Samppasport  Futurez

Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin

  • 117 Vastauksia
  • 39345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #45 : 07.07.2021, 09:38:17 »
D5 -moottoria on kehuttu vahvaksi, lähes jumalmoottoriksi. Ja tiettävästi se hyvä onkin - noista jakohihnan suojaus- ja apulaitehihnan tarkistuspuutteistaan huolimatta.

Mutta mikä on lähes samanlaisen D3 -moottorin tilanne? Onko yhtä herkkä vaurioille ja pitääkö suojarauta (purkkaviritys, kuten täällä jo mainittiin) hommata?

Autona V70 vm. 2011 juuri D3-moottorilla. Syystalvella teetin jakohihnan vaihtoremontin hyvässä liikkeessä. Ja äskettäin oli Essential-huollossa Sinisellä.

Pitääkö olla huolissaan??

Poissa Tsap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #46 : 07.07.2021, 14:34:05 »
D5 -moottoria on kehuttu vahvaksi, lähes jumalmoottoriksi. Ja tiettävästi se hyvä onkin - noista jakohihnan suojaus- ja apulaitehihnan tarkistuspuutteistaan huolimatta.

Mutta mikä on lähes samanlaisen D3 -moottorin tilanne? Onko yhtä herkkä vaurioille ja pitääkö suojarauta (purkkaviritys, kuten täällä jo mainittiin) hommata?

Autona V70 vm. 2011 juuri D3-moottorilla. Syystalvella teetin jakohihnan vaihtoremontin hyvässä liikkeessä. Ja äskettäin oli Essential-huollossa Sinisellä.

Pitääkö olla huolissaan??

Mielestäni on vaan D5 mallissa kyseinen ongelma. Muutenhan se on ollut kyllä mukava moottori ja varmasti mieluinen jos voisi rauhassa hengittää ilman huolta tosta hihna hommasta... Varsinkin kun volvo ei sitä itse korjaa eikä osallistu kustannuksiin jos näin joskus pääsee käymään...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #47 : 07.07.2021, 15:45:05 »
Mielestäni on vaan D5 mallissa kyseinen ongelma. Muutenhan se on ollut kyllä mukava moottori ja varmasti mieluinen jos voisi rauhassa hengittää ilman huolta tosta hihna hommasta... Varsinkin kun volvo ei sitä itse korjaa eikä osallistu kustannuksiin jos näin joskus pääsee käymään...
sama vika on kaikissa vitos dieseleissä. Mutta todennäköisyys pieni kun vaihtaa kaikki ajallaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #48 : 07.07.2021, 20:06:27 »
Yksi mikä olisi myös kiinnostava tietää, monessako hajoamistapauksessa on pohjamuovi ehjä ja paikallaan?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #49 : 07.07.2021, 20:09:05 »
Pitääkö olla huolissaan??
Tuossapa olisi kyseiseen ohjelmaan pohdittavaa  ::)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Stail

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #50 : 11.07.2021, 20:52:54 »
Tänään meni vitoskoneesta laturin hihna poikki kun käynnisti koneen.

Onneksi ei käynyt pahasti ja hihna tuli kokonaisena moottoritilasta ulos ja päädyt sopi toisiinsa.

Hinurilla huoltoon kun ei tiennyt kauanko akku jaksaa. Kattoo koska saa takaisin.
V90 2017 D4 ja S90 2018 D3

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #51 : 11.07.2021, 21:09:18 »
En ollu aiemmin kuullutkaan näiden moottorien 'pikku ongelmasta', ennen kuin tätä topikkia lueskelin.
Ei voi oikeen apulaitehihnojen laatuakaan syyttää, kun ainakin osassa oem ja oletettavasti pohjamuovit ym. paikoillaan.

Onko näissä ollut joku selkeä vika, että se apulaitehihna antautunut?
Esim. kiristimen hihnapyörä kulunut / päässyt kääntymään vinoon

Esimerkiksi joku hihnapyörä jos on vinossa hihnalinjaan nähden, niin hihna ei pitkään kestä ja poikki menee.
Tai öljyä, jäähdytysnestettä jos päässyt sinne niin saattaa sen hihnan pinta reagoida ja pehmentyä.
 Toisen merkkisessä autossa jakohihnasta oli hihnan pinta melkein kokonaan hävinnyt keskeltä, kun oli oletettavasti ajettu pidempään vuotavan vesipumpun kanssa joka piti kyllä melkoista meteliäkin.
 Periaatteessa samalla tavalla myös apulaitehihna voi reagoida/alkaa hajoamaan.

Mut tuon kyllä huomaisi huollossa, vinossa olevaa tai vinoon kulunutta hihnapyörää ei välttämättä (pitää aika tarkkaan osata kattoa).
Tai jopa loppuun kulunut hihnapyörä, jonka rakenne voi jo olla pettänyt vähän (ei ole enään pyöreä).. mut sitäkään ei varmaan Volvoissa juurikaan näy.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Tsap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #52 : 12.07.2021, 15:10:03 »
Laturin vapaakytkin on yksi joka aiheuttaa kulumista kun alkaa jumittamaan. Meillä vaan ei antanut mitään merkkejä eikä huollossakaan (Volvolla) sitä huomattu. Sinne jakopäähän voi päästä jopa kiviä D5 moottorissa huonoimmassa tapauksessa, yleensä kyllä aiheuttaja on apulaitehihna joka menee jakopään puolelle. Tosiaan omassa oli jakopää tehty n. vuosi sitten... Kaikki hihnat ja kiristimet oli myös silloin vaihdettu... Ei vapaakytkintä...
Katsotaan mitä kuluttajariitalautakunta on mieltä Volvon vastuusta tässä ongelmassa...
« Viimeksi muokattu: 12.07.2021, 15:12:16 kirjoittanut Tsap »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #53 : 14.07.2021, 12:40:24 »
Laturin vapaakytkin on yksi joka aiheuttaa kulumista kun alkaa jumittamaan. Meillä vaan ei antanut mitään merkkejä eikä huollossakaan (Volvolla) sitä huomattu. Sinne jakopäähän voi päästä jopa kiviä D5 moottorissa huonoimmassa tapauksessa, yleensä kyllä aiheuttaja on apulaitehihna joka menee jakopään puolelle. Tosiaan omassa oli jakopää tehty n. vuosi sitten... Kaikki hihnat ja kiristimet oli myös silloin vaihdettu... Ei vapaakytkintä...
Katsotaan mitä kuluttajariitalautakunta on mieltä Volvon vastuusta tässä ongelmassa...

Kyllä se vapaapyörä alkaa hakkaamaan sitä hihnaa, jännä jos ei olis huomattu. Pitää kuitenkin ääntäkin...
Tai sitten luultavasti vaan hajonnut sen jälkeen vanhuuttaan, aika harvoin noita vaihdetaan etukäteen. Saati kuinka vähän niitä vaihdetaan verrattaen muihin merkkeihin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Tsap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #54 : 20.07.2021, 13:46:58 »
Tässä nyt vaan on taas sellainen tapaus mitä ei pitäisi sattua ja pitäisi huomata äänestä yms.... Kummatkin kävi ilman mitään varoitusta...  :o

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #55 : 21.07.2021, 14:20:45 »
Onhan noita ollut joissa vaikka vuoden-kaks vanha apulaitehihna on katkennut kerrasta omia aikojaan. Onneksi ilman muita vaurioita.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Junker

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #56 : 27.07.2021, 23:54:27 »
Sama homma ilmeisesti loppupään 2.4l viisisylinterisissä nelivetoisissa jotka brändätty D4:ksi? Eikös se ole ihan sama moottori kun D5 kuitenkin mutta vain eri nimellä?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #57 : 28.07.2021, 07:08:21 »
Sama homma ilmeisesti loppupään 2.4l viisisylinterisissä nelivetoisissa jotka brändätty D4:ksi? Eikös se ole ihan sama moottori kun D5 kuitenkin mutta vain eri nimellä?
On ja D3 on kans jos on AWD. AWD aina 2.4 5syl merkinnästä riippumatta.

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #58 : 02.08.2021, 11:11:07 »
Näistä viispyttysistä kannattaa tarkistaa moniura hihnan kunto nyt kuuman kesän jälkeen kun AC on pyörinyt tauotta. Minulla 20 tkm ajettu Contin Extra "vahvistettu" hihna  ja nyt alkava repeämä reunassa. Voi toki olla, että vahvistettu hihna tarkoittaa, että vain hintaa on vahvistettu  :o. Nyt laitoin orggis volvon hihnan tilalle. Katsotaan kuinka kestää. Kiristin oli myös vaihdettu 20 tkm sitten. Nämä hihnat pitää vaihtaa joka öljynvaihdon yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2021, 11:14:22 kirjoittanut varttimondeo »

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
« Vastaus #59 : 02.08.2021, 11:17:00 »
Paljos se hihna volvolla maksaa? Harva varmaan joka vuosi vaihtaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Proturbo  Autodiagnoosi