Heinäkuusta itsellä ollut 5 sylinterinen D4 V60 on oireillut oikeastaan melkein koko ajan ja alkaa rassaamaan mieltä, kun todellista vikaa ei meinaa löytyä. Jo autoa ostaessa kuulin varsinkin ylämäkeen vedon alkaessa n. sekunnin kestävän ryystävän/tikittävän äänen kierrosten ollessa n.1300-1400. Ääni kuitenkin hävisi kierrosten noustessa ja ajattelin tuolloin äänen olevan normaali, kun ei juuri aikaisempaa kokemusta ollut kyseisistä koneista. Ensimmäisellä pitkällä reissulla puolimatkaa tuntui, että meno tuntuu jotenkin tukkoiselta, mutta taas paalumatka tuntui melkolailla normaalilta. Tukkoisuus on pahimmillaan pienillä kierroksilla ja vaihteisto saattaa heittää pienemmälle aivan kuin veto loppuisi kesken. Kun toimii normaalisti veto tuntuu tasaiselta koko tasaisen kaasunpainalluksen ajan, eikä vaihteistokaan ala lyömään pienempää sisään yhtäkkiä.
Pitkin syksyä vika paheni entisestään ja vika on nykyisellään pääsääntöisesti päällä, mutta kulku saattaa ajon aikana muuttua selvästi kevyemmäksi jolloin tikittävä ääni selvästi vaimenee. Vian ollessa päällä ääni kuuluu selvästi jo isommilla nopeuksilla ja varsinkin pakotetulla 3 vaihteella satasta ajaessa kuulostaa kuin ompelukone tikkaisi koneesta läpi. Vika pahenee jostakin syystä alamäkeen ajaessa, jolloin selvästi tuntuu kaasupolkimessa asti, että aivan kuin hanaisi vastaan.
Hommasin iCarsoftin vikakoodinlukijan syksyllä ja siellä oli oikein kunnon kavalkadi koodeja muistissa:
https://app.box.com/s/h7bdv4psrp0bhd714oa90v40rqlw1etkMekonomen epäili turboa, mutta oli vain arvio eikä asialle tehty vielä mitään.
Ilmamassamittari vaihdettu.
Käyttöauto vaihtoi Map anturin ja koodeja turbolta ei ole tullut sen jälkeen, mutta auton käytös ei muuttunut mihinkään.
Seurasin EGR:n asentotunnistimen arvoja testerillä ja Ritari-auto huomasi myös, että EGR venttiili näyttää 10% eri arvoa kuin käsketty arvo ja näyttää muutenkin miten sattuu -> välillä juuttunut arvoon -7.46%, välillä seilaa 5% - 20% käyden hetkellisesti 85% vaikka kaasun asento ei muutu. Pakkasella pysyy kokoajan tuossa -7.46% +- joitakin prosentteja/prosentin kymmenyksiä.
EGR vaihdettu, mutta mitään muutosta ei tapahtunut EGR arvoihin eikä kulkuun. Tuntuu edelleen välillä tosi tukkoiselta etenkin alakierroksilla ja tasakaasulla, tikittävä ääni edelleen vedossa, mutta vapaalla kaasutellessa ääntä ei kuulu / on vaimea. Aiemmin unohdin mainita, että kaasua polkastessa vapauttamisen jälkeen kuuluu selvästi sisälle asti kuuluva ujellus. Ujelluksen voimakkuus vaihtelee, eikä sitä aina kuulu selvästi.
Kuljettajan oven lukko temppuile, mutta sen lisäksi yhtään vikakoodia ei tule tauluun. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
Polttoaineen paineensäädin, johtovikaa jossakin, luin, että on olemassa toinenkin MAP jossakin (pitää käyttöautosta kysyä kumman vaihtoivat, kun lappuja en saanut itselle). Voikohan vika olla suuttimissa?.
Tässä vielä jotakin dataa ajosta, Barometric pressure vaihtelee välillä 990hpa-1000hpa ja polttoaineen paine seilaa tyhjäkäynnillä 330000-355000hpa:
https://app.box.com/s/doxxh5ymrnrq8np9c1vhfqfxu9txzgjpEi ollut ruusuinen ensikokemus Volvomaailmasta, mutta josko se vielä iloksi muuttuisi, kun saa auton toimimaan kuten sen kuuluisi.