Kulkukoira  Proturbo

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 788836 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2220 : 16.12.2020, 17:02:48 »
Ei ole. 220W xenon on jo niin saatanan kirkas (ja kuuma), ettei auton keulalla olisi mitään hyötyä (silmät ja umpiot palaisi pilalle).

Syttymisvirta on xenonilla aina "iso", koska valokaaren muodostus (läpilyönti) ja ensimmäiset hetket tarvitsevat sitä tehoa. "Lämpeämisen" jälkeen teho laskee ns. vakiotasolle (eli polttimo saavuttanut kirkkautensa).

Kannattaa muistaa seuraava:
- Isommat tunnetut valmistajat ilmoittavat ballastin ulosantotehon ja näin se on käsittääkseni myös stantardissa tarkoitettu
- Nämä kiinalaiset merkittömät ilmoittavat ballastin ottotehon, joka on aina isompi kuin ulosantoteho (hyötysuhde ei ole koskaan 100% tai yli)
- Erilaisten internet -lähteiden mukaan ballastin hyötysuhde voi olla jopa 90% kun vakiotila on saavutettu (100W sisään, 90W ulos), mutta laaduttomilla (usually chinese) ballasteilla hyötysuhde voi olla jopa 50% (puolet menee hukkalämmöksi, eli 100W sisään = 50W ulos).
- Monessa kiinan ihmeen myynti-ilmoituksessa on tosiaan "UP TO 200W!!!", mutta syttymishetken tehopiikillä ei ole mitään tekemistä polttotehon kanssa

Joo, jotain hieman tuollaista mä epäilinkin, mutta kun ne oli oikein keraamisella kannalla olevia lamppuja, niin mietin että voisiko ne tosiaan olla noin kovilla tehoilla. Isotkaan autoumpiot ei kyllä tuollaisia lämpökuormia lampulta kestäisi.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2221 : 16.12.2020, 17:10:34 »
Joo, jotain hieman tuollaista mä epäilinkin, mutta kun ne oli oikein keraamisella kannalla olevia lamppuja, niin mietin että voisiko ne tosiaan olla noin kovilla tehoilla. Isotkaan autoumpiot ei kyllä tuollaisia lämpökuormia lampulta kestäisi.
No eihän se mahdotonta ole, mutta 200W xenonilla se valoteho on tosiaan jo ääliömäinen. Siis kirjaimellisesti "kaikki" on valkoisena (tai pitäisi olla).

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2222 : 16.12.2020, 17:24:51 »
Onhan noita kiina xenoneita testailtu eri foorumeilla. Paremmat kiina ballastit on ihan toimivia, mutta niiden polttimot yleisesti ihan kuraa.
Eli polttimot kannattaa ostaa ihan oikeilta valmistajilta.

Popular Aftermarket & OEM Ballast/Bulbs Shootout

Ballast test results...will be constantly updating



Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2223 : 18.12.2020, 11:43:52 »
Joo, jotain hieman tuollaista mä epäilinkin, mutta kun ne oli oikein keraamisella kannalla olevia lamppuja, niin mietin että voisiko ne tosiaan olla noin kovilla tehoilla. Isotkaan autoumpiot ei kyllä tuollaisia lämpökuormia lampulta kestäisi.
Nyt en jaksa asiaa sen kummemmin googletella, mutta tartun tuohon xenonin lämmöntuottoon.

Eikö se nimenomaan ole pienempi kuin halogeenilla, ainakin omasta kokemuksesta se xenonpoltin pysyy kyllä käsissä huomattavasti pidempään kuin 55w halogeeni palaessaan

Keulalla halogeeni umpiossa paikallaan lumisateessa höyry nousee vrt xenon lisävalo alka vasta nipinnapin sulamaan.

Oli miten oli, ei niiden lämpö ole koskaan ongelmaksi muodostunut heijastimen kannalta tms. pienessäkään umpiossa.

E. jokseenkin voisi käydä järkeenkin kun 35w xenonilla saadaan tiehen enemmän valoa kuin 55w halogeenilla  ???

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2224 : 18.12.2020, 12:02:06 »
Nyt en jaksa asiaa sen kummemmin googletella, mutta tartun tuohon xenonin lämmöntuottoon.

Eikö se nimenomaan ole pienempi kuin halogeenilla, ainakin omasta kokemuksesta se xenonpoltin pysyy kyllä käsissä huomattavasti pidempään kuin 55w halogeeni palaessaan

Keulalla halogeeni umpiossa paikallaan lumisateessa höyry nousee vrt xenon lisävalo alka vasta nipinnapin sulamaan.

Oli miten oli, ei niiden lämpö ole koskaan ongelmaksi muodostunut heijastimen kannalta tms. pienessäkään umpiossa.

E. jokseenkin voisi käydä järkeenkin kun 35w xenonilla saadaan tiehen enemmän valoa kuin 55w halogeenilla  ???

hm.. niin mä olen onnistunut unehtamaan tuon.. Olenhan tuota itsekin joskus tuonut esiin.

Sinänsä tuossahan on pohjimmiltaan kyse hyötysuhteesta, esim kotiin kun hakee lamppuja, niin halogeenit on niitä isolla marginaalilla heikoimman hyötysuhteen valoja.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2225 : 18.12.2020, 12:19:25 »
Xenon lämmittää paljon huonommin kuin halogeeni poltin. Sanotaan että 35W xenon vastaisi 100W halogeenia kirkkaudeltaan. Aikanaan kun laiteltiin 100W H1 ja H3 polttimoita lisävaloihin ja tuntui että maailma kirkastui. Nyt jos verrataan 35W xenonia 100W halogeeniin, niin xenon vie kyllä voiton.
Syttyminen etenkin kylmästä kestää xenonilla, mutta 75W ballastilla saa 55W xenon polttimon syttymään nopeammin myös kylmässä ja polttimo myös kestää sen. Jostain syystä 35W polttimo ei kuitenkaan kestä pitkään 55W ballastilla. Laittomiahan tuollaiset viritykset ovat.

Noihin kiinan poikien vempeleisiin suhtaudun kyllä suurella varauksella. Luvatut tehot saattavat olla ihan jotain muuta kun luvataan ja kesto ihan surkea  ???

3 x NBB 225 Philipsin +150 Xtreme Vision xenon polttimoilla oli mahtava valopatteri entisen V70:n keulilla  8)
Harmi vaan kun sitä ei voi laittaa nykyiseen V70:n sen typerän tutkan takia  :(

Harkinnut kyllä sen tutkan poistamista ja ohjelmointia pois, pitäisi vaan selvittää pitääkö ne ratin cruise nappulat myös vaihtaa ?  ::)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2226 : 18.12.2020, 23:07:07 »
Tänään tuli koettua se miksi omissa autoissa on melkein aina ollut lisävalot. Tulet mäen päälle mutkaan mökille mennessä näet oikealla hirvi naaraan, joka juoksee metsään ja vasemmalla uros kääntyy ympäri toiselle puolelle metsään. Vajaa 10km aikaisemmin olet puhdistanut loskapaskat pois lisävalosta.

Taas valo maksanut itsensä takaisin...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2227 : 20.12.2020, 20:52:20 »
Osaisko joku auttaa täällä? Iskä tänään näki että olin meidän Hondaan asentanu Lazer lisävalopanelin ja nyt halus omaan V60 2018 samanlaisen. Pihalla pimeässä sitten tuumaltiin että mihin sen sais asennettua volvoon ja aika hyvin sais asennettua etu alaritilän taakse ja metallipalkkiin kiinni. Eli eka kysymys että saako tommosen asentaa ritiläverkon taakse? Toinen mitä siellä tuumailtiin että tarviiko joku erikois releen että saa toimimaan ja että ei tuu vikakoodeja? Autossa näytti olevan pitkät halogeenilla. Auto on V60 T3-aut R-design 2018 (ei uusin korimalli).

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2228 : 20.12.2020, 20:57:58 »
Osaisko joku auttaa täällä? Iskä tänään näki että olin meidän Hondaan asentanu Lazer lisävalopanelin ja nyt halus omaan V60 2018 samanlaisen. Pihalla pimeässä sitten tuumaltiin että mihin sen sais asennettua volvoon ja aika hyvin sais asennettua etu alaritilän taakse ja metallipalkkiin kiinni. Eli eka kysymys että saako tommosen asentaa ritiläverkon taakse? Toinen mitä siellä tuumailtiin että tarviiko joku erikois releen että saa toimimaan ja että ei tuu vikakoodeja? Autossa näytti olevan pitkät halogeenilla. Auto on V60 T3-aut R-design 2018 (ei uusin korimalli).

Voi asentaa ritilän taakse ja jos halogeenipitkät, niin saa toimimaan ilman erikoisrelettä, jos tietää mitä tekee.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Basso58

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2229 : 27.12.2020, 22:50:08 »
Voi asentaa ritilän taakse ja jos halogeenipitkät, niin saa toimimaan ilman erikoisrelettä, jos tietää mitä tekee.
Mitä meinaat tuolla, että jos tietää mitä tekee? Eli eikö perus relesarja rosvo/haaroitusliittimellä toimi normaalisti jos ottaa herätteen halogeeneiltä?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2230 : 28.12.2020, 09:59:08 »
Mitä meinaat tuolla, että jos tietää mitä tekee? Eli eikö perus relesarja rosvo/haaroitusliittimellä toimi normaalisti jos ottaa herätteen halogeeneiltä?

Noin se menee netissä/käytännössä, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun DIY-sähkäri sössii hommat, kun ei A:Tiedä mitä tekee B:Tekee huolimattomasti.

Valmiilla johtosarjalla pelastaa paljolta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2231 : 28.12.2020, 10:04:29 »
Valmiilla johtosarjalla pelastaa paljolta.
Ei taida ainakaan Volvolta saada valmista johtosarjaa S/V60 malleihin. XC60 malliin saa mutta en tiedä miten istuisi S/V malleihin. XC:n johtosarjassa tulee katkaisijakin sisälle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2232 : 28.12.2020, 11:19:05 »
Ei taida ainakaan Volvolta saada valmista johtosarjaa S/V60 malleihin. XC60 malliin saa mutta en tiedä miten istuisi S/V malleihin. XC:n johtosarjassa tulee katkaisijakin sisälle.

Halogeeneille riittää ihan lumiselta tai vastaavalta firmalta oleva valmis yleisjohtosarja releellä ja siihen valolle sopivalla liitinpäällä.

https://www.lumise.fi/lisavalot/asennustarvikkeet/relejohtosarjat/c/11101/?gclid=Cj0KCQiAoab_BRCxARIsANMx4S5sl4mT23ezu3fw3zqjPQ47YTUppIFFo9isAzKdGau0ym-2T1-I4vMaAjMwEALw_wcB
« Viimeksi muokattu: 28.12.2020, 11:20:43 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2233 : 28.12.2020, 11:52:41 »
Osaisko joku auttaa täällä? Iskä tänään näki että olin meidän Hondaan asentanu Lazer lisävalopanelin ja nyt halus omaan V60 2018 samanlaisen. Pihalla pimeässä sitten tuumaltiin että mihin sen sais asennettua volvoon ja aika hyvin sais asennettua etu alaritilän taakse ja metallipalkkiin kiinni. Eli eka kysymys että saako tommosen asentaa ritiläverkon taakse? Toinen mitä siellä tuumailtiin että tarviiko joku erikois releen että saa toimimaan ja että ei tuu vikakoodeja? Autossa näytti olevan pitkät halogeenilla. Auto on V60 T3-aut R-design 2018 (ei uusin korimalli).

Nämä nykyajan autot CAN-väylineen on tässä asiassa ongelmallisia. XBB releellä ei tarvitse tehdä mitään kytkentöjä auton omiin johtoihin, hall-anturi vaan lisäpitkien johdon päälle kuorta rikkomatta. Saa lisättyä myös erillisen katkasijan. Löytyy pelkkä rele tai myös johtosarjoineen.

https://www.lumise.fi/lisavalot/luminalights-lightswitch-pro-(xbb)-v4-kytkentarele-lisavaloille/p/3050120190/

Tuohon kun lisäisivät vielä wifi tai bluetooth ohjauksen, niin nykyajan bitti-sukupolvi sekoaisi. "Jee mun lisävaloja voi ohjata älypuhelimella"  :2funny:

BT-releitä on muuten olemassa ;)

https://triggercontroller.com/product/trigger-one-bluetooth-relay/
« Viimeksi muokattu: 28.12.2020, 11:59:05 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2234 : 28.12.2020, 17:08:06 »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Samppasport  Futurez