Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Arzi95 - 13.05.2021, 09:09:13

Otsikko: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: Arzi95 - 13.05.2021, 09:09:13
Viisaampien apuja kaivataan, mikä kardaani käy helpoiten gs6-53dz laatikon ja 940 kopan kanssa? (kyllä on ollut paljonkin puhetta tästä)
Ilmeisestikkin joutuu hitsihommiin vai saako jostain adapteria zf kolmiolaippa->m90 kardaanin kolmiolaippa?

Joskus muistelin lukeneeni että m90 kardaani olis suoraan käypänen, muta tuo zf laippa olikin isompi.. :idiot2:

Ja mitenkähän on tuon hardyn kesto kun vääntöähän tuolla om606 taitaa tulla ihan kohtuudella?

Kiitos ja anteeksi  ::)
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani
Kirjoitti: Kalamies - 16.05.2021, 10:44:31

Joskus muistelin lukeneeni että m90 kardaani olis suoraan käypänen, muta tuo zf laippa olikin isompi.. :idiot2:


Hardyn koko on sama pienessä kuuslovisessa (37) ja Volvon kardaaneissa. Isossa kuuslovisessa (53) on suurempi pulttikehä, joka ei sovi.

Adapterilaippa, ristikkokardaani ja sorvissa lyhentäen lienee helpoin tie.
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani
Kirjoitti: Arzi95 - 17.06.2021, 06:28:04
Mitenkäs kun lyhtentää kardaania (om606+gs6-53dz yhdistelmä 940:seen)
Niin kuinka iso välys pitää jättää kardaanille ja missä asennossa se mitataan?
Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin auto pyörillään mitataan kardaani pohjaan painettuna mitta liu'usta laatikon laippaan(hardy välissä) ja tästä mitasta vähennetään tarvittava välys?
Vai voiko sen mitata myös auto ilmassa ja kuinka paljon silloin pitää välystä olla?

Autossa on nyt bc racing alusta ja jossain välissä tod.näk tulee uretaanipuslat jos sillä nyt mitään väliä on.
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: J4nne_ - 17.06.2021, 08:05:44
No tähtää samaan välykseen ku alkuperäisenä. Ts ettei tarvitse tukilaakerin sijaintia muuttaa..

Silloin pitkittäisvälys säilyy tismalleen samana kuin alkuperäsenä joka on todettu toimivaksi.

Eli yksinkertaisemmillaan mittaat vaa tarpeen paljoko pituuden on muututtava jos mielit asentaa tukilaakeripaketin alkuperäisiin kiinnityksiin.
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: Arzi95 - 17.06.2021, 19:48:52
Joo, no tämä kävikin mielessä että jos katkaisisi heti laatikon puoleisen laipan hitsisaumasta sorvissa ja siitä ottaa tarvittavan määrän pois ja sorvissa turaa takas kasaan niin sais suoraankin :D
Pitääpä tässä yrittää mittailla kunhan nyt saa pitkään himoitun ensistartin kokeiltua
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: Lankku - 18.06.2021, 11:14:19
Katkaisee tukilaakerin lähellä olevan hitsisauman etupuolelta. Alla on pari senttiä pitkä olake jota voi käyttää keskitykseen. Siltä kohtaa suoruuden katsoo vaikka teräsviivaimella tai tönärin selkäpuolella.
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: Arzi95 - 20.06.2021, 18:29:45
Tarkotat vissiinkin että katkasu tuosta paksummalta (51mm) puolelta poikki ja sitten sitä 51mm paksuu lyhentää minkä tarvii?
Edit. Siis aivopieru meinas tulla, eli lyhennys siis tuosta paksummasta eli 64mm putkesta.

(https://i.ibb.co/gghx9Z5/IMG-20210620-182300.jpg) (https://ibb.co/gghx9Z5)
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: Arzi95 - 26.06.2021, 19:44:56
Nytten ois kardaani valmis, pakko oli lyhennellä laatikon puolisesta päästä, kun ei oikeen tuo meinannu sorviin toisinpäin mahtua. Mutta olihan tuolla laipankin hitsisauman kohdalla olaketta johon sai keskitettyä ja sorvissa suoruuden tarkistus :p
Eikun nyt rosterista pakoputkee hitsuuttelemaan seuraavaks..
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: _hape - 28.06.2021, 10:54:45
Ei ravista kardaani 220kmh vauhdissakaan vaikka hitsailin ruuvipenkissä lyhennetyn etupätkän.. suorakulmalla vaan katteli suoraks sen ja keskeltä pistin vielä poikki kun ei sorvia ollu käytössä justiin sillä hetkellä
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: ruger - 05.08.2021, 19:36:37
lainaan vähän lankaa koska itselläkin Gs6-53dz asennus tässä alkaa olemaan ajankohtaista, toki vain 240 koppaan ja tuon 53dz laatikon(koska laippa on isompi) laipan naittaminen volvon kardaaniin mietityttää, ylempänä mainittiin adapterilaippa, saako niitä jostain vailmiina vai pitääkö ne teettää jossain kun ei ole koneistus vehkeitä itsellä, vielä sielä on m46 loota kiinni, vähän neuvoja tarvittaisiin viisaammilta, koska ensimmäinen laatikon vaihto menossa, noviisin parempi kysyä kun katua  :)
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: FKvolvo - 07.02.2023, 00:26:58
Tarkotat vissiinkin että katkasu tuosta paksummalta (51mm) puolelta poikki ja sitten sitä 51mm paksuu lyhentää minkä tarvii?
Edit. Siis aivopieru meinas tulla, eli lyhennys siis tuosta paksummasta eli 64mm putkesta.

(https://i.ibb.co/gghx9Z5/IMG-20210620-182300.jpg) (https://ibb.co/gghx9Z5)

Nostellaas vähän vanhaa juttua, mutta sama homma olis edessä niin olis kiva saada varmistus tähän jo aiemmin kysyttyyn. Katkaisu siis ihan tuon hitsisauman etupuolelta?(kuvasta katsottuna sauman oikealta puolelta). Ymmärsinkö oikein että pitää leikata siis varovasti vain uloin kerros että jää siellä sisällä oleva "ohjuri" ehjäksi ? 
Otsikko: Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
Kirjoitti: Lankku - 07.02.2023, 09:52:37
Nostellaas vähän vanhaa juttua, mutta sama homma olis edessä niin olis kiva saada varmistus tähän jo aiemmin kysyttyyn. Katkaisu siis ihan tuon hitsisauman etupuolelta?(kuvasta katsottuna sauman oikealta puolelta). Ymmärsinkö oikein että pitää leikata siis varovasti vain uloin kerros että jää siellä sisällä oleva "ohjuri" ehjäksi ?
Kyllä.