Ateho  Elekma

Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?

  • 15 Vastauksia
  • 7296 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« : 15.10.2018, 09:19:35 »
Niin, onko kukaan tehnyt itse lasikuituosia, tai hiilikuituosia itse laminoimalla, itse oon vähän suunnitellut, että jos tekisi 240sarjalaiseen puskurin alle jonkinmoista spoileria, siitä vakiosta varmaan lähetään muokkaamaan ja tehdään muotti, johon laminoidaan sitten lasikuitua/koska muotti on omatekoinen ja pinnaltaan varmaankin varsin karkea, en siis jaksa alkaa muottispoileria tekemään kiiltäväksi, niin siihen muottiin tehdyn kuituosan voi irrottaa helposti, kun panee elmukelmua muottiin, jonka päälle laminoi sitten itse osan.

Lasikuituhommissahan kaikkein vaikein on tehdä itse muotti, valmiiseen muottiin on helppo laminoida kuitua.

Sitten hiilikuituun?

Onko kukaan tehnyt hiilikuidusta mitään "tuning" osaa autoonsa hiilikuidusta, itse ajattelin koittaa tehdä jotain pientä hiilikuidusta ja opetella alipaineen käytön samalla, eli voisin tehdä vaikka jonkun pienen osan ensin, vaikkapa jonkun kotelon lisämittareille. Kun tarkoituksena on myöhemmin tehdä hiilarista paljonkin osia, esim lukkopelti olis aika mageen näköinen kuituisena versiona, samoin hiilarista voisi tehdä vaikka ovipahvit, nekin olisi aika racinki henkiset.

Aion toisaalta tehdä myös sen etutolppien välisen tukitangon hiilikuituputkesta, esim 30mm hiilariputki kahden millin seinämällä on kaksi kertaa vahvempi kuin vastaavan kokoinen teräsputki.

Samalla aion tehdä puskurin kiinnitykset, ainakin eteen, hiilikuituputkesta, ihan siksi, että alkuperäiset osat on niin hemmetin painavia, saas nyt nähdä mitä kaikkea sitä saa aikaan. Sen verran tulee kuituosaa keulille ainakin, että konepelti vaihdetaan lasikuituiseen versioon.

Te jotka olette tehneet hiilikuituosia, niin kertokaa ihmeessä lisää miten olette esim. hoitaneet tuon alipainehomman, millä olette imeneet alipaineiseksi säkin.

Kuvia olis mukava myöskin saada.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #1 : 24.10.2018, 13:05:00 »
Hiilikuitu on sen verran kallista tavaraa, että kovin monta osaa en tule siitä tekemään, mutta kuitenkin jotain. Olenko ihan väärässä jos teen hiilikuituosan seuraavalla metodilla. Tekisin siis lisämittarikotelon.

1. pistän foliota tai elmukelmua kojelaudalle.
2. teen uretaanista perusmuodot puukolla.
3. päällystän uretaanikappaleen lasikuidulla.
4. hion pakkeloin ja maalaan kappaleen.
5. levitän kappaleeseen irrotusainetta ja annan sen asettua.
6. levitän hartsia pensselillä tasisesti joka kohtaan.
7. laitan ensimmäisen lasikuitumaton kappaleen päälle ja kastelen sen hartsilla.
8. levitän kuitumattoa siten että sitä on 4-5mm kerros, sitten lämmitän sitä varovasti kuumailmapuhaltimella, jotta kuivumisreaktio starttaa kunnolla.
9. annan lasikuidun kuivua.
10. irrotan lasikuituisen muotin kappaleesta, jonka siis tein uretaanista ja pakkelista jne jne.
11. levitän tasaisesti irrotusainetta muottiin ja annan sen asettua.
12. levitän ensimmäisen kerroksen hartsia kappaleelle ja painelen hiilikuitukangasta siten että se asettuu tasaisesti joka kohtaan.
13. laitan hiilikuitukangasta ja hartsia sen verran että osa on 2-3mm paksu, noin paksuna se on erittäin jäykkä.
14. annan osan kuivua kunnolla, jos hifistelen oikein kunnolla, niin säkitän sen ja imen jollakin (mitä olette käyttäneet ja mistä niitä saa) pussiin alipaineen.
15. irrotan osan muotista ja se on valmis.

Olenko oikeassa, jos väitän että noin saa ihan hyvän hiilikuituosan, jos haluaa säästää niin voi käyttää myös valmista hiili/lasikuitumattoa, jossa on siis molempia, se on halvempaa kuin pelkkä hiilikuitu. Hiilikuitukaan ei ole loppujen lopuksi kovin kallista silloin kun tekee pieniä osia, eikä tarvi ostaa metritolkulla kangasta ja kilokaupalla hartsia. Työlästähän se on toki tuollalailla tehdä, mutta se taitaa olla ainut ns. oikein tehty komposiitti.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2018, 13:06:54 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #2 : 24.10.2018, 16:03:25 »
Hiilikuidun lujuushyöty tulee huonosti hyödynnettyä halvalla polyesterihartsilla, toki silläkin saa kudokset yhteen ja näyttää racelta. Jos et saa tarvikkeita todella sopivasti niin itselaminoiduille osille tulee kovasti hintaa. Muottien tekeminen niin että ne ovat tarpeeksi jäykkiä vaatii kerroksia, eli kiloja tulee ja sitä myöten hintaa kertyy.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #3 : 24.10.2018, 16:25:01 »
Tiedän, mutta harrastukset imee rahaa.  ::)

Millä imeä alipaine tuohon pussitukseen.
Ja aion käyttää polyesterihartsia lasikuituun, hiilikuituun menee sitten epoksia.

www.kevra.fi

Tuolla on tuotteet suorastaan halpoja.  8)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #4 : 24.10.2018, 16:35:48 »
Esim. metrin pätkä 200g/m^2 1.27m leveänä maksaa alle 25€ ja tuota kun ostaa kaksi metriä, niin kovastikkin tekee lisämittarikotelon, jos ei oo niin ulkonäöstä kiinni niin sen voisi tehdä myös 17cm leveästä nauhasta joka maksaa vain 6€ metri.
Esimerkiksi scoopin ilmanpuhdistimelle voisi tehdä tuommoisesta metrin pätkästä 1.27m leveästä jo kovastikkin, jäisi yli puolet ylijäämääkin.

Sen sijaan kilo hartsia maksaa 60€, eli tuosta se hinta syntyy, toisaalta kilolla laminoi jo aikasta paljon, tommoseen scooppiin menee max. 2 desiä ja lisämittarikoteloon menee max puol litraa.

Jos tekee lasikuituosia, niin polyesterihartsihan on tuohon verrattuna sikahalpaa.
3kg polyesterihartsia on 28€

Ja lasikuitukankaasta saa varsin kevyen ja jäykän rakenteen, jos vertaa sitä lasikuitumattoon.
Kangas näyttää tältä:


Tuon kun maalaa mustalla ja lakkaa, niin siinä on köyhän miehen hiilikuitua...

Sitä muuten en tiedä, voiko hiilikuitua laminoida polyesterihartsilla, kyseessähän on yleensä semmoiset osat jolta ei edellytetä lujuutta niinkään vaan keveyttä.

Tuo on noin 13€ metri ja 1.2m leveästä rullasta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #5 : 24.10.2018, 22:38:45 »
Mustaa maalia tai jauhetta sekoittaa hartsiin, niin saa kerralla mustaa lasikuitua eli "köyhän miehen hiilikuitua".

Tai sit vaa maalaa jälkeepäin ohuen kerroksen.

Mutta joo.
Lasikuitukangas (esim. biltema)+polyesterihartsi (esim. pakla) niin on edullista harrastella.

Hiilikuidulla leikkiminen on oikeasti tosi kallista.
Ja siitä en lähtisi tekemään kun korkeintaan hyvin, hyvin yksinkertaisia osia ja nekin ennemmin valmiista levystä leikkaamalla.

Esim. taustalevy mittareilla, kytkimille yms.

Jos haluaa sitten joskus kevyempiä, vahvempia palikoita tehdä ni sit briteistä löytyy halvemmalla hiilikuitukangasta.
 Ja epoksihartsia myös.

Jos ei ole aikaisempaa kokemusta, ni voin kertoa että on erittäin haastavaa  alkuun kuituosien teko.
 Haastaita luo mm. muotin teko ja kerroksien väliin herkästi jäävien ilmakuplien poisto.

Jälkimmäisen tuntuu korjaavan ainoastaan alipainesäkityksellä.
Pitäis olla tahmeampaa sen hartsin jotta oikeen liimais kankaat toisiinsa, ni ehkä sitten onnistuis ilman ns. täydellisesti.

Budjettimuotit tehnyt mm. pahvista ja lopullisen muotin vuorannut jesarilla.
Siitä irtoaa kuituosa hyvin.
 Nuo on silloin ihan kertakäyttöisiä ja tehnyt kun muutakaan ei oo sattunu löytymään enkä oo kehannut peltiä uhrata pikkubudjetin hommiin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #6 : 24.10.2018, 23:28:25 »
Oon mä jonkun verran lasikuidusta jotain tehnyt, mutta hiilikuidusta tekisin vaan ihan pari kolme osaa, hiilikuituahan ei tarvii olla paksusti, jotta se on luja. Esim. tuommoinen lisämittarikotelo on helppo tehdä kun se on sen mallinen, suurin murhe mulla on se että miten hyvin irrotusvaha toimii, joskushan noita on tehty mehiläisvahallakin. Tuohon tulee tosi yksinkertainen muotti, mutta koska se kiiltää ja on musta, niin malli pitää tehdä todella tarkasti ihan suoraksi, ei huvita haaskata kovin montaa satasta ja sitten saa osia jotka peilaavat miten sattuu, ts. tuo pitää tehdä yhtä suoraksi kun auton pellit hitsauksen jälkeen ja käyttää ihan tarkistusväriä jne jne.

Pitää harjoitella tuota säkitystä ensin pienemmällä osalla, pitää vaan jostain hommata jonkunlainen alipainepumppu.

Kun siinä pitää käyttää semmoista imuhuopaa, joka imee ylimääräisen hartsin ja sitten säkitysmuovista teipin kanssa pitää tehdä tiivis pussi, johon laittaa jonkinlainen liitin, johon saa alipaineletkun kiinni. Pitääkin kattoa e-baystä saako sieltä jotain vacuum pumppia...

...Ja saahan sieltä, pieniin osiin ei liene tarvi tämän isompaa pumppua, ainakin noissa tutoriaaleissa, missä joku jamppa tekee esim auton konepellin, niin aika pienillä pumpuilla nekin niitä tekee, kun oon muutaman katsonut, kun tuo alipainejuttu on semmonen, mitä mun pitää harjoitella ensin pienempiin osiin.



Ja ei oo hinnalla pilattu ja ilmainen toimitus. Herää kysymys että kuinka helvetin vähän tuommoisen pumpun tekeminen maksaa jos sen voi amerikasta asti lähettää ilmaiseksi tänne Suomen korpeen ja sitä ennen se kuitenkin on laivattu ensin kiinasta jenkkeihin... :)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #7 : 25.10.2018, 11:14:32 »
Tähän taas sellanen huomio että mitenkä tuo pelaa 110 voltin sijaan tällä meiän 230 voltilla,  pistotulpanhan saa ainakin vaihtaa...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #8 : 25.10.2018, 18:13:38 »
Joo, ja saa niitä muuntimiakin ebaystä 230->110v, en tiedä ovatko sitten ce-hyväksyttyjä.  :2funny:

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #9 : 25.10.2018, 20:30:44 »
Remmi-Teamilla on videoita jossa näkyy miten osia on hyvä tehdä.
Jos muotti on sileä ja vahattu niin pitäisi irrota. Kannattaa harjoitella joku pieni kappale. Huopa taisi olla ainakin sen takia että ilman saa imettyä joka paikasta. Jos sitä ei ole niin jää helposti ilmataskuja.

https://youtu.be/p1QPuLO3cDQ
https://youtu.be/CkqJBATbmlI
« Viimeksi muokattu: 25.10.2018, 20:34:55 kirjoittanut Zekki »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #10 : 27.10.2018, 11:34:05 »
Joo, kyllä mä oon paljon niitä tutoriaaleja kattonu, mä teen ensiksi muotin valmiista tuninki scoopista, ja teen sitten lasikuitukonepeltiin hiilikuituisen scoopin, se kauhoo sitten viileää ilmaa suodattimelle.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #11 : 06.01.2021, 14:41:32 »
Onko epoksihartsin ja polyesterihartsin välillä eroa itse laminointivaiheessa?
Mietin vaan, kun polyesterihartsilla tuntuu tosi herkästi irtoilevan lasikuitukangas.. vai pitääkö vaan vetää sprayliimalla pintaan sieltä täältä kiinni lasikuitukankaat ja sit antaa hartsin imeytyä siihen?

Suomessa ainakin epoksihartsin hinta "aika kiva", niin ei huvikseen viitti lähteä sillä leikkimään jos eroa ei ole muuta kuin valmiin osan painossa ja kestävyydessä.

Alipainesäkitys ei ole vaihtoehto, ellei jostain saa oikeasti halvalla alipainepumppua joka riittää ko. hommaan.

Yhdet ylimääräiset 960 etulokarit löytyy, minkä kanssa olis tarkoitus yrittää tehdä muotti (lasikuitumaton kanssa) ja sen jälkeen kuitulokarit.
960 mk1 kun ei valmiita kuitulokareita saa ja siinä ei mahdottomia menetä jos ei onnistukkaan lokarit.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #12 : 06.01.2021, 16:43:32 »
Alipainesäkitys ei ole vaihtoehto, ellei jostain saa oikeasti halvalla alipainepumppua joka riittää ko. hommaan.

Jääkaapin/pakastimen kompressoria on pari kaveria käyttänyt. Käyttökohteena kaikkea kalavehkeistä hiilikuituiseen turbokoneen painekoteloon, valmiit tuotteet on toiminu kuten pitää.
Noitahan saa varmaan ilmaseksikin, tuskin kierrätyskeskuksen kaveri pistä pahitteeksi jos luvan kanssa hakee jostain kompuran pois yms.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #13 : 06.01.2021, 20:48:03 »
Kiitos, tuo onkin hyvä vinkki.
Pitää katsella jos jostain löytäisi.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Lasi/hiilikuituosien valmistaminen?
« Vastaus #14 : 07.01.2021, 17:55:04 »
Onko epoksihartsin ja polyesterihartsin välillä eroa itse laminointivaiheessa?
Mietin vaan, kun polyesterihartsilla tuntuu tosi herkästi irtoilevan lasikuitukangas.. vai pitääkö vaan vetää sprayliimalla pintaan sieltä täältä kiinni lasikuitukankaat ja sit antaa hartsin imeytyä siihen?

Suomessa ainakin epoksihartsin hinta "aika kiva", niin ei huvikseen viitti lähteä sillä leikkimään jos eroa ei ole muuta kuin valmiin osan painossa ja kestävyydessä.

Alipainesäkitys ei ole vaihtoehto, ellei jostain saa oikeasti halvalla alipainepumppua joka riittää ko. hommaan.

Yhdet ylimääräiset 960 etulokarit löytyy, minkä kanssa olis tarkoitus yrittää tehdä muotti (lasikuitumaton kanssa) ja sen jälkeen kuitulokarit.
960 mk1 kun ei valmiita kuitulokareita saa ja siinä ei mahdottomia menetä jos ei onnistukkaan lokarit.

On, epoksi on tarkempi suunnilleen kaikesta, lämpötila, sekoitussuhde, matto... Kestävämpi ja yhtä helppo vaihtoehto polyesterihartsille on vinyyliesterihartsi, mutta tämä ei ole yleensä ainakaan kirkasta jos hiilikuitupintaa haaveilee. Sitä saa ihan järkihinnalla ainakin Imatexiltä
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Samppasport  Futurez