Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: sts - 13.09.2021, 17:45:00

Otsikko: volle v40 -98 vikakoodi
Kirjoitti: sts - 13.09.2021, 17:45:00
lukija heitti vika koodin 512 ja Lambda intergraattori tekstin...
Missähän vika?Anturissa? Tossa 2 kpl.
Otsikko: Vs: volle v40 -98 vikakoodi
Kirjoitti: kupari s40 - 13.09.2021, 18:47:17
Millä laitteella tuo pelkkö 512 koodi on luettu? Yleensä lukijat antaa P alkuisen tarkemman koodin.
Onko vapari vai turbokone?

Ilma/bensa seossuhde (rikas) tuo 512 herja  ja voi tulla kyllä muustakin kuin lambdasta eli lambda ei seosta pysty säätämään.
Voi olla mm tulpat lopussa, ilmansuodatin tukossa, ilmavuotoa, maf , lambda jne.
Otsikko: Vs: volle v40 -98 vikakoodi
Kirjoitti: Ristus - 14.09.2021, 09:36:13
Toki myös se että lambda ei ole ikuinen vaan kuluva anturi joka ei taida paljon yli 300tkm kestää edes hyvällä pidolla kestääkö edes 200tkm.

Mutta kuten edellä sanottu ei se suoraan ole lambda vika ja yleensä se on se lähimpänä moottoria oleva lambda kun on viallinen se kun on se kalliimpi :)
Otsikko: Vs: volle v40 -98 vikakoodi
Kirjoitti: kupari s40 - 14.09.2021, 17:22:49
Jos on se + 200tkm ja +20v niin on alkuperäisiä alipaneletkujakin varmasti koppurana, mm itsellä pa-säätimen alipaineletku oli halki ja seoskin kivasti pielessä.
Nuo perusjutut eli tulpat, kaikki suodattimet, alipaineletkut on hyvä käydä läpi, tsekannut ja maf langan putsannut myös jokaisesta missä massamittari.

Anturit antavat aika hyvin koodia kohdalleen jos menevät rikki. Poikkeuksena lämpötila-anturit 2kpl hajonneena eivät koodia herjannut mutta väärää koneen lämpötilatietoa antaen ensimmäinen hukutti lämpimänä näyttäen kylmää konetta bensaan ja toinen kylmänä kuumaa näyttäen veti laihalle ja vain kaasulla sai edes käyntiin.

Lambdan voi mitata tai seurata lukijalla online. Jos häröää niin uusi vain orkkis ngk/ntk tai noita toimivuusongelmia riittää jatkossakin.

Lambdatkin olen etu- ja taka kyllä uusinut, syy etummaisen hajoamiseen tosin alla pyörinyt iso kivi jokaosui  anturin viereen, herjasi lämmityspiiriä (tärähdys oli vanhalle liikaa) kuten myöhemmin hajonnut takakin lämmityspiiriä muttei kumpikaan herjannut seoksesta.
Otsikko: Vs: volle v40 -98 vikakoodi
Kirjoitti: sts - 21.09.2021, 22:17:56
Jees...se oli aikasempi ja  nyt katastuksessa teki herra silleen että monta kertaa..(3) ainakin käytti kierroksilla
ett kone lämpeni tarpeeksi vaikka itse kävin polettamassa pikku vaihteella lämpöä kehään enne katastusta mutta oli ruuhkaa ja kone varmaan kylmeni...tai siis lambda/katti..i dont know but..
hän sai normi päästöihin sillä tavalla.Iso kiitos katsastus miehelle.
Otsikko: Vs: volle v40 -98 vikakoodi
Kirjoitti: sts - 21.09.2021, 22:32:38
UUsille autoille mm Wv tehdään jo samanlailla...
Otsikko: Vs: volle v40 -98 vikakoodi
Kirjoitti: kupari s40 - 22.09.2021, 01:14:30
Ok, hyvä että selkisi.

Aina käyttänyt koneen varmuudeksi jo täysin kuumaksi konttorille viedessä. Katti uusittu (tarvike magnaflow) viime leimalle kun helisi ja irtoroju tukki jo putkistoa.

Lambda (säätävä) huono tai katti jos karstassa niin tuurilla saattaa juuri ja juuri saada käytetyksi huudattamalla hyväksytylle alueelle mikäli katsurilla on siihen aikaa, hyvillä pitäisi osua ihan kerralla.

Saabissa mulla racekatti niin joutuu sitä kenkimään kunnolla vielä konttorin pihalla että lämpenee, muissa normikateilla riittää kun vaan vie.