Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Jerkki - 10.04.2018, 17:50:54
-
Omat kulkineet (XC90 vm08 D5 ja S80 vm08 2.4D) etenki tuon 90:sen suunnittelin käyttää optimoinnissa ja samalla poistattaa EGR:n ja hiukkassuodattimen pois käytöstä.
Asiasta keskustelin työkavereiden kanssa ja nopsaan tuli esille, että katsastus konttoreilla kohta käytössä laitteet millä hiukkassuodattinen puuttuminen havaitaan.
Onko tämä todellakin tulevaisuutta vai voiko vanhemmista yksilöistä dpf:n poistaa ilman että sitä huomataan?
-
Omat kulkineet (XC90 vm08 D5 ja S80 vm08 2.4D) etenki tuon 90:sen suunnittelin käyttää optimoinnissa ja samalla poistattaa EGR:n ja hiukkassuodattimen pois käytöstä.
Asiasta keskustelin työkavereiden kanssa ja nopsaan tuli esille, että katsastus konttoreilla kohta käytössä laitteet millä hiukkassuodattinen puuttuminen havaitaan.
Onko tämä todellakin tulevaisuutta vai voiko vanhemmista yksilöistä dpf:n poistaa ilman että sitä huomataan?
Ei ne noihin Euro4 malleihin enää kiinnitä huomiota, riittää kun läpäisee savutestin.
-
Kyllä ne sen haistaa ::)
Oliko se nyt niin että ennen 2016 valmistetuissa autoissa voi tehdä muutoksia ilman hylkyä?
Jos ei halua rikkoa sitä tiiltä sieltä pöntöstä niin tekee jigin ja hitsaa suoran putken jossa vaimennin välissä. Niitä sopivia laippoja myydään esim motonetissa.
Täällä oma tekele. Tuo lämpöanturin istukka on muistaakseni ermeto liittimestä, siinä on sama kierre ja juuri sopiva reikä anturille.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.45
-
Pitänee pienellä riskillä lähteä kokeilemaan 8)
Miten tuo optimointi+loukun poisto kannattaa/pitää suorittaa?
Paikka missä optimointi tehdään, ei suorita tyhjäyksiä, niin teen sen itse.
Nii että pitääkö se tehdä ennen vai jälkeen optimoinnin? Jis ennen niin varmaan lyö limp moden päälle...
-
Tee ennen. Sinne takaosasta lähtevän letkuliitoksen sisälle voi laittaa sopivan laakerikuulan jotta ei hengitä. Youtubessa videoita miten siitä tiilestä mennään läpi.
Tuossa taas oma toteutus, josta näet minkä letkun irroitat moottorin takaa.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25725.0
-
Kannattaa tyhjentää ennen ja letkut jättää, kuten ne nyt on. Volvo ei mene sellaiseen vikatilaan, että tiputtaisi tehot eli pystyy ajaan ohjelmalle vaikka ilmoituksia on mittaristossa. Ilmoitukset häviävät kun ohjelma on muokattu.
-
Tähän liittyen, onko kenelläkään kokemusta siitä, minkälaisia k-arvoja saa dpf:n poiston jälkeen? Omassa v50 2.0 dA:ssa k-arvot ovat aina olleet luokkaa 0,00-0,06. Jos seuraavaan katsastukseen kauheasti pomppaavat, voi tulla ihmettelyä...
-
Tähän liittyen, onko kenelläkään kokemusta siitä, minkälaisia k-arvoja saa dpf:n poiston jälkeen? Omassa v50 2.0 dA:ssa k-arvot ovat aina olleet luokkaa 0,00-0,06. Jos seuraavaan katsastukseen kauheasti pomppaavat, voi tulla ihmettelyä...
1.5 saa olla ja ei katsurit todellakaan kyttää mitä on viimeksi ollut. Suurempaan tai pienempään savutukseen on 1000 eri syytä.
-
Hep
Mistäs vuosimallista lähtien nuo dpf:n / egr:n -poistot näkyvät pistokkeessa katsastuksessa? Joko esim. 2012?
--
-
Hep
Mistäs vuosimallista lähtien nuo dpf:n / egr:n -poistot näkyvät pistokkeessa katsastuksessa? Joko esim. 2012?
--
Taisi jossain olla uutisointia että alkaisivat seuraamaan -16 vuosimalleista ylös päin? Toki miten tämä toteutetaan käytännössä että jokaisen merkin moottorinohjaimiin päästään noin syvälle?
-
Taisi jossain olla uutisointia että alkaisivat seuraamaan -16 vuosimalleista ylös päin? Toki miten tämä toteutetaan käytännössä että jokaisen merkin moottorinohjaimiin päästään noin syvälle?
Helposti, ihan Autocomillakin pääsee tuon katsomaan. Auto tekee itse järjestelmätestit, kuten vm. 2001 eteenpäin bensa-autot. Testissä on EI jos esim DPF poistettu jne jne. Tämä kohta on helppo muuttaa ohjelmasta, että näyttää KYLLÄ jokaisessa kohdassa eli minun tekemillä ohjelmia voi huoletta tarkastaa testerillä 8)
-
Vuosimallin 2010 V50 d5 manuaalilaatikolla, egr laitettu pysyvästi kiinni ja dpf:ät otettu pois pari vuotta sitten kesällä.
Parit katsastukset läpikäytynä eikä ongelmia. Enemmän ongelmia savutestissä tulee jos ajat paljon kaupunkiajoa.
Esimerkki:
Viime joulukuussa (joulukuu 2017) kävin työmatkalla, ajoin yli 800km yhden päivän aikana. Seuraavana päivänä ajoin leimalle. Meni hienosti ekalla polkaisulla savutustestistä läpi. Katsurikin kehui että on hyvässä kunnossa. Totesin katsurille että "Oon eilen ajanu yli 800km työmatkan. Jos ei olisi ekalla polkaisulla menny savusta läpi, olisin sanonu että sulla on mittari rikki". Leima tuli.
Esimerkki 2:
Volvon meidän aikainen ihan ensimmäinen katsastus kolme vuotta sitten talvella. Silloin oli vielä egr+dpf käytössä ja oli takana paljon kaupunkipyöritystä takana. Katsuri tuli kertomaan että muuten hyvä mutta vasta kolmannella polkaisulla meni savutestistä läpi, kun yleensä nämä menee ekalla. Sanoin vain että oon ajanu paljon kaupunkiajoa, lupasin antaa kenkää kun mahdollisuudet tulee. Ja leima tuli.
Ohjelmoinnin ja poiston tehny firma toimitti tuosta, että katsastusfirmat alkaisivat seurata onko autoissa dpf:ää vaiko ei, mutta silloin pari vuotta sitten siitä ei ollut yhtään mitään varmaa tietoa, eli vain puheita. Sanoi että ei sitä voi luotettavasti oikein muulla seurata kuin läpivalaisulaitteella, ja että koska nämä läpivalaisulaitteet tulisivat pakollisiksi katsastusasemille, ei tiedetä.
-
Yks hyvä konsti mitä itsekin käytän autoni kanssa on se että jää sinne konttorin kahvioon lukemaan lehtiä eikä mene viisastelemaan ja neuvomaan inssiä nosturille, huomattavasti vähemmän niitä kiinnostaa hitsatut pöntöt jos et oo vieressä selittämässä ;D
-
Joo, se on juuri näin.
Meillä ohjelmoija teki dpffän poiston niin että avasi pöntön yläpuolelta, jolloin hitsaukset ei edes näy kun auto on nosturilla, siinä mielessä aika fiksua.
-
Nostetaan ikivanhaa aihetta. Hollannissa otetaan laite käyttöön katsastuksessa jolla näkee mittauksessa onko dpf poistettu vai ei.
https://youtu.be/f7HuyuQtE_U?t=258
Saas nähdä milloin on suomessa. Alkaa pukkaamaan hylkyjä.
-
Nostetaan ikivanhaa aihetta. Hollannissa otetaan laite käyttöön katsastuksessa jolla näkee mittauksessa onko dpf poistettu vai ei.
https://youtu.be/f7HuyuQtE_U?t=258
Saas nähdä milloin on suomessa. Alkaa pukkaamaan hylkyjä.
Toivottavasti mahdollisimman pian. O0
-
Nostetaan ikivanhaa aihetta. Hollannissa otetaan laite käyttöön katsastuksessa jolla näkee mittauksessa onko dpf poistettu vai ei.
https://youtu.be/f7HuyuQtE_U?t=258
Saas nähdä milloin on suomessa. Alkaa pukkaamaan hylkyjä.
Mun luotto katsuri osas sanoa jo autosta noustessaan, että sullahan on vielä pönttö paikoillaan. Sanoi, että ne mistä on pönttö tyhjätty haisee ihan hirveälle.
-
Mun luotto katsuri osas sanoa jo autosta noustessaan, että sullahan on vielä pönttö paikoillaan. Sanoi, että ne mistä on pönttö tyhjätty haisee ihan hirveälle.
Tuo haju vaan ei ole hylkyperuste vaan heidän pitää näyttää toteen DPF:n puuttuminen ja tämä on tällä hetkellä se ongelma kun ei ole ”kättä pidempää”. Kyllä jokainen haistaa jos DPF puuttuu, on se sen verran pistävä haju.
-
Tuo haju vaan ei ole hylkyperuste vaan heidän pitää näyttää toteen DPF:n puuttuminen ja tämä on tällä hetkellä se ongelma kun ei ole ”kättä pidempää”. Kyllä jokainen haistaa jos DPF puuttuu, on se sen verran pistävä haju.
Mikä sen hajun oikein tekee uudemmissa, missä ei ole ureasäiliötä?
-
Tuo haju vaan ei ole hylkyperuste vaan heidän pitää näyttää toteen DPF:n puuttuminen ja tämä on tällä hetkellä se ongelma kun ei ole ”kättä pidempää”. Kyllä jokainen haistaa jos DPF puuttuu, on se sen verran pistävä haju.
Tuossa yllä videolla on mittalaite joka tulossa Hollannissa käyttöön katsastuksen yhteydessä. Se näytti yksittäiset hiukkaset ilmasta.
-
Tuossa yllä videolla on mittalaite joka tulossa Hollannissa käyttöön katsastuksen yhteydessä. Se näytti yksittäiset hiukkaset ilmasta.
Samaa kuullut ja ilmeisesti mittaus tapahtuu tyhjäkäynnillä, on kyllä mielenkiintoinen tapahtuma nähdä. Meillä oli Jaguarin F-Pace 3.0d ja perus ryntäystesti antoi 0,4 k-arvoksi, kyseessä oli kuitenkin euro6 moottori AdBluet ja kahdet EGR:t. Miten se laite erottaa tuon kun käytännössä savutti, kuten ei olisi ollut DPF:ää, mutta kaikki oli käytössä paitsi EGR:t.
-
Tuo"vanhan diesel mersun haju" tulee jos huonosti tehty ohjelma tai /ja katalysaattori puuttuu.
-
Tuo"vanhan diesel mersun haju" tulee jos huonosti tehty ohjelma tai /ja katalysaattori puuttuu.
Mutta mikä saa auton haisemaan *vanhalta mersulta", koska jakajapumpullisista aikoinaan otettiin isosti voimasavuja pihalle, eivätkä ne haisseet mitenkään ihmeelliselle.
Eikä ollut kattia paikalla.
-
Samaa kuullut ja ilmeisesti mittaus tapahtuu tyhjäkäynnillä, on kyllä mielenkiintoinen tapahtuma nähdä. Meillä oli Jaguarin F-Pace 3.0d ja perus ryntäystesti antoi 0,4 k-arvoksi, kyseessä oli kuitenkin euro6 moottori AdBluet ja kahdet EGR:t. Miten se laite erottaa tuon kun käytännössä savutti, kuten ei olisi ollut DPF:ää, mutta kaikki oli käytössä paitsi EGR:t.
Jotain vikaa on jos tuon verta savuttaa dpf kanssa. Eli tulisi katsastuksessa hylsy.
-
Mutta mikä saa auton haisemaan *vanhalta mersulta", koska jakajapumpullisista aikoinaan otettiin isosti voimasavuja pihalle, eivätkä ne haisseet mitenkään ihmeelliselle.
Eikä ollut kattia paikalla.
Liittyi muistaakseni DPF lämmitykseen ja kun tuo on pois menee polttoainetta "palamattomana" läpi.
-
Liittyi muistaakseni DPF lämmitykseen ja kun tuo on pois menee polttoainetta "palamattomana" läpi.
Onhan voimasavu kanssa palamatonta polttoainetta.
-
Onhan voimasavu kanssa palamatonta polttoainetta.
Kysymys oli tyhjäkäynnillä tulevasta kärystä. Voimasavut on lähinnä huonoa säätämistä. ;)
-
Jotain vikaa on jos tuon verta savuttaa dpf kanssa. Eli tulisi katsastuksessa hylsy.
Kaikki nuo mitä olen testannut niin tekee saman. Eikä tullut hylsyä kun laatassa oli 0,5. Tuokin mittaus poistui kun tuli uusi säädös, jossa 2016/8 euro6 ei enää mitata vaan ainoastaan otetaan obd-testi. Eikä tuo Jaguar nyt ainoa merkki ole mikä pölläyttää euro6 moottorilla, liekö sitten hiukkaset eri lajia :D
-
Kaikki nuo mitä olen testannut niin tekee saman. Eikä tullut hylsyä kun laatassa oli 0,5. Tuokin mittaus poistui kun tuli uusi säädös, jossa 2016/8 euro6 ei enää mitata vaan ainoastaan otetaan obd-testi. Eikä tuo Jaguar nyt ainoa merkki ole mikä pölläyttää euro6 moottorilla, liekö sitten hiukkaset eri lajia :D
Autoissa ollut vakio softa? Nykyisellä säädöksillä nuo menee läpi, mutta jos tulee tarkemmat mittaukset niin voi tulla ongelmia. Eihän se ole mitään uutta ettei edes vakiona autot mene läpi vaikka valmistaja lupaa.
-
Tuo"vanhan diesel mersun haju" tulee jos huonosti tehty ohjelma tai /ja katalysaattori puuttuu.
Ei johdu noista pelkästään. Pistävä käry tulee kun katalysaattori ja DPF muodostavat parin, jossa katti on suunniteltu siten, että sillä hapetetaan ja pyritään jättämään typpimonoksidista typpioksidi, joka taas puolestaan edistää hapen kanssa DPF:n toimintaa. Eli se mikä haisee pistävältä on typpioksidi. Ne autot missä ei ole DPF:ää ollutkaan niin niiden katti on taas eri kuin DPF mallin ja siksi ne ei haise vaikka ei ole DPF:ää.
Ohjelmalla ei pysty tuohon hajuun vaikuttamaan jos DPF on poistettu. Tietysti putken lämmitys pitää ottaa pois, mutta lähinnä tuohon pistävään hajuun.
-
Autoissa ollut vakio softa? Nykyisellä säädöksillä nuo menee läpi, mutta jos tulee tarkemmat mittaukset niin voi tulla ongelmia. Eihän se ole mitään uutta ettei edes vakiona autot mene läpi vaikka valmistaja lupaa.
Osassa vakio, osassa ei, ei ollut merkitystä. Harmi kun sitä autoa ei meillä enää ole niin olisi ollut todella mielenkiintoista nähdä tulos uudella mittalaitteella. Jos tulisi hylky niin maahantuoja voisi olla kiireinen sen jälkeen…
-
Ei johdu noista pelkästään. Pistävä käry tulee kun katalysaattori ja DPF muodostavat parin, jossa katti on suunniteltu siten, että sillä hapetetaan ja pyritään jättämään typpimonoksidista typpioksidi, joka taas puolestaan edistää hapen kanssa DPF:n toimintaa. Eli se mikä haisee pistävältä on typpioksidi. Ne autot missä ei ole DPF:ää ollutkaan niin niiden katti on taas eri kuin DPF mallin ja siksi ne ei haise vaikka ei ole DPF:ää.
Ohjelmalla ei pysty tuohon hajuun vaikuttamaan jos DPF on poistettu. Tietysti putken lämmitys pitää ottaa pois, mutta lähinnä tuohon pistävään hajuun.
Eri merkeissä vähän erilailla ilmeisesti? OmassaM550d ei tullut pistävää hajua vaan tuota vaan vanhan dieselin käryä. Tosin en tiedä oliko muutakuin DPF pistetty mäkeen.
-
Eri merkeissä vähän erilailla ilmeisesti? OmassaM550d ei tullut pistävää hajua vaan tuota vaan vanhan dieselin käryä. Tosin en tiedä oliko muutakuin DPF pistetty mäkeen.
Juu katteja on erilaisia. Mitä uudempi sitä vähemmän ne haisee vaikka DPF olisi heitetty mäkeen. M550d on koitettu tehdä erittäin vähäpäästöiseksi ilman AdBlueta ja katteihin on panostettu eri tavalla. Uudemmissa (euro6x) on jo niihinkin isketty AdBlue.
-
Ei johdu noista pelkästään. Pistävä käry tulee kun katalysaattori ja DPF muodostavat parin, jossa katti on suunniteltu siten, että sillä hapetetaan ja pyritään jättämään typpimonoksidista typpioksidi, joka taas puolestaan edistää hapen kanssa DPF:n toimintaa. Eli se mikä haisee pistävältä on typpioksidi. Ne autot missä ei ole DPF:ää ollutkaan niin niiden katti on taas eri kuin DPF mallin ja siksi ne ei haise vaikka ei ole DPF:ää.
Ohjelmalla ei pysty tuohon hajuun vaikuttamaan jos DPF on poistettu. Tietysti putken lämmitys pitää ottaa pois, mutta lähinnä tuohon pistävään hajuun.
Tämä oli se, mitä olin hakemassa. Kiitos. -H-
Kysymys oli tyhjäkäynnillä tulevasta kärystä. Voimasavut on lähinnä huonoa säätämistä. ;)
Aivan liian vähän ahtoja, jos pääsee tuprauttamaan savuja ;)