Futurez  Kulkukoira

"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)

  • 214 Vastauksia
  • 41686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2694
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #15 : 21.12.2020, 11:02:55 »
Etusäleikkö on mystinen laitos. Omien havaintojen mukaan se on pääasiassa kiinni. Ilmastoinnin päällä olo ei tuohon vaikuta ainakaan suoraan.

Moottorin lämpötila on yleensä 95-102 astetta. Joskus lämpötila tippuu yhtä-äkkiä 70 asteen tienoolle ja epäilen, että silloin etusäleikkö on hetkellisesti auki. Sit lämpötila hiipii parissa minuutissa takaisin 100 asteen seudulle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7969
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #16 : 21.12.2020, 14:47:44 »
PIN-koodikysely on pois päältä, mutta ei sen tähän edes pitäisi vaikuttaa. Kai nyt 2020-mallinen auto osaa yhden PIN-koodin tarpeen vaatiessa kysyä, ainakin jos on Volvon ohjeisiin luottaminen.

Manuaalista poimittua
Lainaus
SIM card PIN
Change PIN - a maximum of 4 digits can be entered.
Disable PIN - select whether the PIN code shall be required for access to the SIM card.

Eli PIN koodi kyselupäällä pois SIM kortilta, niin toimii ainakin oikein. Tämä on perusjuttu jo 2000 luvun alusta, kun sim kortteja ruvettiin käyttämään modeemeina datansiirrossa.

Omassa ainakin tuo ulkoinen modeemi toimii ihan kiitettävästi. Ei kysele koskaan PIN koodeja. Alustuminen kestää hiekossa kentässä kauan tai ei muodostu ollenkaan. Kun autolla siirtyy kentän alueelle, niin modeemi alustuu oikein. Joskus datayhteys ei muodostu / näyttää, että se olisi jumissa. Tämän huomaa esim, että Spotify ei muodosta yhteyttä. Kun käyttää esim radiolla ja vaihtaa takaisin Spotify, niin homma toimii.

Lainaus
Volvo On Call on kyllä kiva kun Webaston voi käskyttää puhelimesta käyntiin. Sitten kun alkaa lähtö lähestyä niin moottorin voi käynnistää ennakkoon puhelimesta, niin ei tarvitse itse jäädä odotteleen tyhjäkäyntisessiota autoon, vaan voi lähteä samantien liikenteeseen.

Lainaus
Webasto ei lämmitä konetta kun auto on pysäköity, joutuu siis aina raapimaan kylmän koneen käyntiin

Eiks tässä nyt mee vähän ajatus ristiin. Kylmänähän se kone lähtee käyntiin suorakäynnistyksessäkin.

« Viimeksi muokattu: 21.12.2020, 14:50:08 kirjoittanut JuHaU »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2861
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #17 : 21.12.2020, 15:52:16 »
SIM-kortin PIN-kysely on pois päältä kuten todettu, mutta ei toimi. Pitää testata oman puhelimen SIM-kortilla tuota, kunhan saan jotenkin askarreltua nano-SIM:n mini-SIM:n kokoiseksi, että se menee tuonne Volvon modeemin sisälle.

Mitä tulee tuohon Webastoon ja etäkäynnistykseen, niin Webaston laitan tietenkin käyntiin omaa mukavuutta ajatellen, vaikka se ei konetta lämmitä. Moottorin etäkäynnistän sitten noin 5min ennen kuin on tarkoitus lähteä ajoon, jotta kone kerkeää hiukan lämmetä, eikä itse tarvi venailla autossa tuon tyhjäkäyntisession aikaa, kuten XC70:ssä teen.

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #18 : 21.12.2020, 16:22:44 »
Aika mielenkiintoista kun lämmittää vain kabiinin mutta ei moottoria.. Oliko sulla siinä xc70 samalla lailla vai?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2861
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #19 : 21.12.2020, 16:53:53 »
Tuo Webaston lämmityslogiikka taisi vaihtua juuri sopivasti tähän MY20 - malliin, niin että vain matkustamo lämpeää. XC70:ssä lämpeää tietenkin myös moottori.

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #20 : 21.12.2020, 17:07:33 »
Onko sitten tullut kehitystä diesel moottoriin niin paljon että lisälämmitystä ei välttämättä tarvita?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #21 : 21.12.2020, 17:43:27 »
Ei vaan valmistajat eivät pysty takaamaan että tulee juuri se ilmoitettu määrä kylmäkäynnistys päästöjä jos webastolla on lämmitetty moottoria.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #22 : 21.12.2020, 17:55:38 »
Hieno peli 8) Onkohan tuo webaston muuttaminen konettakin lämmittämään iso homma? Joissain automerkeissä tyyliin ohjelmointi riittää. Tarviiko Volvossa muutaman letkun pätkän vai miten se onnistuu?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2861
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #23 : 21.12.2020, 22:50:35 »
Tähän kaipaisin myös itsekkin vastausta, että mahtaakohan olla kuinka vaikeaa saada tuo Webasto lämmittämään myös konetta. Muistaakseni kaverin tuorehkossa Mersussa riitti, että vetäsee "mukavuusventtiilistä" vain piuhan irti, niin lämpeää sitten kone myös.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6011
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #24 : 22.12.2020, 17:03:33 »
Hienoa että näitä alkaa olla showroomissa, alkaa tulla tietoa ominaisuuksista ja toimivuudesta. Mulla ei kyllä pää kestäisi että Webasto ei esilämmitä moottoria, tuohon pitää keksiä ratkaisu
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2861
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #25 : 22.12.2020, 17:19:31 »
Jeps, täälläkin on mielenterveys kovilla tuon hyödyttömän Webaston takia. Olen yrittänyt Googlata aihetta, mutta näemmä sen verran uusia nämä 2020-malliset, ettei oo kerenny syntymään keskustelua tuosta Webastosta, tai siis sen toiminnan muuttamisesta.

Vähän myös mietityttää nämä 0W20 öljyt. Eikö alkupään VEA-koneissa ollut kuitenkin 0W30 öljyt ja nämä ohuemmat tuli sitten varmaan vain polttoaineen säästämisen nimissä?

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #26 : 22.12.2020, 19:33:58 »
Jos auton/moottorin valmistaja on määrittänyt mitä moottoriöljyä tulisi käyttää, niin miksi kyseenalaistaa se? Meinaatko että auto kestäisi kauemmin jollain muun luokituksen öljyllä? Ei varmaan kovin viisasta ainakaan takuuaikana tätä ole lähteä muuttamaan

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #27 : 22.12.2020, 19:39:02 »
Juttelin mielenkiinnosta tuosta öljykysymyksestä yhden kaverin (materiaalitekniikan DI) kanssa. Oli sitä mieltä, että tämä OW20 on todennäköisesti etenkin talvikautta ajatellen paremmin voiteleva vaihtoehto, etenkin jos kylmällä koneella sahataan lyhyttä matkaa.

Epäilys tuli, että olisiko jopa tällä webaston siirtymisellä pois moottorin lämmityksestä olla vaikutusta tämän volvon öljysuosituksen vaihtumisen taustalla.

OW20 kanssa nyt ei suositellut radalle lähtemistä kun optimilämmöt tuolle öljylle on jossain ihan muualla kuin jatkuvalla dieselin täyskuormalla. Normaaliin lyhyen pätkän sahaamiseen etenkin viileän kauden aikana piti kuitenkin ominaisuuksiltaan hyvänä vaihtoehtona.

Käytännössä tuolla Ow20:lla mahdollistetaan moottorin terve käyttö myös moottorin ollessa viileämpi kun voitelu pelaa ja päätyy laakeripinnoille asti alkumetreistä alkaen ja siten öljynlämpöjen jatkuva seuranta ei ole niin kriittistä, eikä tartte niin varovainen olla talvella kuin 5W40 kanssa.

Mitä auton seisomisen seurauksena laakerien pintaan jäävistä öljykalvoista tuli kysyttyä niin oli sitä mieltä, ettei juurikaan eroa paksummista öljyistä, vaikka tietysti arkijärjellä näin voisi ajatella. Toisaalta jos nyt itte suihkii kaltevaan metallipintaan moottoriöljyä vs. aseöljyä niin kyllähän molemmista taitaa vielä esim 48h päästä tulla sormet rasvaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2020, 19:47:56 kirjoittanut aksim97 »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12483
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #28 : 22.12.2020, 19:59:15 »
Hienoa että näitä alkaa olla showroomissa, alkaa tulla tietoa ominaisuuksista ja toimivuudesta. Mulla ei kyllä pää kestäisi että Webasto ei esilämmitä moottoria, tuohon pitää keksiä ratkaisu
Olen varmaan erilainen nuori kun en ole tuota omassa suuremmin edes miettinyt.

Edit: veikkaan että tuolla ettei webasto lämmitä moottoria taitaa johtua siitä että voidaan taata että moottorin kylmäkäynnistys toimii normien mukaan. Puoli kylmä kone haastavampi kuin kylmä. Muistelen aikonaan kaverin V8 Audissa koneen ECU oli ihan sekaisin kun autoa vähän aikaa piti letkulämmittimessä.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2020, 20:01:07 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2694
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #29 : 22.12.2020, 20:29:59 »
Vähän myös mietityttää nämä 0W20 öljyt. Eikö alkupään VEA-koneissa ollut kuitenkin 0W30 öljyt ja nämä ohuemmat tuli sitten varmaan vain polttoaineen säästämisen nimissä?
0W20 tuli käyttöön nimenomaan VEA moottorien mukana. Tuolloin vuonna 2014 volvoissa oli käytössä monta eri moottorisukupolvea. Vanhemman aikakauden padoissa käytettiin silloin ja käytetään edelleen paksumpia öljyjä.

Toisekseen: jos annan sinulle kahvikupissa näytteet käyntilämpöisestä moottorista otetusta 0w20 ja 0w30 öljystä, niin et pysty sanomaan kumpi öljy on paksumpaa. Niin pienistä eroista puhutaan. Paljon tärkeämpi asia on tuo nollapää, eli mikä on öljyn viskositeetti kylmänä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron