Muuttu kyllä ulkoapäin heti paljon näyttävämmäksi tuo maalipinta. 8)
Mitä löytyy kromikaarien alta?
???
Mitä aikoinaan luin ulkolaisilta foorumeilta vinokoneen YKK-anturin vaihdosta, niin siellä porukka valitteli, että kuinka vähän tilaa tulipellin välissä,Teepä sama 240:n kanssa ;)
ja käyttivät kaikkia jatkovarsi viritelmiä. ???
Itselläkään ei pienimmät kädet ole, mutta ei ollut suurempia vaikeuksia YKK-anturia ainakaan farkusta irroitella.
Työkaluina minulla oli pikkuräikkä ja lyhyt jatkovarsi, sekä kiintolenkki.
Vaikein osuus oli kurkotteleminen, ja vasemman käden pinsettiote pultista, koska olen oikeakätinen.
Teepä sama 240:n kanssa ;)Taisi olla juu vähän vaikeampi lankkuun vaihdella.
Paitsi että kosteus tiivistyy venakoppaan ja korkkiin kun autolla ei kunnolla ajeta vaan hyrrää pihassa tovin..
Nesteen katoaminen paineen teko ja lämpösen puute kopissa vois olla ihan oikeet oireet pahvin menolle.
Onko tähän jo vaihdettu moottoriöljyt?
Vaihda öljyt ja uusi suti.
Noilla kilometreillä ei kannata kanttta irrottaa jos ei todellista syytä ole.
Oliko tämä seisonut kuinka kauan?
Joo kiitoksia tiedoista.leimausyritystä????????????? ei ei ei! kun sinne mennään niin ne leimataan,ei se paikka niin hauska ole että siellä viittittäs käydä kun kerran vuodessa vai mitä ;)
Ei panikoida :D
Jatkoin tänään GLE:n takavalojen kimpussa, ja nyt on muista kosketushäiriöistä päästy eroon, ja jarruvalot toimivat taas.
Takasumuvaloon ei vielä löytynyt lääkettä.
Takasumuvalon kytkin on ehjä, jos vastusmittausta on uskominen.
Jossain kytkimen ja takasumareiden välillä on katkos, mutten ehtinyt tänään tutkia sen pidemmälle.
Kun otin valokytkimen paneelin irti, niin sen takaa löytyy hälyttimen ledin piuhat, jotka on vedetty kyllä todella tökerösti, ja ledin minkä pitäisi vilkkua ovat lukossa, ei tietenkään toimi...
Virtalukon puolen katkaisinpaneelista löytyy lisävalojen kytkin, josta menevät johdot valonkatkaisijalle siten, että lisävalokytkimelle tulee virta kun ajovalot ovat päällä.
Mitään lisävaloja ei edessä ole kuitenkaan tällä hetkellä kiinni.
Pikkuhiljaa laitan paikan kerrallaan kuntoon, niin että pikku jutut olisivat tehty ensin, ja sitten kun on varaa ostaa jarru- ja pakoputkiosat, niin laitan jarrut kuntoon viimeiseksi ennen leimausyritystä.
leimausyritystä????????????? ei ei ei! kun sinne mennään niin ne leimataan,ei se paikka niin hauska ole että siellä viittittäs käydä kun kerran vuodessa vai mitä ;)Totta. :D
Voisi olla maavika, vaihdoin käytetyn pohjan ja ei toiminut ennen kuin puhdistin kohdat mihin lampun kannan nastat ottaa kiinni, tarkoitan sivussa olevia. ???Niin nythän oli sedanin takavaloista kysymys.
Tarkoitin sedanin takasumuvalon vikaa.
Maadoitus.
Onko vetokoukun pistoke alkuperäinen, valettu pohja?
Silloin se kannattaa vaihtaa.
Maadoitus vika jos jarru- ja perävalot vilkkuu vilkun tahtiin.
Käytettynä löytyy kyllä haaroistussarjoja. Mulla pitäis olla muutamakin kpl kun jaksaa penkoa.
Kun noitten 20v vanhojen orggismallisten pinnottamattomien panssarikaapelien kanssa pelaa niin ne kannattaa muuten ennen pientäkään liikuttelua kyllästää irrotusöljyllä ja antaa vaikuttaa niin ei halkeile kuori.
Kiristä toi katin roppu sitten. Laitoin samanlaisen katin ja ekojen ajeluiden aikana lensi tuo roppu mäkeen, ääntä riitti niin kuin peltoautossa.Minulla on tarkoituksena laittaa lambda-anturi tuohon uuden katin valmiiseen kierteeseen.
Ruotsalainen lottokone tainnut taas iskeä, omasta löytyy ledit ja ja ei ole gle malli.Voi olla juu Görän laittanut mitä hyllystä on löytynyt,
Olisiko hajonnut möhköstä vai puuttuuko tosiaan kokonaan, lähteekö niistä johdot?
Onko tankin täyttöaukon kaulukset säilynyt ehjinä?
Meni joskus kovaksi koppuraksi ja murtui, piti vaihtaa.
??? ???
Se on yksi ja sama osa.Joo. Vinkit ovat aina hyvästä. :)
Täyttöaukon kaulus maksoi joskus 50e. tiskillä, silloin niitä oli hyllyssä reilusti, en tiedä tilannetta tänä päivänä.
Tämä vaan vinkkinä, siksi otin asian esille, vika on ärsyttävä ja harva tainnut kyseistä osaa vaihtaa tällä foorumilla.
Itseasiassa en kovin tarkkaan sieltä edes katsonut. :facepalm:Voi olla, et täältä löytyis, mut täälläkin on niitä ketkä pitää sen hintaa verrattuna kullan kilohintaan. :facepalm:
Varmaan olisi löytynytkin.
Mutta näin meni tällä kertaa.
Muistaapa nyt seuraavalla kerralla kahlata markkinapaikan tarkemmin läpi, kun jotain osaa tarvitsee...
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/Volvo%20745%20SE/20150110_175919_zps7df2bac0.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20745%20SE/20150110_175919_zps7df2bac0.jpg.html)
Mitä kaikkea piti irroittaa että sait palkin irti?Ohjausvaihde, alatukivarret palkin päästä, reaktiotangot korin puolen kiinnikkeistä ja koiranluut alatukivarresta.
Koneenkorvakot irti palkista, ohjausakselin nivel irti hammastangosta, hammastangon banjot auki, tukivarret palkista ja raidetangonpäät tolpista. Hammastanko tulee näppärästi palkin mukana alas ja aikaa meni pari minuuttia. Jos haluaa helpotaa elämäänsä, niin vakaaja kokonaan pois.
Konetta tunkattiin edestä ja laitettiin tyhjennyspropun kohdille pukki. Ei olisi muuten mahtunut tunkkaamaan, jos vakaajan olisi jättänyt kiinni. :)
Hetkeksi lopetti bensakisko vuotamisen.Käytettyä bensakiskoa tilalle, tuon kanssa ei kannata tapella.
Alkoi sumutalla uudestaan imusarjan päälle, mutta nyt vuotaa sen schrader venttiilin juuresta...
Tuolta:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/30/5ebfc9532f5ea1ca79bdb2b85833f01f.jpg)
Ei itsestään tuosta juotossaumasta ala vuotamaan, niin joskus on jotain tehdessä varmaan työkalu siihen nojannut.
Hölmössä paikassa se venttiili mielestäni on, kun esimerkiksi imusarjaa irroittelee/kiinnittää, niin voi vahingossa osua siihen.
Mutta joo, vaihteeksi taas vastustaa...
Jos jotain hyvää, niin se venttiilineula oli kuitenkin edullinen.
Käytettyä bensakiskoa tilalle, tuon kanssa ei kannata tapella.
Tai sit suorilla uudemman 940 tankkilaite painepumpulla?Pidetään tämäkin mielessä. Kiitos vinkistä.
Vielä edelliseen lisäten.Man you are sick :)) :buck2:
Hassusti ei tällä kertaa putken katketessa ennen katalysaattoria herjannut lambdasta vikavaloa tai vikakoodia.
Viimeksi oli ennen katalysaattorin vaihtoa putki poikki ennen kattia, ja silloin kyllä tuli lambdasta vikavalo ja - koodi.
Olihan se kuitenkin taas vaihtelun vuoksi mukava kuunnella muutavan päivän, että miltä se vinokone kuulostikaan "suoralla putkella".
Man you are sick :)) :buck2:
Täältä löytyy uusi calix, voin mitata sen tiivisteen?
Ois mulla ollu niitä uudempien Boshilaisten kiskojakin missä on venttiili, mutta niissä ei oo kk-venttiilin nippaa.
Tuo kisko on -89 240 GLT:stä.
Jos muistan niin mittaan huomenna kun käyn pajalla, pitäis olla irrallaan jokunen vastus mikäli en väärin muista.
E: huomasithan muuten että niitä on sitten muutamaa erikokoista vastustakin olemassa riippuen sijoituspaikasta? Sulla on pakosarjan alla edessä?
Muistaakseni vastuksen sai irti ilman vesiputken irroitusta.
Kävin o-renkaan tilaamassa etralta ja on epdm-kumia, kestää korkeampia lämtiloja kun tavallinen tiiviste.
Kovin on tutun näköiset ruostepaikat... ::)
Mulla oli farkussa tommone:Joo, ahdas kolmen muodon kulma, josta kaksi seinää on ohutta peltiä ja yksi seinä useamman millin paksuista jöötiä.
(http://teemuks.pic.fi/kuvat/740STW/PA160017.JPG/_small.jpg)
Ei mikään kivoin paikka laittaa lappu kun melko ahdas kulmaus. :idiot2:
Tuossa linkissäs noi kaikki 3 tukikumiahan on samanlaisia mutta eri valmistajan tuotteita ???
Pehmiää se kalliskin kumi tuollasessa öljykylvyssä.
Venttiilikopan välistä tihkunutta öljyä oli omassa päätyny palkin päälle ja kumi oli nii pehmee et se pultin kanta oli palkista ulkona.
Niin tai kaksi (Swag ja Febi Bilstein), koska tuo Vaicon kumimetallilaakeri on ainakin erilaisen näköinen.Tarkkaan kun katot nii sama kumi mutta ylös alasin ;)
Onko sitten parempi tuo kumimetalli, niin sitä en tiedä. ???
Tuskin kuitenkaan on kauheasti merkitystä, minkä noista laittaisi.
Kaikki kuitenkin tunnetta saksalaisia merkkejä.
Mitään Professional Parts Sweden tms. kuraa en aio laittaa.
Tarkkaan kun katot nii sama kumi mutta ylös alasin ;)
Mutta eni vei... Ei oo mikään mahoton homma vaihtaa. Uusin käyttikseen ja projektiin alkuvuodesra lootan kumit, kummassakin oli öljyllä kyllästetyt ja osittain repaleiset :D
Vaihda uudet akunkengät.
No onko se virtalukko irti rattiakselista. Siinon yks kannaton 8mm pultti jota voi taltalla ja vasaralla kiristää.
Ei se kiukkuava pumpun relekkään joka kerta oikuttele... Sähkö viat osaa olla tai olla olematta :D
Tätä juuri ajoinkin takaa... Tuo rele nyt oli ihan vaan esimerkkinä :P
Mutta yleisesti saattaa nuo sähköviat ilmeentyä suunnilleen planeettojen asennon mukaan. :D
Tätä juuri ajoinkin takaa... Tuo rele nyt oli ihan vaan esimerkkinä :P
Tarkista tehostajan pumpun alta sen maakaapelin kiinnitys, joskus voi löystyä.
+kaapelin kunto samalla siitä kiinnikkeen luota moottorin alta.
Yks b pumpun rele oli sellain et isoimmat tinapallot murtuneet ja ne korjaamalla rele ei toiminu juuri ollenkaan.. Pitkiä startteja eli suutinrele ei saanu sähköö. Uusiks auki ja molemmat liikkuvat kontakti nastat hiiltyneet mustiksi. Ne pesemällä ja paperilla hiomalla on toiminu jo puol vuotta. Ehjä on hanskalokerossa varalla.
Jos lukkopesä heiluu kun avaimen laitat siihe ei tarvi ees mitään purkaa.
Maski, konepelti ja nuo ajovalojen listat on erona '90:n ja uudempien faceliftien välillä.
PS. Voi olla sittenkin vain legendaarista sähkövikaa vikaa lämpömittarissa, kun se on aamun ekassa startissa näyttänyt epäilyttävän lämpöistä,
niin on palannut ruotuun, kun olen kopauttanut. ::)
Hankook kinergy on hyvä rengas 185/195 tähän jos mahtuu budjettiin.
Tilasin saksasta, sain 48e.halvemmalla asenettuna kuin täältä.
11.04.2013 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 03.04.2013 Määräaikaiskatsastus hylätty 05.01.2012 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 05.12.2011 Määräaikaiskatsastus hylätty 21.04.2011 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 10.03.2011 Määräaikaiskatsastus hylätty 01.03.2011 Määräaikaiskatsastus hylätty 07.12.2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 21.04.2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 06.04.2009 Määräaikaiskatsastus hylätty 28.02.2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 22.01.2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 31.01.2006 Määräaikaiskatsastus hyväksytty |
Komea edustusvolvo :hello:
Pahin tapaus minkä olen nähnyt näissä (tuskin tulee huonompaa vastaan :D)...Mulla on tiilikeulassa viistetty koko kangas kuuseen ja sitten vedetty teräsharjalla ne vaahtomuovit samaan paikkaan. Lopuksi asennus kruunattu maalamalla pahvi telalla osittain valkoiseksi. Kuulostaa karulle, mutta noin varmaan olisin tehnyt itsekkin. Tosin olisin ehkä maalannut loppuun asti. :D
Mulla on tiilikeulassa viistetty koko kangas kuuseen ja sitten vedetty teräsharjalla ne vaahtomuovit samaan paikkaan. Lopuksi asennus kruunattu maalamalla pahvi telalla osittain valkoiseksi. Kuulostaa karulle, mutta noin varmaan olisin tehnyt itsekkin. Tosin olisin ehkä maalannut loppuun asti. :D
Pääset hapero sateeseen :D Kannattaa ottaa suosiolla kokonaan paffi pois! Helevetin helppo homma
Kaupasta jotain kangasta millä pinnoitetaan kaiutinkoteloita, liimaat vanhaan pahviin.
Kytkentärimat on helppoja löytää. ;D
Nii miten se starttaus vika ilmeneeSanoisin että lähempänä vaihtoehto A.
Ei lähe käymään pyörittää vaan ja 20 sek päästä lähtee.. Vaihtoehto A.
Ei pyöritä ollenkaan mutta kun kääntää avainta uudelleen nii lähtee. Vaihtoehto B.
Kumpi ???
Eli tuota vikaa on mestästetty YKK-anturista ja ties mistä, kun syy on ettei kone pyörähdä ollenkaan. Paa rele startin herätteeseen kun siinä on kivasti kova plussa tarjolla vieressä ja ongelmat loppuu sillä. Tai sitten startti on dööd.Joo oli lukuhärö tai muu mielenhäriö, kun puhelimella vastailin.
Niin ja kuvaus on siis täysin yksiselitteisesti vaihtoehto B.
Nyt otat itsees niskasta kiinni ja mittaat kaiken mahdollisen ennen ja jälkeen käsittelyn niin on laittaa sitten faktaa sen parantavista ominaisuuksista.
Mittarissa vikaa. Ekkös sitä oo pidelly.
Mudflaps. Halvin helmavakuutus mitä suomenmaahan löytyy!
Toki ei ihan niin isoa merkitystä saa takavetoisessta ja nuo volvon läpätkin on melko pienet, mutta hyötyä niistä silti on.
Ja minusta auto näyttää orvolta ilman läppiä...
Sama mittari? Saman lämpöinen kone?
Kerran olen Topautoosat.fi:stä tilannut, ja ihan ongelmitta tuli perille. Saksassa tuo kyllä kertoo olevansa:
http://www.topautoosat.fi/yhtiomme.html
Meneepä bensaa... :o :o
Vähemmän pitäisi viedä, oma vie 10l./100km. sekalaisessa ajossa, ajelen 95E.
Bensalla.
Onko reaktiotangon puslien kartiot kokonaan siellä sisällä?
Minulla ei ollut ja ajettavuus oli huono.
Mukavaa luettavaa kun on kunnon kuvat ja dokumentoinnit, seurantaan :pomo:
Eli 1990 faceliftin keulassa on erilaiset palikat kuin 1992? Jos jaksat niin olisi mukava saada molempien keulasta kuva samasta kohtaa jotta osaisi verrata :o
Huvittavaa kun seiska on perjaatteessa faceliftattu kahteen kertaan tossa ysärillä. Mä joskus vuonna nakki ja keppi ostin tohon meidän SE seiskaan vanhemman maskin siinä uskossa että on pulttaa kiinni, mutta kuinkas kävikään.
Onko turvavyön napit vaihdettu vai miten ne on kirkkaan punaiset?
Nej, kuva hämää.Joo, skandix oli tiedossa.
Turvavyön napeista tulikin mieleen, että jossain vaiheessa täytyy 4 uutta hommata molempien Volvojen etupenkkien turvavyönlukkoihin,
koska ovat rikki.
Skandixilta saa:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/interior-equipment/safety-belt-system/button-lock-safety-belt/1034049/
Suomesta olen yrittänyt katsella, mutta pelkkiä painikkeita en ole löytänyt.
Autopurkaamot taas eivät suostu ymmärrettävästi pelkkiä avauspainikkeita myymään.
Kaikkea kun ei ulkomailta viitsi tilata. Mitä nyt olen Googletellut ja kysellyt lähiseudun liikkeistä, niin pelkkiä nappeja ei tunnu löytyvän.
Melkein jo meinasi unohtua, että optimistinen mittariston korjaus ei täysin onnistunut nyt pidemmässä juoksussa, koska kierroslukumittari oireilee edelleen ja näyttää liikaa kierroksia, eli todennäköisesti kondensaattorit ovat ehtoopuolella.
Lämpömittari toimii kuitenkin korjauksen jälkeen edelleen täydellisesti, eikä töki. :)
Nopeusmittari näyttää edelleen vääriä nopeuksia, kun toimii,
mutta edelleen kyllä pääasiallinen nopeusmittari on puhelimen sovellus.
Olen myös miettinyt, että sijoittaisin ActiveGPS:ään, niin nopeudenmittaus olisi kerralla ratkaistu, ja kelpaisi myös leimasedälle.
Startin kollektori hajalla jos hiilien vaihdon jälkeen temppuilee.
Reaktiotangon etummaisia puslien kartioiden tulee painua täysin pintojen tasalle,
Omassa ei ollut, tuntui kolahtelevan ajoittain ja oli huono ajaa.
Rungon puolella oleviin puslien pulteihin kannattaa laittaa irrotusöljyä,
Pultti pyöri puslassa ja joutui katkaisemaan.
Koko oli eksoottinen M14 :-\
Bogea myy ad ja fixus Lemförderiä = Boge
Ajatteleppa jos ostaisit vaikka ehjän mittariston jota ei kenenkään tarvittis räpeltää. Ei ne ole missään kiven alla piilossa vaan autopurkamon hyllyssä. Omaani just tällä viikolla hain 121 tuhatta ajetun mittariston ja muutaku liittimet kii ni avot. Pensatankki näytti ainaki heti oikein eli tyhjää.
Nii ja se nopeusmittarin viisarikin oli gps mukaan tismalleen oikein 50-120 vauhdeissa. Ei enää mittarinvarren paksuuden verran alle 80 nii on 70..
Vika voi olla solenoidissa jos startti on kunnossa.
Tarkoitin ettei uudet etummaiset puslat mene pohjaan asti jos vanhoista on jäänyt kumia, pitää poistaa vingulla tai vastaavalla.
Tähän käy 940 mittaristo ja sitä löytyy helpommin kun 740 sarjan omia.
Konkkia löytyy partcolta, katsoo vaan vanhoista arvot.
-93 mallisen 940 mittaristo käy vielä, mulla on loppukesästä käyttöönotettu -93 ja siinä on vielä tuo vanhemman mallinen 940 mittaristo (josta on sähkönsyöttölankoja saanut kolvailla muutamankin kerran :P). Ja jos naksahtaa eikä pyöritä niin vika on solenoidissa.
Mulla on ollu farkussa kanssa kaks vai kolme tarraa Eerolta ja on vieläkin siististi paikallaan. :)
Cd-boxin teline tulee ekana mieleen.
Mitä ajattelit solenoidista rasvata?Lähinnä sen solenoidin sylinterin, kun tuossa ostamassani tarvike solenoidissa ei ole yhtään rasvaa, ja muutaman alkuperäisen Boschin startin kun olen purkanut, niin solenoidin sylinteri on kuitenkin ollut rasvattu kevyesti metalli/keramisella rasvalla.
En näkisi tarvetta kyseiselle toimipiteelle, liike kun on olematon.
Vaseliinit jäykistyy pakkasella. :-
Tuossa nyt olisi sitten yksi kuva GLE:n keulan nykyilmeestä:
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/Volvo%20744%20GLE/20150902_183754_zpss2uco7xw.jpeg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20744%20GLE/20150902_183754_zpss2uco7xw.jpeg.html)
Tästä kuvasta näkyykin jotenkin kuljettajan puolen umpion heijastinpinnan vaurio (heijastimen alapinta)... :buck2:
Puskurit on joku joskus maalannut mustaksi, niin siksi etupuskuri on aika karun näköinen, kun maalit lähteneet lätkimään.
Onko muka maalattu? Kuvan perusteella näyttää ihanperus 740 etupuskurilta jossa on muovinhoitoaine tms. irronnut jostain kohdista, itselläni näytti täysin samalta kunnes vedin kuumailmapuhaltimella ja muovinhoitoaineella läpi, jokatapauksessa hyvä tuosta tulee, uudet kilvet ja puskurit kuntoon niin ^-^
On se maalattu joskus. Kauheasti en ole jaksanut noita vanhoja maaleja raaputella.
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/Volvo%20744%20GLE/20150902_200724_zpsbssjpiuh.jpeg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20744%20GLE/20150902_200724_zpsbssjpiuh.jpeg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/Volvo%20744%20GLE/20150902_200915_zpschgx9jon.jpeg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20744%20GLE/20150902_200915_zpschgx9jon.jpeg.html)
Farkusta olen kyllä sitten usempaan otteeseen kunnostellut puskurit kuumailmapuhaltimen kanssa.
Jaajaa, niimpä näyttää, kuva hämäsi ::)
Sulta puuttuu toi nopeusmittarin yläreunan polttimo ::)
Puuttuuko vasemaltakin polttimo vai hämääkö kuva?taitaa hämätä, jos vasemmanpuoleine pimenee niin on kyllä koko polttoaine mittari pimeänä ::) t: pätkivä ledi :D
Puuttuuko vasemaltakin polttimo vai hämääkö kuva?
Mistä ostit letejä?
Omas.....krphm.....vaimon rakkaudenlaivassa on ledit, jotka eivät kestä ilmeisesti auton 14V jännitettä. Kauhia vilkkuminen ja discoaminen alkaa noin minuutti startin jälkeen jos kirkkaus on täysillä.
Olisin jo tilannut kestäviä ja toimivia letejä, mutta en ole perillä mistä saisi toimivia ja kestäviä.
Itsekin pitäisi löytää kunnon led polttimot mittaristoon jotka toimii, ebayn 20kpl/1e on vaan liian houkutteleva ::)Mulla meni hermo niiden jatkuvaan vaihtamiseen.
Ei mitään ihmeellistä, mutta jotain hankintoja.Muokkasin
Talmut:
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/20150905_122434_zpsx9dbiqcu.jpeg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/20150905_122434_zpsx9dbiqcu.jpeg.html)
Legenda -malli, mutta ajettelin keltaista kalvoa laittaa linssiin, ellei sitten jaksa keltaista kuultomaalia hommata.
Kalvoa kuitenkin löytyy omasta takaa.
Vielä en ole päättänyt laitanko grillikatoksen tunnelmanluojaksi nuo. :facepalm:
Lisäksi GLE:n paneelissa on valmiina lisävalokytkin, jonka perään nuo Talmut voisi laittaa.
Muokkasin
:D
Täytyy katsoa! Onko kellariin 20v sitten laittamani(uudet) talmut vielä tallella? Ovat tosin keltaiset, mutta saat ne noutaa/lunastaa postikuluja vastaan, jos ovat tallella :) Eivät olleet tarpeeksi legendaariset vielä 20v sitten, mutta näköjään aika hoitaa tämänkin :D
Eikös nuo kannata kytkeä ihan sellaisella releellä niinkuin ne kuuluukin? Eli parkeilla palavat ja sammuvat käännettäessä ajovalot päälle.
Ite kytkin omaan 240 huomiovalot muistaakseni tällä kaaviolla http://www.2cv.fi/wiki/images/3/37/Huomiovalot_releell%C3%A4_Dyaneen.jpg. Motonetistä ostin releen ja 2 diodia, releessä oli 85 ja 86 merkinnät toisinpäin eli 85 navan laitoin maahan ja 86 napaan puolivaloilta ja pitkiltä diodien kautta tulevat johdot. Valokatkaisijasta, kun kääntää parkit päälle syttyy parkit ja huomiovalot yhtäaikaa. Valot, kun kääntää päälle niin huomivalot sammuu. :)
Jos suodattimessa ei ole likaa niin eikös se ole mennyt läpi?Kyllä.
Paljonkos möhkön kukutus oli 95:lla? Entäs ennen nokan vaihtoa?
Aikamoista kulutusta.
Omaan romuuni uusin pakoputken etupätkän siinä oli nuppineulan kokosia reikiä laipan alla ja etutuen peltien saumoissa tulitikun kokosia reikiä. Nyt on tankattu joka sunnuntai 40€ ja tänään ei enää tankkiin mahtunu kun 24€ ainetta. Bensamittariinkin voi siis luottaa ja ajomäärät viikossa on pysynyt samana.
Edittii.. Niin ja leimalla meni päästöistä läpi vaikka putki vuoti ja olin etutuen kohdan vuotoa putkikitillä tukkinut silti vuoti vähän ja kat laipasta enemmän.
Eikäkun tarkoitin kulutusero ennen/jälkeen nokan vaihtoa?
ÄMmä nokkahan on yleensä melko pihi mutta laiska. Manuaalina oma ysi vei vx3 + 531 noin litran enemmän kuin kaverin vastaava B230F (M + 530).
Oma ysi kiihtyy omasta mielestä parhaiten siinä kickdownin rajoilla. Ja niin, että kun lähdetään paikoiltaan, runttaistaan heti kaasu sinne rajoille. Silloin lähtee ihan kiitettävästi, eikä vedätä liian ylös. Kaasu jos on pohjassa, ei paikaltaan lähtö ole sen nopeampi, moottori vain huutaa korkeammalle (turhaan).
Tänään sitten toinen päivä ajelua wiinalla. Ajoa kertyi noin 50 km.
Kävin laittamassa tankin täyteen RE85:sta, kun eilen tankkasin vajaaksi.
Laskin eilisen tankkaustietoja käyttämällä, että nyt tankissa on 96,5% RE85:sta.
Toimii hyvin, ei voi muuta sanoa. :)
Eilen kirjoitin sen verran väärin, että olisi se VX3:n tarjoama tehoalue hävinnyt, mutta se oli huuhaata.
Kyllä se tehoalue on edelleen siinä 2700 - 4000 rpm, ja wiinan voimin kiertää koko ylärekisterin iloisemmin.
Persdyno kertoo, että jostain olisi löytynyt pari heppaa lisää.
Olin tänään Fuel Flex Finlandiin tuon lambdasäädön ja boksin oppimisen tiimoilta.
Kerroin että autossa on ollut välillä vikakoodia lambdan seoksista, ja se boksin "opettelutila" vei pitkään.
Kerrottiin, että jos se meni ohjeiden mukaan, eli boksi kuittasi lambdalta seokset, niin silloin ei pitäisi olla ongelmaa,
mutta kuulemma välillä on kestänyt helvatan kauan, että boksi on omaksunut seostiedon, jos lambdalla on kestänyt lämmetä pitkään.
Sen opetuksen voi tehdä uudestaan kun on bensaa, jos epäilyttää, ja vinkiksi antoi sen että pidä kierroksia vaikka 3000 rpm hetken aikaa, jotta lambda varmasti lämpiää.
Tuo boksin opetushan siis tehdään tyhjäkäynnillä.
Nythän tässä ei siis muu auta kuin ajella tämä tankille tyhjäksi, ja laskea kulutukset.
Jos sitten kulutuslukemat ovat suurempia kuin se noin 20% bensaa enemmän, niin täytyy kokeilla tehdä opetussäätö uudestaan.
EDIT.
Hieman OT, mutta omaa topiccia sallinettakoon tämän verran sotkea.
Tosiaan kun juttelin Flex Fuel Finlandin gubben kanssa, niin kerroin että auto johon sarjan asensin on vanha Volvo,
ja kysyin samalla, että miltä vuodelta on heidän kotisivuiltaan löytyvä Ajankohtaisen Kakkosen videoklippi, jossa vastaava sarja asennetaan 245:een.
Vastauksena: Vuodelta 2011, ja auto sekä muutossarja toimivat edelleen hyvin ja kulkee RE85:n voimin.
Volvot kuulemma yleensäkin toimineet hyvin noilla muutossarjoilla.
Kyllä etanolilla vain se kulutusnousee 20-30%. Aika mahdotonta pienentää alle 20%.
GLE:n voisi sitten rauhassa vaikka pelastaa pussihousuilulta ja virittää.Oikein! O0
Onko Möhkön letkut missä kunnossa?
omasta mennyt tk-venttiilistä alaspäin lähtevä letku, map-anturin kumiset liittimet, jarrutehostimen letku, joku pikku letku imusarjan päällä, huohottimen ja imuilman välinen letku, kovettuu moottorin puolelta. ???
minkä näköinen kytkentäkaavio on releen kyljessä. Jos on samanlainen kaavio, kun mulla oli releessä http://static4.motonet.fi/img/4/481871/500/481871.jpg niin kokeile vaihtaa 85 ja 86 johdot ristiin.
Diodeja ei mun järjen mukaan tähän tarvita.
Käsitin että talmut oli tarkoitus kytkeä huomiovaloiksi, eikä palamaan jatkuvasti?siltikään ei diodia tarvita,eli ohjaukset ajovaloilta ja pitkiltä niin sammuttaa huomiovalot kun ajovalot tai pitkät päällä!
85 ja 86 on ohjauksia.just näin tarkoitin minäkin. ;)
30 kytkee 87a ja 87 välillä.
86 = ohjausjännite
85 = maa
30 = akulta
87 = tyhjä
87 = Talmuille
Diodeja ei mun järjen mukaan tähän tarvita.
85 ja 86 on ohjauksia.
30 kytkee 87a ja 87 välillä.
86 = ohjausjännite
85 = maa
30 = akulta
87 = tyhjä
87 = Talmuille
Diodeja ei mun järjen mukaan tähän tarvita.
Ite kytkin omaan 240 huomiovalot muistaakseni tällä kaaviolla http://www.2cv.fi/wiki/images/3/37/Huomiovalot_releell%C3%A4_Dyaneen.jpg. Motonetistä ostin releen ja 2 diodia, releessä oli 85 ja 86 merkinnät toisinpäin eli 85 navan laitoin maahan ja 86 napaan puolivaloilta ja pitkiltä diodien kautta tulevat johdot. Valokatkaisijasta, kun kääntää parkit päälle syttyy parkit ja huomiovalot yhtäaikaa. Valot, kun kääntää päälle niin huomivalot sammuu. :)
Käsitin että talmut oli tarkoitus kytkeä huomiovaloiksi, eikä palamaan jatkuvasti?
Täytyy varmaan sitten seuraavaksi kokeilla ottaa heräte akulta, ja ohjausjännite parkeilta, ja katsoa mitä tapahtuu.
EDIT.En muistanut sanoa, että itellä kävi ihan samalla tavalla aluksi omia talmuja asentaessa. Sp-elektroniikasta ostin eka yhet oikein pienet diodit ja vanhingossa sitten tuli väärinpäin. Meni hermot niihin pieniin ja sen jälkeen sitten ostin motonetistä kunnon diodit.
Taisi vika selvitä, eli olen saanut sittenkin kytkettyä diodit väärin päin... :facepalm:
Ei muuta kuin kolvi käteen, ja diodit toisin päin.
Voi taas tätä pienen ihmisen tyhmyyttä... :D
Puolanjohdon voisi kyllä varuiksi ostaa tiskiltä, kun tarvikkeena sitä ei saa.Huikkoster joskus vinkkasi omaan 240 topic:iini, että
Ei siinä kyllä mitään vikaa ole, vaikka onkin lähes varmasti alkuperäinen vuodelta 1991.
Volvon numero 6842734. Bilian verkkokauppa kertoo hinnaksi 22,02€.
Valmistaja on Bougicord. Kysyin tiskiltä valmistajaa, ja varmistin USA:sta netin kautta.
Tosin ei yllätys, kun moottorinohjaus ja sytytyspuola ovat Made in France.
Tiesikkö että esim AD:lta saa Bougicord merkkisiä tulpanjohtoja jotka ovat Volvon tehtaan käyttämiä. Ja ilman merkkiliike lisää ;)Tilasin sitten oulusta varaosa t-paakkarin kautta bougicordin johdot. Hintaa oli muistaakseni 30€ ja paketissa oli sekä kansijakajan ja lohkojakajaan passaava puolanjohto. Ainut ero minkä päällisinpuolin huomasin oli, että ei lue volvo eikä made in france :D
Silikonia ne kaikki sytkäjohdot on eristeeltään.
Sisältä hiiltä/lasikuitua tai kuparia
http://fi.bosch-automotive.com/fi/parts/parts_and_accessories/engine_systems_1/gasoline_1/ignition_2/ignition_cables_2/ignition_cables_3
En muistanut sanoa, että itellä kävi ihan samalla tavalla aluksi omia talmuja asentaessa. Sp-elektroniikasta ostin eka yhet oikein pienet diodit ja vanhingossa sitten tuli väärinpäin. Meni hermot niihin pieniin ja sen jälkeen sitten ostin motonetistä kunnon diodit.
Huikkoster joskus vinkkasi omaan 240 topic:iini, että Tilasin sitten oulusta varaosa t-paakkarin kautta bougicordin johdot. Hintaa oli muistaakseni 30€ ja paketissa oli sekä kansijakajan ja lohkojakajaan passaava puolanjohto. Ainut ero minkä päällisinpuolin huomasin oli, että ei lue volvo eikä made in france :D
Niitä muuten saa ihan sellaisia releitäkin missä se diodi on valmiina samoissa kuorissa. ;)
Oman ostin joskus ihan paikallisesta autotarvikeliikkeestä.
Lähes tuolla rahallahan saa jo ihan kunnon valojakin eikä mitään mopoauton lisäpitkiä :2funny:
Eipä silti, tuo FF on ihan hyvä valo kokoisekseen, muttakun Volvon keulaan mahtuis isommatkin..
http://www.ojanpera.net/verkkokauppa/fin/lisavalot-6/
Täältäkin ääni noille Bilteman valoille. Omassa talvikulkineessa on juurikin nämä valot 55W xenonsarjalla höystettynä. Lampun koppa on sen verran iso, että ballastit ym. saa laitettua sen sisälle nätisti. Rahaa meni yhteensä noin 100 euroa ja jos noilla ei näe, niin sitten on näössä vikaa!
Lampuillahan on myös vuoden takuu. :)
Täältäkin ääni noille Bilteman valoille. Omassa talvikulkineessa on juurikin nämä valot 55W xenonsarjalla höystettynä.
Mikäs niissä 940 umpioissa?? Nehän on bolt on kunhan hommaa ne sisemmät kiinnikeraudat osien luovuttaja autosta.
Myös ajovalojen releistys valaisee maailmaa aika villisti. Siihen jotkut hipopolttimot niin näkyy.
Samma här! :hello: Kyä näkee :pomo:
Ja jos kestävyys mietityttää niin osta samalla kivisuojat (oliko jtn 7e/kpl?)
Vahvistetaan nyt vielä yhden kuvan verran tuota päätöstä ::) Eli nuo 9" biltemat ja 55w xenonsarja. Lumia 920:lla otettu kuva, paalirivi n.730m päässä ja jos tarkkaan katsoo niin saattaa erottaa takana näkyvät puut (livenä näkee helposti, mutta koska puhelin...)
(http://s2.postimg.org/wk2burtv9/WP_20151015_22_13_44_Pro.jpg) (http://postimg.org/image/wk2burtv9/)
Eri valo on nykyään myynnissä, muistaakseni moittivat tota vanhaa kapeahkosta kantamasta. Nää uudemmat mallit lienee aika erilaiset. Ainakin ulkoisesti. :D
744 GLE lähti äsken uuteen kotiin. :)744,stä ois nyt pohja hitsattu ja jarrut laitettu, ku kaveri sen osti itelleen talviautoksi ja jouduin kuskiksi hakureissulle
Nyt voi sitten taas rauhassa keskittyä Möhköön.
744,stä ois nyt pohja hitsattu ja jarrut laitettu, ku kaveri sen osti itelleen talviautoksi ja jouduin kuskiksi hakureissulle
Hyvin se tuntuisi pelittävän kaikinpuolin niin maanantaina ois tarkotus keretä leimalle ;)
Peräkoukun varteen työvaloledi ni ei tarvi silpoa takavalojen lampunkantoja lamppukokeilujen takia iha säpäleiksi.
Ikh sta esim hintahaarukassa 30 - 80€ on sellasia työvaloja että maailma valkenee.
Laitetaan tähän vielä, olen toteuttanut näihin kontteihin tällä tavalla lisää peruutusvaloa. Huomaamaton paikka ja saa kätevästi vetokoukun kiinnityspultin alle kiinni. :)
http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/900series/DSC02124_zps431409ab.jpg
EDIT:
http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/745/WP_20151022_14_53_40_Pro_zpsr9df6tqf.jpg
Tässäkin kuvassa näkyy pakkivalo kun tarkkaan katsoo.
Pari osaa tilasin tiskiltä tänään.Minkä hintasia oli noi osat sinisellä? Pitäisi itellekkin tilata uudet peilinlasit ja pariin oveen uudet ovikytkimet...
Vasen peilin lasi, 2 kpl ovikytkimiä, sekä ovikytkimiin 2 kpl suojakumeja.
Eilen lopeeti kuskin ovikytkytkin toimintansa, niin meinasin, että en enää laita tarvikekuraa, vaan suoraan alkuperäislaatua.
Hintaeroa on jopa 3€, tarvike vs. Volvo Original.
Minkä hintasia oli noi osat sinisellä? Pitäisi itellekkin tilata uudet peilinlasit ja pariin oveen uudet ovikytkimet...
Tosin tämä B230F Bendix med AW71 + VX3 + virtaavampi pakoputkisto + RE85 -viritelmä on muutenkin aika hassu ajella käytännössä, kun alle 2500 rpm ei tapahdu mitään, ja teho tulee peliin, kuin ahdin heräisi.
Mielenkiintonen tuo etanoli homma. Rupesin jo itekin haaveilemaan etanoliin vaihtamista, mutta siihen taitaa itellä mennä vielä jonkin aikaa, joten siihen asti tutkailen tätä sun tilannetta :)Moottorinohjauksen tunnistaa parhaiten konehuoneen puolelta.
Itellä siis vastaava 740 B230F moottorilla, mutta ohjausjärjestelmästä en ole varma, onko LH2.4 vai Bendix Regina vai mikä. Pitää tarkistaa kun taas pääsen auton kimppuun parin viikon päästä.
Taitaapi myös olla, että hankin paremman nokka-akselin alkuperäisen M:n tilalle ennenkuin vakavasti alan miettiä tuota etanoliin siirtymistä. VX3 pitäis myös jostain löytää (vinkvink jos jollain olis!)
Itse tuli nyt kokeiltua peruutusvaloihin noita kiinaledejä, jotka lupasivat 600 lumenia."Photo not found"
Hehkulangat (uudehkot 21W Philips Vision+):
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/Volvo%20745%20SE/IMG_20160103_223652249_zpscuyqnpxq.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20745%20SE/IMG_20160103_223652249_zpscuyqnpxq.jpg.html)
Ledit (luvattu 600 Lumenia ja 30W tuottoa):
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/Volvo%20745%20SE/IMG_20160103_223654638_zpscdwhzyw7.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20745%20SE/IMG_20160103_223654638_zpscdwhzyw7.jpg.html)
Peräkärry on 10 metrin päässä, ja kuva otettu takapuskurin kohtaa.
Ruskea kökkö on tiiliskivi, jonka laitoin vertailukohdaksi peräkärryn laidan tasalle.
Näkyvyyttä näillä ledeillä tuli 5 - 10 metriä lisää.
Kuvat ovat hieman huonoja, koska otettu kännkykän 13 Mpix kameran hämärätoiminnolla.
Päästöt olivat:
Tyhjäkäynnillä: Kierroksilla:
CO% 0,17 0,01
CO2 10,10 14,50
HC ppm 14 20
O2 7,20
Lambda 1,070
Jotain pientä olen saanut aikaan, kun muut hommat rauhoittuivat.onko sulta tippunut vetokoukku kun on vaan reikä helmassa?
Pientä remppaa jälkinäytölle.
Pakoputkiston sain muokattua järkevämmäksi, ja takapönttö ei enää roiku (nyt se on samalla korkeudella kuin ennen).
Nyt pitäisi myös olla lähes tiivis, kun ei mitään suurempia vuotoja näy tai tunnu, kuin keskipöntön edessä pienen pieni vuoto (asennustahnasta ei ollut mitään hyötyä, kun se jäätyi suoraan putkeen kiinni ennen kuin ehti laittaa osan paikalleen... :facepalm:).
Maalia sai kanssa päällensä, että hieman pidempään kestäisi.
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/Volvo%20745%20SE/IMG_20160118_130958711_zpsx4qtujjv.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20745%20SE/IMG_20160118_130958711_zpsx4qtujjv.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w498/Niko_92/Volvo%20745%20SE/IMG_20160118_131009333_zpsimu8bwsm.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/Niko_92/media/Volvo%20745%20SE/IMG_20160118_131009333_zpsimu8bwsm.jpg.html)
Alatukivarsien sisäpäät kiristelin momenttiin (Alfamer ilmoittaa oikeaksi luvuksi 85 Nm).
Eivät nyt ihan irti olleet, mutta löysällä kuitenkin.
Huomaa nyt ajaessa, että pysyy tukivarret paikoillaan, ja ohjautuu niin kuin pitääkin.
Tällä viikolla käyn vielä katsastuskonttorilla hakemassa tuoreen leiman, kun nyt pitäisi olla viat korjattuna.
Tänään vaihdoin öljyt, kun haiskahti vanhat etanolille. Olihan niillä jo noin 10 tkm, joista RE85:lla noin 3000 km.
Kaadoin tilalle jo toista vuotta "säilyttämääni" Motox 10W 40:sta tilalle (Teboilin vastaavaa käyttänyt viimeiset 4 vuotta), ja suodattimeksi tietenkin Volvo original.
Seuraavaan vaihtoon voisi sitten vaikka harkita joitain "parempia" öljyjä, vaikkei noilla Teboilin öljyilläkään ole ollut mitään ongelmaa viimeisten reilun 100 tkm aikana. ???
Ei ois mun juttu tommonen auto joka ei lähde käyntiin ilman kikkailuja :(
Paljonko on todellinen säästö/100km tuolla E85 tankkauksella?
onko sulta tippunut vetokoukku kun on vaan reikä helmassa?
Kävin joskus ad-liikkeestä tilaamassa tuon anturin boschilaisena, tarjosivat myös faen anturia, kieltäydyin, pyysivät 40€. Boschin anturista ja edelleen toimii.
Silloin siinä muuttui osanumero ja vähän hakusessa niilläkin anturin osanumero.
Kenties motonetin päivitykset jäljessä?
Näkyy skandixilta löytyvän ykk-anturia bougigourdina ja tuota toista boschilaisena.
Samalla tulee kätevästi boschin jakajan kansi ja pyörijä, jos ei muuta keksi tilaukseen lisää. Sinisellä suolaiset hinnat noilla osilla. :buck2:
Lh 2.4 ainakin kaikusten eniten vaikutti tyhjäkäyntiin suutinrele jos kaikki muu oli kunnossa. Yli kymmenen vuotta ajoin vaihtamatta ykk anturia. Se oli se yks ja sama jo mulle tullesss ja samalla anturilla lähti multa pois. Purkamolta saatuja antureita ja releitä käyttänyt myös ja ainoo jossa oli onkelmia oli suutinrele jonka revin irti lumihangessa ja sen vesisuojattu kuori oli irti ja koitettaessa autoon se humputti kierroksia kuormitettaessa. Vanha rele tilalle nii ei mitää humppaa.
Onko sitten ollut Göränismi tai mikä, kun Möhkössä on se vanhempi litteähampainen hihna (enkä tätä muistanut, kun viimeksi vaihdoin hihnan 2,5 vuotta sitten).
Tai sitten on juuri siinä rajalla mallivuoden vaihtumisen kanssa...
Nyt kyllä sitten ihan kirjoitin huoltovihkoon lisähuomiona litteähampainen hihna, että muistaa seuraavalla kerralla.
En nyt keksi suoranaista asennusvirhettä, kun hihnapyörä meni kuitenkin pohjaan asti (että tuo tappi oli kolossa),Mietipä itsekin että vaikuttaako se mitään koneen pyörimisen estämiseen kun loota on Park-asemmossa ja painaa jarrua ;)
ja saatiin kiristettyä ainakin siihen 60 Nm asti momenttiavaimella, kun kaveri oli polkemassa jarrua P-päällä.
Ohjehan sanoo 60 Nm ja 60 astetta.
Mietipä itsekin että vaikuttaako se mitään koneen pyörimisen estämiseen kun loota on Park-asemmossa ja painaa jarrua ;)itekki tein kampuran hihnapyörään sopivan kiinnipito työkalun... Ei tuo tosiaan paljo automaatissa auta jarrunpainaminen kirrratessa ::)
Itse on tullut vedettyä iän päivän vinokoneissa pyssyllä kiinni ja aina on pysynyt(koputtaa puuta), mutta oikea tapahan on lukita kampiakseli dampperin päästä tuolla: https://www.google.fi/search?q=9995284&oq=9995284&aqs=chrome..69i57j69i61&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=volvo+9995284
Onpa joskus tullut kammettua vastaan startinkehältäkin.
Joo todennäköisesti pultti on ollut liian löysällä, mutta se lähinnä ihmetyttää, että miten vuonna 2013 onnistui hihnapyörän pultti kiristää ilman, pulttipyssyä tai lukitsemista.
Voi olla ollut puhdasta tuuria...
Pulttipyssyä ei siis ole talouteen hankittu.
poraat vielä reiän siihen työkalun varteen minkä saat sitten kiristimen mutterin alle niin ei tarvii käsin pidellä kiinniEhdin jo kuopatakin tuon version, kun se olisi tullut näin:
Mie hain imusarjantiiviateen Motonetistä ja hyvin kestää. Sama venttiilikopantiivisteen kanssa.
Pakosarjan tiivisteet sekä stefat on tullut ostettua alkuperäisinä, kaikkialla muualla on menestynyt tarviketiivisteet hienosti. Vaparissa menisi varmaan pakosarjassakin. :)
Mikä tuo teippiviritys on tuossa ylävesiletkussa :juhau: :o
Kun Boschin anturi saapuu, käy se noutamassa ja vaihda joko heti tai sitten kun FAE antautuu.
T: kaksi viikkoa vanha FAE näytti +10°C ~280kOhm...
Täälläkin hiottu imusarjan alusta tavaraa pois, kohistamisen helpottamiseksi. Käytin lamellia, sai paljon sileämmän lopputuloksen :)Ei tosiaan tule kovin sileää karkealla "hiomakivellä".
Mistäpäin mittasit anturin?
Ettei ole johtovika?
Nollaa boksit, ongelmat voi olla vanhoja peruja talven jäljiltä.
Sammuminen kylmänä on tyyppivika, omakin auto sammuu jos ei anna tyhjäkäynnin tasaantua, ajelen 95e bensalla.
Pitkä vieteri startissa tulee ehkä viinasta, laita lämmitykseen, näet muuttuko.
Pysyykö tyhjäkäynti korkealla kun laitat kylmänä käyntiin, jotain 2000r/rpm?
Ei rikkinäinen tai loppuunkulunu suutinrele tee vikakoodia.+1 ääni tälle.
Ei rikkinäinen tai loppuunkulunu suutinrele tee vikakoodia.
Tai sit se re85 poksi on kypsä.
+1 ääni tälle.
Kokeile vaikka hyppyjohdolla ennenkuin tilaat uuden jostain huitsin nevadasta..
Laita nyt jo ihmeessä pelkkää bensaa tankkiin ja tuo flexiasia aikalisän puolelle... Me ajeltiin juuri tässä pelkkiä muuttokuormia 230f+aw farkulla hervannan laidalta toiselle alle 4km suuntaansa nurkkarallia täysiä muuttokuormia 17l/100km viinankulutuksella, ja siinä on mun ajatuskatkon ansiosta kylmäkäyntisäädöt pitkin seiniä eli soppaa on aivan hillittömän paljon. Tarttis tehdä tarkistusmittauksia kun joku onneton sais aikaseks tiivistää tuon hiukan supsuttavan pakoputken liitoksen lambdan edestä ja tehdä vähemmän persiillään olevan lastun :-[
Tuo sun auton "sekoilu" on vahvistunut, on melko lailla varmasti syynä flexin ja reginan epäyhteensopivuus, regina yrittää korjata jotain asiaa mitä flexi tekee "väärin" lämpiämisvaiheessa, tai toisinpäin, ja lopputuloksena on sekasotku.
On vissiin koko testin ajan sun putkes vuotanu enemmän tai vähemmän.
Eipä siinä. Sai ne hölmöläisetkin vietyä pussilla valoa pimeeseen pirttiin.
Meitän volvosta ajattelin putkiremontin aikaan laikata putken poikki katalysaattorin edestä ja viskata sen "O-liitoksen" (tai mikälie) vitelikkoon. Tilalle sitten hitsaa semmoisen jousto-osan, joka on riittävän pitkä ja tulee etuputkeen pannalla kiinni.
Loppuu se jokakeväinen liitoksien kiriminen.
Jaa, ei tossa meitän volovossa ole 3-pulttista laippaa, vaan pannalla kirittävä "pallo" (en osaa paremmin selittää).Niitä V-bandin serkkuja näkee joissakin yksilöissä välillä, se se vasta susi systeemi onkin. Se 3-pulttinen pelaa niin kauan kun materiaali loppuu.
Asiasta ruukkuun mutta enpä oo nyt ihan varma mutta muutamaan otteeseen oon tainnu sut Porvoon mätänetillä kera auton bongata :D ettet jopa olis kyseisessä puljussa hommissa? :idiot2:Siellä olen töissä juu.
Siellä olen töissä juu.Juu minäpä minä, tosin nykyään mustalla etupuskurilla joka kaipaa maalia päälle, rusakko tuhos orkkispuskurin :D
Taitaa olla teikäläisen se sininen 744 facelift, missä on korin väriset puskurit?
Jos tuo YKK-anturi nyt kestäisi vielä pari viikkoa, niin saa tilattua Saksasta Boschilaisen,
tai jos saisi AD:n kautta Boschin anturin...
Suomessa Boschin startti taitaa olla samaa hintauokkaa, autosähköliikkeistä löytyy myös.
Näin netissä korjatun Boschin startin 120e.
Katsele ebaykin.
Saksassa Boschi maksaa saman kuin täällä tai enemmän. :idiot2:
E: tutkin vanhan startin mikä kanssa naksahteli ja oli äänetön, yhden hiilen jousi löysempi.
Taitaa olla Molykote:n tuotteita se rasva.
Miekin siirsin äänimerkin sieltä puskurin takaa tuohon maskin taakse kun alkoi kyllästyttämään se kun se ei ikinä toiminu siellä. :D
Ei huonot :).
Seuraavaksi ehostuslistaan puskurit mustaksi ja ruosteiset kilvenruuvit pois. Lähtee 10v pois ulkonäöstä.
Ompas yllättävän harmaat puskurit. Näihin on varmaanki käytetty mustaa puskurivahaa aikaisemmin.
Kävin eilen töiden jälkeen tankkaamassa, ja laskeskelin sitten keskikulutuksen.
Tulos: 14,9 L / 100 KM.
Ihan unohtui tämäkin mainita, kun nyt taas seurailen kulutuksia:TUo kulutus viinalla? Oma menee bensalla noin 15-17l/100km... :2funny:
Eilen kävin tankkaamassa ja saavutettu keskikulutus oli 14,83 L / 100 KM.
Matkaa, ja vähän nurkka-/kaupunkiajoa.
Kyllä tuosta varmaan pääsee vielä vähän alaspäin.
Ainakaan ei ole nyt pakoputken fiksailun jälkeen herjannut tyhjäkäynnin lambda-arvosta,
niin voisi olettaa että seokset ovat sinnepäin.
TUo kulutus viinalla? Oma menee bensalla noin 15-17l/100km... :2funny:
Mulla on ylimääräset turkoosit siemens dekat. V70 olleet. En tiä onko sen alkuperäset.
Mä oon viime kesäst asti ajanu RE85 + bendix regina yhdistelmällä. Bensanpaineita nostin ja laitoin B234F suuttimet.
Bensapaineen nostolle mietin, että voisi ensin kokeilla puristaa pikkaisen orggis säädintä (löytyy yksi ylimääräinen).
1 mm rutistus vastasi jonkun lähteen mukaan 0,5 bar korotusta.
Sen mallin säädintä, jonka kansi näyttää kaiuttimen alaripustukselta, voi modata puristamalla.
Tämän jälkeen voi tosin säädin vuotaa prässäyksestä. Sitäkin joutuu sitten puristelemaan
Se yleisempi, syvän mallinen kansi on huonompi puristeltava: menee helposti tukkoon!
-Kun säädin on puristeltu jumiin joutuu pumppu työntämään polttoainetta "seinää vasten"
Vakio pumppu ei sitä kestä kovin pitkään, arvatkaa mistä tiedän...
5W40 on ohutta öljyä, meni 2 litraa 15tkm., paksumpaa öljyä jos ajelet paljon moottoritiellä.
Itte käytän näissä vinokoneissa mineraaliöljyä, se on ainoo mikä pysyy kunnolla 10tkm ajan koneessa. Motoxin 20w-50, 16.90e/5l. Ei paha olleskaa! Ja tohon bensapaineen säätimeen, mulla on molemman mallisia ollut puristettuna ja edelleen toimii hyvin. Bensapaineet tän hetkisessä on 3.7bar ja vakiopumppu työntäny jo 435tkm vakiopainetta + 10tkm tota painetta.Et ilmeisesti aja talvella ;D.
Et ilmeisesti aja talvella ;D.Valitan, kyllä mä vaan ajan talvella :)
Eniten nyt jäi mietittämään, kun katsoin lähtetys-/saapumistunnuksella Postin sivulta,
niin paketti painaa 4,082 kg.
Mitähän muuta siellä on kuin 8 suutinta? Tiiliskivi? ::)
Todennäköisesti kuutioiden mukaan "sorvattu" laskennallinen rahdituspaino...
Jos siihen ei mene kaikki rahat, ei se ole harrastus. ;) :D
Nokkapukkien päätykappaleitten alta vuotaa useesti jollei silikonia ole laitettu kun nokkaa on vaihdeltu. Kahdesti laittanu poikki menneen kopantiivisteen paikoilleem samalla sinisellä silikonilla jota pukkien alle laittanut. eikä vuotanut muutakuin täyttökorkin välistä. En löytänyt kumia joka ei kovettuisi parissa kuukaudessa ilman että korkki olisi niin kireä kääntää auki että tartti hanskat. Onnesta sitä kumia oli 1mx5m rulla josta leikata ja lyödä läpipaskalla uusia tiivisteitä.Kovettaako viina tuon korkin tiivisteen vai mikä? ???
Eikös katsastuksessa katsottu välykset ohjauksesta. Ite ainoostaan raidepäät ja reaktiotangon päät joutu vaihtaan 10v aikana. Ei muita osia tarvinnu vaihtaa. jaa mut rattiakselin nivel piti vaihtaa kun oli klappia ratissa. Sen katto leimalla väljäksi eikä päästäny läpi.
joo ei alapallo vaikka ois kuinkaväljä tee 2cm välystä rattiin millään mutta rattiakselin nivel voi tehdä löysän rattiin määrätyssä asennossa mutta 2cm on jo kyllä aika helvetisti eikä varmasti ole kiva auto ajaa,eikä myöskään yksi raidetangon pää mutta jos on molemmat niin voi tehdä löysän rattiinkin,tulee mieleen vanha simpukkaohjaus ;)
Kovettaako viina tuon korkin tiivisteen vai mikä? ???
Useampi vuosi siniseltä haetulta tiivisteellä mennyt, alkanut vuotamaan kun korkin ja tiivisteen välissä on tippa öljyä, kuivaamalla saanut pitämään korkin. :juhau:
"Pääpaikka" mistä autonvaraosat24 tavarat tulee, ei rahtikuluja:
http://www.autodoc.fi/autonosat/ohjausvaihde-pumppu-10299/volvo/740/740-break-745/2798-2-3
Ruåttista, ensimmäisestä tilauksesta saa -15% alennuksen, ei panttia?:
https://www.skruvat.fi/Ohjaustehostimen-pumppu-C173.aspx
Juutuubbivideo hihnapyörän irrotuksesta, ei tosin Volvon pumppu:
https://www.youtube.com/watch?v=c5RaNn-fkQo
Ebay:
http://www.ebay.com/sch/Volvo-740-Power-Steering-Pumps-Parts/33588/bn_1504380/i.html
Voi kuule, jos sitä sinun AisinWarneriasi on ikuna koskaan huollettu, etkä ole porannut menemään ilman öljyn jäähdytyskiertoa, et saa sitä tehoillasi rikki.Joo tuskin se ihan heti hajoaa. :)
eikö se ole takuunalainen osa?
Hyvin mulla on noi kaikki suomesta ostetut kunnostetut osat kestäny. En kyllä ylipäänsä ite jaksais nähdä vaivaa käydä vaihtamaan solkkua erikseen vaan hakisin toisen startin tilalle jo.ja
kyllä täytyy hattua nostaa että jaksat yhden ..tanan startin kanssa painia,siinähän ei ois haastetta ollenkaan ostaa parillakympillä käytetty ehjä startti ;) -H-Mutta onko järkeä tuhlata tuo aika ja energia ja raha osaan, joka ei hajoa ikinä eikä keneltäkään ja purkuosa maksaa noin 20e? Toistaiseksi 11v volvoharrastamisen aikana olen kaksi kertaa vaihtanut starttia vian takia, toisenkin laitoin bendixin rasvauksen jälkeen takasin ja toisesta vikana oli bendixrattaan sutiminen sisäisesti.
Käytin AT-tuotteen Ceramic Lubea.
Itse olen laittanut 940:iin kaksi kertaa USA-vilkut, ensimmäisen ja viimeisen :2funny:Joo.
Ihan perse homma ulkonäköparannukseen suhteutettuna.. ja uskomaton kyhäys tuli.
Kyllä mulla oli ihan 5/21W polsu eli 5W kokoajan päällä ja se mitään kuumentunu.. niinhän se on jenkeissäkin (tai tarkalleen 4/21W).Vaatii siis vaan soveltamista. :)
Jotkut halpa paskat mullaki oli.
Samalta kaverilta tiedustelin alustavasti -530 kantta, mutta tuossakin oli se homma että häneltä löytyy kyllä 2 irtonaisena,Mittaa ennenku tekee? ::)
mutta ne ovat sellaisia, jotka ovat olleet kiinni kun kansipahvi on mennyt.
Vähän riski olisi sellaisesta lähteä tekemään, kun ei tiedä kuinka kierossa on.
Mittaa ennenku tekee? ::)Totta kai, mutta mitä halvemmalla pääsee sen parempi. [emoji6]
Varsin viihdyttävää luettavaa tämä eeppinen starttikamppailusi :DHyvä että viihdyttää.
Onneksi vinokoneeseen on sentään suhteellisen helppo vaihtaa startti, esim. omaan etuvetokäyttikseen ei tekisi mieli tehdä yhtään ylimääräistä startin tai muun apulaitteen vaihtoa :buck2:
Siis meneekö sinulla startille virta 1,5mm2 kaapelilla?Siis ei mene startille virta 1,5 mm2 johdolla.
Tuota, suosittelen laittaa jonkun muun starttaamaan pitkäksi aikaa ja mene kokeilemaan johtoja. Startti ottaa hitusen enemmän kuin 30A virtaa käynnistyksessä, joten jotain on nyt pahasti pielessä (ellet puhu startin herätteestä).
Se mittatikunputkikin osaa sitten olla aivan sairaan kovassa kun se kartio on leikannut sopivasti kiinni.Huomasin. Lähti kiertymään hyvin ensimmäiset pari milliä, ja sitten jämähti paikoilleen.
Pidä vastaan juuresta, muuten se lähtee kiertyy mukaan ja menee paskaks.
Pakoputki ei varmasti vuoda ennen lambdaa?
Mulla meni huoltoauton e85 muutokseen huimat pari kymppiä aikanaan V:> . Hyvä että joku muukin sotkeutuu näihin reginalaisiin
Pitäs kai sielä ny enemmän olla ku 116hv. 550tkm ajettu B230F, 2.2 LH, D nokka, sähköflekti ja 2,5" putkella ilman kattia anto bensalla 137hv 192nm.
Ei kyllä haista kitkapakkoja kiihytyksessä automaatilla. Toisaalta vielä vähemmän jos autoon todellakin on laitettu 71L loota niin ei varmasti turbon toosa luista vaparipadan perässä. Ja kyllähän kaasu pohjassa kuuluukin askin käyttää koko kierrosalue, oishan se nyt kohtuutyhmää jos ei ikinä käytäisi huipputehon kohdalla ja karva ylite. Sitten on huonoa jos kone ehtii rajottimeen asti ennenkon seuraava numero tarttuu... Ja ainoa asia paikollaan jarrua päin lähdössä kuluu on turbiini.
Surkeet ts halvat atf öljyt tekee ihmeitä ehjässäkin laatikossa. Ite kokeilin kahdesti halpaa dex 3 öljyä. Ensimmäisen ja viimesen kerran. sittemmin oli kendall ja teboil dex3 atf eikä helteilläkään ollut ongelmia.
Kuulememieni havaintojen, empiiristen tutkimusten ja suositustaulukoiden mukaan AW70/71L tykkää Dex2:sta, ei dex3:sta.Mul on nyt Neste atf-x dex3 öljyt lootassa ollu lootan vaihdosta asti. Ei oo ollu moitteen sijaa :)
Mul on nyt Neste atf-x dex3 öljyt lootassa ollu lootan vaihdosta asti. Ei oo ollu moitteen sijaa :)Ai. Saatan toki puhua ohi suunikin, mutta käsittääkseni dex3:ssa on jotain lisäaineistuksia vrt. 2, että vaihdossa lipsahtelisi "helpommin".
Kuulememieni havaintojen, empiiristen tutkimusten ja suositustaulukoiden mukaan AW70/71L tykkää Dex2:sta, ei dex3:sta.
Ai. Saatan toki puhua ohi suunikin, mutta käsittääkseni dex3:ssa on jotain lisäaineistuksia vrt. 2, että vaihdossa lipsahtelisi "helpommin".
Ainakin eräällä B230FK + lastut + välijäähy + wiina + aw71L oli vahvasti tätä mieltä. :D
Mutta joo. Minkälaista ajoa sinulla Niko pääasiassa tulee? Tuon meidän kontin laatikko teki erittäin paljon epämääräisiä vaihtoja/sekoiluja vielä puoli vuotta sitten. Sitten tuli heitettyä pari +500km reissua raskaalla lenkkarilla (kerran sain laatikon öljyt turhan kuumaksi kun ei TL pitänyt hetkeen), jonka jälkeen laatikon toiminta on jämäköitynyt erittäin paljon. 1->2 ja 2->3 vaihdot parhaimmillaan "jysähtää" nyt perille lähes ilman minkäänlaista luistoa. :D Onhan nämä jo pitkälle yli 20 vuotta vanhoja, ties minkälaisella huollolla olleita öljyohjattuja vaihteistoja, joten ominaisuuksia saa ollakkin, ei niistä huolestua kannata.
Toimiiko sinulla pakkovaihteet?
Juu näitten kanssa pitää olla varovainen jos vähääkään on kutiteltu. Kartaani pian solmussa jos vähänkään leveempää rengasta alla. Eikös tässä niitä kardaanin värinöitä ollut? Olisko jo alkavaa solmuun menoa.
Juu näitten kanssa pitää olla varovainen jos vähääkään on kutiteltu. Kartaani pian solmussa jos vähänkään leveempää rengasta alla. Eikös tässä niitä kardaanin värinöitä ollut? Olisko jo alkavaa solmuun menoa.Oletko tosissasi?
Oletko tosissasi?
Oletko tosissasi?Voiko täällä olla?
Mitä luulet kun kaverit selittää tosissaan että turbomalleissakin käytetty vaihteisto antautuu silkasta voimasta vaparivinokoneen perässä?Eihän täällä ole kuin Niko epäillyt automaattinsa toimintaa, moni muu epäillyt että ei siinä mitään ole. Tosin, edelleen kun puhutaan yli 25 -vuotiaista osista, voi ne olla kuluneita/vammautuneita niin että jopa se vaparin väännöttömyys voi tehdä jotain (eikö?).
Mä oon välillä lyöny tiivistesilkkarilla sen pohjan kiinni, eikä ongelmia. :)Sehän ei vuoda laatikon ja pohjan välistä, vaan öljypohjassa on pieni reikä kyljessä, aivan tiivistepinnan ja kyljen pokkauksessa.
Hmm... Onko reikä missä asennossa? 90° kulmassa eli kyljessä, tuossa taitoksessa vai tiivistepinnassa?
Paikkasin aikanaan yhden vastaavalla tavalla pistemäisesti puhkiruostuneen moottorin öljypohjan seuraavasti:
- Öljyt pois ja präkleeniä tyhjennysropusta (reikä oli siis pohjassa)
- Kuumailmapuhallinta, kunnes ei sormenpäähän jäänyt sisäpuolelta rasvaa
- Poralla reikä ruosteroson kohdalle
- Iso pop-niitti, jonka alle todella iso prikka, jonka alle iso pala fillarin sisäkumia
- sikamassaa pohjaan ja tuo pop-niittiviritys paikoilleen
- Tunti kuumailmaa kunnes roppu kiinni ja öljyt koneeseen
Nimittäin tuo ei vie kuukautta. Pohja pois ja hyvä putsaus. Jos tila riittää, niin sama "viritys" paikoilleen kunnes löytä ehjän pohjan.
Virtalukonpohja on ainakin siltä osalta ehjä, että se kytkee starttimoottorin päälle joka kerta, kun kääntää starttaus-asentoon,Jos se startti pyörii jokaisella startilla niin pakkohan sinne on heräte tultava. Se 12v herätehän antaa juurikin käskyn startata ja kytkeä startin hammaskehä pyörittämään vetolevyn/vauhtipyörän kehää. Vika kuulostaa siltä enemmän että solenoidi tai startin vaihde jumittaisi.
mutta sehän ei tarkoita, että se antaa joka kerta herätteen solenoidille.
Jos startti pyörii muttei pyöritä konetta, on solenoidi jumissa. Piste.
Tai pikemminkin vipu/bendix on jumissa, mutta solenoidin "magneetti" ei kuitenkaan työnnä starttia kehälle.
nyt ei kannata hötkyillä ja tehdä sitä virhettä että ostaa ihan uuden startin tai ehjän käytetyn,ne on huonoja ja kalliita eikä mitään takuuta!tutkit ihan rauhassa mikä vanhaa/vanhoja vaivaa ja laitat osia sen mukaan,jos johdotuksissa vikaa niin uutta vaan ja katkasiaa ja releistyksia ja kaikkea kannattaa kokeilla koska niin siitä loppujenlopuksi tulee toimiva,eikä sitä vaihteiston öljypohjaa kannata alkaa suinpäin vaihtamaan ehjään,vanhasta saa varmasti toimivan,nykyään vaan vaihdetaan osia eikä korjata vanhoja täysin korjattavissa olevia osia ,tsemppiä sulle rojektin kanssa et luovuta helpolla ja se on hyvä! ;)
Siirräppäs se startin herätteen lähtö suoraan akun + napaan.
Tuntuu, että startille tulee välillä heikosti virtaa, koska jos sammuttaa virrankuluttajat, ja kokeilee startata, niin sitten käynnistyy yleensä heti.
Onko akku joku 50ah
Noi snaijderit on kyllä sellasta paskaa että pitäis olla myyntikiellossa... :2funny:
Laitappa talven mentyä viestiä jos luovut tuosta :D
Eihän tee huohotuspainetta?Ei.
Leimalle ei kyllä ole näillä näkymin mitään sen isompaa, kuin paikka runkopalkkiin, käsijarru jumpata paremmin pitäväksi, katalysaattori putkeen, ja akun kiinnitys kunnolla.
Jos oikein hurjaksi rupeaisi, niin muutoskatsastaisi samalla etanolille.
Tää jotenkin pisti silmään, aikamoinen understatement... Itselle esim. pelkkä käsijarrujumppa olisi aika lailla "isompi" operaatio... Hyvä että joku jaksaa näiden kanssa temppuilla O0Se on kyllä totta, että käsijarru saattaa olla noista ehkä se isoin homma, kun tapellut sen kanssa nyt leimalle jo kaksi kertaa, ja viime leimalla jäi 1%:sta kiinni, ettei tullut siitä hylkyä.
Noi puristuksien heitot nyt menee mittaustarkkuuden piikkiin.
Jos 400tkm ajettu automaatti alkaa oireilemaan niin luuletko tosiaan että se korjaantuu "käärmeöljyllä"?
Säästä sekin raha johonkin järkevämpään.
Miten se muuten luistaa, voitko kuvailla vähän?
Eihän se RVS välttämättä vaikutakaan mitenkään merkittävästi, niin siksi en ole sitä vielä edes vaihdelaatikoon kokeillutkaan.
Vaihdelaatikko luistaa siten, että liikkeelle lähtiessä luistaa 1. vaihteella 750 - 2300 rpm.
2300 rpm yläpuolella alkaa vetämään normaalisti.
2. ja 3. vaihteilla ei tunnu paljoa "normaalia" enempää luistoa.
3. vaihteella luistaa taas ennen kuin vaihtaa 4. vaihteen (menee useita sekunteja ennen kuin 4. kytkeytyy tasakaasulla kiihdyttäessä).
Ylivaihde on toistaiseksi kytkeytynyt ongelmitta.
En enään muista minne asti "jarrua vasten" minulla nostaa kierrokset ykkösellä, tai minne asti ennen vaihtoa (kaasu pohjassa 5500rpm). Kylmänä kuitenkin turbiini "luistaakin" vähemmän, koska öljy on paksumpaa.
Mittariston merkkivalot eivät ainakaa pelaa. Jos ei latauksen valo syty ollenkaan nii ei lataakkaan kun laturin heräte menee sen polttimon kautta.
Virtalukonpohjalta tuoksahtaa