Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: -PENA- - 02.04.2023, 13:41:07

Otsikko: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: -PENA- - 02.04.2023, 13:41:07
Mites onko porukka vaihdellut itse näihin lootaöljyjä? Molempiin kasikymppeihin pitäis vaihtaa ja merkkiliikkeessä homma maksaa +-400 €. Säästääkö mitään, jos itse vaihtaa ja pääseekö itse vaihtamalla samaan lopputulokseen? Kokemuksia asiasta?
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: jak900 - 02.04.2023, 15:11:50
Säästää ainakin, pelkkä öljyn hinta siihen menee.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: Merlin - 02.04.2023, 15:34:44
On helppo vaihtaa ja pystyy myös vaihtamaan huuhtelemalla, eli niin, ettei uusi ja vanha öljy pääse sekoittumaan toisiinsa.

Vaihteiston päästä ottaa letkun irti, niin siitä saa öljyt kätevästi astiaan.
(https://i.ibb.co/3WFMG1X/4-EA9-DFCD-2-C80-4-FB8-BF3-E-8561-B9-CE62-E3.jpg) (https://ibb.co/3WFMG1X)
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: -PENA- - 03.04.2023, 06:40:30
On helppo vaihtaa ja pystyy myös vaihtamaan huuhtelemalla, eli niin, ettei uusi ja vanha öljy pääse sekoittumaan toisiinsa.

Vaihteiston päästä ottaa letkun irti, niin siitä saa öljyt kätevästi astiaan.
(https://i.ibb.co/3WFMG1X/4-EA9-DFCD-2-C80-4-FB8-BF3-E-8561-B9-CE62-E3.jpg) (https://ibb.co/3WFMG1X)
Huuhtelemalla se pitäis tietenkin tehdä, että vanhat öljyt saa pois kierrosta. Olisko tähän operaatioon missään hyvää ohjetta? Mistä kannattais öljyt hommata ja paljonko sitä menee?
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: Scraab - 03.04.2023, 07:51:00
On helppo vaihtaa ja pystyy myös vaihtamaan huuhtelemalla, eli niin, ettei uusi ja vanha öljy pääse sekoittumaan toisiinsa.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten vaihto tehdään huuhtelemalla niin, ettei uusi ja vanha öljy pääse sekoittumaan ELK?
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: hespa - 03.04.2023, 08:04:46
Kannattaa ottaa lauhduttimen letku irti lauhduttimelta, ei laatikosta. Muutoin jää lauhduttimeen vanhaa kuraa.

1. Kone käyntiin, selaa vaihteet läpi, jätä luonnollisesti P-asentoon. Sammuta auto.

2. Anna seistä hetki, laatikon roppu auki, tulee ehkä noin 3-litraa tavaraa ulos. Mittaa suunnilleen ulos tullut määrä.

3. Roppu takaisin ja samanverran tikun putkesta tilalle.

4. Lauhduttimen letku yläosasta irti. Sitten joku letku lauhduttimeen. 10mm kirkas letku menee sisään lauhduttimen reiästä. Toinen vaihtoehto on vaikkapa pesukoneen poistoletku joka menee hienosti siihen lauhduttimen liittimen päälle. Letkun pää johonkin saaviin. Sieltä alkaa tulla paskasta öljyä pihalle kun laitat koneen käyntiin.

5. Käytä moottoria niin kauan että tulee ensimmäinen räkäsy, eli ilmaa sieltä letkusta. Sammuta HETI moottori.

6. Kaada laatikkoon 2-litraa uutta öljyä. Käynnistä taas kunnes se 2-litraa tullut ulos. Jatka tätä niin kauan että lauhduttimesta tulee kirkasta öljyä pihalle.

7. Kun toivottu kirkkaus saavutettu, laita lauhduttimen putki takaisin paikalleen. Säädä öljyn taso oikeaksi, eli lisää öljyä, kone käyntiin, käy rauhallisesti kaikki vaihteet läpi, jätä lopussa P-asentoon, jätä kone käyntiin ja tarkasta tikusta öljyntaso.

Varaudu ainakin 12-litraan öljyä per-auto. Samaten se lauhduttimen letkun klipsi kannattaa ottaa varuiks. Ei maksa paljoo ja jos hajoaa irrotuksessa niin onpahan valmiina sitten.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: -PENA- - 03.04.2023, 08:08:22
Tuossa yhden videon operaatiosta katsoin ja siinä irroitettiin letku laatikon yläpuolelta ja laitettiin kirkas letku astiaan. Se oli kyllä hieman uudempi Volvo mutta laatikko oli tieten sama. Helpolta tuo homma muuten vaikutti.
Tuon videon katsoin: https://youtu.be/1sl9Wk5X-g8
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: Ande92 - 03.04.2023, 08:38:53
Lyhkäisyydessään laatikon huuhtelu menee näin:
-Pura ilmansuodattimen kotelo ja avaa vaihteiston päällä oleva proppu. Laita esimerkiksi muoviletkulla varustettu suppilo propun reijästä sisään ja laita ilmansuodattimen kotelo takaisin
-Irroita Laatikon pohjasta proppu ja valuta öljy ulos mitä tulee ja sen jälkeen laita proppu takaisin kiinni
-mittaa ulos tullut öljy ja lisää saman verran puhdasta öljyä laatikkoon
-Irroita vaihteiston pohjasta alempi musta letku ja johda se esimerkiki muoviletkulla mitta-astiaan. (https://imgbb.com/Y8hhTym)
-käynnistä auto ja anna käydä niin kauan, että vaihteistosta on tullut ulos noin 1,5l öljyä. Auton käydessä voi vaihteistoa vaihtaa P-D, pitämällä noin 3-4s/vaihde.
-lisää saman verran öljyä laatikkoon, mitä sieltä on tullut pois
-toista niin kauan, että ulos tullut öljy on punaista. 
-Viimeisellä vaihtokerralla on hyvä laittaa ~0,5l enemmän öljyä, mitä sieltä tuli ulos
-Laita laatikon pohjassa ollut musta letku takaisin paikoilleen ja poista suppilo vaihteiston päältä ja laita ilmansuodatin takaisin paikoilleen
-Siirrä auto tasaiselle alustalle
-Lämmitä vaihteisto min 50 max 60 asteiseksi, poista vaihteiston pohjapropun keskellä oleva pienempi ruuvi ja anna valuttaa öljyä niin kauan kun sieltä tulee "reippaammin".
-Mikäli haluaa, niin Vidalla voi tehdä öljynlaskurin ja adaptioiden nollauksen. Tuo toimenpide ei aivan välttämätön ole, kun ajallaan laatikko sopeutuu uusiin öljyihin.

Suomesta halvin vaihteistoölju taitaa olla mannoilin, Ebaysta saksasta taitaa saada hieman halvemmalla samaa tavaraa.
https://www.lakkapaa.com/fi/maatalous-ja-konekauppa/mannol-atf-multivehicle-20l-jws-3309-l23-8218-automaattivaihteistooljy/p/ATFM20/#reviews

Tarvittava öljyn määrään vaikuttaa milloin edellinen vaihto on tehty. Jos 60tkm on rullattu, niin voi 10-15l riittää. Jos edellisestä vaihdosta on 200tkm, niin melkein 20l läpi kannattaa pyörittää. 
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: Merlin - 03.04.2023, 10:52:18
Kyllähän sen letkun varmaan saa sieltä jäähdyttimeltäkin irti, mutta on pirun ahdas väli. En muutenkaan näe järkeä repiä sieltä letkua irti, kun tuossa aiemmin laittamassani kuvassa olevaa letkua pitkin öljy palaa takaisin vaihteistoon jäähdyttimeltä.

Voihan sen öljyn vaihdon tehdä virallisen ohjeenkin mukaan niin, että ensin tyhjennystulpasta ulos kaikki mitä tulee, sen jälkeen neljä litraa tupaan, moottori käyntiin ja käy vaihteet läpi. Koneet seis ja sama homma uudelleen. Kun tarvittava määrä öljyä on lotrattu, käytetään autoa niin kauan, että öljyn lämpötila on 56 astetta ja sen jälkeen tarkistustulppa auki moottorin käydessä. Tulppa kiinni, kun öljyä ei enää tule ulos.

Tällä tavalla vaihdoin emännän kasivaihteiseen, kun ei niistä saa mistään letkua irti, jotta huuhteluvaihdon voisi tehä. Jäähdytin kun on vaihteistossa kiinni.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: -PENA- - 03.04.2023, 13:02:28
Suurkiitos kaikille vastanneille erittäin hyvistä ohjeista. Tuo öljy on kyllä sen verran halpaa, että kannattaa kyllä itse värkkäillä kun lämmin talli ja nosturi löytyy. Pitääpä laittaa pari pönttöä tilaukseen.  8)
Ja lopputulos on siis sama kumman letkun irroittaa laatikosta ja yhdistää siihen kirkkaan letkun??
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: Merlin - 03.04.2023, 13:52:34
Kun irroitat alemman letkun, niin silloin öljy tulee jäähdyttimeltä. Ei jää sinne sitten vanhaa öljyä.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: laatikkovika - 03.04.2023, 23:15:41
Lyhkäisyydessään laatikon huuhtelu menee näin:
-Pura ilmansuodattimen kotelo ja avaa vaihteiston päällä oleva proppu. Laita esimerkiksi muoviletkulla varustettu suppilo propun reijästä sisään ja laita ilmansuodattimen kotelo takaisin
Ihan nyt murheiden välttämiseksi niin jos kyseessä olisi 5 lovinen AW laatikko niin älkää missään nimessä irroittako sitä laatikon päällä olevaa "proppua". Hukkuu 3. vaihde pois pelistä ja on ikävä taiteilla takas paikalleen laatikkoo purkamatta. Tekee kyllä mutta... :P
(https://i.ibb.co/Z8q33hy/16427865751369192777202063733810.jpg) (https://ibb.co/Z8q33hy) sori ot


Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: -PENA- - 04.04.2023, 06:31:13
Ihan nyt murheiden välttämiseksi niin jos kyseessä olisi 5 lovinen AW laatikko niin älkää missään nimessä irroittako sitä laatikon päällä olevaa "proppua". Hukkuu 3. vaihde pois pelistä ja on ikävä taiteilla takas paikalleen laatikkoo purkamatta. Tekee kyllä mutta... :P
(https://i.ibb.co/Z8q33hy/16427865751369192777202063733810.jpg) (https://ibb.co/Z8q33hy) sori ot
Täytetäänkö tuo vanhemman mallin laatikko tuosta mittatikun reiästä?
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: hespa - 04.04.2023, 07:20:27
Kun irroitat alemman letkun, niin silloin öljy tulee jäähdyttimeltä. Ei jää sinne sitten vanhaa öljyä.

Mitäs jos nyt kuitenkin se ylempi jotta laatikon oma pumppu tuuppais myös sieltä lauhduttimesta ne paskat pois....

Ihan niinkuin tuossa ensimmäisessä ohjeistuksessani jo kerroin.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: Merlin - 04.04.2023, 07:43:13
Mitäs jos nyt kuitenkin se ylempi jotta laatikon oma pumppu tuuppais myös sieltä lauhduttimesta ne paskat pois....

Ihan niinkuin tuossa ensimmäisessä ohjeistuksessani jo kerroin.
Miksi? Ylemmästä letkusta öljy menee jäähdyttimeen ja alemmasta öljy palaa takaisin vaihteistoon.

Ja siis nimenomaan vaihteiston päästä alempi letku irti.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: tuomaril - 04.04.2023, 09:16:24
Täytetäänkö tuo vanhemman mallin laatikko tuosta mittatikun reiästä?
Kyllä.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: juho82 - 04.04.2023, 10:21:08
Kannattaa ottaa lauhduttimen letku irti lauhduttimelta, ei laatikosta. Muutoin jää lauhduttimeen vanhaa kuraa.

1. Kone käyntiin, selaa vaihteet läpi, jätä luonnollisesti P-asentoon. Sammuta auto.

2. Anna seistä hetki, laatikon roppu auki, tulee ehkä noin 3-litraa tavaraa ulos. Mittaa suunnilleen ulos tullut määrä.

3. Roppu takaisin ja samanverran tikun putkesta tilalle.

4. Lauhduttimen letku yläosasta irti. Sitten joku letku lauhduttimeen. 10mm kirkas letku menee sisään lauhduttimen reiästä. Toinen vaihtoehto on vaikkapa pesukoneen poistoletku joka menee hienosti siihen lauhduttimen liittimen päälle. Letkun pää johonkin saaviin. Sieltä alkaa tulla paskasta öljyä pihalle kun laitat koneen käyntiin.

5. Käytä moottoria niin kauan että tulee ensimmäinen räkäsy, eli ilmaa sieltä letkusta. Sammuta HETI moottori.

6. Kaada laatikkoon 2-litraa uutta öljyä. Käynnistä taas kunnes se 2-litraa tullut ulos. Jatka tätä niin kauan että lauhduttimesta tulee kirkasta öljyä pihalle.

7. Kun toivottu kirkkaus saavutettu, laita lauhduttimen putki takaisin paikalleen. Säädä öljyn taso oikeaksi, eli lisää öljyä, kone käyntiin, käy rauhallisesti kaikki vaihteet läpi, jätä lopussa P-asentoon, jätä kone käyntiin ja tarkasta tikusta öljyntaso.

Varaudu ainakin 12-litraan öljyä per-auto. Samaten se lauhduttimen letkun klipsi kannattaa ottaa varuiks. Ei maksa paljoo ja jos hajoaa irrotuksessa niin onpahan valmiina sitten.

Onko 6 vaihteisessa tikkua? Mielestäni ei ole.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: laatikkovika - 04.04.2023, 15:35:16
En tiiä puhuuko viislovisesta?
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: weecee - 05.04.2023, 09:54:32
Miksi? Ylemmästä letkusta öljy menee jäähdyttimeen ja alemmasta öljy palaa takaisin vaihteistoon.

Ja siis nimenomaan vaihteiston päästä alempi letku irti.

Näinpäin minäkin sen muistan, loota Aisin-Warner FT-80SC; pähkäilin itsekin sitä montulla jonkunaikaa, ja aattelin että kaipa tämä on tehty myös normaalia painovoimakiertoa hyväksikäyttäen l. kuumat ja kevyet öljyt ylhäältä lauhduttimeen sisään ja jäähtyessään lauhduttimessa sitten vajoaa kohti laatikon alempaa letkua ja siitä sitten laatikon alempaan in-let nippaan. Kun ottaa alemman liittimen lootapäästä irti (siinä pieni pultti, ja laatikosta irti, ei letkua irti liittimestä), niin siihen lauhdutinletkun liittimeen saa pienellä letkuklemmarilla kätevästi sopivan muoviputken kiinni ja toinen pää kannuun. Ja jos/kun letkunpää karkaa niin aikamoinen sotku luvassa. Muutenkaan en muoviklipsiklemmareita menis enää vanhassa autossa aukomaan, noi liittimet mitkä ruuveilla-pulteilla-teräslangoilla kasattuja aukeaa yleensä niin, että ne saa vielä ehjinä takaisin. Muistaakseni lauhdutinletkujen liittimet on AW -laatikossa kierrettävillä-painettavilla kertakäyttömuovirimpuloilla kasattuja, samanlaisilla millä Webaston lämmitysletkut liitetty. Webastossa nämä tuli kokeiltua; pyörittelyt ja kierittelyt ei liittimiä ihan helpolla avanneet ja sitten pikkusen lisää voimaa ja vähemmän älyä, niin raps ja raps iän rapsakoimat liittimet p...na.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: hespa - 05.04.2023, 14:53:55
Miksi? Ylemmästä letkusta öljy menee jäähdyttimeen ja alemmasta öljy palaa takaisin vaihteistoon.

Ja siis nimenomaan vaihteiston päästä alempi letku irti.

Siis kyllähän se nyt vaan niin on, että kun ottaa lauhduttimen ylemmän letkun irti, käynnistää moottorin, niin sieltä lauhduttimen ylemmästä liitoksesta alkaa tulla öljyä, joka tulee siis laatikosta omalla pumpullaan.

Lauhduttimen alempi on laatikolta tulo, ylempi paluu.

Järkikin sen sanoo että ylempi on aina paluu, että ilmat poistuu.....

Painovoimaisella virtauksella gavitointi olisi takuuvarma seikka.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: Merlin - 05.04.2023, 15:24:21
Siis kyllähän se nyt vaan niin on, että kun ottaa lauhduttimen ylemmän letkun irti, käynnistää moottorin, niin sieltä lauhduttimen ylemmästä liitoksesta alkaa tulla öljyä, joka tulee siis laatikosta omalla pumpullaan.

Lauhduttimen alempi on laatikolta tulo, ylempi paluu.

Järkikin sen sanoo että ylempi on aina paluu, että ilmat poistuu.....

Painovoimaisella virtauksella gavitointi olisi takuuvarma seikka.
Kun katsot tämän aloittajan linkittämän videon, niin kumpaan lähtöön videon tekijä laittaa letkun? https://www.youtube.com/watch?v=1sl9Wk5X-g8

Ihan sama. En jaksa enää vääntää tästä asiasta.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: Kojontti - 05.04.2023, 16:23:15
Ihan vaan vielä yleisenä muistutuksena kaikille Tee se itse-henkilöille, automaattilaatikon öljyntaso tarkastetaan lopuksi aina moottori käynnissä ja öljyt lämpimänä. Ihan riippumatta onko perinteinen tikku vai uudemman version tarkastustulppa. Loppupeleissä vaihtotekniikalle on aika sama miten vaihtaa, kunhan vaihtaa.

Olen kuullut että laatikon toiminta ei ole ihan haluttua jos öljytaso laitetaan moottori sammuksissa merkkiin, eikä viimeisimmästä kerrasta ole edes älyttömän kauan kun kuulin tästä...
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: jak900 - 05.04.2023, 20:40:17
Ja mieluusti nollataan öljylaskuri ja sopeutukset, jälkimäinen jos näin tykkää tehdä.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: hespa - 06.04.2023, 08:45:21
Kun katsot tämän aloittajan linkittämän videon, niin kumpaan lähtöön videon tekijä laittaa letkun? https://www.youtube.com/watch?v=1sl9Wk5X-g8

Ihan sama. En jaksa enää vääntää tästä asiasta.

En jaksa ittekkään vääntää. Vinkkinä vaan että tämä ruotsin herra ottaa alemman letkun irti, kyllä, ja laittaa sen kirkkaan pletkunsa LAATIKOLTA TULEVAAN LETKUUN!!!!!! EI LAUHDUTTIMEEN!!!!

                                                                 Joko nyt alat ymmärtämään???
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: laatikkovika - 06.04.2023, 09:47:26
 :) Huutonetti...
Vaihtakaa niinku tykkäätte, kokemus opettaa. Piismään. ;)

Ot mut pakko hei.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: 8-pätkä - 06.04.2023, 11:21:14
Melko kuumana täällä tuntuu vaihteistotkin käyvän kun lauhdutinta tarvitaan. ;)
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: laatikkovika - 06.04.2023, 20:04:26
Melko kuumana täällä tuntuu vaihteistotkin käyvän kun lauhdutinta tarvitaan. ;)
:D jep, ei kai se öljy sentään kaasuna tai höyrynä sinne mene ja ulos öljynä.
Antaa olla, puhekielessä usein nimitetään lauhduttimeksi vaikka se esim. nokalla se ei sitä ole jos siinä jäähdytysneste kiertää.
Ikuisuusaihe.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: jak900 - 06.04.2023, 20:21:19
No kyllä se sitä öljyä kuitenkin jäähdyttää vai muuten vaan kun sitä siellä kierrätetään  :D
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: laatikkovika - 06.04.2023, 20:37:19
Niin mut ei lauhduta. :crazy2:
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: jak900 - 06.04.2023, 20:40:19
Ei jum.... mitä vänkäämistä täälläkin  :o
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: laatikkovika - 06.04.2023, 20:48:05
Mähän sanoin että on ikuisuusaihe, en mie vänkää, piruuttaan vaan heitin.
Onko nyt joku planeetta väärässä asemassa maahan nähden. No nii.
Otsikko: Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
Kirjoitti: weecee - 08.04.2023, 01:05:17
Mähän sanoin että on ikuisuusaihe, en mie vänkää, piruuttaan vaan heitin.
Onko nyt joku planeetta väärässä asemassa maahan nähden. No nii.
Planeetoista niin tiiä, mutta kyllä ne itte kannattaa vaihtaa, jos niitä nyt vaihtaa. Ja nimenomaan ottamalla lootapäästä laatikkoon meno irti (ALEMPI!!!) ja siihen putkinippaan kirkas muoviletku klemmarilla kiinni ja vapaa letkunpää kannuun. Veikkaan, että vähimmillä vammoilla selviää, kun ottaa letkun laatikosta irti, eikä taistele muovirimpulaFocomo-liittimien kanssa olemattomassa sormitilassa.
Mikä on menoputki, tuloputki? Nyt kun täällä kukaan ei usko sitä, että TF-80SC:iin menevä öljy on laatikon kylkeen tuleva ALEMPI putki ja kierto syylärissä ylhäältä alaspäin, siis kuuma öljy ylös ja jäähtynyt alakautta takaisin laatikkoon, niin lainataan nettiä, kun omia valokuvia ei ole muistikuvia lukuunottamatta: "

Also, if you're interested, on these oil coolers, the top is where the fluid enters hot from the tranny and the bottom it returns to the tranny. I decided not to fuss at that point, since it's tight quarters for working in, and just followed the hoses down to where they connect to the thermostat housing on the outside of the tranny. I popped off the return line there, stuck 3/8" plastic hosing inside the hose (which fit snugly, which was great) and put the other end in a 4 liter clear bottle, marked in 1 litre increments." ref. https://www.swedespeed.com/threads/transmission-oil-cooler-return-vs-incoming-line.629343/

Ja tuohan on sitten 6 pykäläinen Aisin Warner. Ja minkä takia pitää tapella öljyn kiertosuunnasta? Jos vaihdon tekee huuhtelemalla, niin tietää varautua mistä reiästä öljyt leviää pitkin autotallin lattioita. Tolla roppu-kerran-tai-useamman-auki systeemillä ihan sama mitenpäin kiertää kunhan kiertää. Jos ei usko, niin voi itse kokeilla kummasta laatikon kyljessä olevasta reiästä roiskii öljyt mäelle. Pohjamuovi kun on jo muutenkin irti, niin 2 liittimellä, ja vain 1 pultti/liitin ja muistaakseni 10mm, vaiko 8mm. Nopea homma. Eikä kannata hukata liittinnippojen O-rengastiivisteitä, niitä ei sitten ihan helpolla löydä remonttimontun pohjilta. Hyvällä tsägällä ne löytyvät vielä laatikon liitinreikiin jyrsityistä uristaan. Tämän Gibbon-harjoituksen olen autooni pari kertaa tehnyt, öljyä menee noin 10...12l/kerta, ja 1. krt n. 200kkm taulussa ja toinen pikkusen alle 400kkm. Ja vaikuttiko mitään? No eipä juuri, kun melkeinen samanväriset öljyt ulos ja sisään. Laatikko päässyt helpolla, kun kärrynvetoa muutama pikkuinen puukuorma, muutenkin kevyttä kaasunkäyttöä ja olemattoman vähän kaupunkiajoa, niin eihän ne öljyt miksikään mene.