Autoracing  KL-varaosat

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #960 : 14.10.2018, 20:27:24 »
600cc ev14 suuttimet vaihdoin tänään classicciin.

Tyhjäkäynti/osakaasu/alipainealue on tiukasti lambda 1 mutta enemmän kun kiihdyttää niin seosmittari näyttää 0,6-0,7. Välillä jopa alueelta yli. Jos laihentaa #4 vakiolla niin edelleen menee ahdoilla rikkaalle mutta normaaliajossa laihalle.

Nyt vakio #4 on 2652. Alkuperäisillä suuttimilla 3002. Käynnistyi muuten ihan normaalisti aiemmilla säädöillä ja tyhjäkäynti lambda 1 (lambdasäätö oli vielä päällä ja kuuma kone). Odotin että olisi kastellut tulpat tai käynyt sikarikkaalla. :idiot2:

Tuntuu siltä että joku vakiosäätö ei ole vielä kohdillaan kun polttoainekartassa pitäisi laihentaa yläpäätä aivan älyttömästi. Tai sitten vakio #4 pienemmäksi mutta sitten alapäätä rikastaa reilusti.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #961 : 14.10.2018, 21:05:12 »
Vakio #4 on pielessä, vakio suuttimilla se on 2443 ja nuilla uusilla se on 1500-1650

EV14 suutin on toiminnaltaan nopeampi kuin vanhemman aikaset. Kartat joudut tekemään uusiksi jokatapauksessa. Vakiota #3 joudut varmasti kanssa säätämään.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2018, 21:07:02 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #962 : 14.10.2018, 21:26:39 »
Jäi sanomatta että E85 tankissa joten sen takia isompi #4.

Eli jos säädän vakio #4:sen pienemmäksi, #3 johonkin suuntaan niin sitten polttoainekartan alueen pitäisi olla lähempänä 30-255 kuin 30-150?

Miten tuota #3:sta haetaan kohdilleen? Siihen en ole vastausta löytänyt. Nyt jos laitan #4:sta pienemmäksi, mennään liian laihalle. 2402 osakaasu/tyhjäkäynti oli 1.10-1.15 ja alkoi käynti rykimään.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #963 : 14.10.2018, 21:44:37 »
En ole tässä mikää mestari vielä itsekään kun niin vähän aikaa vasta touhunnut ostrichin kanssa, ja minulla bensiini käytössä.
Tässä ohje foorumilta kaivettuna
 
Suutinvakio #4 hierotaan sinne 14,5-15 nurkille ilman lambdaa ja lämpöisenä.
Siitä sitten aloitetaan se kartan muodon rakentaminen oikeanlaiseksi.

Periaatteessa siten, että ilman lambdaa 14,7 (lambda 1,0) kaikkialla kartassa, missä ei haluta voimapaksua sopitusta (12,5). Eli alipaine alueilla stoikkaan ja ahdoilla voimanpyytialueella sitten se 12,5 ja se on siinä.

Jos sopitusta ei saada täysin kohdalleen vakiota #4 säätämällä esim jos tyhjäkäynti paksulla niin sitten säädetään vakiota #3 pienemmälle.
 
Vakio #3 on suuttimien aukioloaika.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #964 : 14.10.2018, 22:01:49 »
No sepä se kun tuolla ohjeella en pääse haluttuun tulokseen.
Lambdasäätö pois päältä, sulake nro 1 ollut pois 5-10min joten sopituksien pitäisi olla nollattu.

Vakio #4 tuntuu olevan liian iso kartan yläpäässä mutta sopiva alapäässä.

Jos pienennän yhtään nelosta, mennään laihalle alapäässä. Tietty jos pienennän sitä, nostan reippaasti alapään karttaa rikkaammalle, ei tarvitsisi yläpäätä säätää niin rajusti alaspäin.

Suuttimien minimi aukioloaikaa olisi varmasti syytä muuttaa kun ymmärtäisi mihin suuntaan ja mistä tietää sen olevan kohdillaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #965 : 14.10.2018, 22:10:32 »
Vakio #3 on suuttimien minimi aukioloaika, eli siihen laitettu arvo on se jota LH ei koskaan alita. Eli jos pienennät sitä niin annat LH:lle luvan säätää suuttimien aukioloaikaa pienemmälle, jolloin sopitus laihenee.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #966 : 14.10.2018, 22:12:36 »
Vakio #3 on suuttimien aukioloaika.

Kyseessä on nimenomaan "failsafe" minimi aukioloaika, kovin isoilla suuttimilla sitä joutuu usein laskemaan.
Absoluuttisesta arvosta ei kannata hämmästyä, se on kuitenkin verrannollinen aukioloaikaan. Jos #3 jätetään koskemattomaksi ja asennetaan isot suuttimet, tuloksena pitäisi olla rikas tyhjäkäynti. E85 kanssa tuohon ei kuitenkaan välttämättä tarvitse puuttua edes isoilla suuttimilla.

Mitkä suutinvakiot siellä purkissa nyt on käytössä? #1 ja #2 vaikuttavat erikoisesti, varsinkin jos niiden vaikutusta ei ole otettu huomioon korjauskartassa.

#1 on lineaarinen kerroin polttoaineen korjauskartan arvolle ja #2 on "resoluutiovakio", jolla voidaan vääntää korjauskarttaa suuntaan jos toiseen tarvittaessa (yleensä ei tarvetta).

E: Olinpa hidas vastaamaan tuon #3 osalta.

Vakio #4 tuntuu olevan liian iso kartan yläpäässä mutta sopiva alapäässä.

Jos pienennän yhtään nelosta, mennään laihalle alapäässä. Tietty jos pienennän sitä, nostan reippaasti alapään karttaa rikkaammalle, ei tarvitsisi yläpäätä säätää niin rajusti alaspäin.

Suuttimien minimi aukioloaikaa olisi varmasti syytä muuttaa kun ymmärtäisi mihin suuntaan ja mistä tietää sen olevan kohdillaan.

Et kai vaan vertaile jotain volvon vakiokarttaa vasten? Ne on yläpäästä aina rikkaalla, eli alaspäin säätäminen on täysin normaalia mikäli tyhjäkäyntialue toimii hyvin koskematta. Minimiaukioloaikaan ei tarvitse koskea jos tyhjäkäynti ei ole rikkaalla.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2018, 22:15:17 kirjoittanut Ledinauha »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #967 : 14.10.2018, 22:31:50 »
#1 ja #2 koskematta kun toiseen ei yleensä tarvitse koskea ja toiseen ei saa koskea ellei tiedä mitä tekee (ja minähän en tiedä).

Vertaan ja tiedossa on. En ole karttaan viitsinyt vielä koskea kun tuntuu että yläpään arvot pitäisi puolittaa että oltaisiin alueella. Ei kuulosta järkevältä.

Kylmäkäynnistykset on nyt vakiosuuttimilla haettu ja luultavasti sitäkin pääsen säätämään. Selviää aamulla.

Voimapaksusta on ollut puhetta. Mikä olisi optimaalitavoite etanolilla ja lambda arvona? 0,9 olisi mututuntuma jolloin kulkisi vielä kevyesti. 0,7-0,8 tuntuu nuhaiselta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #968 : 14.10.2018, 22:39:47 »
Kysyin ihan niitä numeerisia arvoja, enhän minä tiedä mitä biniä käytät, saatika muista että missä binissä mikäkin arvo on mitä...

Teholle sopiva lambda-arvo on 0.85 luokkaa.


Tuo arvojen oudosti käyttäytyminen voi johtua myös suuttimista. Uudet EV14 voi aueta nopeammin kuin vanhat vakiot jne.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #969 : 14.10.2018, 22:50:18 »
Tuo näyttää bensiinin kaaviolta. Olen käsittänyt että e85 saisi olla laihempanakin.

937 bin
#1 150
#2 128
#3 153
#4 2682
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #970 : 14.10.2018, 23:46:13 »
Optimaali lambda-arvo ei ole kovinkaan polttoaineriippuvainen. E85 sallii itseasiassa bensaa laajemman alueen, n. 0.75 - 0.90 on ok tehon kannalta.

Esim tämä lähde antaa "max power rich" ja "max power lean" arvoja eri polttoaineille:



Bensalle taas 0.78-0.80 on aika yleinen ja turvallinen säätölähtökohta tehon kannalta, tuo antamani 0.85 on siis jo laihemmalla.

Tässä vielä palamisnopeuksia:




Huomataan, että nopein (laminaari) palaminen on aina suunnilleen tuossa 1.10-1.15 kohdalla.
Nyt tuo equivalence ratio / phi on nimenomaan fuel–air equivalence ratio, eli lambdan käänteisluku. Vastaavat lambdat olisi n. 0.86-0.90.


Tuo vakio #4 vaikuttaa kyllä oudon suurelta, oletko kokeillut reilusti pienempää arvoa? #1 arvoksi voisi myös olla hyvä tiputtaa vaikka 128, mikä löytyy muistaakseni esim. 984 binistä. Tämä skaalaa pääkorjauskarttaa osittain isommille suuttimille, omassa käytössä tuo 128 on myös toiminut parempana lähtökohtana kuin suuremmat arvot. #3 koskisin vasta jos tyhjäkäynti jää rikkaalle.

Niin, ja tuo 937 bin käy vakiokartalla todennäköisesti rikasta tyhjäkäyntiä sopeutukset nollattuna ilman lambda-säätöä kun kaikki muu on kohdallaan, eli siitäkään ei välttämättä tarvitse huolestua.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2018, 23:59:36 kirjoittanut Ledinauha »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #971 : 15.10.2018, 07:36:43 »
Jarrupenkissä ollaan todettu että jos Lambda menee 0,7 alkuiseksi, niin teho laskee. RE85 oli polttoaineena, penkissä kiinni B230F, A-nokka ja 16T. Kiinacooleri ja ahtopaineesta 1,3-1,4 Bar.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #972 : 15.10.2018, 08:55:31 »
Jarrupenkissä ollaan todettu että jos Lambda menee 0,7 alkuiseksi, niin teho laskee. RE85 oli polttoaineena, penkissä kiinni B230F, A-nokka ja 16T. Kiinacooleri ja ahtopaineesta 1,3-1,4 Bar.

Tämä riippuu aika paljon kombosta. Mun 242 antoi vanhalla ahtimella (pako 72mm) oikeestaan ihan saman tehon välillä lambda 0.7-0.82. Vaihdoin ahtimeen isomman pakopuolen (77mm) ja paras teho löytyy lambda 0.8 ja parin kympin muutos siitä tiputti heti rajusti. Koneessa ei ollut muita muutoksia.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #973 : 15.10.2018, 09:12:53 »
Tämä riippuu aika paljon kombosta. Mun 242 antoi vanhalla ahtimella (pako 72mm) oikeestaan ihan saman tehon välillä lambda 0.7-0.82. Vaihdoin ahtimeen isomman pakopuolen (77mm) ja paras teho löytyy lambda 0.8 ja parin kympin muutos siitä tiputti heti rajusti. Koneessa ei ollut muita muutoksia.
No täytyy tunnustaa että mun lambdamittaus on tavallisella laajakaista-anturilla tehty. Mitattiin myös ilma- ja viinamassavirtausmäärät, voisi kurkata mikä oli oikea lambda.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #974 : 15.10.2018, 10:03:30 »
No täytyy tunnustaa että mun lambdamittaus on tavallisella laajakaista-anturilla tehty. Mitattiin myös ilma- ja viinamassavirtausmäärät, voisi kurkata mikä oli oikea lambda.

Tavan laajakaistalla täälläkin on mitattu joskin 2kpl kiinni dynon ajan. Pointti oli lähinnä se että toisissa moottoreissa lambda vaikuttaa tehoon paljon ja toisissa vähemmän. Mun tapauksessa motti oli hyvin epäsensitiivinen seossuhteelle kun ahdin rajoitti menoa - kun ahdin ei enää jarruttanut niin pienetkin seosmuutokset vaikuttivat samassa motissa paljon.

 

Kulkukoira  Proturbo