Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: -PENA- - 12.10.2023, 04:25:47
-
Kyseessä siis -11 vuoden XC60 jossa alkoi palamaan abs ja luistonestonvalo. Vikakoodia tulee takaa vasemmalta ja siinä oli maininta "virityspyörä viallinen" tms. Lukeeko näissä abs-anturi pyörimistiedon laakerista, vai onko siellä vetarissa kehä? Itse en ole auton alle päässyt vielä kurkkaamaan. Mitä tuo virityspyörä haluaa oikein kertoa? ::)
-
Laakeri tai tunnistin viallinen.
-
Laakeri tai tunnistin viallinen.
Lukeeko anturi laakerista pyörimistiedon, onko tietoa?
-
Jos nelikko niin kysessä siis tonewheel ja tuo on vetoakselissa. Laakereiden pettäminen jopa ilmaa ääntämistä on aiheuttanut näissä tuota vikakoodia.
Toinen on jos on metallimujua tuolla tonewheelissä niin voi aiheuttaa tuota. Tuo puhdistaminen taitaa olla vidan mukaan myös ensimmäinen toimenpide.
Anturi on helppo vaihtaa ja puolet on identtiset niin voit heittää takapyörän anturit ristiin ja tällä todeta tuon mahdollisen anturivian. Tonewheel on rosteripanta, joka harvemmin näissä pettää.
-
Uusi vetoakseli tilattu ja laakeri myös.Vetoakseli oli mielestäni halpa, maksoi 116 € ja laakeri 130 €. Orkkis anturi oli 91 €, joten puoli-ilmainen sekin. Jospa se näillä tulis kuntoon.