Autodiagnoosi  Carcom Oy

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

  • 575 Vastauksia
  • 229215 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #15 : 21.09.2011, 18:06:28 »
Mutta miksi MB ML ei ole listalla? :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #16 : 21.09.2011, 18:51:35 »
Mutta miksi MB ML ei ole listalla? :)
Taitaa olla isompi kuin listalla olevat ja myös hintakin taitaa olla vähän jotain muuta kuin listan autoilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #17 : 21.09.2011, 19:14:04 »
Taitaa olla isompi kuin listalla olevat ja myös hintakin taitaa olla vähän jotain muuta kuin listan autoilla.
Lienee samasta syystä myös Touareg suljettu pois.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #18 : 21.09.2011, 19:30:12 »
Jep, tuollainen n. 40 000 euron vaihtoraha on tavoitteena, eli vanhasta jos saa sen lähelle 20 000e ja sitten n. 40 000e väliä. Oikeasti tavoitteena on ostaa käteisellä ja myydä tuo vanha auto itse.

Tämän vuoksi ML ja Touareg menee yli budjetin reilusti.

Ehkä sitten 5v päästä on tarve taas hieman isommalle ja BMW X5 on sopivasti uudistunut ja sen ympärille vaihdokit. Tai sitten tuokin pitää myydä pois ja ajella vanhalla Volvolla... ei koskaan tiedä.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #19 : 21.09.2011, 19:34:03 »
Jep, tuollainen n. 40 000 euron vaihtoraha on tavoitteena, eli vanhasta jos saa sen lähelle 20 000e ja sitten n. 40 000e väliä. Oikeasti tavoitteena on ostaa käteisellä ja myydä tuo vanha auto itse.
Jaa niin jos ihan uutta, mutta 3vuotias touareg menee jo hintahaarukkaan.

Mutta listatuista, niin xc60.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #20 : 21.09.2011, 19:38:09 »
Jaa niin jos ihan uutta, mutta 3vuotias touareg menee jo hintahaarukkaan.

Mutta listatuista, niin xc60.
Touareg on ruma ja muilla kuin V10 TDI koneella aivan turha kapistus. :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #21 : 21.09.2011, 19:40:28 »
Rangen jos tilaa koeajon jälkeen, koeajo joskus 2kk päästä, niin vuoden päästä saa auton?

2 viimeistä tilattu ilman tietoa miltä näyttää ja ennakkohinnastoilla. Okei ensin oli facelift V70, eli kohtuu varma tapaus. XC70:stä ei sitten ollut muutakuin arvailuja ja eka ennakkohinnasto. Ainut kompastuminen tuli varusteiden kanssa. Takapenkillä ei ole kyynärnojaa ;D lämpeää kyllä sähköllä..

Suosittelen kuitenkin.

V10 TDI Touareg on ongelmajätettä muutaman vuoden päästä -päästöt..

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #22 : 21.09.2011, 19:47:20 »
Nyt kun nuo videot vasta latautuvat, on hyvä kirjoittaa ulkomuistista kokemuksia :)

Volvo: Tuntui isoimmalta laivalta näistä kaikista. Siis ulkomitat, kun ajoi esimerkiksi Prisman parkkihalliin, ei voinut ihan huoletta latailla kapeasta ovesta sisään. Sama kommentti tuli avokilta. Kuskin paikan suhteen hyvä, isona miehenä sain hyvän asennon ja asento oli mukava, ei ihan sitä parasta Volvoa, mutta hyvä suoritus kuitenkin.

Kun tuosta sitten hyppäsi ulos ja avasi takaoven, oli yllätys suuri. Tilaa oli kuin V40:ssä. Tämä siis tilanteessa, jossa kuskinpenkki oli säädetty minulle sopivaksi. En oikeasti juuri mahtunut tuonne jalkojeni kanssa. Kun etupenkin veti eteen, oli Volvossa ok tilat takana. Pää ei osunut kattoon, leveys oli ok ja plussaa hyvästä istuma-asennosta (vrt. muihin vertailtaviin autoihin).

Sitten takakontin puolella ja taas joutui hieman pettymään. Tila oli ok kokoinen muuten, mutta matala verhon alla. Valmistajan ilmoittamien litrojen mukaankin Volvon takakontti on penkit ylhäällä vain hieman suurempi kuin Tiguanin ja penkit alhaalla jopa Tiguania pienempi.

Ajossa D3+automaatti oli jälleen se sama huomio, josta olen kirjoittanut ennenkin, eli ykkösellä lähtee kuin märkä sukka ojasta. Vasta lootan vaihtaessa kakkoselle, alkaa myös autokin liikkua. Muuten kulkupuoli oli kunnossa ja riitti hyvin minun tarpeisiini. Ei mikään tykki, mutta riittävä.

Kuitenkin kulutuksia tarkasteltaessa tulee hieman pettymystä, sillä Volvon neljän lenkin keskiarvo oli 7,225 litraa / 100km. Toiseksi kovin kulutus näistä. Jos lähtee suhteuttamaan kulutusta ja kulkupuolta, on tulos selvästikin huono. Vanha automaatti varmasti jos ei pääsyyllisenä, niin osasyyllisenä.

Melu sisällä oli kohtuullista ja miellyttävän "tuntuista". Moottori piti ääntä lähinnä kiihdytettäessä, mutta silloin sen ääni oli se Volvon tuttu kuiva karhea ääni, josta toiset tykkää ja toiset ei. Itse kuulun jälkimmäiseen. Moottorin ääni ei ollut kova, mutta sen luonne ikävä.

Jousitus tuntui toimivan kohtuullisen hyvin, joskin lievää pomppimpista oli havaittavissa suuremmissa pompuissa ja etenkin tiessä olevissa poikittaissaumoissa. Muistikuvien mukaan siis laittaisin Volvon näistä vasta kolmannelle sijalle jousitusmukavuudessa.

Radion äänenlaatu ei ollut mikään maatamullistava, tulee toimeen, mutta ei erityisen hyvä etenkään kun pitää moottoritiellä luukuttaa hieman kovempaa. Jälleen kolmannelle sijalle jos lähtee vertailemaan keskenään. Radion käyttö, ja ergonomia noin muuten oli Volvossa tuttua hyvää tasoa. Tosin keskikonsolissa alkaa taas olla nappeja hieman liikaakin. Lisäksi näkyvyys ulos oli yllättäen hieman huono. Kuljettajan paikalta "360 astetta" katsoessa ei ulos näe kovinkaan hyvin, erityisesti takaosaston vuoksi. Tietenkin kun katselee autoa ulkoa, ymmärtää miksi. Kylkilinja nousee perää kohti ylös ja sivusta katsoessa näyttää kuin Volvo olisi perä pystyssä kuin kiimainen naaraskissa.

Erityishuomio mittaristossa, jossa paksut muoviset harmaat kehät, joita valaistaan pimeällä ylhäältä ledeillä. Se vaikutti pimeässä todella lapselliselta ja surkealta, pöly ja epätasaisesti mittaristossa jakautuva led-valo toi mieleen 70-luvun "tulevaisuusleffat".

Koeajojen perusteella tykkäsin Volvon ohjauksesta, mielestäni toiseksi paras vertailujoukossa. Ei erityisemmin hyvää tai huonoakaan sanottavaa siitä.

Yhtenä pointtina vielä kojelauta, joka tuntuu makaavan säärien päällä todella alhaalla. Polvetkin ovat korkeammalla kuin kojelauta, jos istuu repsikan paikalla penkki kohtuullisen edessä.

Täytyypä nyt laittaa tämä viesti ettei katoa, jatkan sitten toisessa viestissä...

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #23 : 21.09.2011, 20:54:32 »
Eiköhän pysytä taas aiheessa, jatketaan jossittelua Nettiauto-topikissa kuten tähänkin asti.

V10TDI on susipaska moottori. Kiva niin kauan kun kestää. Väli korjaamoreissujen välissä tuntuu olevan aika pieni.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011, 20:56:41 kirjoittanut usu »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #24 : 21.09.2011, 21:00:13 »
Tiguan oli jo heti autoon istuessa selvästi väärässä sarjassa. Mutta pitihän se kuitenkin ottaa mukaan, kun kerran oli listalla. Uutuutensa vuoksi lähinnä.

Tiguan oli 125kw 2.0TDI DSG:llä, ajoin myös lyhyen pätkän 1,4TSI manuaalia, joka alkoi olla jo liian pieni tuohon autoon. Kaupunki- ja maantieajossa vielä menee, jos kulkee tyhjällä autolla, mutta täysi auto tai 2000kg:n traileri perässä... ei tee kesää.

Sisustus yleensä oli jotenkin työkalumainen, kojelauta oli nyt todella ylhäällä ja keskikohdan kohdalla jopa turhankin ylhäällä. Ilmasuuttime, sellaiset pyöreät kivat väkkärät, olivat kivan näköiset mutta käytännössä huonoja. Jotenkin vain joko ilmavirta oli liian voimakas tai väärään suuntaan. Muuten kojelauta oli tuttua VAGia eikä mitään erikoista sanottavaa tuolta osin.

Kuskin paikka oli huonoin tässä. Ajoasentoa ei saanut millään hyväksi, joko penkki oli hyvin ja ratti liian kaukana, tai ratti hyvin ja penkki liian lähellä. Lisäksi ratin asento oli hieman pakettiautomainen.

Yllättäen takana oli kohtalaisesti tilaa, ei mitenkään erityisesti ahdas, mutta kuin korkeuden ja leveyden osalta. Takakontti olikin sitten pienin ja muutenkin vaatimattomin. Kun tavaratilan maton nosti, alla loisti pelti! Ja vain muutama bitumimattopalanen äänieristeenä... Takakontin hattuhylly oli tuttua Golfia jo 80-luvulta.

Auto tuntui aika pieneltä, ei erityisen korkealta ja peilitkin olivat todella pienet. Näkyvyys kuskinpaikalta ulos oli kuitenkin ihan hyvä eikä juuri mikään erityisesti häirinnyt.

Ajossa Tiguanin alusta tuntui selvästi pintakovimmalta ja lyhyn joustovaroin varustetulta. Melu oli myös kohtalaisen kova ja moottoritiellä erityisen kovaa.

Kulkupuoli oli hyvä, auto lähti tarvittaessa nopsaan liikkeelle ja kiihtyi kovemissakin nopeuksissa. Kulutus oli toiseksi paras, 6,9 litraa neljän lenkin keskiarvona.

Esimerkiksi äitille voisin hyvin suositella Tiguania, ei liian iso, äärikulmat hyvin hahmotettavissa ja helppo ajaa.

Kaikenlisäksi Tiguan on ainakin muutaman tuhannen euron turvin halvin näistä.

Kirjoittelen vielä lisää jossain vaiheessa sitä mukaa kun tulee mieleen, mutta pidemmät vielä BMW:stä ja Audista. Sitten vielä kulutusinfot, hintainfot ja videot...

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #25 : 21.09.2011, 21:51:10 »
Jatkan Bemarin ja Audin tekstit huomenna. Videoissa kestää hieman, jokainen on 350MB ja upkaista on aika hidas.

Niitä odotellessa kulutuslenkkien keskiarvot on tässä:

Audi: 7,45

BMW: 6,4

Volkswagen: 6,9

Volvo: 7,225


Ja tässä alla kuvat pisimmän kulutuslenkin tuloksista ajotietokoneista, varmaan tunnistatte mikä mikin on :)











Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #26 : 21.09.2011, 21:58:33 »
Volvon nelivetoja käsittääkseni muuten tehdään myös manuaalina, ei vain tuoda Suomeen. Ruotsin hinnastosta ainakin viime vuonna vielä löysin nelivedon ja kovan laatikon yhdistelmän, joka poistaa yhden Volvon heikoista kohdista eli huonon automaatin.

Mutta enpä yllättyisi, vaikka tässä oltaisiin menossa BMW:n suuntaan?

Ei paha valinta...

Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #27 : 22.09.2011, 04:30:11 »
Yhden asian jo kuvakin paljastaa, bemarin mittaristo ei oo juurikaan kehittyny sitten 80-90luvun taitteen. Onneks muiden silti on.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #28 : 22.09.2011, 08:35:57 »
Joo -totta. Yllättäen Tiguanin mittaristo on selkeimmän oloinen. Samanlainen/tyyppinen kuin Touaregissä? Aikaa on kulunut siitä kun Tiguanin on livenä nähnyt.

Kulutuspuolella noi on aika samalla viivalla, kun huomio tietsikan mahdolliset virheet.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #29 : 22.09.2011, 09:27:44 »
Kulutuksiin pakko muistuttaa, ettei kannata liikaa tuijottaa ajotietokoneen lukemia, etenkään kun kaikki näyttää olevan selkeästi alle 10tkm ajettuja.
VAG;ssa on tiettävästi ns.sisäänajo-ohjelma, joka poistuu jossani 2000-3000tkm kohdalla. Tämä on empiirisesti myyjien kanssa todettu usean auton kohdalta. Tämän jälkeen autojen kulku paranee ja kulutukset tippuu.
Veikkaan että koskee myös muita autoja, vaikka ei virallista tietoa tästä olekkaan.
Ja tietysti myös se, että ajotietokoneet näyttää järjestäen liian pieniä lukuja keskikulutuksessa, väliltä 0.2-1L/100km.
Eli kulutuksiin kannattaa suhtautua varauksella, etenkin autojen ollessa vähän ajettuja.

 

Autoracing  KL-varaosat