Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: VulvaS40T4 - 06.01.2011, 17:13:02
-
Tällänen topicci oli vanhassa landiassa. Perustetaan sellanen tännekkin nyt kun toi omasarjakin on valmis. Tekijänä Maza/Beemer ja T4 Vollen kylkeen tulee toi.
Ahtimena Holset HX35 Super 54/60mm 12# jaetulla pesällä ja pakosarja myös täysin jaettu myös portille asti. Porttina Tial MVS 38mm. 38mm putkesta sarja tehty.
(http://i119.photobucket.com/albums/o143/VulvaS40T4/pakosarjavalmiskokoelmanet.jpg)
http://i119.photobucket.com/albums/o143/VulvaS40T4/pakosarjavalmiskokoelmanet.jpg
(http://i119.photobucket.com/albums/o143/VulvaS40T4/jaettuportti.jpg)
http://i119.photobucket.com/albums/o143/VulvaS40T4/jaettuportti.jpg
-
Samaiseen pannuun kuin Vulvalla KKD:n tekemä sarja, jossa kaverina Holset HX50 MFS ja Tial V44:
(http://i87.photobucket.com/albums/k133/Sute_2006/holsu4dp.jpg)
(http://i87.photobucket.com/albums/k133/Sute_2006/P2280547.jpg)
-
Ei mahda jäähä enää turhia rakoja konehuoneeseen kun noi satsit on paikallaan? meinaan että tilat varmaan käytetty tarkasti.
-
No tilaa laajentaa... turboa siis..
-
^Eihän tohon 50 holsettiin tarvi vaihtaa kun 71mm kompura ja 77 tai 80mm turbiini jossain turbopajassa (http://www.turbohuolto.com) kellä niitä on niin taas riittää pidemmälle. 8)
-
^Eihän tohon 50 holsettiin tarvi vaihtaa kun 71mm kompura ja 77 tai 80mm turbiini jossain turbopajassa (http://www.turbohuolto.com) kellä niitä on niin taas riittää pidemmälle. 8)
Juu tiedossa on.. 8)
-
Tässä vastikään "väärään vitoseen" valmistunut imusarja..
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/Imusarja/th_Valmista_ois_001.jpg) (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/Imusarja/?action=view¤t=Valmista_ois_001.jpg)
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/Imusarja/th_Valmista_ois_008.jpg) (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/Imusarja/?action=view¤t=Valmista_ois_008.jpg)
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/Imusarja/th_Valmista_ois_005.jpg) (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/Imusarja/?action=view¤t=Valmista_ois_005.jpg)
Tässä linkki suoraan galleriaan (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/Imusarja/)
Tuolla kuvia myös imusarjan osista ja niiden valmistamisesta..
Ja tässä muutama kuva samaisen vehkeen pakosarjasta (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Pakosarjat/)
-
Miksei kukaan tee hukkaportille sellaista jouhevaa lähtöä.
Nuo 90ast. ns. erijyrkät ryssämutkat ei oikein tahdo virrata portin haluamalla tavalla.
Sitten ihmetellään miksi on kovat pakokaasupaineet ja portti ei riitä..
-
Melko usein syynä on puhtaasti tilankäyttö.. Olet toki ihan oikeassa. En itse ole onneksi törmännyt ongelmaan..
-
Miksei kukaan tee hukkaportille sellaista jouhevaa lähtöä.
Nuo 90ast. ns. erijyrkät ryssämutkat ei oikein tahdo virrata portin haluamalla tavalla.
Sitten ihmetellään miksi on kovat pakokaasupaineet ja portti ei riitä..
Tilaa ei tosiaan tossa S/V40 sarjassa ole ja toisaalta portti ja pakopaineet ovat 2,0 bar ahdolla (0,6 bar pakopaine alle ahtojen) toimineet hienosti. Oikeassa kyllä muuten olet, ei tuo optimi ole eikä edes sitä lähellä.
-
Pistetääs tosta omastakin
(http://i66.photobucket.com/albums/h265/mikkeki/fni003.jpg)
Miksei kukaan tee hukkaportille sellaista jouhevaa lähtöä.
Nuo 90ast. ns. erijyrkät ryssämutkat ei oikein tahdo virrata portin haluamalla tavalla.
Sitten ihmetellään miksi on kovat pakokaasupaineet ja portti ei riitä..
Mitä tuohon hukkaportin sijaintiin tulee niin ei oikein muuallekaan mahdu. Toisaalta, kun toimii kuten pitääkin, eikä ole saanut pakopaineita nousuun niin turha ressailla. Pakopaine 0,8bar alle ahdon, toki ei vielä ole ahdettukaan kunnolla. Portti on 60mm.
-
Laitetaan välillä 16v vinokoneen sarjoistakin kuvia ;)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2483127.jpg)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2487236.jpg)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2507782.jpg)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2507783.jpg)
-
Laitetaan välillä 16v vinokoneen sarjoistakin kuvia
Todella toimivan näköinen jouheamutkainen taideteos. Tulenkestävääkö?
-
Todella toimivan näköinen jouheamutkainen taideteos. Tulenkestävääkö?
Ihan tavallista vesijohtotuubaa. Vähäsen vaan innostuin hinkaamaan ;)
-
mallailua
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2435913.jpg)
paikallaan.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2435924.jpg)
-
Laitetaan omastakin kötöstyksestä kuvaa.
kollektori teurastettu nissan sx kiinapakosarjasta muuten omaa tuotantoa.
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/Kuva0088.jpg)
Paikallaan. Ei se kyllä hirveästi tuolta ahtimen alta näy :D
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/Kuva0094.jpg)
Edit. kuvalinkit korjattu
-
siinä olis 3päivän heppailun tulos sovitetaan ensviikolla kunhan saa kannen paikalleen, jonka jälkeen hukkaportin lähtö tehdään ja hitsataan turbon laippa paikalleen.
(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/Kuva0035.jpg?t=1301841322)
EDIT:
ja valmis sarjahan on tälläinen
(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/volvo/Kuva0040.jpg)
(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/volvo/Kuva0041.jpg)
46mm hukkaportti
-
Oma korsi kekoon...
(http://i2.aijaa.com/t/00426/7997476.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=004267997476.jpg)
Ei varmastikkaan mikään optimipakosarja, mutta sama vika kuin muillakin, että tilaa on vähän...
(http://i2.aijaa.com/t/00380/7997477.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=003807997477.jpg)
(http://i2.aijaa.com/t/00380/7997478.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=003807997478.jpg)
DP:n sovittelua...
-
No kun ny tilanahtaudesta puhutaan niin kannetaan kanssa vääräuskoinen korsi kekoon kun pakosatsi on vihdosta viimein valmiina:
(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/BMW%20535%201985/S38B36%20Kesa%202011/P1100437.jpg/_small.jpg)
(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/BMW%20535%201985/S38B36%20Kesa%202011/P1100422.jpg/_small.jpg)
Voin kertoa että usko meinasi loppua pakosatsin tekemisen kanssa. Saas nähdä kuinka rokkaa.
(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/BMW%20535%201985/S38B36%20Kesa%202011/P1100464.jpg/_small.jpg)
(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/BMW%20535%201985/S38B36%20Kesa%202011/P1100466.jpg/_small.jpg)
(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/BMW%20535%201985/S38B36%20Kesa%202011/P1100461.jpg/_small.jpg)
(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/BMW%20535%201985/S38B36%20Kesa%202011/P1100467.jpg/_small.jpg)
Suuttimien kulma on vähintäänkin hanurista mutta minkäs teet... Seuraavaan versioon teetän kyllä noi kannesta lähtevät osuudet jollain koneistajalla, tasan tarkkaan viimeinen imusarjan laippa jota lähden omin kätösin tekemään, ja viimeiset suutinholkit joita hitsailen... Downpipe näyttää kyllä säälittävältä, viime vuonna mahtui sentään 4.5 tuumainen. Noh, ehkäpä se tuokin tarpeeksi tavaraa pois siirtää.
-
Pistetään ny oma väkerrys myös tänne
http://kuvablogi.com/nayta/3233352/ (http://kuvablogi.com/nayta/3233352/)
http://kuvablogi.com/nayta/3233353/ (http://kuvablogi.com/nayta/3233353/)
http://kuvablogi.com/nayta/3233354/ (http://kuvablogi.com/nayta/3233354/)
Kylläpä se sin mahtus
http://kuvablogi.com/nayta/3233355/ (http://kuvablogi.com/nayta/3233355/)
näkyy siin samal imusarja 48 tuplille ja painekotelo
-
Tossa omaa tuotantoo..
(http://i64.photobucket.com/albums/h170/skaulaote/E21%20Rojekti/IMG_1280.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h170/skaulaote/E21%20Rojekti/Kuva0172.jpg)
Tänää tul uus kone tontille niin jotta jos kohta vois laitella vähän lisää kuvia..
-
Tossa omaaa tuotantoo.http://s64.photobucket.com/albums/h170/skaulaote/E21%20Rojekti/?action-view¤t=Kuva0172.jpg
http://s64.photobucket.com/albums/h170/skaulaote/E21%20Rojekti/?action-view¤t=IMG_1280.jpg#!oZZ2QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs64.photobucket.com%2Falbums%2Fh170%2Fskaulaote%2FE21%2520Rojekti%2F%3Faction-view%26current%3DIMG_1280.jpg
Tänää tul uus kone tontille niin jotta jos kohta vois laitella vähän lisää kuvia..
-
Tommonen löyty vielä mikä Bmw M10 kylessä..
(http://i64.photobucket.com/albums/h170/skaulaote/E21%20Rojekti/juu181.jpg)
-
Ei oo pakosarja eikä imusarja mutta tollasen neppailin 76mm ilmämäärämittarille 8)
(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/volvo/Kuva0129.jpg)
-
Mitä noi kauheet solmut noissa pakosarjoissa on ;)
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2986375.jpg)
-
Ne on sellasia taikasolmuja, joilla saadaan saman verran tehoa pienestä ja piskuisesta Volvon moottorista kuin 4 kertaa suuremmasta Ameriikan koneesta :-*
-
Ei löydy semmosta volvoa jossa 4 kertaa pienempi kone ja saman verran tehoa kuin mulla 6 litrasessa pikkulohkossa
Tosta lähetään vertaileen :2funny:
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3253063.jpg)
-
Ettei mene liian vakavaksi niin kuvaa imuputkesta joka sekin ihan itte tehty
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2961577.jpg)
-
Tuli vaan mieleen että eikö tän topicin vois siirtää tohon virityspuolen alle täältä turbopuolelta.. :)
-
Ei löydy semmosta volvoa jossa 4 kertaa pienempi kone ja saman verran tehoa kuin mulla 6 litrasessa pikkulohkossa
Tosta lähetään vertaileen :2funny:
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3253063.jpg)
OT: Kumminkin n. 2l moottorilla finalseissa mentiin volvolla sekunnin kovempaa kuin tuo aika joka kortissasi lukee.
Siinä sekunnissa on aika paljon kurottavaa jos aiot ajaa vaikka sen 6,8sek vartilla nyt alkuun.
Taisi olla loppunopeuttakin "vain" jotain 320kmh.
-
OT: Kumminkin n. 2l moottorilla finalseissa mentiin volvolla sekunnin kovempaa kuin tuo aika joka kortissasi lukee.
Siinä sekunnissa on aika paljon kurottavaa jos aiot ajaa vaikka sen 6,8sek vartilla nyt alkuun.
Taisi olla loppunopeuttakin "vain" jotain 320kmh.
Sovitaan, ettei provota yhtään enempää. Mopar on kuitenkin ajanut nopeampaa kuin yksikään Foorumin / Suomen Volvoista.
-
Toyotan 18RG koneen Squirttausta varten tein tuommoisen imusarjan. Kaasuläppänä BMW E36 läppä.
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat+vrcf/squirt/2.JPG/_small.jpg?hash=58933)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat+vrcf/squirt/3.JPG/_small.jpg?hash=58933)
(http://ahdinprojekti.kuvat.fi/kuvat/kuvat+vrcf/squirt/4.JPG/_small.jpg?hash=58933)
-
Osaako joku sanoa että minkä kokoista putkea kannattaa ostaa kun rakentaa itse peltisarjan? Kuvista päätellen se oli jotain 40mm-50mm?
-
Marteliuksen sivuilla on jonkinlainen rakenteluohje noin putkien pituuksista ja halkaisijoista, etenkin vaparikoneeseen tehtäessä. Turbossa se ei ole ihan niin tarkkaa.
-
Marteliuksen sivuilla on jonkinlainen rakenteluohje noin putkien pituuksista ja halkaisijoista, etenkin vaparikoneeseen tehtäessä. Turbossa se ei ole ihan niin tarkkaa.
Kiitokset -H-
Pitää mennä tutkimaan, vapari koneeseen olisi tulossa ja siks kysyn että ei tuu laitettua halkasijaltaan liian isoja tai pieniä ku molemmista on haittaa melko paljon.
-
Jos jollain on deekuun täysin omavalmisteisia sarjoja niin laittakaa kuvia, kiitos. :) Ei oikee tuo vaparinsarjasta tehty meinaa virrata kunnolla. Meikällä ku on 240 ja puhallin on niin iso, ettei mahdu sinne alas vaan pitää tuoda siihen ylös, eteen.
-
Nykyinen pakosarja:
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/25042012150-1.jpg)
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/25042012157.jpg)
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/2012-07-27-010.jpg)
Ei ihan oppikirjan mukainen mutta kyllä siitä kaasut kulkee läpi :2funny:
-
Xuppo: oikein pulssitettu, jouhea ja suht samanmittaisilla putkilla oleva sarja. Mitä vikaa?
Ainiin; pitäisi olla 100mm suoraa ennen ahdinta => ahdin läpi konepellistä ;)
-
oletteko tehneet noille pakosarjoille jotain lisätukia?mulle on tulossa holset jossa on portillinen pesä(ei tule käyttöön)
on melko painava murikka.
kuvia mitä katsellu näyttäis ettei ole lisätukia.
-
Näitä kotikutoisia pakosarjoja paikkaillaan kerran kuussa niin siellä on tuet vaan tiellä
Tarkkasilmäisimmät bongaa Xuppon sarjasta lisätuen
-
Näitä kotikutoisia pakosarjoja paikkaillaan kerran kuussa niin siellä on tuet vaan tiellä
Tarkkasilmäisimmät bongaa Xuppon sarjasta lisätuen
Niin no....huolellisesti hitsattu ja oikein tuettu niin ei tarvitse korjailla kerran kuussa.
T. Kotikutoisella jo 30tkm korjailematta ;)
-
Etsin topikkia mistä voisi kysäistä asiaa, mutta tämä vaikutti parhaimmalta kysäistä asiaa.
Mistä kannattaisi alkaa etsimään pakosarjan mutkia? 45mm materiaalista ajattelin tuon tehdä, suoraa putkea löytyykin jo omasta takaa. Taivutinta ei ole, joten tarvii mutkista tehä..
Pori tai porin seutu.
Kiitoksia kaikille vastanneille! :)
-
LVI alan liikkeestä
-
Itse googletin teräsputken käyrä ja laitoin verkkokaupasta tilauksen tulemaan.
-
Oma kikkare, itse suunnittelin ahtimen ja portin paikan, kaveri sitten hitsuutteli läjään.
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/1521936_262842133866983_1935423081_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1511385_262842220533641_1610158984_n.jpg)
-
https://www.facebook.com/kimmo.kallio.92/media_set?set=a.1002714061961.721.1048132117&type=3&uploaded=5#!/photo.php?fbid=10202816613950252&set=a.1002714061961.721.1048132117&type=3&theater https://www.facebook.com/kimmo.kallio.92/media_set?set=a.1002714061961.721.1048132117&type=3&uploaded=5#!/photo.php?fbid=10202816616350312&set=a.1002714061961.721.1048132117&type=3&theater Tollasseet tuli väkerrettyy. Saapi arvostella/parantelu ehdoituksia :)
-
https://www.facebook.com/kimmo.kallio.92/media_set?set=a.1002714061961.721.1048132117&type=3&uploaded=5#!/photo.php?fbid=10202816613950252&set=a.1002714061961.721.1048132117&type=3&theater https://www.facebook.com/kimmo.kallio.92/media_set?set=a.1002714061961.721.1048132117&type=3&uploaded=5#!/photo.php?fbid=10202816616350312&set=a.1002714061961.721.1048132117&type=3&theater Tollasseet tuli väkerrettyy. Saapi arvostella/parantelu ehdoituksia :)
Mitäs jos laittais tohon painekoteloon noiden kahden suoran putken tilalle 90 käyrät , kotelo vois olla vähän viileämmässä paikassa ? Ja tietty imusarjan ja kotelon väliin bakeliitit (levyä löytyy tarvittaessa) :idiot2:
-
juu tota lämpöasiaa itekkin miettinyt. jos yrittäis tähän ekaan versioon laittaa sarjojen väliin lämmöneristys levyn ja maalaa satsi satiinilla. imusarjaa tarttis vähän muokata paremmaks heivaamalla toi tupla sui:den satsi pois.
-
Saisko kuvan jonnekkin muualle kuin FB
Periaatteesta en klikkaa mitään missä mainitaan F-Body
-
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/q71/s720x720/10177313_10202816613950252_3955834672819548133_n.jpg
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t1.0-9/p180x540/10308183_10202816616350312_4446612721211339854_n.jpg
Parempi?
-
jep parempi, ite on niin käsi ettei osannu lisää kuvia noin.. mitään hajua viisaimmilla ahtajilla miten toi hx35 jaetulla pesällä/pulssisarjalla vois alkaa heräileen b20:ses?
-
Millaiset paineputket ? Tuleeko cooleri ? Näyttää vähän hankalalta kun painekotelo on noin :P
-
https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=10202816578429364&set=ms.10202816576629319.10202816578429364.10202816587349587.10202816613950252.10202816616350312.bps.a.1002714061961&type=1&theater Ton kuvan saa muuttaa kans :) vähän speksii: kms moottoriohjaus, 1000cc suuttimet, kormun nokka, eaglen veivit + wiseco, kansi tehty turbo käyttöä ajatellen, 45 hukkis, hks dumppi, tehokkaampi öljypumppu, miljoonalohko kevennetyllä vauhtipyörällä.
-
Aika paljon vähempi olis liitoksia , ja kumiputkia , kun olis cooleri missä lähdöt taakse ???
Ja eikös flekti vois olla takana , tai edessä ?
-
takana on oma metallinen siipi ja flekti ei olis mahtunu eteen ilman keulapalan muutoksii, sleeperi tulos ulkokuoresta! veden lämmöt kyl pysyy kuris! tän kesän aikana jos sais ajoon ja penkkiin!
-
takana on oma metallinen siipi ja flekti ei olis mahtunu eteen ilman keulapalan muutoksii, sleeperi tulos ulkokuoresta! veden lämmöt kyl pysyy kuris! tän kesän aikana jos sais ajoon ja penkkiin!
No entäs jos sen orkkis siiven ottais pois ? Mahtuisko sitten ?
-
kyllähän se sit mahtuis, mut toistaseks se oma metallinen flekti imee ilmaa siel ja sähköinen flekti käynnistyy tarvittaessa/katkaisijasta. evo1 täst nyt vasta valmistumassa ja teho tavoite maltillinen 250-300 ::)
-
kyllähän se sit mahtuis, mut toistaseks se oma metallinen flekti imee ilmaa siel ja sähköinen flekti käynnistyy tarvittaessa/katkaisijasta. evo1 täst nyt vasta valmistumassa ja teho tavoite maltillinen 250-300 ::)
Mun mielestä kannattaa tehdä kaikki mikä tiedossa kerralla , tulee niitä evoja näiden kanssa kuitenkin :-[
Mulla vissiin joku 4.1 , tai jotain .... ;)
-
Tappikoneen kanssa tulee väkisin tuota paineputkea tolkuton määrä, jos ei ole "EVO" kantta käytettävissä tai cooleria, jossa lähdöt samassa päädyssä.
Tässä kuvat vielä suoraan.
(https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t1.0-9/p180x540/10308183_10202816616350312_4446612721211339854_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1.0-9/10325232_10202816578429364_1168131060758172391_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/q71/s720x720/10177313_10202816613950252_3955834672819548133_n.jpg)
-
Tässä oma versio. Volvo 240 + vinokone.
(http://i1206.photobucket.com/albums/bb458/samperi50/Volvo%20244%20projekti/WP_001529_zps4626c9f1.jpg)
(http://i1206.photobucket.com/albums/bb458/samperi50/Volvo%20244%20projekti/WP_001530_zps030f28cf.jpg)
(http://i1206.photobucket.com/albums/bb458/samperi50/Volvo%20244%20projekti/2014-04-12170057_zps33b8182e.jpg)
Pulssisarja ja kaikki putket lähes yhtä pitkät alle 5% heitoilla. Ihan hyvä se on ekaksi pakosarjaksi. Tulppien vaihto on vain hyvin työlästä :2funny:
-
(http://i26.photobucket.com/albums/c140/Volvo144/ab737687a8e100eaca1487b05f3d9514.jpg) (http://s26.photobucket.com/user/Volvo144/media/ab737687a8e100eaca1487b05f3d9514.jpg.html)
Tossa oma näkemys Amazonin pakosarjaan. Toimissa nähtäneen kolmen vuoden päästä.
-
Tina 6 ja 245 volssi (https://lh3.googleusercontent.com/-lTsU2OPT6NQ/TvGVEe5g9PI/AAAAAAAAC54/129ZioHgJD4/s912/image1.jpg?gl=FI)
-
16v 244 volssi(https://lh4.googleusercontent.com/-v5NUN8QQgUs/UHUF_D4iKSI/AAAAAAAAClc/iZoDVWyOLh8/s912/P1010001.JPG?gl=FI)
-
Tina 6 Valiant (https://lh3.googleusercontent.com/-bNw311EvScI/URN4yYDaVEI/AAAAAAAAC38/Hhwb4P1137c/s912/P1010034.JPG?gl=FI)
-
Tina 6 Amazon (https://lh3.googleusercontent.com/-JCv-npGNYQ4/UrPqjCbfvtI/AAAAAAAADko/ovuBGGrxJ3s/s912/IMG_3370.JPG?gl=FI)
(https://lh3.googleusercontent.com/-tJ8LMiJsKGI/UsJlzzjpCMI/AAAAAAAADko/S8zLBDsrSlM/s912/IMG_3406.JPG?gl=FI)
Siinä hukkiksen asemointi.(https://lh3.googleusercontent.com/-0c8MUMcsyHg/UrPqhmRB0fI/AAAAAAAADko/0yGXaVN8ZTU/s912/IMG_3367.JPG?gl=FI)
-
Imusarjaa
Tina 6
(https://lh4.googleusercontent.com/-_jf3FwEjT1E/UjqxisejZ7I/AAAAAAAADko/tDjT0fwfofc/s912/P1010026.JPG?gl=FI)
(https://lh6.googleusercontent.com/-T2kSiUbZnd8/Ul90Y-ZPz8I/AAAAAAAADko/lEv1Syyp_xg/s912/IMG_3331.JPG?gl=FI)
(https://lh4.googleusercontent.com/-L-RIuWfsUGQ/UmUT6wejmSI/AAAAAAAADko/fplQsjWQSgY/s912/P1010047.JPG?gl=FI)
(https://lh5.googleusercontent.com/-o4eGF0GPO3o/UoCAKerjhxI/AAAAAAAADko/ZnCsHnLoO64/s912/IMG_3353.JPG?gl=FI)
Hävikki virtausmittauksessa 1hv per pytty.
-
Volvo 740 & mersun om606. Hx52 turbolle ja 60mm hukkikselle.
(http://hh4.kuvat.fi/kuvat/volvo+740+3.0+mbdiesel/moottori+om606/pakosarja/pakos.jpg/_smaller.jpg)
Volvo amazon & mersun om604. KKK k26 turbolle.
(http://hh4.kuvat.fi/kuvat/Amazon+-67/Amazon+turbodiesel/201501171956397739.jpg/_smaller.jpg)
-
(http://i1073.photobucket.com/albums/w386/Miuzo/20140410_123452_zpscd748701.jpg)
-
Imusarja volvo amazon & mersun om604
(http://hh4.kuvat.fi/kuvat/Amazon+-67/Amazon+turbodiesel/201502071711591045.jpg/_smaller.jpg)
(http://hh4.kuvat.fi/kuvat/Amazon+-67/Amazon+turbodiesel/201502071711571598.jpg/_smaller.jpg)
-
Onko porukka väsäillyt vielä mitenkä noita AMW imusarjoja, itellä olisi kohta ajankohtaista yksi rakennella ja siihen liittyen pari kyssäriä olisi. Onko kokemusta runnerien halkaisialla ja pituuksilla mitkä kohtuu hyvin toimisi (koneena b234 +350hv)? Ja toinen mikä askarruttaa, painekotelohan pitäisi olla noin 1.7x moottorin tilavuus, jotkut suositelleet isompaakin, mutta lasketaanko painekoteloksi myös tuo kartio mikä koteloon yhdistyy?
-
Eiköhän tuohon koteloon lasketa kaikki kaasuläpältä etiäpäin venttiiliin saakka ...Eppäilisin... 8)
Noilla runereitten pituudella ei hirveästi ole vaikutusta kun puhutaan ahdetusta moottorista, Vaparit on sitten ihan eri asia....
Tässä tapauksessa epäilen että kyse on ahdetusta.....
-
Imusarjaa
Tina 6
Hävikki virtausmittauksessa 1hv per pytty.
Mulle tuo heti kun teet itselle uuden..... ;)
-
Kiinnostaa miten tappikoneen pakosarjan laipan olette toteuttaneet? :)
-
Tuli tossa väsättyä jonkinmoinen imusarja.. Mitenkä ois alipainelähdöt järkevä toteuttaa? Muistaisin joskus jossain nähneeni alipainelähdöille jakotukkia? En kyllä semmosta löytänyt mistään myynnissä.
-
Eihä sellanen ole vaikea tehdä?
-
Tuli tossa väsättyä jonkinmoinen imusarja.. Mitenkä ois alipainelähdöt järkevä toteuttaa? Muistaisin joskus jossain nähneeni alipainelähdöille jakotukkia? En kyllä semmosta löytänyt mistään myynnissä.
Itse toteutin noin... http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10131.195 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10131.195)
-
Itse toteutin noin... http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10131.195 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10131.195)
Juuri tuollaista toteutusta tarkoitin! Ja muistan tuon kuvankin :o Muistatko mistä hommasit tuollaisen? Ihan joku paineilmaliike?
-
Juuri tuollaista toteutusta tarkoitin! Ja muistan tuon kuvankin :o Muistatko mistä hommasit tuollaisen? Ihan joku paineilmaliike?
Juu muistan kyllä, kaikki osat tuossa on hiflex liikkeestä :)
-
Lankun uus imusarja valmis.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Mobile%20Uploads/image_zpst27s8vhj.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Mobile%20Uploads/image_zpsffaxz89h.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Mobile%20Uploads/image_zps02oypvnq.jpg)
-
Tinakutosen pakosatsi. Tuli semmonen kuin sattu tulemaan. Eihän siinä jää tekijälle lopputuloksen vaikutusvaltaa. ;D
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/t31.0-8/1292821_10205893872801545_7120643249267246339_o.jpg)
-
Lankun uus imusarja valmis.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Mobile%20Uploads/image_zpst27s8vhj.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Mobile%20Uploads/image_zpsffaxz89h.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Mobile%20Uploads/image_zps02oypvnq.jpg)
Ai stana mitkä imuäänet tossa tulee olemaan S*
Tinakutosen pakosatsi. Tuli semmonen kuin sattu tulemaan. Eihän siinä jää tekijälle lopputuloksen vaikutusvaltaa. ;D
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/t31.0-8/1292821_10205893872801545_7120643249267246339_o.jpg)
Bygg som det ryms.
Varmana toimii ja hienostelu on neideille ;)
-
Ai stana mitkä imuäänet tossa tulee olemaan S*
Kyllä! Imuääniäkin on tässä muistettu. Kaveri lupas hyrrätä näihin ihan mielettömät vuvuzelat.
46mm läpät/ 49mm venttiilit, ni pitäis ilmankin kulkea.
-
Kuinka paljon vaikuttaa tehoihin jos pakosarjassa on lommo?
Tällä videolla on otetettu asiasta selvää
https://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU (https://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU)
-
Aika yllättävä tulos ainakin mun mielestä.
-
Tinakutosen pakosatsi. Tuli semmonen kuin sattu tulemaan. Eihän siinä jää tekijälle lopputuloksen vaikutusvaltaa. ;D
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/t31.0-8/1292821_10205893872801545_7120643249267246339_o.jpg)
Millä maalasit? :)
-
Jollaki kilikoli kuumankestolla ;D lähinnä siksi ettei ruostu ennen kuin saa paikoilleen. Ajaissa palaa kummiskin pois tuo maali.
-
Itsellä tulee peltinen imusarja, miten paksua materiaalia vaatii ettei antaudu? Riittääkö imuputkien vahvuudeks 1,5mm seinämällä oleva? Plenumi 2mm?
-
Tällä ei ollut koskaan tarkoitus mennä kuuhun asti:
(https://lh3.googleusercontent.com/-mcNwCvDaoAg/VrdQ_s93P_I/AAAAAAAAA5A/JV2glnpq4JM/s640-Ic42/stub_header_1.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-aQ_Pu6JIM0I/VrdQ_qxHpEI/AAAAAAAAA5A/PeUKfBRye-A/s640-Ic42/stub_header_2.jpg)
-
Hyvän näkönen sarja, ei ihan oppikirjan mukainen, mutta jos siihen ei mitään mörköturboo tule niin en näe ongelmaa :) plussaa vankka rakenne ja huoltoystävällisyys.
-
Hieno kattoo muiden taidetta ku on 5/5 tehty, kaipa tää oma asiansa ajaa ::)
tässä omaa räpellystä
(http://i1122.photobucket.com/albums/l524/erkkaz/DSC_0249.jpg) (http://s1122.photobucket.com/user/erkkaz/media/DSC_0249.jpg.html)
(http://i1122.photobucket.com/albums/l524/erkkaz/DSC_0425.jpg) (http://s1122.photobucket.com/user/erkkaz/media/DSC_0425.jpg.html)
(http://i1122.photobucket.com/albums/l524/erkkaz/IMG_20150526_183015.jpg) (http://s1122.photobucket.com/user/erkkaz/media/IMG_20150526_183015.jpg.html)
(http://i1122.photobucket.com/albums/l524/erkkaz/DSC_0594.jpg) (http://s1122.photobucket.com/user/erkkaz/media/DSC_0594.jpg.html)
-
Paistoimme vakio 16v imariin kiinni pari putkenpätkää
Nyt mahtuu 240 konehuoneeseen
Plenumin ja syöttölieriön yhteistilavuus on noin 3,5 Litraa
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/V2/P1060366_zpstmtluxe8.jpg)
200kPa paineella sarjassa pitäisi olla yli 7litraa ilmaa.
Jospa siitä 615cc pytty saisi jonkinmoisen täytöksen...
Vakio kaasuläppä
-
Paistoimme vakio 16v imariin kiinni pari putkenpätkää
Nyt mahtuu 240 konehuoneeseen
Plenumin ja syöttölieriön yhteistilavuus on noin 3,5 Litraa
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/V2/P1060366_zpstmtluxe8.jpg)
200kPa paineella sarjassa pitäisi olla yli 7litraa ilmaa.
Jospa siitä 615cc pytty saisi jonkinmoisen täytöksen...
Vakio kaasuläppä
Tämän tyyppinen ratkaisu ollut harkinnassa 142:seenkin. Vielä kun runnereista sipaisisi pätkän pois välistä niin ei tekisi niin läheistä tuttavuutta tehostimen kanssa. Ensin pitäis varmaan saada se kone keulalle asti tosin.
-
Tuossapa oma tuotos 144+B230. Toimivuudesta en tiedä mutta kunhan saatiin mahtumaan V:>
(http://i.imgur.com/qTN0qe1.jpg)
(http://i.imgur.com/Ui9NKnU.jpg)
(http://i.imgur.com/DZED3BK.jpg)
-
Tässä oma veistos.. B230 pysty + Amazon comboon. Ahtimeksi tulee HX40. Ensimmäinen pakosarja jonka tein. Ensimmäinen TIG työ jonka hitsasin.. Ite oon tähän asti ainakin tyytyväinen. Tällä hetkellä ammattikoululla odottamassa uunia, jonka jälkeen laipat oikastaa, sitten varmaan puhallus ja joku pinnoite..
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/12705333_10207208266699665_7722083903004564203_n_zpsvcljijcq.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/12919676_10207208266099650_2156196263055128199_n_zpsnoepnmto.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/12928351_10207208033773842_1925364406851722336_n_zpsdprwt0hd.jpg)
-
Jouhevampi pakosarja pystyssä olevan vinokoneen ja TD04HL19T:n väliin. Tuli hyvät värit pintaan, kun 2 tuntia täysillä kiertoilmauunissa paistoin. Nippa pakopaineen mittaamista varten. Mielenkiinnolla odotan, miten heräilee ja mitä pakopainemittari näyttää 1.8 bar ahdoilla.
(https://s11.postimg.org/6to7qsg4v/IMG_0964.jpg) (https://postimg.org/image/6to7qsg4v/)
(https://s11.postimg.org/4qdsj4gbz/IMG_0966.jpg) (https://postimg.org/image/4qdsj4gbz/)
(https://s11.postimg.org/5h6iowipb/IMG_0967.jpg) (https://postimg.org/image/5h6iowipb/)
-
Jouhevampi pakosarja pystyssä olevan vinokoneen ja TD04HL19T:n väliin. Tuli hyvät värit pintaan, kun 2 tuntia täysillä kiertoilmauunissa paistoin. Nippa pakopaineen mittaamista varten. Mielenkiinnolla odotan, miten heräilee ja mitä pakopainemittari näyttää 1.8 bar ahdoilla.
Onkos laippoja oiottu/linjattu uunin jälkeen? Kuva saattaa tietysti hämätä, mutta näyttää, että ulommaiset kääntyisivät sisälle päin.
Sitten tietty ihmettelyä - 19T ja 1,8bar ::) Onneksi sulla on se nippa, josta pääseekin "tieto lisää tuskaa" ajatukseen, todennäköisesti.
-
Onkos laippoja oiottu/linjattu uunin jälkeen? Kuva saattaa tietysti hämätä, mutta näyttää, että ulommaiset kääntyisivät sisälle päin.
Sitten tietty ihmettelyä - 19T ja 1,8bar ::) Onneksi sulla on se nippa, josta pääseekin "tieto lisää tuskaa" ajatukseen, todennäköisesti.
Samalta tuo näyttää minunkin silmään , eli jos ei ole "plaanattu" niin kannattais tehdä moinen !
Ja kannattais ehkä lämmittää vielä ennen plaanausta kerta punahehkuun , ja antaa jäähtyä pikku hiljaa ?
-
Samalta tuo näyttää minunkin silmään , eli jos ei ole "plaanattu" niin kannattais tehdä moinen !
Ja kannattais ehkä lämmittää vielä ennen plaanausta kerta punahehkuun , ja antaa jäähtyä pikku hiljaa ?
Oikeassa olitte, kuvanottohetkellä ei vielä ollut plaanattu. Mutta nyt on. Mutkalla oli, etenkin toinen reunimmaisista.
Pakopaineet ovat ongelma kun tähtäimessä on mahdollisimman alhaalta heräävä moottori, mihin haluaisin kuitenkin myös riittävästi tehoa. => vaatii pienen pakopesän. Ehkä tämä pakosarjakin hieman tilannetta korjaa vakio halkosarjaan verrattuna. Todennäköisesti ahtoja hieman pienennän ja nostan vastaavasti puristussuhdetta. T-nokalla jatketaan edelleen.
Sitä olen miettinyt, olisiko erillisestä hukkaportista apua? Jos sitä vaikka ohjaisi pakopaineella? Asiaa on toisaalla foorumissa muut pähkäilleet, ilman yksiselitteistä lopputulosta.
-
Onko kukaan tehnyt noita jäähdytettyjä hitsausjigejä pakosarjoille? Vähentäis varmasti vetelyitä. Pääsee työelämään takas niin vois pari tehdä 8V laipalle ja kokeilla itse miten hyvin tehoaavat...
-
Jos jollain on deekuun täysin omavalmisteisia sarjoja niin laittakaa kuvia, kiitos. :) Ei oikee tuo vaparinsarjasta tehty meinaa virrata kunnolla. Meikällä ku on 240 ja puhallin on niin iso, ettei mahdu sinne alas vaan pitää tuoda siihen ylös, eteen.
Tuommonen tuli ite askarreltua :D
Jaa eipäs anna lisätä kuvia :-\
-
Mites tupla plenumin kammioiden välisen railon mitoitus kannattaa lähtee miettimään?
-
Olikohan nyrkkisääntönä että pinta-ala tulis olla sama kuin kaasuläpän pinta-ala tai jos sulla on kaasarit/läppärungot painekotelon jälkeen niin sitten painekotelon sisäänmenoputken pinta-ala.
-
Equal length 550mm primääreillä, ID 37mm. TD05HRA-10.5T ahtimelle
(https://s4.postimg.org/rkkzh4q3t/IMG_20170523_080646.jpg) (https://postimg.org/image/rkkzh4q3t/)
-
Pari omaa näkemystä pakosarjasta.
(https://s26.postimg.org/99v4dgdmt/IMG_20171028_202852.jpg) (https://postimg.org/image/99v4dgdmt/)
(https://s26.postimg.org/aep6iu03p/IMG_20171028_203150.jpg) (https://postimg.org/image/aep6iu03p/)
Ja AMW rakennussarjasta tehty imusarja
(https://s26.postimg.org/igdf0qiv9/IMG_20170603_214612.jpg) (https://postimg.org/image/igdf0qiv9/)
-
Läppärunko vitoskoneeseen
(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Amazon+2%2C5+20V/syksy+2016/valmis1.jpg/_full.jpg)
(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Amazon+2%2C5+20V/syksy+2016/valmis4.jpg/_full.jpg)
-
Equal length 550mm primääreillä, ID 37mm. TD05HRA-10.5T ahtimelle
(https://s4.postimg.org/rkkzh4q3t/IMG_20170523_080646.jpg) (https://postimg.org/image/rkkzh4q3t/)
Tolla sarjalla taitaa tulppien vaihto olla aika kinkkistä?
Toimivan näköisiä sarjoja A-T-N:llä, ja Setämiehen läppikset on jo silkkaa pornoa S*
Oma versio 242+HX40 Super 14# pakopesällä johon hitsattu lähtö Bilteman hukkikselle.
(http://i11.aijaa.com/m/00923/14477988.jpg) (http://aijaa.com/bAlT6h)
Tulee aika eteen ja ylös, mutta poikkituki ja hukkis vähän sanelivat sijoitusta.
(http://i7.aijaa.com/m/00257/14477986.jpg) (http://aijaa.com/iB7YVE)
-
Miten paksua materiaalia porukat käyttää esim imusarjan painekotelossa? Itsellä tulee b230fb koneen imusarjan runnerit ja siihen pitäis tehdä kotelo jatkoks. Tämä siksi kun ei mahdu vakio sarja paikalleen. Paikallisesta romuliikkeestä en löytänyt paksumpaa alumiinipeltiä/levyä kuin 3? mm ja siitä seuraava ois ollutkin jo 20mm. Vahvikkeet tulee varmaan kyllä kotelon sisään..
-
Läppärunko vitoskoneeseen
Onko nuo läppärungot mistä vekottimesta / miltä valmistajalta, vai jopa kokonaan itsetehdyt? :o
-
Laippa on kutoskoneesta, muu on custom made osaa. Pitää laitella enemmän kuvia tuonne omaan projektikertomukseen
-
Pulssisarja vinokoneen ja Schwitzerin väliin.
(https://thumb.ibb.co/mDYyPb/image.jpg) (https://ibb.co/mDYyPb)
(https://thumb.ibb.co/jEjcHw/image.jpg) (https://ibb.co/jEjcHw)
(https://thumb.ibb.co/eq3nHw/image.jpg) (https://ibb.co/eq3nHw)
-
(https://thumb.ibb.co/e3QFbw/39_F92_A06_A4_ED_4404_95_C5_E4_A8959_FB856.jpg) (https://ibb.co/e3QFbw)
Oman T5 pakosatsi
-
Läppärunko vitoskoneeseen
(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Amazon+2%2C5+20V/syksy+2016/valmis1.jpg/_full.jpg)
(https://aulisr.kuvat.fi/kuvat/Amazon+2%2C5+20V/syksy+2016/valmis4.jpg/_full.jpg)
Mulle kans S*
-
Vinokoneen 16v kanteet tehty pakosarja ilman hukkiksen putkia, alaspäin suuntautuva
(https://i.imgur.com/ZvxLGEb.jpg)
Tässä vielä hukkaportin putkien tekoa
(https://i.imgur.com/HO5nPvF.jpg)
-
Tuli tehtyä tuommonen oma evoluutio versio imusarjasta.
Muokkasin tuosta rn-koneen imusarjasta tuon. Lyhennetty imuputkia ~30mm ja tehty tuo kartio putki hässäkkä tuohon.
Ei vakiossakaan vikaa ollu muuta kun kaasuläpän sijainti.
(https://thumb.ibb.co/hDbCgx/A6843407_2_D8_D_4026_94_D0_2_E91_C2057_DCA.jpg) (https://ibb.co/hDbCgx)
(https://thumb.ibb.co/j97w8c/2_A8325_EC_764_B_4_D8_D_99_AD_3_F5_F91_C7_E856.jpg) (https://ibb.co/j97w8c)
-
Ensimmäinen ikinä itse tekemäni pakosarja. Tämä siis RWD tinavitoseen..laipat ja kollektori tuli tosin valmiina.
(https://henkka.1g.fi/kuvat/Muuta+ja+sekalaista/Omat+autot+jne./Volvo+242+-78/IMG_7680.JPG/_smaller.jpg)
(https://henkka.1g.fi/kuvat/Muuta+ja+sekalaista/Omat+autot+jne./Volvo+242+-78/IMG_7682.JPG/_smaller.jpg)
-
Mahtaakos keneltäkään foorumilaiselta enään saada pakosarjanlaippoja, kun kukaan ei vastaa viesteihinkään. Tarvetta olisi t3 jaetulle laipalle ja 8v pakosarjanlaipallle.
-
Mahtaakos keneltäkään foorumilaiselta enään saada pakosarjanlaippoja, kun kukaan ei vastaa viesteihinkään. Tarvetta olisi t3 jaetulle laipalle ja 8v pakosarjanlaipallle.
Eikös boost eli Lensu power shop myy.
-
(https://i.imgur.com/pYfaRrn.jpg)
(https://i.imgur.com/CrES6IE.jpg)
Parempia kuvia ei kehtaa pistää, kun saumat on sen verran hirveät paikoittain :D
Putkia en edes jaksanut yrittänyt kovinkaan samanmittaisiksi saada, vähän perstuntumalla toki sinnepäin.
-
Oma näkemys pakosarjasta Hx40-ahtimelle, T3 jaetulla laipalla, yhdellä bilteman hukkaportilla T6 moottorin kylkeen. Laipasta laippaan -putket 42mm ja hukkiksen putket 48mm. Haittapuolena hukkiksen sijoitus downpipen alle hieman ahtaaseen ja kuumaan paikkaan.
(https://i.ibb.co/rbJ4rT6/A9-FD364-A-9659-4-A31-84-AE-7974-C62-A0-EF4.jpg) (https://ibb.co/rbJ4rT6) (https://i.ibb.co/7JfxK3M/Whats-App-Image-2019-12-01-at-23-35-05.jpg) (https://ibb.co/7JfxK3M) (https://i.ibb.co/vX6F8Pp/Whats-App-Image-2019-12-01-at-23-35-06.jpg) (https://ibb.co/vX6F8Pp) (https://i.ibb.co/6rtkgWg/Venttiili-paikoillaan1.jpg) (https://ibb.co/6rtkgWg)
-
Onko kukaan hitsannut painekoteloa vakio imusarjan alkuun? Vai onko jotain huonoa aluseosta?
Mietin tuota b230f imusarjaa kun olisi jo suuttimen reiät valmiina
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=233276)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=233277)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=228596)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=233282)
-
Hyvän näköistä...
-
Millä seinämällä vahvuudella wompatin satsi on?
-
Millä seinämällä vahvuudella wompatin satsi on?
1,5mm
-
(https://i.ibb.co/NSV96B3/16024355120942382161494488289846.jpg) (https://ibb.co/NSV96B3)
Teetätin kans satsin marteliuksen j putkista. Vahvuutta en muista, mutta oli ohkasella seinämällä ja kesti 5 tuntia penkis. Halkes sauman vierestä ja kaverin satsilla samajuttu. En toki meinaa että muilla ei kestäis mut ite siirryin vesijohto putkeen.
-
(https://i.ibb.co/NSV96B3/16024355120942382161494488289846.jpg) (https://ibb.co/NSV96B3)
Teetätin kans satsin marteliuksen j putkista. Vahvuutta en muista, mutta oli ohkasella seinämällä ja kesti 5 tuntia penkis. Halkes sauman vierestä ja kaverin satsilla samajuttu. En toki meinaa että muilla ei kestäis mut ite siirryin vesijohto putkeen.
-
Oliko turbon laipalta mitään tukea?
-
Tämä aivan normaalia kaluputkea, tigillä hitsattu. Ajettu kesän ratailut eli aika reilusti ratametrejä, kokoajan yritys mennä kovempaa.
Oli vähän arvoitus että kuinka kestää tällainen, mutta kun täytyy saada kiloja pois niin tämä vs. vanha tuubisarja niin painoa lähti yli 5kg. Tämän kokemuksen perusteella ei ole paluuta tuubisarjoihin omissa laitteissa.
-
Oliko turbon laipalta mitään tukea?
Oli kaks. Toinen oli laipasta laippaan ja toinen lohkoon alas joka piti painoa.
Ja hyvä sitte että joillaki on kestäny
-
Voihan tuo halkeaminen johtua myös liian jäykästä tuennasta. Kahdesta kohtaa tuettu ahtimen laippa pysyy aika hyvin paikallaan, vaikka sen tulisi päästä elämään lämpölaajenemisen takia suhteessa toiseen laippaan. Oletan siis että volgamanin tapauksessa molemmat tuennat oli jäykkiä tankoja yms?
Teorian tasolla jos asiaa miettii niin mustasta tehdyn pakosarjan lämpeneminen 650 asteen paikkeille siirtää turbon laippaa yli 2 mm pakosarjan laippaan nähden. Siirtymään toki vaikuttaa myös putkien pituus ja muoto. Nopee testaus tuosta FEM:ssä yhdellä sarjalla ettei tuu mahdottomasti mutuiltua..
(https://i.ibb.co/Sw23h3M/2020-10-13-12-32-48-NX-Pre-Post.jpg) (https://ibb.co/Sw23h3M)
Jos tsekkaa miten ne "isot pojat" on tuon tuennan toteuttanut, niin suoraa ahtimen päälle viety tuki ja siitä ahtimelle lähtevä toinen tuki uniball-nivelillä on aika vakioitunut tapa. Tuollainen rakenne sallii lämpölaajenemisen aiheuttamat pienet siirtymät.
(https://i.ibb.co/s6V7czC/2020-10-13-13-04-48-Toyota-92-C-V-Chassis-001-2017-Jarama-Classic.jpg) (https://ibb.co/s6V7czC) (https://i.ibb.co/qySDvvx/2020-10-13-08-48-37-Ayrton-Senna-s-first-F1-car-Formula-High-Performance-Academy-Facebo.jpg) (https://ibb.co/qySDvvx) (https://i.ibb.co/tqZNkQQ/2020-10-13-12-48-10-Gebhardt-88-C2-Audi-Chassis-872-1-2019-Monza-Historic.jpg) (https://ibb.co/tqZNkQQ) (https://i.ibb.co/xXs1q5p/2020-10-13-12-50-23-Sauber-C8-Mercedes-Chassis-86-C8-02-2019-Espiritu-de-Montjuic.jpg) (https://ibb.co/xXs1q5p) (https://i.ibb.co/8jkPHfs/2020-10-13-12-51-17-Sauber-Mercedes-C9-Chassis-88-C9-04-2014-Goodwood-Festival-of-Speed.jpg) (https://ibb.co/8jkPHfs) (https://i.ibb.co/7VmHpH7/2020-10-13-12-52-33-Nissan-R88-C-Chassis-87-G-3-2010-24-Hours-of-Le-Mans.jpg) (https://ibb.co/7VmHpH7) (https://i.ibb.co/tMgzBpf/2020-10-13-12-53-19-Nissan-NPT-90-Chassis-90-03-2014-Historic-Grand-Prix-Zandvoort.jpg) (https://ibb.co/tMgzBpf)
Noissa toisaalta on luultavasti materiaalina AISI 3XX/4XX, Inconel tai muu vastaava, mutta miksei tuo tapa toimisi myös ohutseinäisen mustan kanssa jos jaksaa vähä askarrella.
-
Kaveri joskus teki vimmattuna tuentoja tuubisarjaan, mitä jämäkämmän oloinen paketti oli, niin sen varmemmin repeili saumat auki. Sitten jätti tuennat kokonaan pois niin ongelmat poistui.
Mitä meillä tehty tuubisarjoja niin yhtäkään ei ole tuettu. Esim. kaudella -19 koneessa järkyttävän painava k29 eteenylös asennuksena ilman ongelmia. Tähän ohutseinämäiseen tehtiin kannesta harus mistä tikku ahtimeen ja molemmin päin uniballnilviäinen, tukee mutta sallii liikkumisen niin että ei ala väännättää.
-
Turbopakosarjan tekoa vinokoneeseen, lähdöt muokattu prässillä vähän paremmin virtaaviksi.
(https://i.ibb.co/f0PPzx7/IMG-20210408-213329.jpg) (https://ibb.co/f0PPzx7) (https://i.ibb.co/3S8c4nC/IMG-20210408-212943.jpg) (https://ibb.co/3S8c4nC)(https://i.ibb.co/tJbRrpP/IMG-20210407-212436.jpg) (https://ibb.co/tJbRrpP) (https://i.ibb.co/ysccNH0/IMG-20210411-181044.jpg) (https://ibb.co/ysccNH0)(https://i.ibb.co/WHL9MFD/0001.jpg) (https://ibb.co/WHL9MFD) (https://i.ibb.co/mB3pDkk/IMG-20210430-221041.jpg) (https://ibb.co/mB3pDkk)(https://i.ibb.co/s6qgx2z/IMG-20210502-192016.jpg) (https://ibb.co/s6qgx2z)
(https://i.ibb.co/jDcrWSy/IMG-20210502-192302.jpg) (https://ibb.co/jDcrWSy)
-
Turbopakosarjan tekoa vinokoneeseen, lähdöt muokattu prässillä vähän paremmin virtaaviksi.
(https://i.ibb.co/f0PPzx7/IMG-20210408-213329.jpg) (https://ibb.co/f0PPzx7) (https://i.ibb.co/3S8c4nC/IMG-20210408-212943.jpg) (https://ibb.co/3S8c4nC)(https://i.ibb.co/tJbRrpP/IMG-20210407-212436.jpg) (https://ibb.co/tJbRrpP) (https://i.ibb.co/ysccNH0/IMG-20210411-181044.jpg) (https://ibb.co/ysccNH0)(https://i.ibb.co/WHL9MFD/0001.jpg) (https://ibb.co/WHL9MFD) (https://i.ibb.co/mB3pDkk/IMG-20210430-221041.jpg) (https://ibb.co/mB3pDkk)(https://i.ibb.co/s6qgx2z/IMG-20210502-192016.jpg) (https://ibb.co/s6qgx2z)
(https://i.ibb.co/jDcrWSy/IMG-20210502-192302.jpg) (https://ibb.co/jDcrWSy)
Kovasti on tutun näkönen satsi nelosen putkea lukuunottamatta, mutta löytyihän sille syykin :)
Paremmin oot kyllä hitsannut ja tehnyt kuin minä, tosi siistiä jälkeä.
PS. Pitää varmaan laittaa isommalla disclaimer siihen 3D-malliin ettei toi sovi kuin 140/164 koppaan ja pystyyn asennettuun vinokoneeseen..
Kai se Amazoniinki menis, en tiedä. Laita miguli siitä muokatustaki satsista kuva, tuota hitsijälkeä kattelee mielellään.
-
Vielä pitäisi hitsata loppuun,
toi kollektori on aika hankala hitsata noista väleistä kun joutuu pitämään elektrodia paljon ulkona ja ei meinaa kaasu riittää.
(https://i.ibb.co/qB5dxwb/IMG-20210505-214700.jpg) (https://ibb.co/qB5dxwb)
(https://i.ibb.co/0FCr7jP/IMG-20210505-214934.jpg) (https://ibb.co/0FCr7jP)
-
Tuo kaasua siihen lähelle ylimääräisellä kengällä, hitsaa vaikka sentti kerrallaan.
Ei noista ainakaan kuvakarveja tule kun liitokset päittäin ilman seevejä.
-
Joo tosiaan liitokset ilman viisteitä koska noilla seinämävahvuuksilla ja oikeilla säädöillä saa 100% tunkeuman. Luokkasaumat sitten erikseen :D
(https://i.ibb.co/GTG2jGL/IMG-20210430-220745.jpg) (https://ibb.co/GTG2jGL)
-
No kyllä tuo menisi kuvista läpi :)
-
Läppärunko vitoskoneeseen....
Täälläkin lähdetty samalle tielle. Tuli hommattua S85 bemarin rungot ja piirrettyä laippa niille sekä aihioksi imusarjan alkuun joku turbovitosen versio. Kaveri sitten hitsaili laipan kiinni, ihan ok tulee! Termostaatti vaatii rakentelua, mutta kyllä senkin saa tehtyä kun alustavasti suunnittelin.
(https://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Escort+MK1/S85+itb+90mm+v2.png/_medium.jpg)
(https://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Escort+MK1/IMG_20210806_162618.jpg/_medium.jpg)
(https://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Escort+MK1/IMG_20211002_134322.jpg/_medium.jpg)
(https://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Escort+MK1/IMG_20211002_134307.jpg/_medium.jpg)
(https://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Escort+MK1/IMG_20211002_134314.jpg/_medium.jpg)
-
Amazoniin paremmin istuvaa rst pakosarjaa.
Tein eka jigin jolla sovittettiin ahdin hyvään kohtaan,
tämän jälkeen suunnittelin 3d cadilla putkiston ja tein listan leikattavista paloista.
Kaikki sopi nätisti paikalleen ja pystyi ottamaan jo suunnittelussa huomioon putkien vetelyn ja mitoittamaan primäärit n.3mm pidemmäksi.
(https://i.ibb.co/CKnDmjs/IMG-20211016-120430.jpg) (https://ibb.co/CKnDmjs)
(https://i.ibb.co/bBh1Hnh/IMG-20211016-171746.jpg) (https://ibb.co/bBh1Hnh)
(https://i.ibb.co/Y4Ckp7M/IMG-20211015-234658.jpg) (https://ibb.co/Y4Ckp7M)
(https://i.ibb.co/z6NMDKp/IMG-20211004-215610.jpg) (https://ibb.co/z6NMDKp)
(https://i.ibb.co/m5HRkWs/IMG-20210918-174218.jpg) (https://ibb.co/m5HRkWs)
(https://i.ibb.co/FsWjhcD/IMG-20210918-190355.jpg) (https://ibb.co/FsWjhcD)
(https://i.ibb.co/2vhJXpn/IMG-20210918-191752.jpg) (https://ibb.co/2vhJXpn)
(https://i.ibb.co/W2ktzMn/IMG-20210919-163206.jpg) (https://ibb.co/W2ktzMn)
-
Jestas että on taas hyvän näköstä jälkeä!
Yksinkertasen ja toimivan näkönen "työkalu" vannesahaan että saa nuo kollektoripalojen siivut sahattua. Täytyy kopioida omaan käyttöön jotain vastaavaa seuraavaan satsiin.
PS. Ei tullu vastattua siihen jigikysymykseen minkä laitoit YV:llä, mutta ehkä parempi niin koska tää sun oma näyttää paremmalta ;) Ja sopii kohteeseen paremmin ku ei tarvi väistää laturia
-
Jestas että on taas hyvän näköstä jälkeä!
Yksinkertasen ja toimivan näkönen "työkalu" vannesahaan että saa nuo kollektoripalojen siivut sahattua. Täytyy kopioida omaan käyttöön jotain vastaavaa seuraavaan satsiin.
PS. Ei tullu vastattua siihen jigikysymykseen minkä laitoit YV:llä, mutta ehkä parempi niin koska tää sun oma näyttää paremmalta ;) Ja sopii kohteeseen paremmin ku ei tarvi väistää laturia
Kiitos palautteesta!
Toi kollektorien leikkaustyökalu on ollut yllättävän toimiva ja yksinkertanen. Toi panta on siis tehty tosta samasta putkesta jota on vähän muokattu isommaks ja halkaistu kahtia. Noiden lattojen välissä on sirkkelillä tehty puukiila jolla saa aina oikean kulman. Noissa on tärkee se oikea asteluku mitä pyöritetään leikkausten välissä jotta ei jää rakoja. Tossa kyseisessä se oli 95° ja se oikee luku riippuu noitten putkien kallistuksesta.
(https://i.ibb.co/QDK1K8y/IMG-20210918-171730.jpg) (https://ibb.co/QDK1K8y)
(https://i.ibb.co/yhJcbv4/IMG-20210919-150622.jpg) (https://ibb.co/yhJcbv4)
(https://i.ibb.co/k51x6g2/IMG-20210919-155344.jpg) (https://ibb.co/k51x6g2)
-
Tuollaanen tuli tänään ;D
(https://i.ibb.co/XDmnGMH/IMG-20220203-WA0001.jpg) (https://ibb.co/XDmnGMH)
-
Toimivan näköinen, kollektorin kulma loiva ja pituutta reilusti. Omien kokemuksien mukaan moinen suunnittelu edesauttaa radikaalisti ahtimen heräilyä ;)
-
(https://thumb.ibb.co/e3QFbw/39_F92_A06_A4_ED_4404_95_C5_E4_A8959_FB856.jpg) (https://ibb.co/e3QFbw)
Oman T5 pakosatsi
Oletko itse tehnyt sarjan? Minulla olisi käyttöä samanlaiselle,jos olet tehnyt tuon niin tekisitkö korvausta vastaan vastaavan johon tulisi S60 R:n fööni??
-
(https://i.ibb.co/BtTCyNL/Kuva0138.jpg) (https://ibb.co/BtTCyNL) (https://i.ibb.co/3fWxKvB/Kuva0139-1.jpg) (https://ibb.co/3fWxKvB) (https://i.ibb.co/M6Zrm9K/Kuva0140.jpg) (https://ibb.co/M6Zrm9K) (https://i.ibb.co/r3Lr9gy/Kuva0212.jpg) (https://ibb.co/r3Lr9gy) (https://i.ibb.co/wwD0krg/Kuva0213.jpg) (https://ibb.co/wwD0krg) (https://i.ibb.co/ZXsMqF8/Kuva0103.jpg) (https://ibb.co/ZXsMqF8) (https://i.ibb.co/HpF6G1s/Kuva0203.jpg) (https://ibb.co/HpF6G1s) (https://i.ibb.co/fxt8gJG/Kuva0199.jpg) (https://ibb.co/fxt8gJG) (https://i.ibb.co/4FzVxf5/Kuva0159.jpg) (https://ibb.co/4FzVxf5) (https://i.ibb.co/hLcZKTJ/Kuva0154.jpg) (https://ibb.co/hLcZKTJ)
-
Nyt on kyl tekemisen meinikiä! Törkeen siisti projekti! 8)
(https://i.ibb.co/BtTCyNL/Kuva0138.jpg) (https://ibb.co/BtTCyNL) (https://i.ibb.co/3fWxKvB/Kuva0139-1.jpg) (https://ibb.co/3fWxKvB) (https://i.ibb.co/M6Zrm9K/Kuva0140.jpg) (https://ibb.co/M6Zrm9K) (https://i.ibb.co/r3Lr9gy/Kuva0212.jpg) (https://ibb.co/r3Lr9gy) (https://i.ibb.co/wwD0krg/Kuva0213.jpg) (https://ibb.co/wwD0krg) (https://i.ibb.co/ZXsMqF8/Kuva0103.jpg) (https://ibb.co/ZXsMqF8) (https://i.ibb.co/HpF6G1s/Kuva0203.jpg) (https://ibb.co/HpF6G1s) (https://i.ibb.co/fxt8gJG/Kuva0199.jpg) (https://ibb.co/fxt8gJG) (https://i.ibb.co/4FzVxf5/Kuva0159.jpg) (https://ibb.co/4FzVxf5) (https://i.ibb.co/hLcZKTJ/Kuva0154.jpg) (https://ibb.co/hLcZKTJ)
-
Toimivan näkönen setti! 8)
Tuollaanen tuli tänään ;D
(https://i.ibb.co/XDmnGMH/IMG-20220203-WA0001.jpg) (https://ibb.co/XDmnGMH)
-
Vinokoneen perään 4-2-1 sarja
(https://i.ibb.co/mRWmFrB/IMG-20220903-145202.jpg) (https://ibb.co/mRWmFrB)
(https://i.ibb.co/nw52gws/IMG-20220903-145212.jpg) (https://ibb.co/nw52gws)
(https://i.ibb.co/XXhwhVP/IMG-20220903-145155.jpg) (https://ibb.co/XXhwhVP)