Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Dimefield - 27.10.2023, 23:05:54

Otsikko: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Dimefield - 27.10.2023, 23:05:54
Autojen sähköistä juuri mitään tajuamaton miettii....
Minkähänlainen operaatio olisi toteuttaa mittari joka kertoo minkä verran akussa on virtaa jäljellä?
Oli kai niitä ennen tuollaisiakin mittareita autoissa, jostain syystä kadonneet.
Talven tullessa tekisi mieli tietää onko akussa potkua jäljellä ja jos on niin minkä verran.
Ylläpitolaturi onneksi on mutta ei kai sitäkään turhaan kannata käyttää?
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Huikkoster - 28.10.2023, 00:35:30
https://www.puuilo.fi/carman-auton-akun-jannitemittari-12-24v?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwv-2pBhB-EiwAtsQZFPDC5r7cepZUd7_O_xkXOfhu0Pco5YingCn1EJvyHDni3E2j0LEoIxoCjAoQAvD_BwE

Tuohan se on yksinkertaisin. Jos jännite on yön jälkeen vielä yli 12,5 niin akku on hyvä. Huomioitavaa että autoon mennessä tietokoneet herää ja alentaa jännitettä. Omassa autossa on nyt lepojännite 12,2 ja menen lähipäivinä ostamaan uuden akun. Se tulee kyykkäämään talven pakkasilla. Välillä lähtee starttaamaan nihkeästi.

Akkuliikkeissä ja korjaamoissa on myös rasitusmittareita jotka kertoo totuuden akun kunnosta. Tuo volttimittaus on suuntaa antava.

Myös korva on hyvä. Jos kylmän ja lämpöisen koneen käynnistyksessä ei ole suurta eroa niin en olisi huolissani.

Ylläpitolaturia voit käyttää niin paljon kuin haluat. Ei akku siitä ota itseensä.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Dimefield - 28.10.2023, 02:16:01
Akkuliikkeissä ja korjaamoissa on myös rasitusmittareita jotka kertoo totuuden akun kunnosta. Tuo volttimittaus on suuntaa antava.

Ylläpitolaturia voit käyttää niin paljon kuin haluat. Ei akku siitä ota itseensä.

Kiitos loistavasta vastauksesta.

Lisään vielä sen verran että mietin sellaista mittaria joka ei ainoastaan kerro akun yleiskuntoa vaan, jos ei muuta, niin näyttäisi paljonko akussa on virtaa jäljellä sen kapasiteetista, esim. prosentteina. ;)
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: hessu80 - 28.10.2023, 09:03:39
Kiitos loistavasta vastauksesta.

Lisään vielä sen verran että mietin sellaista mittaria joka ei ainoastaan kerro akun yleiskuntoa vaan, jos ei muuta, niin näyttäisi paljonko akussa on virtaa jäljellä sen kapasiteetista, esim. prosentteina. ;)
Autossa on jo sellainen. Hommaa halpa obd lukija ja katso SoC lukema kännykällä. Tosin aivan turhaa puuhaa, sillä auto ilmoittaa asiasta mittaristossa sitten, kun akku on sen omasta mielestä liian tyhjä. Moottori käynnistyy vielä siinä vaiheessa varsin mallikkaasti.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: B-Man - 28.10.2023, 11:39:01
Kiitos loistavasta vastauksesta.

Lisään vielä sen verran että mietin sellaista mittaria joka ei ainoastaan kerro akun yleiskuntoa vaan, jos ei muuta, niin näyttäisi paljonko akussa on virtaa jäljellä sen kapasiteetista, esim. prosentteina. ;)

Tarvitaan kuormitusmittaus, jotta saadaan selville akun kapasiteetti, tosiaan kaikilla akkuliikkeillä yms. on kyllä testerit tähän.
Myös vanhan liiton vastusmittari on toimiva laite, töissä käytössä tämän tyylinen (https://www.puuilo.fi/axxel-akkutesteri-6-12-v) ja kyllä sillä huonot akut löytyy :)
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Scraab - 28.10.2023, 19:25:57
Nuoruudessani tallin (tai pakin) työkaluvalikoimiin kuului varaustason mittari. Tippa akusta mittariin, ja totuus oli luettavissa asteikolta.

Jäähdytysnesteelle oli samanlainen, halpisversio on vieläkin pakissa venehommia varten.

Oi niitä aikoja, olikohan elämä helpompaa ilman live dataa ja kiinalaisia OBD-palikoita. Mitähän viruksia niiden kautta autoihin syötetään ;)
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: hessu80 - 28.10.2023, 20:40:09
Oi niitä aikoja, olikohan elämä helpompaa ilman live dataa ja kiinalaisia OBD-palikoita. Mitähän viruksia niiden kautta autoihin syötetään ;)
Suosittelen laittamaan foliohattua syvemmälle päähän. Epäilen vahvasti, että 5 euron obd-palikassa ei ole esim. turvatyynyjen laukaisukoodeja piilotettuna. Ja kuka käskee pitää palikkaa alvariinsa autossa kiinni.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Jule - 29.10.2023, 09:46:49
Kiitos loistavasta vastauksesta.

Lisään vielä sen verran että mietin sellaista mittaria joka ei ainoastaan kerro akun yleiskuntoa vaan, jos ei muuta, niin näyttäisi paljonko akussa on virtaa jäljellä sen kapasiteetista, esim. prosentteina. ;)

Hupiakkuihin noita prosentteina näyttäviä mittareita on olemassa, mutta ne ovat tarkoitettu aktiiviseen käyttöön. Jos laite seisoo kuukausikaupalla, suurin kulutus tulee siitä mittarista.

Sinänsä lyijyakun kuormittamaton lepojännite toimii ihan hyvänä indikaattorina siitä paljonko kapasiteetista on jäljellä.

Nyrkkisääntönä voi pitää 12V=0%  ja 13V=100%, ja noiden väliin sitten lineaarinen viiva.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: insinörtti - 29.10.2023, 16:26:54
Wanhan liiton akuista varaustilan olisi saanut hapon tiheysmittarilla. Mutta nykyakuissa kun ei aina ole availtavia korkkejakaan...

Kuten jo sanottu, ei ylläpitolaturin käyttöä kannata säästellä ja sen kanssa ei hirveästi tarvi asiaa murehtia.

Kun kiinalaiset OBD -palikat kerran mainittu, niin syytä muistuttaa, että nehän ovat kaikkein tehokkain tapa tyhjentää ja pilata akku. Se PingPongWangWong palikka kun saattaa estää auton väyliä menemästä unten maille -> akkua puretaan useamman ampeerin virralla aina kun palikka on kiinni, vaikka auto olisi "sammutettuna".
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: allwinner - 30.10.2023, 07:18:05
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/muut-mittarit/mittarit/jmp-battery-monitor-2-bluetooth-akkuvahti/
Tuo ollut autossa/moottoripyörässä jo vuosia kiinni
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Jortsi - 30.10.2023, 08:50:14
Ctek CTX Battery sense palikka akkuun kiinni ja sovellus puhelimeen. Jos auto seisoo välillä vaikka viikon, on tuosta aika nätti vilkaista tarviiko latailla ennen seuraavaa starttia.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: R70AWD - 30.10.2023, 10:10:32
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/muut-mittarit/mittarit/jmp-battery-monitor-2-bluetooth-akkuvahti/
Tuo ollut autossa/moottoripyörässä jo vuosia kiinni

Tämä vaikuttaa ihan fixulta.

Omasta näen haluttaessa akkujännitteen puhelimella bensalämppärin ohjaimelta, lähettämällä sille tekstiviestin. Sieltä tulee paluuviestinä lämppärin sen hetkinen tila, jossa on mm akkujännite.
Jos on käytössä ylläpitolaturi niin miksi sen käyttöä pitää säästellä ? Itellä on autot ylläpitolatureissa kesät talvet, käytännössä aina kun ei ole ajossa. Kausiseisonnan ajaksi otan akun kokonaan irti.

Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Munkka - 08.01.2024, 11:20:37
Tuli tännekin hankittua tuo storm motorin loggaava jännitemittari.
Mitä teillä muilla näyttää tuo aamusta kun auto on yön levännyt? Ennen kun autoon kosketaan eli väylät ja ledit ym. kaikki sammuksissa.

Täällä lepojännite on käytännössä jatkuvasti alle 12.5volttia vaikka kuinka ajelisi, eli akku on jatkuvasti alle 50% varauksessa. Mittari laitettiin koska tuolla autolla ei voi käyttää webastoa kun max joka toinen päivä, ei suostu menemään päälle. Täällä on neljä webastoautoa joista kaksi näitä 18-19 mallisia d4 volvoja ja noiden kahden muun auton webastoa pystyy käyttämään huolettomasti niin paljon kun kohtuudella tarvii. Näppituntuman mukaan kymmenkertaisesti noiden volvojen määriin. Muutenkin webastoautoja ollut jo parikymmentä joten jonkinlainen näkemys on paljonko sietää käyttää.
Auto on xc40 d4 2018, akku on uusi 80ah agm bosch, merkkiliikkeessä ohjelmoitu. Se että akku vaihtui isompaan ei ole volvolle kerrottavissa. Orkkisakku on 70ah ja merkkiliikkeessä sanoivat että älä vaihda isompaan, auto ei osaa ladata sitä täyteen, vaihdoin kuitenkin. Näinkö se konkretisoituu? No, ei se orkkis 70ah sen kummemmin kestänyt, sekin oli uusi.

Eli mitä teillä muilla tuo stormin mittari näyttää jännitteeksi vaikkapa aamulla kun auto nukkuu?

Esim, autolla ajettiin eilen reilu tunti tunti kaupunkiajoa, sitten tunti parkissa ja sitten moottoritietä noin 75km, ovet lukossa jännite tänä aamuna 12.48v. Webastoa ei eilen käytetty, pakkasta noin viisi aamulla.

Onko joku jo hakkeroinut tuon latauksenhallintajärjestelmän niin että auto yrittäisi ladata vajaan akun nopeammin ja pyrkisi vaikka 90% täyteasteeseen täydellä teholla? Tai jotain vastaavaa.
Mieluummin täysi akku joka kestää vuoden kun tyhjähkö mikä kestää kymmenen vuotta.
 
Tuolta näkee tuon miten jännite korreloituu agm akun varaukseen.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: hessu80 - 08.01.2024, 12:45:47
Tuli tännekin hankittua tuo storm motorin loggaava jännitemittari.
Mitä teillä muilla näyttää tuo aamusta kun auto on yön levännyt? Ennen kun autoon kosketaan eli väylät ja ledit ym. kaikki sammuksissa.

Täällä lepojännite on käytännössä jatkuvasti alle 12.5volttia vaikka kuinka ajelisi, eli akku on jatkuvasti alle 50% varauksessa. Mittari laitettiin koska tuolla autolla ei voi käyttää webastoa kun max joka toinen päivä, ei suostu menemään päälle. Täällä on neljä webastoautoa joista kaksi näitä 18-19 mallisia d4 volvoja ja noiden kahden muun auton webastoa pystyy käyttämään huolettomasti niin paljon kun kohtuudella tarvii. Näppituntuman mukaan kymmenkertaisesti noiden volvojen määriin. Muutenkin webastoautoja ollut jo parikymmentä joten jonkinlainen näkemys on paljonko sietää käyttää.
Auto on xc40 d4 2018, akku on uusi 80ah agm bosch, merkkiliikkeessä ohjelmoitu. Se että akku vaihtui isompaan ei ole volvolle kerrottavissa. Orkkisakku on 70ah ja merkkiliikkeessä sanoivat että älä vaihda isompaan, auto ei osaa ladata sitä täyteen, vaihdoin kuitenkin. Näinkö se konkretisoituu? No, ei se orkkis 70ah sen kummemmin kestänyt, sekin oli uusi.

Eli mitä teillä muilla tuo stormin mittari näyttää jännitteeksi vaikkapa aamulla kun auto nukkuu?

Esim, autolla ajettiin eilen reilu tunti tunti kaupunkiajoa, sitten tunti parkissa ja sitten moottoritietä noin 75km, ovet lukossa jännite tänä aamuna 12.48v. Webastoa ei eilen käytetty, pakkasta noin viisi aamulla.

Onko joku jo hakkeroinut tuon latauksenhallintajärjestelmän niin että auto yrittäisi ladata vajaan akun nopeammin ja pyrkisi vaikka 90% täyteasteeseen täydellä teholla? Tai jotain vastaavaa.
Mieluummin täysi akku joka kestää vuoden kun tyhjähkö mikä kestää kymmenen vuotta.
 
Tuolta näkee tuon miten jännite korreloituu agm akun varaukseen.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen
Lähtisin aluksi liikkeelle siitä, että lataisin akun täyteen ulkopuolisella laturilla. Kytkentä +napaan ja -runkoon ja latausta yön yli.

Tyhjä akku on edelleen tyhjä tunnin ajelun jälkeen. Tarvii useita tunteja latausta lämpimässä, jotta ollaan edes lähellä täyttä varausta. 

Jos senkään jälkeen ei toimi kuin pari päivää, niin akkuvahti ei toimi oikein tai autossa on jokin laite, joka purkaa akkua. Katsoisin sitten testerillä lepovirran kulutuksen. Jos lepovirran kulutus on alle 0,02 A, niin sitten vaihtaisin akkuvahdin (BMS) uuteen. Jos lepovirran kulutus on suuri, niin sitten täytyy alkaa metsästää sen lähdettä.

Oletus tässä oli, että auto asuu etelässä. Jos auto on yhtään pohjoisempana, niin sitten vaan ylläpitolaturin ja akunlämmittimen metsästykseen. Viime viikolla tuli todettua, että uusi 95 ah AGM on käytännössä tyhjä, kun akku jäähtyy -39 asteeseen. Lämpimänä toimii taas niin kuin pitää.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Munkka - 08.01.2024, 14:53:34
Täällähän on siis kaksi Volvoa, molemmissa sama vaiva.

Mutta jos pitäydytään tuossa xc40 yksilössä jossa on tuo Storm motorin akkuloggeri.
Akku on ladattu tänä talvena täyteen ctekillä muutaman kerran, ehkä viisi. Kerran jopa merkkiliikkeessä.
Lepovirran kulutus tutkittiin merkkiliikkeessä, sain tulosteenkin siitä. Kaikki ok, yhden kerran oli vienyt noin 1A virtaa, muuten ihan muutamaa milliamppeeria.
BMS merkkiliikkeen mukaan ok. Työnjohtaja selitti että BMS ei pyri saamaan akkua 100% täyteen vaan muistaakseni 84% on tavoite. Tuokin riittäisi jos akkua ladattaisiin agressiivisesti silloin kun varaus on alle 50%. Nyt kuitenkin käytäntö on se että tuon loggerin mukaan jännite on kokoajan aamuisin luokkaa alle 12.5V. Kyllähän agm akun pitäisi 5asteen pakkasessa noin kahden tunnin ajelulla latautua eikä pysyä puolityhjänä. Tuossahan tuo akku on vielä konehuoneessa jolloin ympäristökin lämpiää toisin kun xc60 tavaratilan alla olevan akun. Auto on etelässä ja eihän täällä ole akkua hyydyttäviä pakkasia oikeastaan koskaan, nyt oli viikko mutta kovin lukema oli silti vain -22c, siitä selvittiin ja yhden kerran sai webastonkin päälle, ctekin latauksen jälkeen.
Jos auton lataa ctekillä niin jännite on tuntien jälkeen ~12.8V. Kun sitten ajelee tunnin niin seuraavana aamuna jännite on~12.7 sitä seuraavana 12.6 ja sitten se 12.5 mitä tuo tuntuu pitävän omana normaalinaan. Mainittakoon että auto voi seistä vaikka kymmenen päivää kuten jouluna tekikin mutta silti jännite on luokkaa 12.5, se vaan haluaa olla tuossa jännitteessä ja tuolla webasto ei lähde aina tulille. Auto kyllä käynnistyy.

Paljonko muilla on 2018 tai uudemmassa d4 mallissa akun jännite aamulla levon jälkeen
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Jule - 08.01.2024, 18:02:43
Millaista latausjännitettä se pitää ajaessa?
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Munkka - 08.01.2024, 19:06:33
Kovin vaihtelee. Kun lähtee yön jäljiltä liikenteeseen niin aluksi jotain 14.6v, tässä vaiheessa jännite on vakain.
Sitten kun on kaikki lämpöisenä niin jännite elää, selvästikin kaasuttaminen laskee jännitettä ja jarruttaminen nostaa jännitettä, 12.5-14.5 on vaihteluväli, no joskus käy jopa 14.8v.
Moottoritiellä saattaa olla useammankin kilometriä alle 13v näytöllä.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: tuomaril - 08.01.2024, 19:11:49
Kovin vaihtelee. Kun lähtee yön jäljiltä liikenteeseen niin aluksi jotain 14.6v, tässä vaiheessa jännite on vakain.
Sitten kun on kaikki lämpöisenä niin jännite elää, selvästikin kaasuttaminen laskee jännitettä ja jarruttaminen nostaa jännitettä, 12.5-14.5 on vaihteluväli, no joskus käy jopa 14.8v.
Moottoritiellä saattaa olla useammankin kilometriä alle 13v näytöllä.
Kuulostaa ihan normaalilta tämä kyllä.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: TKG - 08.01.2024, 19:57:14

Tuossa omassa V60 '20 olen hämännyt BMS:ää siten että ensin virta päälle+valot+puhallin muutaman minuutin (kone ei käynnissä) ja virtoja sammuttamatta BMS johto irti ja kiinni.
Jopa kuukausia on mennyt ilman että vinkuu akun jännitteestä.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Jule - 08.01.2024, 20:08:01
Kovin vaihtelee. Kun lähtee yön jäljiltä liikenteeseen niin aluksi jotain 14.6v, tässä vaiheessa jännite on vakain.
Sitten kun on kaikki lämpöisenä niin jännite elää, selvästikin kaasuttaminen laskee jännitettä ja jarruttaminen nostaa jännitettä, 12.5-14.5 on vaihteluväli, no joskus käy jopa 14.8v.
Moottoritiellä saattaa olla useammankin kilometriä alle 13v näytöllä.

Joo, eli se ei vaan lataa sitä akkua.

Jos toinen vastaava auto toimii hyvin voisi bms softia ja arvoja verrata keskenään. Esim väärä lämpötilatieto voi aika radikaalisti muuttaa bms toimintaa.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Munkka - 08.01.2024, 20:42:10
Toisessa ei ole tuota jänniteloggeria. Suurinpiirtein yhtä vähän se sietää webaston käyttöä vaikka sillä ajetaan pitempää matkaa keskimäärin. Kaksi tai kolme päivää samassa kaupungissa pyörimistä niin webasto ei käynnisty. Onneksi tuolla tulee noin kolmesti viikossa käytyä noin 70km päässä töissä.
Tämä xc60 jolla ajetaan enempi tuli audin tilalle. Vaikka audissakin on äärimmilleen ”tuhottu” akun lataus niin kyllä sen webastoa pystyi käyttämään joka aamu, samalla ajosyklillä.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: hessu80 - 08.01.2024, 21:26:00
Kovin vaihtelee. Kun lähtee yön jäljiltä liikenteeseen niin aluksi jotain 14.6v, tässä vaiheessa jännite on vakain.
Sitten kun on kaikki lämpöisenä niin jännite elää, selvästikin kaasuttaminen laskee jännitettä ja jarruttaminen nostaa jännitettä, 12.5-14.5 on vaihteluväli, no joskus käy jopa 14.8v.
Moottoritiellä saattaa olla useammankin kilometriä alle 13v näytöllä.
Minusta jännitteet ovat noin puoli volttia alhaisia kautta linjan verrattuna omiin havaintoihin. En kyllä keksi asiaan muuta korjauskeinoa kuin BMS:n vaihto. Menee vähän virityksen puolelle, jos huijaisi BMS:n mittaamaa jännitettä alemmaksi, josta seuraisi vastaava latausjännitteen nousu. BMS kuitenkin laskee varaustilan enemmän virran kuin jännitteen perusteella. Siksi jännitemodaus ei välttämättä toisi toivottua lopputulosta.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Jule - 09.01.2024, 08:17:49
Lämpötiedon huijaamisella voisi saada aikaan hieman tehokkaamman latauksen.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: hessu80 - 09.01.2024, 10:31:32
Lämpötiedon huijaamisella voisi saada aikaan hieman tehokkaamman latauksen.
Miten BMS eli akun miinusnapa on sijoittuneena XC40 konehuoneessa? Onko siis lämpimämmässä paikassa kuin akku keskimäärin? BMS pitäisi sijoittaa tai eristää kylmimpään mahdolliseen kohtaan, jotta se luulisi myös akun olevan kylmä ja lataisi vähän enemmän.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Munkka - 09.01.2024, 10:56:43
Tuossa aika hyvä konehuoneesta. Tuollahan se pilkistää oikealla ylhäällä lähellä rintapeltiä. Varmaan saa jonkinverran lämpöä moottorista.
https://www.wheels-alive.co.uk/new-volvo-xc40-compact-suv-first-impressions/
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Munkka - 09.01.2024, 15:43:50
Mittasin nyt yleismittarilla tuon toisen volvon eli xc60 d4 2019 lepojännitteen. Auto kävi moottoritietä 70km päässä ja vielä ruokakaupassa sen lisäksi, ajoa tuli yhteensä 151km, lämmintä ulkona +1.
Avasin takaluukun jotta akkuun pääsee käsiksi ja odotin reilut kaksi tuntia, sitten mittasin ja jännite oli 12.51v. Kun kaukosta painoi oven avaus nappia niin jännite laski 12.44 volttiin.
Kai se vaan täytyy uskoa että tuossa 12.5v tasossa nuo haluavat akun jännitteen pitää, eli akku on noin puolillaan. Siitä kai noi haasteet webaston kanssa sitten tulee.
Täytyy laittaa ainakin tuohon pikkuvolvoon akkulaturi, sisäpistoke ja lohkolämmitin. Siitäkin huolimati että merkkiliike sanoi että akkulaturi ei auta akkua jos latailee vain parituntia aamuisin.
Saahan noita ainakin 17 amppeerin latureita niin väkisinhän se akun täyttää aamuisin.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: VäLKKy - 09.01.2024, 16:30:28
Kai se vaan täytyy uskoa että tuossa 12.5v tasossa nuo haluavat akun jännitteen pitää, eli akku on noin puolillaan.

Ei se puolillaan ole..

    Täysi akku 12,72 V
    90% varaus 12,60 V
    80% varaus 12,48 V
    70% varaus 12,36 V
    60% varaus 12,24 V
    50% varaus 12,12 V
    40% varaus 12,00 V
    30% varaus 11,88 V
    20% varaus 11,76 V
    10% varaus 11,64 V
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Munkka - 09.01.2024, 17:17:32
Hmm, noissa on Vartan agm akku ja valmistajan mukaan olisi puolillaan.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: R70AWD - 09.01.2024, 17:31:11
Täytyy laittaa ainakin tuohon pikkuvolvoon akkulaturi, sisäpistoke ja lohkolämmitin. Siitäkin huolimati että merkkiliike sanoi että akkulaturi ei auta akkua jos latailee vain parituntia aamuisin.
Saahan noita ainakin 17 amppeerin latureita niin väkisinhän se akun täyttää aamuisin.

Merkkiliike onkin siinä ihan oikeassa, pari tuntia laturissa on aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Toisekseen jos akku on kylmä, niin akku ei ota varausta vastaan muutenkaan. Jääkylmän akun lataus on jokseenkin turhaa. Laita vaikka hiustenkuivaaja puhaltamaan akun kylkeen, auttaa paljon enempi.
Kannattaa investoida ennemmin akun lämmitimeen. Silloin akku latautuu nopeasti täyteen kun autolla lähdetään ajamaan. Akkulaturin kanssa yhdessä se pari tuntiakin suunittelemasi 17A laturiin kanssa rupeaa auttamaan jo paljon.

Käytännössä noita on kahta tyyppiä, toinen toimii auton 12V jännitteellä ja toinen 230V.

Arctic heater lämmittää akkua 12V jännitteellä aina kun auto on ajossa tai ylläpitolaturissa. Asennus helppoa, elementti akun kylkeen lämpövuorauksen kanssa ja johdot akun napoihin, homma valmis.  Termostaatti huolehtii että akku lämpiää vain kun tarvetta, eikä se lämpeä liikaa ja jännitevahti että se toimii vain kun moottori käynnissä tai akkulaturi kytketty. Näitä saa oman älylaturinsa kanssa ja ilman. Laturiksi käy vaikka Ctek, joku 10A laturi on jo hyvä. Lämmitinvastus vie jonkun 2 - 3A, loppu jää lataukseen.

Polarheater on muuten samanlainen, mutta toimii 230V. Asennus joko toimimaan lohkon kanssa tai erikseen. Helpoimmillaan sen tyrkkäsee sinne akun kylkeen kun tarve ja pistoke seinään tai tolppaan. Niitä saa Defa/Calix yhteen sopivana ja schuko 230V pistokkeella.

Akkulämppäri on melkeimpä järkevämpi investointi kun laturi, yhdessä loistava kombo jos käyttää paljon webastoa ja ajaa lyhyttä matkaa.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: VäLKKy - 09.01.2024, 22:25:28
Hmm, noissa on Vartan agm akku ja valmistajan mukaan olisi puolillaan.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen

No niinpäs näkyy. Uskottava valmistajaa  :)
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Jule - 13.01.2024, 12:00:58
Ei se puolillaan ole..

    Täysi akku 12,72 V
    90% varaus 12,60 V
    80% varaus 12,48 V
    70% varaus 12,36 V
    60% varaus 12,24 V
    50% varaus 12,12 V
    40% varaus 12,00 V
    30% varaus 11,88 V
    20% varaus 11,76 V
    10% varaus 11,64 V


Mistä akusta tuo taulukko on?

.
Saahan noita ainakin 17 amppeerin latureita niin väkisinhän se akun täyttää aamuisin.

Jos lyijyakkua yrittää ladata yli 0,1C virralla, sitä pitää piiskata aika hemmetisti ylijännitteellä, eli eto 17A latausvirta edellyttäisi 170Ah akkua.

Aivan Tyhjään ja lämpimään akkuun menee kyllä virtaa suosiolla nopeamminkin, mutta jo puolillaan oleva lyijyakku ei oikein anää halua latautua.

Tosin, kyllä se pari tuntia vuorokaudessa ylläpitolatausta auttaa sitä akkua, erityisesti jos se on samaan aikaan kun webaakin käytetään, silloin se webastokäyttö ei kuluta akkua lainkaan.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: VäLKKy - 13.01.2024, 22:35:00
Mistä akusta tuo taulukko on?

Normi lyijyakusta
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Jule - 14.01.2024, 00:52:12
Normi lyijyakusta

Ei normaalin avoimen märän lyijyakun lepojännitteet päde agm akkuun.
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: VäLKKy - 14.01.2024, 22:23:55
Ei normaalin avoimen märän lyijyakun lepojännitteet päde agm akkuun.

Huomasin joo kun vähän lisää kuuklettelin
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Munkka - 18.01.2024, 10:20:16


Jos lyijyakkua yrittää ladata yli 0,1C virralla, sitä pitää piiskata aika hemmetisti ylijännitteellä, eli eto 17A latausvirta edellyttäisi 170Ah akkua.



Tuo lienee legendaa, 50Ah alkaen…
https://www.ikh.fi/fi/akkulaturi-12v-17a-calix-bc1217-gbc1217
Otsikko: Vs: Akun varaustasolle mittari?
Kirjoitti: Jule - 18.01.2024, 11:00:03
Tuo lienee legendaa, 50Ah alkaen…
https://www.ikh.fi/fi/akkulaturi-12v-17a-calix-bc1217-gbc1217

Siis tuo että max 17A laturille ilmoitetaan akkukooksi 50-220Ah perustuu siihen että se lataus tehdään vakiojännitteellä, ts se akku ottaa minkä haluaa, mutta enintään 17A.

Täysin tyhjä 50Ah akku ottaa tuon täyden 17A virran, mutta jo noin 50% varaustasolla se latausvirta jää käytännössä johonkin vähän reilun 5A huitteille. 80% tasolla 2A jne... Jos 80% akkua yrittäisi ladata 17A virralla pitäisi latausjännite nostaa johonkin 18-20V tasolle, akku kiehuisi nopeasti pilalle.

Jos täysin tyhjää esim 10Ah pikkuakkua lataisi tuollaisella laturilla 17A virralla, se akku voisi siitä hajota, siksi noihin ilmoitetaan tuo suositeltu minimikoko.

Maksimikoko taas... No sille ei kovin järkevää perustetta ole, muuten kuin että latausaika kasvaa ihan järjettömän pitkäksi, ja mahdollinen sisäinen automatiikka päättelee että kyseessä on jokin virke kun akku ei lataudu odotetusti.

Esim jos mä lataan mun trukin 480Ah akkua 12,5A älylaturilla, se lopettaa latauksen kesken virheeseen, kun akkujännite ei nouse laturin logiikan mukaisesti. Trukin akun saa kyllä ladattua täyteen kun käy säännöllisesti irroittamassa laturin seinästä ja kytkee takaisin se vaan ottaa pari vuorokautta aikaa.

Jos saman akun laittaa tyhjänä sen oikeaan laturiin se alkaa työntänään sinne laturin max 80A virralla, mutta akun täyttyessä virta laskee kokoajan alemmas, johonkin 5A tasolle asti, vaikka laturista kyllä lähtisi se 80A ihan loputtomiin jos akku vaan ottaisi sen.