Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VNT jumittaa, säätömoottori sökö vai..

  • 3 Vastauksia
  • 1481 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa serto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
VNT jumittaa, säätömoottori sökö vai..
« : 25.02.2021, 09:44:09 »
Ongelma on tehojen katoaminen. En tiedä meneekö vikatilaan koska tehot palautuu välillä ilman mitään toimenpiteitä. Ainakin aikaisemmissa autoissa vikatilan pois saaminen vaati virtojen pois käyttämisen, onko näin myös Volvossa?

Tehot katoaa pääasiassa reilumman kiihdytyksen ansiosta, välillä ei tarvitse kummemmin edes painaa kaasua. Eilen esimerkiksi ajelin 80km/h tietä ihan normaalisti, sinne mennessä reilumpi kiihdytys. Ei mennyt vikatilaan jonka johdosta ajattelin sitten mennä moottoritielle. Muutaman risteyksen jälkeen moottoritien rampille ja kun painoi kaasua mitään ei tapahtunutkaan. Tehot olivat hävinneet tuossa risteyksissä ajellessa hiljaisessa vauhdissa. Juuri sen 80 sai vauhtia ja nilkutin seuraavaan liittymään. Nousin liittymästä ja kun risteyksestä lähti tehot olivatkin palanneet tuona aikana kun rullaili rampilla.
Tänään taas toimii ihan normaalisti vaikka kiihdyttääkin reilummin.

Sen verran olen asiaa tutkinut, että vikakoodit katsoin kun vika oli päällä viikonloppuna. Nuo vikakoodit tuli reilumman kiihdytyksen jälkeen kun tehot hävisi.

ECM-P004500 Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit / Open
ECM-P023468 Turbo/Super Charger Overboost Condition - Algorithm Based Failures - Event information
ECM-P004700 Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit Low


Tutkin myös vnt:tä. Itse siivet liikkuu hyvin takertelematta, mutta siinä säätömoottorin ja vnt:n välisessä tangossa on nivelet päissä ja niistä toinen jäi välillä jumiin. Otin tangon irti ja putsailin enkä saanut sitä enää jumiiin.

Tuleeko nuo Boost control solenoid circuit / open ja circuit low vikakoodit jos on joku jumi eikä moottori pääse liikkumaan? Vai voisiko nuo viitata enemmän huonoon kontaktiin jossain liittimessä ja johto katkeamassa? Vai onko tuo säätömoottori pikkuhiljaa tiensä päässä?

Kuvassa vikakoodit aiheuttanut tapahtuma.



« Viimeksi muokattu: 25.02.2021, 12:58:06 kirjoittanut serto »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: VNT jumittaa, säätömoottori sökö vai..
« Vastaus #1 : 25.02.2021, 18:31:03 »
Viittaa siihen ettei sähköyhteydet ole kunnossa, ei siis mekaaninen jumi. Voipa olla sekin moottori mutta johtoja ja liittimiä kävisin ensi töikseen läpi.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa serto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VNT jumittaa, säätömoottori sökö vai..
« Vastaus #2 : 02.03.2021, 15:27:21 »
Viikko meni ilman ongelmia ja eilen taas vika päälle. Ajaessa lähti taas pois ja tuli takaisinkin, on-off vika viitanee juuri sähköongelmaan.

Vikakoodit häviää nollatessa, mutta käynnistäessä tulee tuo Circuit low koodi aina takaisin. Kokeilin johtoja heilutella, mutta ei auttanut eikä pahentanut.

Onkohan tuon moottorin testaamiseen mitään konstia? Vidalla saa tehtyä sopetuksen, mutta mitähän tuo tekee. Ajaa päästä päähän?

Poissa serto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VNT jumittaa, säätömoottori sökö vai..
« Vastaus #3 : 02.03.2021, 18:47:11 »
Olihan siellä johto poikki, en vaan heti huomannut kun johdonpää oli suojaputken sisällä ja toinen liittimessä.

Johto korjattu ja taas toimii eikä vikakoodeja tullut enää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron