Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Pata Jr. - 06.07.2021, 17:09:02
-
Amassa syttyi lataus valo, eikä lataa tällä hetkellä. Autossa orkkis Bosch tasavirtalaturi. Otin sen irti ja katsoin, että hiiliä oli vielä jäljellä huru mykket. Muuten en purkanut tuota atomeiksi. Putsasin kaikki johtojen kontaktipinnat, mutta ei silläkään vaikutusta.
Mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa? Autossa siis B18 ja tasavirtalaturi.
-
Säädin?
Voisi kokeilla avata säätimen kannen ja katsoa tapahtuuko siellä mitään, kun auton käynnistää. Siellä sisällä on pienet kärjet, joita voi kokeilla putsata pienellä viilalla.
-
Jep, tähän löytyi vika. Lataussäätimen sisältä oli johto mennyt katki/sulanut. Pystyyköhän siihen vain tinaamaan uuden johdon ja kovaa ajoa?
Vai pitääkö ostaa uusi säädin? Mistäs sellainen järkevästi?
(https://i.ibb.co/jM1TBPb/IMG-20210707-194145.jpg) (https://ibb.co/jM1TBPb)
-
Tokihan tuota kannattaa koittaa korjata. Toisaalta herää kysymys, että miksi se on noin kärähtänyt?
-
Niinpä, sitä kanssa itse mietin, että miksi kärähtänyt. Tänään vaihdettiin tuo palanut johto ja kävin kontaktipinnat hienolla hiekkapaperilla läpi, mutta ei toimi. Ei ala kärjet liikkumaan kun auton käynnistää. Mistähän saisi 6V jännitteensäätimen? Vai tarviiko sen olla 6V? Käykö 12V jollain muutoksilla? En tästä sähköstä niin ymmärrä...
(https://i.ibb.co/RSQpf0B/IMG-20210708-172929.jpg) (https://ibb.co/RSQpf0B)
-
Jos ei ole museorekisteröinti, niin vahtaisin polttimot ja sähköt 12v yhteensopiviksi, helpottais tulevaisuudessa
-
Ihanks totta -63 mallissa on 6 voltin sähköt?
-
B18:a ei ole 6v sähköillä.. Ainakaan alunperin, ja ihmetyttää miksi joku olisi sellaiset laittanut?
-
No sitä minäkin :)
Sehän sen säätimen hajoamisen ehkä selittäis, jos se on ollut 6v ja laturi puskee täydellä teholla 12v :D
-
Niin, mikäs tää kuvassa esiintyvä on? Tää siinä on ollut kiinni.
(https://i.ibb.co/273D9qh/IMG-20210706-160025.jpg) (https://ibb.co/273D9qh)
-
Se on tasavirtalaturi, mutta ei se tarkoita, että välttämättä olisi 6v.
-
Nonii, ei meil sit oo ongelmaa :D
-
mul on kans -63 amazon ja tasavirtalaturi ja 12v mikä alunperin kuuluukin b18. toi jännitteensäätäjä on kai vaan tullut tiensä päähän. ehkä sen joku sähköguru osaa korjatakin mut halvemmalla varmaan pääsee kun hommaa uuden tai asiallisen käytetyn ?? ...
-
Jos ei oo museokäyttöön tarkoitettu, niin biltemasta saa vaihtovirtalaturin ja loppuu ne latausongelmat
-
näinhän se on vaikka on noi tasavirtalaitteet aika sympaattisia....
-
Tuollaiset, Boschin tasavirtasäädintä muistuttavat olivat kuralaatua eli, jos tulee tarjolle niin kannattaa unohtaa.
Tosin noita ei kai ole uutena ollut vuosiin tarjollakaan.
(https://i.ibb.co/947thMJ/pashkaa.jpg) (https://ibb.co/947thMJ)
-
No mitäs se kannattais tilata tasuri vehkeisiin? Pitää vissiin kuitenkin olla "kärjellinen" säädin?
-
Tämän kanssa vieläkin ongelmaa. Lataus valo ei sammu, eikä kyllä näytä lataavankaan. Sain kaverilta iki vanhan Duetin säätimen, jolla kokeilin, mutta ei tulosta.
Onko Amazoniin suoraan vaihtovirta laturia ja mitä muutoksia tarvii jännitteensäätimeen? Onko jossain selkeet ohjeet tollasen modin tekemiseksi? YouTuben videossa britti äijä heittää 33A laturin aika suoraan Bolt on tyyppisesti paikoilleen. Eikö tosiaan sähköille tarvii tehä muuta kuin purkaa vanha säädin pois ja kytkeä vanhat piuhat uuteen laturiin? Mikähän laturi tässä videossa on kyseessä?
https://youtu.be/Q6KvNmzU91s
-
Itse joskus vaihdoin amazoniin bilteman sisäisellä säätimellä olevan bosch-kopion, vähän joutuu shimmaamaan jotta saa kiilahihnan kulkemaan, kytkentä oli helppoa, kun ohittaa sen ulkoisen säätimen.
-
Onko -63 B-18 lohkossa yksipulttikiinnitykselle korvake ? Kaikissa B- 18 lohkoissa ei sitä ole .
Tuossa videon moottorissa se on .
Tällanen paikka lohkossa ,yhdellä pultilla edestäpäin laturi kiinni . ALKUPERÄISESTI . Kiilahihnan linjat osuu kohdalleen , alkuperäisellä BOSCH laturilla .
(https://img.aijaa.com/t/00998/14991713.t.jpg) (https://aijaa.com/Ej0JOJ)
-
Onko -63 B-18 lohkossa yksipulttikiinnitykselle korvake ? Kaikissa B- 18 lohkoissa ei sitä ole .
Tuossa videon moottorissa se on .
Tällanen paikka lohkossa ,yhdellä pultilla edestäpäin laturi kiinni . ALKUPERÄISESTI . Kiilahihnan linjat osuu kohdalleen , alkuperäisellä BOSCH laturilla .
(https://img.aijaa.com/t/00998/14991713.t.jpg) (https://aijaa.com/Ej0JOJ)
Jos en nyt ihan väärin muista, niin meidän -66 mallissakaan ei ole tuota reikää.
-
Eipä ole tuollaista. Sain hyvää ja asiantuntevaa tietoa pohjoisesta ja sieltä on nyt tulossa "uusi" tasurilaturi ja säädin. Kokeillaan, jos niillä toimii. Pitää sitä juuri syytä vielä vahdata kyllä.
-
Jos sekään ei pelitä niin mm. VP myy tuollaista tasavirtalaturin kiinnitysreikiin sopivaa jalkaa vaihtovirtalaturille.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/faste-vaxelstromsgenerator-66-med-monteringssats.html
Ja laturia sisäisellä lataussäätimellä, jonka pitäisi olla bolt-on tuohon kiinnikkeeseen.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/generator-12v-vaxelstrom-inbyggt-rela-55a.html
P.S. Eihän tasavirtavehkeissä mitään perusvikaa ole mutta sellainen ei lataa pienillä kierroksilla ja laturi ei tahdo kestää pitkää huudatusta huippukierroksilla.
Ja hiilet kuluu vauíhtovirtalaturia nopeammin.
Orkkis kiinnitysreikä vaihtovirtalaturille tuli vasta loppupään B-18 lohkoihin eli samalla, kun tehtaalla alettiin sellaisia asentamaan.
-
Jos en nyt ihan väärin muista, niin meidän -66 mallissakaan ei ole tuota reikää.
Tuli vasta 1967, ja niissäkään kaikissa, esim Duett, ei ole tuota korvaa.
-
Ongelmat jatkuu. Vaihdoin tänään kunnostetun, tarkastetun ja mitatun tasavirtalaturin ja vanhan alkuperäisen Boschin jännitteensäätimen paikoilleen. Ekan kerran kun käynnisti niin Latausvalo paloi.
Sammutin auton ja otin säätimen kopan irti ja käynnistin uudelleen. Kärjet eivät liikkuneet. Mutta kun kärkiin koski niin magneetti kyllä veti kärjen kiinni. Latausvalo sammui myös tälleen.
Ajattelin, että jätän auton hetkeksi rauhaan ja käyn hakemassa yleismittarin ja mittailen latausta. Noooh, yhtäkkiä nenään tuli sähkösavun tuoksu. Kiireesti akunnapa irti ja tutkimaan, mikä johto on kuuma. Akun B+ johto säätimelle oli kuuma ja jännitteensäätimen sisältä tulikin savu... Miksi tuo käyttäytyy noin? Alkaa usko ja taidot loppumaan totaalisesti tämän kanssa.
Tarvitseeko tälläinen Amazonin tasavirtalaturi "polarisoida" jos kyllä, niin miten?
-
Saaga jatkuu. Ostin netistä Boschin säätimiä, jotka on näköjään tarkoitettu VW/Porscheen. Mainostettiin, että on otettu Amazonista pois. Saako tälläsen toimimaan Amassa? Muut liitännät tuosta löytyy, mutta B+ ei ole. Mihis se pitäis kytkeä tuossa?
(https://i.ibb.co/tpbgdgy/IMG-20211114-114403-01.jpg) (https://ibb.co/tpbgdgy)
(https://i.ibb.co/Zmjh1Lc/IMG-20211114-122820-01.jpg) (https://ibb.co/Zmjh1Lc)
-
Tuo on vaihtovirtalaturin säädin.
-
Jos sekään ei pelitä niin mm. VP myy tuollaista tasavirtalaturin kiinnitysreikiin sopivaa jalkaa vaihtovirtalaturille.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/faste-vaxelstromsgenerator-66-med-monteringssats.html
Ja laturia sisäisellä lataussäätimellä, jonka pitäisi olla bolt-on tuohon kiinnikkeeseen.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/generator-12v-vaxelstrom-inbyggt-rela-55a.html
P.S. Eihän tasavirtavehkeissä mitään perusvikaa ole mutta sellainen ei lataa pienillä kierroksilla ja laturi ei tahdo kestää pitkää huudatusta huippukierroksilla.
Ja hiilet kuluu vauíhtovirtalaturia nopeammin.
Orkkis kiinnitysreikä vaihtovirtalaturille tuli vasta loppupään B-18 lohkoihin eli samalla, kun tehtaalla alettiin sellaisia asentamaan.
Pitää palata tähän. Eli käykö tuo kiinnitysrauta -63 B18 mottiin? Olen alkanut harkitsemaan tuota vaihtovirta modia pikkuhiljaa. Haluaa saada luotettavan latauksen autoon ja päästä ajamaan tulevana kesänä. Kellään kokemuksia tuosta konversiosta ja siitä, miten se on käytössä toiminut?
-
Käy nimenomaan 63 mottiin, kun tuo tulee tasavirtalaturin kiinnitysjalan tilalle. Mutta, siihen tasavirtalaturin kiinnitysjalkaankin käy suoraan Lucas 18ACR vaihtovirtalaturi. Olikohan niin, että etummainen korvake suoraan, ja takimmaisen alle vähän prikkoja. Ja sen yläraudan mistä remmiä kiristetään, ja laturin väliin tarvii jonkunnäköisen pienen jatkon. Mulla on tommonen Duettissa, laturi maksoi motonetissä alle 50e, ja IKH:sta löytyy myös. Tarvii laturin rungon ja moottorin väliin ylimääräisen maajohdon, koska tasavirtalaturin jalka on kumipuslilla eristetty.
-
https://aijaa.com/w7DZXg
Alkuperäinen b18 hukkaputken alakorvake modattiin 55a bosch vaihtovirtalaturille sopivaksi, olisko peräisin 240 volvosta. Toimi ihan ok.
Yläkorvake pitää tehä myös uudestaan eri kulmaan tai joku välipalikka alkuperäiseen. Hihnalinja saatiin aika hyvin kohdalleen. Hitsatut korvakkeet meni nopeasti tärinästä poikki.
-
Ongelmat jatkuu. En vaihtanut laturia AC laturiksi, koska laturi näyttää lataavan oikein ja virta menee akulle asti. Onko normaalia, että kierroksilla lataa jopa 16-17,5V akulle? Onko liikaa jo?
Edelleen se lataussäätimen B+ kuumenee aivan liikaa silloin kun akun kenkä on kiinni. Voisin veikata, että palaa katki, jos jättää akun kengän kiinni.
Pitääkö työntää koko romu kaatopaikalle kohta? Olis tolla kiva ajaakkin, mutta latausongelmat kiusaa.
-
Onko normaalia, että kierroksilla lataa jopa 16-17,5V akulle? Onko liikaa jo?
Ei ole normaalia ja on liikaa.
Tuo sai 17V latausjännitettä, oli keittänyt ja sitä myötä syntyi vetyä joka pääsi konehuoneeseen. Räjähti maantieajossa, kun lie saanut kipinän sytytyslaitteista.
(https://i.ibb.co/sCnmk0F/2014-02-09-0248.jpg) (https://ibb.co/sCnmk0F)