Kulkukoira  Proturbo

V60 D4 AWD 2.4 -14 Epämääräinen ääni vedättäessä / veto tuntuu raskaalta välillä

  • 13 Vastauksia
  • 3852 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Qwer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Heinäkuusta itsellä ollut 5 sylinterinen D4 V60 on oireillut oikeastaan melkein koko ajan ja alkaa rassaamaan mieltä, kun todellista vikaa ei meinaa löytyä. Jo autoa ostaessa kuulin varsinkin ylämäkeen vedon alkaessa n. sekunnin kestävän ryystävän/tikittävän äänen kierrosten ollessa n.1300-1400. Ääni kuitenkin hävisi kierrosten noustessa ja ajattelin tuolloin äänen olevan normaali, kun ei juuri aikaisempaa kokemusta ollut kyseisistä koneista. Ensimmäisellä pitkällä reissulla puolimatkaa tuntui, että meno tuntuu jotenkin tukkoiselta, mutta taas paalumatka tuntui melkolailla normaalilta. Tukkoisuus on pahimmillaan pienillä kierroksilla ja vaihteisto saattaa heittää pienemmälle aivan kuin veto loppuisi kesken. Kun toimii normaalisti veto tuntuu tasaiselta koko tasaisen kaasunpainalluksen ajan, eikä vaihteistokaan ala lyömään pienempää sisään yhtäkkiä.

Pitkin syksyä vika paheni entisestään ja vika on nykyisellään pääsääntöisesti päällä, mutta kulku saattaa ajon aikana muuttua selvästi kevyemmäksi jolloin tikittävä ääni selvästi vaimenee. Vian ollessa päällä ääni kuuluu selvästi jo isommilla nopeuksilla ja varsinkin pakotetulla 3 vaihteella satasta ajaessa kuulostaa kuin ompelukone tikkaisi koneesta läpi. Vika pahenee jostakin syystä alamäkeen ajaessa, jolloin selvästi tuntuu kaasupolkimessa asti, että aivan kuin hanaisi vastaan.

Hommasin iCarsoftin vikakoodinlukijan syksyllä ja siellä oli oikein kunnon kavalkadi koodeja muistissa:

https://app.box.com/s/h7bdv4psrp0bhd714oa90v40rqlw1etk

Mekonomen epäili turboa, mutta oli vain arvio eikä asialle tehty vielä mitään.

Ilmamassamittari vaihdettu.

Käyttöauto vaihtoi Map anturin ja koodeja turbolta ei ole tullut sen jälkeen, mutta auton käytös ei muuttunut mihinkään.

Seurasin EGR:n asentotunnistimen arvoja testerillä ja Ritari-auto huomasi myös, että EGR venttiili näyttää 10% eri arvoa kuin käsketty arvo ja näyttää muutenkin miten sattuu -> välillä juuttunut arvoon -7.46%, välillä seilaa 5% - 20% käyden hetkellisesti 85% vaikka kaasun asento ei muutu. Pakkasella pysyy kokoajan tuossa -7.46% +- joitakin prosentteja/prosentin kymmenyksiä.

EGR vaihdettu, mutta mitään muutosta ei tapahtunut EGR arvoihin eikä kulkuun. Tuntuu edelleen välillä tosi tukkoiselta etenkin alakierroksilla ja tasakaasulla, tikittävä ääni edelleen vedossa, mutta vapaalla kaasutellessa ääntä ei kuulu / on vaimea. Aiemmin unohdin mainita, että kaasua polkastessa vapauttamisen jälkeen kuuluu selvästi sisälle asti kuuluva ujellus. Ujelluksen voimakkuus vaihtelee, eikä sitä aina kuulu selvästi.

Kuljettajan oven lukko temppuile, mutta sen lisäksi yhtään vikakoodia ei tule tauluun. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
Polttoaineen paineensäädin, johtovikaa jossakin, luin, että on olemassa toinenkin MAP jossakin (pitää käyttöautosta kysyä kumman vaihtoivat, kun lappuja en saanut itselle). Voikohan vika olla suuttimissa?.

Tässä vielä jotakin dataa ajosta, Barometric pressure vaihtelee välillä 990hpa-1000hpa ja polttoaineen paine seilaa tyhjäkäynnillä 330000-355000hpa:
https://app.box.com/s/doxxh5ymrnrq8np9c1vhfqfxu9txzgjp

Ei ollut ruusuinen ensikokemus Volvomaailmasta, mutta josko se vielä iloksi muuttuisi, kun saa auton toimimaan kuten sen kuuluisi. :)
« Viimeksi muokattu: 12.12.2020, 14:19:08 kirjoittanut Qwer »

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Suosittelen noen polttamista koneesta ajamalla reippailla kierroksilla 10 km.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Tuon linkin koodeja ei näy, laita uudestaan niin tutkitaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Qwer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Nyt pitäisi näkyä linkki oikein. Olen tuota koittanut kierrättää motarilla ja ainakin testerin mukaan hiukkaspoltto lähtee käymään 26g jälkeen ja menee nollaan. Voiko tuo testerillä näkyvä hiukkaspoltto olla hämäystä ja todellisuudessa ei olekaan polttanut nokea? Mites nuo EGR arvot? Miltä ne kuuluisi näyttää? En tosin tiedä onko käytössäni oleva laite riittävän hyvä tutkia arvoja.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2020, 14:33:42 kirjoittanut Qwer »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Voitko ihan kirjoittaa ne koodit tähän kun ei kaikki kuvat lataudu. Ja mitkään muut koodit ei kiinnosta kuin P-koodit.

EGR se nyt ei alunperinkään ollut vikana ellei siitä tullut koodia. Jos EGR asento on vastoin ohjelman pyyntiä seuraa siitä vikatila ja jos sellaista ei ole tullut niin EGR on ehjä ja sen toimintaa on turha seurata.

Katso livedatasta pakokaasun lämpötilat 2-3 anturilta, DPF paine-ero sammuksissa ja tyhjäkäynnillä, ilmamäärä tyhjäkäynnillä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Qwer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tässä vielä P-koodit kirjoitettuna:
P004900
P008985
P023600
P029900
P023400

Kiitoksia edellisistä tiedoista, laitan nämä datat seurantaan.
edit. Muokkasin vielä linkkiin pienemmät kuvat ja ainoastaan nämä merkitykselliset.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2020, 15:31:46 kirjoittanut Qwer »

Poissa volvo v70 legend

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi xc60 vm2010 ja s80 vm2008
Eikös tuolla testerillä pysty tekemään tuon dpf pakko poltonkin.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Auton vuosimalli on kysymys joten jätän tämän tähän:

https://d5t5.com/wiki/optimize/article-vea-d5-clogged-boost-pressure-sensor

Epämääräiset yli/aliahto-ongelmat voisi viitata tuohon

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Qwer
Aloituksessa kertomasi oireet täsmäävät omiin kokemuksiini (V70 D3 2011). Ajotyylini oli nokeava ja rauhallinen ja paljon lyhyttä ajoa. Kone nokeentui ja vaihteisto oppi laiskaksi, veto/käynti huononi ja ajosta tuli vastenmielistä. Aloin käyttämään vaihteita manuaalisesti ja "huudattaa" konetta kiihdytyksissä ja pitää kierroksia yllä 2000-3000 rpm. Ei mennyt pitkään kun kone piristyi, vaihteisto oppi uusille tavoille ja meno alkoi taas maistua. Edellinen autoni oli bensa Volvo. Dieseli vaatii aivan eri ajotyylin varsinkin nurkissa pyöriessä.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Pystyykö tuolla icarsoft testerillä sopeuttamaan EGR-venttiilin? Jos ei ja et ole missään käynyt sitä tekemässä niin se vaihto on käsittääkseni turha silloin? Vai olenko ihan väärässä. Mielestäni se vaatii sopeuttamisen mutta en ole aivan varma

Poissa Qwer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
@volvotdi
DPF paineanturi näyttää sammuksissa 0hPa ja tyhjäkäynnillä koneen lämpötilasta riippuen 6-11hpa ja noen massa mittaushetkellä 26g. Tasaisella nopeudella n. 24hpa ja kiihdytyksessä näillä nokimäärillä käväisi >50hpa. Tarkoitatko ilmamäärällä samaa kuin ilmamassa (mg/str) , tuota ilmamäärää en löytänyt käytössä olevasta laitteesta.
Tässä dataa lämpötiloista ajossa:
https://streamable.com/m629s4

@volvo v70 legend
Pitäisi pystyä pakkopolttaa dpf, mutta tulee varoitus, ettei ole yhteensopiva tähän autoon.

@razori
Tein tuon anturin putsauksen jo aiemmin ja ei ollut juurikaan karstainen. Onkos tämä Boost Pressure Sensor sama kuin MAP anturi? Onko toinen vastaava jossakin välijäähdyttimen nurkilla?

@KariL
En usko, että johtuu ajotyylistä ja olen myös tehnyt tuota manuaalilla ajoa aika ajoin, mutta voisin kyllä testata nyt vaikka viikon ajaa pelkällä manuaalilla korkeilla kierroksilla. Ajan päivittäin 15km matkan töihin, jossa rajoitukset 60-80, mutta melko reippaasti ajan ja valoista lähden aina täysillä. Pari viikkoa sitten tein 1000km reissun egr vaihdon jälkeen, jolloin välillä toimi ok ja välillä oli kulku nihkeää.

@Volvocars97
Kysäisin huoltoliikkeestä tuosta EGR sopeuttamisesta, että tekivätkö sen kun sanoin, että arvot näyttävät edelleen samoilta kuin ennen vaihtoa. Sanoi tiskillä, että kaikki tarvittavat toimenpiteen on tehty.

Ääninäytteen koitan saada taltioitua. Vaikea kuvailla sanallisesti, sellainen ryystävän tikittävä/raklattava *edit: kuvaisikohan sirittävä eniten tätä ääntä* sivuääni vedossa siinä 1300-1500rpm. Myös tasakaasulla kun tulen loivaan alamäkeen, niin tuntuu, että välillä vetää ja välillä ei, sellainen moottorijarrutuksen tunne. Mäen jälkeen kun lähtee painamaan kaasua, niin veto tuntuu tukkoiselta, mutta saattaa kesken ajon muuttua hetkittäin.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2020, 17:56:28 kirjoittanut Qwer »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
DPF paineanturi näyttää sammuksissa 0hPa ja tyhjäkäynnillä koneen lämpötilasta riippuen 6-11hpa ja noen massa mittaushetkellä 26g.

Auton olisi pitänyt jo tehdä poltto. Auton omaehtoinen poltto alkaa 1-25g:ssä ja tästä ylöspäin (26-99g) tarvitaan testeri jolla poltto pakotetaan päälle. 100g täytöllä poltto ei lähde päälle edes pakottamalla.

Ensiksi nyt siis saatava dpf poltto päälle pakotetusti. Yleismallisella lukijalla se ei onnistu.

Missä päin vaikutat? Mulla olisi lelut jolla tuon saa tehtyä

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Auton olisi pitänyt jo tehdä poltto. Auton omaehtoinen poltto alkaa 1-25g:ssä ja tästä ylöspäin (26-99g) tarvitaan testeri jolla poltto pakotetaan päälle. 100g täytöllä poltto ei lähde päälle edes pakottamalla.

Ensiksi nyt siis saatava dpf poltto päälle pakotetusti. Yleismallisella lukijalla se ei onnistu.

Missä päin vaikutat? Mulla olisi lelut jolla tuon saa tehtyä

Ei tarvita DPF polttoa väkisin tehtynä. Koodeja jos ei ole asiasta niin nokiarvo voi kohota tuplat tuostakin. Paine-ero on se mikä saa regeroinnin päälle tai kertoo onko liian paljon paine-eroa, joka johtaa siihen vikatilaan. Tilanne on noiden arvojen perusteella täysin kunnossa. Polttoa ei siis tarvita vaikka laskennallinen olisikin korkealla nokiarvo.

DPF ja EGR on kunnossa, ne voi nyt jättää pois laskuista.

Melkein lähtisin tutkimaan ahtimien ohjausta. Iso alipainekello mikä näkyy moottorin takaa ja sen letkua seuraamalla löytyy säädin. Letku tietty pitää olla ehjä ja kellon tanko pitää liikkua kevyesti. Säätimiä on paljon hajonnut sekä noita kelloja. Volvolta saa korjaussarjan tuohon kelloon jos siinä löytyy ongelmaa.

Se ilmamäärä kiinnostaisi kovasti tyhjäkäynnillä ja täysvedossa. Rail-paine täysvedossa vrt pyydetty myös.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Qwer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Palaan tähän aiheeseen kun vika ei meinaa löytyä. Moottori pitää ajoittain videon äänen kaltaista pauketta ja tärinä tuntuu kaasupolkimessa asti. Oliskohan tämä mahdollisesti huonosta suuttimesta johtuvaa?

https://streamable.com/5tw7cz

Havaitut viat:
- Veto tuntuu raskaalta/tehottomalta paitsi välillä, kun kuun asento on oikea, saattaa vastata kaasupolkimen painallukseen hyvin ja veto tuntuu kevyeltä ja tehot tuntuu palanneen.

- Polttoaineen kulutus kasvanut.

- Terävä sirittävä/naputtava ääni vedättäessä (huomaa etenkin kylmänä liikkeelle lähtiessä).

- Lämmettyään saattaa välillä pitää videon kaltaista kovaa kolinaa ja tärinää. Toisinaan kehrää kuin kissa. Silloin kun pelaa hyvin (harvemmin) polttoaineen kulutus laskee ja veto tuntuu hyvältä.

- Parin viimeisen hiukkassuodattimen polton aikana (egr disabloinnin jälkeen) dpf lämmöt eivät nouse riittävän ylös ja tästä syystä antanut vikakoodin P245868 Hiukkassuodattimen regeneroinnin kesto BANK 1.

- Usein lämmettyään kuuluu muutaman sekunnin mittainen viheltävä ääni kun päästää kaasupolkimen pois. Tämä etenkin pienissä nopeuksissa ja tyhjäkäynnillä.

- Kerran antanut vikakoodin liian korkeasta polttoaineen paineesta, mutta tämä ei ole toistunut.

- Välillä tulee käryä kabiiniin (muulloinkin kun dpf polton aikana, myös webaston autostart otettu pois).

Tehdyt korjaukset:
- Egr vaihto ja käytöstä poisto.
- Polttoainesuodatin.
- Map-anturi (itse vaihdoin imusarjan päällä olevan ja Käyttöautossa ilmeisesti sen toisen kun oli antanut turbon ylikierroksista koodeja (itselle ei jäänyt dokumentteja, mutta kysyin jälkeenpäin huollosta kumman vaihtoivat, mutta täysin varmaa vastausta en saanut. Toivottavasti ei ole vaihdettu kahta samaa.)
- Molemmat pakokaasun lämpöanturit.
- Ilmamassamittari.
- Apulaitehihna kun piti kitinää.
- Ahtovuotoja testattu, mutta ei löytynyt.

Kilometrejä 190 000 tällä hetkellä, mutta lievempiä ja suurempia oireita ollut n. 20 000 km. Omia epäilyksiä on tällä hetkellä vialliset/likaiset suuttimet, dpf, pakosarjan vuoto. Itse en ole mikää korjausasiantuntija, joten siksi kysyisin neuvoa vian paikallistamiseen.
Auttaisikohan tähän jotkin tankkiin pistettävät litkut?

 

Carcom Oy  Ateho