P>
Ainakin helwetin härskit ainekset on projektiin.

Eli etuvetoisen loota, apurunko, jousitus jne. istutetaan taakse?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #8 : 06.10.2018, 12:47:38 »
Mahtavan härski idea!  8) Rakentelukuvia odotellessa :nälkä:

Turbobricks sivustolla joku hurja laittoi Saxoon/106 pököttiin 850 t5 tekniikan takakonttiin. Muistaakseni hyödynsi apurunkoa ja ripustuksia.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #9 : 08.10.2018, 18:19:36 »

Etu.. vai oliko ne takatolpat ja apurunko paikoillaan.

Ajattelin että leikkaa vaan palan pois, asettelee uuden paikoilleen ja täyttää ylimääräiset raot. Ihan ei viikonlopun aikana ehtinyt. Kori on aika paljon kapeampi helmakoteloiden kohdalta kuin ikkunalinjalla, joten joutui vähän harrastamaan väkivaltaa että sain 850:stä leikatun kappaleen auton sisälle. Kun se sitten peltiruuveilla, rautalangoin ja muin köynnöksin olin saanut sen sopivalle paikalle pääsi vasta hitsaamaan. Parin millin toleranssilla sain kuitenkin keulakappaleen paikoitettua suoraan koriin nähden. Tarkoitus oli siirtää akselilinjaa taaemmaksi, mutta jossain vaiheessa tuli ajatuskatkos ja se on nyt samassa kuin alkuperäinen. Olinhan piirtänyt kunnon mittaviivat akselilinjalle..


Jonkin verran joutunee lokasuojia muokkaamaan.

Jos on tarvetta tumman sinisille T5:n osille, niin kohta olisi. Itse asiassa turhankin hyvä 850 purettavaksi. Isä tuonut 2008 Italiasta ja tuolloin ruostesuojannut kunnolla. Neljä vuotta se taisi palvella muualla vanhemmilta lähdettyään, kunnes ostin sen itselleni. Katsastus umpeutuu vasta lähi päivinä, joten en vielä pura.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #10 : 09.10.2018, 19:36:43 »
Mukava rakentaa autoa, joka ei ole tulossa kilpien väliin. Ei tartte miettiä sitä katsastusinssin mielipidettä eikä lakipykäliä, vaan saa karsia ihan oman pään tuotoksista sopiva setti omaksi iloksi. Varmasti kiukkuinen peli kulkemaan jäällä, asvaltilla, hiekalla tai ihan missä vaan. Tämmöstä lisää  O0
tohonhan vois samaan syssyyn tekaista säädettävät tukivarret?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #11 : 20.10.2018, 16:00:26 »
Mukava rakentaa autoa, joka ei ole tulossa kilpien väliin. Ei tartte miettiä sitä katsastusinssin mielipidettä eikä lakipykäliä, vaan saa karsia ihan oman pään tuotoksista sopiva setti omaksi iloksi. Varmasti kiukkuinen peli kulkemaan jäällä, asvaltilla, hiekalla tai ihan missä vaan. Tämmöstä lisää  O0
tohonhan vois samaan syssyyn tekaista säädettävät tukivarret?
Oma vapaus on kyllä mukavaa, mutten taida ruveta sentään kaikkea tekemään itse. Alustan osat saavat kelvata tehdastekoisina, ainakin vielä.

Omia suunnitelmia on mukava toteuttaa, vaikka ne saattavat aina välillä muuttua. Suunnitelmana oli tehdä hyvinkin tarkalleen Audin näköinen laite, mutta Hollannissa oli piirretty aika jyrkkä kantti tuohon kylkeen. Koska ovien muotoon en aio muutoksia tehdä, olisi levikkeistä tullut ehkä omituiset? Quattron levikkkeessähän on suorakaiteen mallinen kohta oven vieressä, mutta tässä tapauksessa siitä olisi tullut keskeltä kapeampi. Niinpä levityksistä tuli nyt omanlaiset, tehden samanlaisen mutkan kuin alkuperäinen kylkilinja.


Tein kerralla reilun levityksen niin mahtuu ainakin pyörät pyörimään. Kuvassa paikallaan useamman kymmenen millin verran levekepaloja takavanteen välissä.


Piti sitten vähän laikata etulokasuojiakin. Konehuoneessa, siis entisessä konehuoneessakin, on tapahtunut pieniä muutoksia kuten kuvassa harmaata näkyy.


Siitä moottorille ilmaa. 240:n ritilät sopivat moneen paikkaan.

Vielä askarteltava helmakoteloon lisää tavaraa, hitsattava saumat kokonaan umpeen ja tehtävä saman toiselle puolelle.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #12 : 20.10.2018, 16:10:38 »
Todella asiallista meininkiä 8)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #13 : 20.10.2018, 18:25:38 »
Jaha, taas yksi "pakko seurata" -projekti.

Upeata projektia!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #14 : 28.10.2018, 15:57:27 »
Tämän viikonlopun tuloksena levikkeet toiselle puolelle, muutama ruostevauriokorjaus sekä tekniikka samassa tilassa auton kanssa vaikka vielä lattialla onkin. Tilanne muuttui taas jonkin verran. Isä ei oikein innostunut ehjän auton purkamisesta, joten toi tilalle toisen vaihtaakseen jo hankkimaani T5:een. Nyt on siis isolohkotekniikka tulossa, eli B5234T. Oli oikein "R" kirjain takaluukussa, vaikka muuta "Ärrää" ei tainnut ollakaan. Ainut vaan että kytkinsylinteri puuttuu...

Olikos joku täällä perehtynyt noihin automaattilaatikoihin? Tuli mieleen että tuon sähköisesti ohjatun laatikon voisi saada toimimaan napeilla -> läppävaihteet ratin taakse? Nopeustietohan taitaa tulla ABS:n kautta (jota en tähän haluaisi), joten omalla ohjainlaitteellaan ei taida saada toimimaan muutenkaan. Olisi yhdenlainen Arduino-levy hyllyssä, eli ohjelmoitava piirikortti, jota voisi käyttää tähän? Sillä varmaan saisi myös vaihdenäytön koetauluun ja ohjattua turbiinilukkoa. Sen ohjelmoinnista ei vain ole mitään tietoa itsellä, ainakaan vielä.

 

KL-varaosat  Race.fi