Terve,
Viisaammilta tarvitaan neuvoja kipeästi.
Ajelin eilen paksulla lumella volvolla, jolloin ajotietokoneelle tuli ilmoitus "vaihteisto vaatii huoltoa". Välittömästi sammutin auton ja käynnistin uudelleen, jolloin huomasin, ettei autoni starttaa normaalisti (kun KERRAN painat nappulaa, niin auto lähtee automaattisesti käyntiin), vaan nappulaa piti painaa pohjassa, että auto käynnistyi.
Lähdin tämän jälkeen ajelemaan eteenpäin, jolloin tuli taas ajotietokoneelle ilmoitus "moottori vaatii huoltoa" ja hetki tämän jälkeen "vaihteisto vaatii huoltoa".
Kävin nyrkkipajalla vikakoodien luvussa jossa testeri ilmoitti:
-Startti on oikosulussa ja saa maata
-Vaihteistolla tiedonsiirto virheellinen tjsp.
-Moottorin tiedonsiirto virheellinen tjsp.
Merkkitesteriä ei ollu käytössä, mutta korjaamon ehdotus oli, että startti vaihtoon. Vähän epäilyttää, että startti menisi kesken ajon hajalle?
Ränkkäsin avainta ees taas sekä käynnistelin autoani ja muutaman kerran avain ei lähtenyt kotelostaan poissa, vaikka oli P-vaihde päällä ja näytöllä luki "laita P-vaihde päälle, että avaimet saat pois"
->Tähän päivään. Aamulla käynnistin autoni ja se lähti ihan normaalisti käyntiin, kun nappia painoin pohjassa, mutta ajotietokone näyttää että "moottori vaatii huoltoa" ja kun lähden liikkelle "vaihteisto vaatii huoltoa"
Motonetissä käyty motomaatilla akun kunto testaamassa sekä vikakoodit luettua ja todettu, että akku on ok
Vikakoodit:
Järjestelmä : Moottori, d5244t4 MT/AT Diesel
P085029 Kytkin Parkki/vapaa pysyvä
Järjestelmä : Vaihteisto, Vaihteisto AT Diagnoosi
P081711 Käynnistinmoottorin toiminnaneston piiri Satunnainen.
Tässäpä sitä nyt ollaan ja apua kaivattaisiin? alanko vaihtamaan starttia vai miettimään onko vaihteiston asentotunnistin? vai mikä lie hajalla?
Anteeksi pitkästä postauksesta, vaan yritän olla mahdollisimman tarkka kuvailemaan.