Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: jpajula - 22.05.2021, 10:16:33

Otsikko: Jarrusatuloiden kunnostus
Kirjoitti: jpajula - 22.05.2021, 10:16:33
Tämmönen yleiskysymyskasa jarrusatuloiden kunnostuksesta, että onko se ihan vaan päältä putsaus + maalaus ja sitten sisuskalut vaihtoon (uudet männät, tapit tiivisteet, nipat) ja hoonaus miten noi tehtaat kunnostaa vai tekeekö ne sisäosille jotain muuta? Eli onko tommosissa normisatuloissa jotain tukkeutuvaa siellä sisällä vai onko noi jumittuvat männät / tapit se ongelma?

Sitte oon törmänny erinäiseen määrään (eri foorumeilla) topicceihin jumittuneen männän puristamisesta pihalle rasvaprässillä ja vaseliinilla. Eikö noi prässit pidä jarrunestettä vai miks vaseliini?

V70 mk2 jarruja pitää tutkailla, kunhan ehtii, mut suht koht samaahan nää lienee kaikissa.

Sit putsauskyssäri: raudanpoistoaine, onko jotain syytä miks sillä ei pitäs putsata satuloita ja kannakkeita tai ylipäätään valurautaosia? Oli vaan niin helppo saada vanteett puhtaaksi sillä  :)
Otsikko: Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.05.2021, 10:45:49
Vaseliinia pitäisin turvallisempana, se ei paineistettuna tule silmille. ??? Rasvaprässi tekee huomattavan suuren paineen kun painaa "seinää" päin.
Otsikko: Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
Kirjoitti: Kankikari - 22.05.2021, 13:00:47
Jarruneste on kuitenkin myrkkyä iholle, maalille, ja ympäristölle. Rasvan saa kerättyä talteen tallin lattiasta tai auton kyljestä.

Jos jarrumäntä on rosteria niin siitä hieroo hienolla paperilla ruosteet pois jos valurautasesta satulasta siihen sitä siirtynyt ja jos taas satulassa männänkolo on rakoille syöpyny sitä ei ehkä hoonaamalla saa ehjäksi. Uusia tilalle, uudesta käyttäny männän ulkona ja lisänny puuttuvan tai väärään päähän laitetun jarrurasvan eli männän tiivisteeseen rasvaa, ja sinne männän taakse.
Otsikko: Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
Kirjoitti: The_OttoB - 22.05.2021, 15:41:04
Yhdet 240 satulat elvyttänyt purkamalla, hapottamalla ja poraamalla nipat. Ei ikinä enää.

Osat maksaa pari kymppiä per satula. Kunnostettuja saa kai kuudella kympillä.

Otsikko: Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 22.05.2021, 19:31:51
Joo takasatulat ainakin itse uusin suosiolla, niin halpoja ovat
Otsikko: Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
Kirjoitti: Arponen - 22.05.2021, 22:10:54
Vaseliinia pitäisin turvallisempana, se ei paineistettuna tule silmille. ??? Rasvaprässi tekee huomattavan suuren paineen kun painaa "seinää" päin.

Ja tähän mennessä kaikkiin ite purkamiin satuloihin mihin on tarvinnu jo rasvaprässiä niin se on käyny suoraan letkun paikkaan.
Sama se on työntää ne valmiiks prässissä olevat rasvat sinne kun se on kohtuudella putsattavissa ja tähän mennessä kaikki käytössä olleet (ehkä toistakymmentä erilaista?) prässit ollu irtohylsylle eli ne ei ainakaan ole itessään nesteelle tiiviitä.