Samppasport  Futurez

Momenttiavain

  • 22 Vastauksia
  • 13076 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Momenttiavain
« Vastaus #15 : 20.11.2015, 23:37:26 »
Bilteman momenttiavaimella tehty muutamakin remontti. D24 kannenkiristys siellä kireimmässä päässä ja tinakoneen venakoppa toisessa. Kaikki onnistunut.

Mutta sen huomasin että venakoppaa kiristäessä ei naksahtanut kertavedolla 15Nm. Piti kiristää vähän kerrallaan jolloin naksahti. Käyttöalue on 20-200 joten ei ole suunnitellulla alueellakaan. Toimi silti :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Momenttiavain
« Vastaus #16 : 21.11.2015, 08:36:29 »
Ja monesti esim. tiivisteitä kiristettäessä sitä newtonilleen tarkkaa momenttia tärkeämpää on että pultit ovat keskenään samassa kireydessä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Momenttiavain
« Vastaus #17 : 21.11.2015, 15:48:38 »
Ja monesti esim. tiivisteitä kiristettäessä sitä newtonilleen tarkkaa momenttia tärkeämpää on että pultit ovat keskenään samassa kireydessä.

kyllä, ja kiristettävät asiat esitiukkuuteen ennen momentiin kiristystä, jos vetää suoraan monentilla avain kyllä naksahtaa mutta esim. pultti/mutteri jääkin löysälle. Pätee etenki heppoisiin momentteihin, esim. erään italialaisen kuormaauton öljytnsuodattimen kiristys on 15nm, jos käännät avaimella suoraan nii avain naksahtaa mutta suodatin tippuu tielle parin kilometrin jälkeen, mutta kun vedät ensin käsillä niin tiukkaan kun saa, nii avaimella kääntyy vielä vajaan vartin ja vasta sitten naksahtaa.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Momenttiavain
« Vastaus #18 : 21.11.2015, 23:00:18 »
Ja monesti esim. tiivisteitä kiristettäessä sitä newtonilleen tarkkaa momenttia tärkeämpää on että pultit ovat keskenään samassa kireydessä.

Monesti, mutta esimerkiksi venyvien kannenpulttien esikiristys olisi hyvä olla aika lähelle asetettua ettei pultit petä astekiristysvaiheessa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Momenttiavain
« Vastaus #19 : 24.11.2015, 16:47:55 »
Bilteman avaimella 20-210nm olen tehnyt kansiremonteista lähtien ja hyvin on toiminut, mukana tuli tarkkuus todistus jonka mukaan oli paljon tarkempi kuin luvattiin.
Pienempiin momentteihin ostin aikoinaan polkupyörän työkaluvalmistaja Pro:n 3-15nm momenttiavaimen.

Ainoa miinus noissa halvoissa on se, että niistä pitää muistaa löysätä jousikuorma pois, ettei jousi väsy ja tarkkuus kärsi. Joissakin useamman satasen laitteissa ei ole väliä unohtuuko asteikossa lukemat päälle, rakenne on niissä sellainen ettei haittaa.

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Momenttiavain
« Vastaus #20 : 24.11.2015, 16:54:26 »
kyllä, ja kiristettävät asiat esitiukkuuteen ennen momentiin kiristystä, jos vetää suoraan monentilla avain kyllä naksahtaa mutta esim. pultti/mutteri jääkin löysälle. Pätee etenki heppoisiin momentteihin, esim. erään italialaisen kuormaauton öljytnsuodattimen kiristys on 15nm, jos käännät avaimella suoraan nii avain naksahtaa mutta suodatin tippuu tielle parin kilometrin jälkeen, mutta kun vedät ensin käsillä niin tiukkaan kun saa, nii avaimella kääntyy vielä vajaan vartin ja vasta sitten naksahtaa.

Sitten asiaan vielä vaikuttaa onko kierre kuiva vai öljytty/rasvattu. Jos jonkun pultin kierre kulkee nihkeästi niin momentin saavuttua kiristettävien pintojen tiiveys ei ole haluttu. Joskus oli jonkun osan kiristys ohjeessa kerrottu, että pitää olla rasvattu/öljytty kierre, vai pitikö sen olla kuiva :)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Momenttiavain
« Vastaus #21 : 24.11.2015, 18:39:49 »
Sitten asiaan vielä vaikuttaa onko kierre kuiva vai öljytty/rasvattu. Jos jonkun pultin kierre kulkee nihkeästi niin momentin saavuttua kiristettävien pintojen tiiveys ei ole haluttu. Joskus oli jonkun osan kiristys ohjeessa kerrottu, että pitää olla rasvattu/öljytty kierre, vai pitikö sen olla kuiva :)

Töissä huomannu monesti että ilmoitetaan joko molemmat tai sit vaan esim. öljytty.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Momenttiavain
« Vastaus #22 : 24.11.2015, 18:56:25 »
Sitten asiaan vielä vaikuttaa onko kierre kuiva vai öljytty/rasvattu. Jos jonkun pultin kierre kulkee nihkeästi niin momentin saavuttua kiristettävien pintojen tiiveys ei ole haluttu. Joskus oli jonkun osan kiristys ohjeessa kerrottu, että pitää olla rasvattu/öljytty kierre, vai pitikö sen olla kuiva :)

Pahoittelen täysin aiheeseen liittymätöntä sivuhuomautusta, mutta teillä, hyvä herra, on kerrassaan loistava nimimerkki, haluaisin itsekin käyttää jotakin vastaavaa, mutta meriittini ko. aihepiirissä eivät oikein riitä.

Ja aiheeseen: Hazet on käytössä, pelaa ihan OK, vaikka hyvin vähän tulee käytettyä; kiristän paikat yleensä rannemomenttiin "sopivasti." Moottorien sisuskaluihin, etenkin venyviin pultteihin, on tullut joskus lainattua tuttavalta osoittavaa digitaali-Belzeriä.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

 

Futurez  Kulkukoira