Kulkukoira  Proturbo

Volvo 744 turbo++ ic -90 FL

  • 246 Vastauksia
  • 91274 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #225 : 01.07.2018, 12:18:20 »
Uritetut 940 jarrulevyt tilasin eteen ja samalla vaihtuu eteen 940 satulat. Myös etupenkit vaihtuu, ainakin kuskille tulee paremmin tukevaa penkkiä ::) Myös lukkoperään on tehtävä muutoksia viimeistään talven aikana. Ei tolla g80 tee kyllä mitään vaikka olis modattu kuten nyt.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #226 : 02.07.2018, 23:36:16 »
G80 on nimensä mukaisesti liikkeellelähtöavustin. Kärryhommissa ehdoton peli. Kitkaperä on kiva, mutta tuppaavat olemaan harvinaisia, ja rikki, ja ovat turkasen kalliita rempata. Torspeeni on vaan kiva ja turkasen kallis  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #227 : 03.07.2018, 18:12:12 »
G80 on nimensä mukaisesti liikkeellelähtöavustin. Kärryhommissa ehdoton peli. Kitkaperä on kiva, mutta tuppaavat olemaan harvinaisia, ja rikki, ja ovat turkasen kalliita rempata. Torspeeni on vaan kiva ja turkasen kallis  :D
Joo kyllä se kain täytyy vaan koittaa uskoa jo vihdoin ja viimein..  :D Käyttis ysissä talvisin etenkin isompaa kärryä hinatessa on tuo kapistus ollu vallan toimiva.

Ja räikkä sitte taas on ihan omansa.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #228 : 14.07.2018, 11:01:48 »
Pientä päivittelyä sisustaan vaihteeksi. Etupenkit vaihtui paremman sivuttaistuen toivossa toisiin. Takapenkki pitäisi vielä löytää tyyliin paremmin sopivaksi eli joku musta/tumma kangas penkki.



Myös jarrutehostin ja pääsylinteri tuli purkuautosta napattua talteen. Vaihdan pääsylinteriin tiivisteet vielä ennen asennusta. (Kait tuo sopii seiskaan? vm 91 960 litteä tehostin. Pääsylinteri on sama kyllä.)

« Viimeksi muokattu: 14.07.2018, 11:04:39 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #229 : 15.07.2018, 21:35:40 »
Pikkasen osien puhallusta ja pohjaväriä päälle. Tuo 24mm vakaaja on menossa classiciin jossain kohtaa. Poikittaistuki tähän ja myös 940 etujarrut on tarkotus vaihtaa nykyisten tilalle.



744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #230 : 25.07.2018, 22:15:33 »
Lyödääs vähän kuvasaastetta ilmoille. Pientä parantelua on jälleen ainakin yritetty tehdä. :D

-940 etujarrut ja uritetut ebc levyt brembon paloilla
-reaktiotankojen väliin tuki
-jarrupääsylinteri ja litteä tehostin mahdollisia tulevia juttuja varten
-huohotusöljylle keruusäiliö
-ikkunanpesurin säiliön paikan vaihto
-paperinen ilmansuodatin ja sille kotelo
-ja tietysti kaikkea mahdollista enemmän ja vähemmän tärkeetä näpräämistä. :D





















744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #231 : 27.07.2018, 23:16:09 »
Tänään vaihtui 27.7 laatikkoon ja moottoriin öljyt. Samalla myös uudet tulpat ja ahtimen kiinnityspultteihin asentui nordlock prikat jos rupeis pysymään sekin kiinni.

Kaverin nosturilla nämä hommat.


744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #232 : 30.07.2018, 11:56:29 »
Ahvenistolla VRCF ratapäivillä tuli poikettua. Jokunen kierros tuli autoa kokeiltua radalla. Toinen kerta vasta tällä autolla radalla ja meno oli sen mukaista eli aika hakemista.  :D Videolta katsottuna onnistuneet kierrokset meni sinne ~1.45-1.50 välille.

Kiitokset kuvista: Maxxxed ja mikk_





« Viimeksi muokattu: 30.07.2018, 11:58:00 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #233 : 05.10.2018, 16:36:26 »
Hiljasta on ollut, mutta ajamaan on kyllä koittanu ehtiä. Pesämäellä tuli käytyä muutama viikko sitten kuluttelemas loppuun muutamat vanhat renkaat. :)









https://jmpiisi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+744+turbo+ic+-90+FL/Pes%C3%A4m%C3%A4ki+2018/
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #234 : 21.10.2018, 20:28:05 »
Etupenkkien vaihduttua puolikuppeihin ja keinonahkaiset kuppijakkarat ei napannut. Joten meni myös takapenkki uusiksi. Vihdoin löytyi siistit ja perinteisesti likaset mustat takapenkit. Näitä ei kait niin kovin monessa mallissa ole ollut? Ainakin niukasti on tarjolla. Yleensä on liituraita, tai säkkikankaiset.




Useamman säiliöllisen sai vettä imeä läpi.


Pestynä, ja on ne mustat versiot, ei tumman harmaat vaikka kuvissa näyttää harmailta.

744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #235 : 19.11.2018, 20:14:52 »
Takapenkit tuli heitettyä paikalleen. Nyt sopii paremmin etupenkkien kanssa. Samalla auto tuli otettua pois liikenteestä jos se olis tälle ''kesää'' ajelut ajettu.



Tässä olleet nahkapenkit vois olla kaupan jos jotain ne kiinnostaa. :)
« Viimeksi muokattu: 19.11.2018, 20:16:49 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #236 : 10.04.2020, 12:18:12 »
Taas on aikaa vierähtänyt tämän showroomin viimekertaisesta päivityksestä. Kesä 2019 meni tämän auton osalta seisonnassa pois muiden projektejen tieltä. Nyt kuitenkin noin kuukausi takaisin päätin kaivaa tämän taas esille ja tehdä vähän alustavia huoltotoimenpiteitä ennen ajoon ottamista.

Joten akku paikoilleen ja avaimesta käyntiin. Siitä siirto tallille ja öljyt+suod vaihtoon. Oli vielä ihan hyvännäköiset kylmässä seisotuksesta huolimatta. Vaihtelin samaan syssyyn myös vaihteistoöljyt ja vaihteiston tukikumin sekä pakkivalojen kytkimen laatikon kylkeen.

Päätin kuitenkin vielä ennen leimalle vientiä ja ajoon ottamista vaihtaa jakopäänhihnan kun sekin on jo kohta 4vuotta ollut paikoillaan. Joten jakopää auki ja vanha hihna pois ja kappas.

Kiila oli murtnut poikki. Vaihdoin toisen rattaan ja laitoin toisen siivapyöränkin jos tuossa pinnassa on jotain hämminkiä. Oli jo toinen mistä kiila murtuu poikki. Ja on ollut riittävän tiukassa.

Laturi vaihtui myös samalla toiseen. Vanhaan olin hiilet jo aijemmin vaihtanut, mutta lataus oli siitä huolimatta heikkoa. Myös käynnissä kuuluva vikinä oli tullut näemmä laturista.

Jakopään ollessa auki mietein jos nyt olisi sopiva hetki pävittää kansi samalla jo vuoden päivät vuoroaan odottelleeseen 531 kanteen. Nyppäsin samalla sitten kannen pois ja paljastui pari pientä alkavaa ei vielä, mutta ehkä joskus hämminkiä aiheuttavaa kohtaa. Lämppärin vesiletku tuskin olisi pitkään kestänyt ja ventiilien välistä 1pytystä löytyi pieni alkava pore.

klikkaa isoksi niin näkyy.



Muuten kaikki näytti kyllä hyvältä.

Elringin kansipahviinkin tullut näemmä päivitystä, tai en ainakaan ole ennen huomannut moista


No ei siinä sen kummempia nostin koneistamolla tarkastuksessa käyneen ja ehjänä myydyn 531 kannen paikoilleen ja kasailin vehkeet nippuun. Samalla myös muuttui puolan paikka ja pakopesä vaihtui isompaan. Sekä pässin siirsin kaasuläpän ja coolerin väliin. Dp.tä piti myös pakopesän myötä muokata. Kokoonpano alkoi näyttää tältä taas niin ja tappikoneen öljykorkki.


Sain auton käymään ja venttiilikoneistosta kuului outoa naputusta mikä vähän ihmetytti kun kerran kansi oli käynyt koneistamon kautta nokka paikoillaan. No kävin sen verran ajamassa että konttorin kautta koukkasin ja leimakin tuli taas vuodeksi mutkitta.

Naputus pisti sen verran pahasti korvaan että oli pakko aukaista venakoppa ja mitata välykset, no välykset oli ihan mitä sattuu... Säätelin ne kerran, toisen ja kolmannen tuloksetta.  :idiot2: Otin sitte nokan pois ja nostelin paininkuppeja pois ja syyllinen löytyi. Ventiilit oli hiottu niin lyhkäsiksi että paininkuppi painoikin muutamaa jousilautasta eikä venttiiliä.

Halkaisin yhden paininkupin jonka avulla pystyi tarkistamaan. Kait tuohon olisi vaihtoehtoja esim erillaiset jousilautaset, tai paininkuppi erillainen, mutta kaippa siihen uudet venttiilit saa/joutuu laittamaan. Joten kansi taas pois ja sitä rataa.  :D

744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #237 : 10.04.2020, 20:24:30 »
Mulla oli kans eräässä 940 turbossa jonkun sankarin jäljiltä hiottu venat tolleen liian lyhyeks, piti ihan mielenkiintoista ääntä  >:(

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #238 : 11.04.2020, 09:55:19 »
Herää hyvin yleinen kysymys; miksi. :D
Miksi joku menee hiomaan venttiilien päistä kun säätövaraa löytyy kuitenkin aika reippaasti palat vaihtamalla..
Tuskin on ollut tarvetta koneistaa seetirenkaita niin paljoa että säätövara loppuu.  :facepalm:

Harvemmin facelift seiskaa voi hienoksi kehua.
Tää ainakin on se harvempi tapaus, on siisti toteutus!
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #239 : 11.04.2020, 19:12:44 »
Unohtui mainita että kannessa on 46/38 venttiilit laitettu. Ilmeisesti otettu liian pitkät jo alunperin tai sitten meinattu käyttää pienemmällä perusympyrällä olevaa nokkaa yms ei tiedä?.

Mulla oli kans eräässä 940 turbossa jonkun sankarin jäljiltä hiottu venat tolleen liian lyhyeks, piti ihan mielenkiintoista ääntä  >:(
Joo ääni muistutti risaa kiertokangen laakeria ehkä eniten.  :D

Herää hyvin yleinen kysymys; miksi. :D
Miksi joku menee hiomaan venttiilien päistä kun säätövaraa löytyy kuitenkin aika reippaasti palat vaihtamalla..
Tuskin on ollut tarvetta koneistaa seetirenkaita niin paljoa että säätövara loppuu.  :facepalm:

Harvemmin facelift seiskaa voi hienoksi kehua.
Tää ainakin on se harvempi tapaus, on siisti toteutus!
Hyvä kysymys kyllä. Olis luullut tajuavan jo venoja lyhentäessä tai viimeistään kasaus vaiheessa, että ei eihän tämä näin toimi. Ei voi kun ihmetellä. Ja on siellä koneistamollakin oltu tavallisen pihalla kun ei ole moista ongelmaa huomattu.  :tickedoff:

Ja joo on siitä täs muutaman vuoden omistuksen aikana pikkuhiljaa muotoutunut omaa silmää miellyttävä ja hyvä jos jonkun muunkin. Jos tykkää tuunailla niin oem+ tyyli on kyl useimmiten kaikkein sistein ja toimivin ratkaisu :)


744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

 

Carcom Oy  Ateho