Kulkukoira  Proturbo

Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus

  • 11 Vastauksia
  • 3306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« : 13.05.2021, 09:09:13 »
Viisaampien apuja kaivataan, mikä kardaani käy helpoiten gs6-53dz laatikon ja 940 kopan kanssa? (kyllä on ollut paljonkin puhetta tästä)
Ilmeisestikkin joutuu hitsihommiin vai saako jostain adapteria zf kolmiolaippa->m90 kardaanin kolmiolaippa?

Joskus muistelin lukeneeni että m90 kardaani olis suoraan käypänen, muta tuo zf laippa olikin isompi.. :idiot2:

Ja mitenkähän on tuon hardyn kesto kun vääntöähän tuolla om606 taitaa tulla ihan kohtuudella?

Kiitos ja anteeksi  ::)
« Viimeksi muokattu: 17.06.2021, 06:28:32 kirjoittanut Arzi95 »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani
« Vastaus #1 : 16.05.2021, 10:44:31 »

Joskus muistelin lukeneeni että m90 kardaani olis suoraan käypänen, muta tuo zf laippa olikin isompi.. :idiot2:


Hardyn koko on sama pienessä kuuslovisessa (37) ja Volvon kardaaneissa. Isossa kuuslovisessa (53) on suurempi pulttikehä, joka ei sovi.

Adapterilaippa, ristikkokardaani ja sorvissa lyhentäen lienee helpoin tie.

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani
« Vastaus #2 : 17.06.2021, 06:28:04 »
Mitenkäs kun lyhtentää kardaania (om606+gs6-53dz yhdistelmä 940:seen)
Niin kuinka iso välys pitää jättää kardaanille ja missä asennossa se mitataan?
Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin auto pyörillään mitataan kardaani pohjaan painettuna mitta liu'usta laatikon laippaan(hardy välissä) ja tästä mitasta vähennetään tarvittava välys?
Vai voiko sen mitata myös auto ilmassa ja kuinka paljon silloin pitää välystä olla?

Autossa on nyt bc racing alusta ja jossain välissä tod.näk tulee uretaanipuslat jos sillä nyt mitään väliä on.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #3 : 17.06.2021, 08:05:44 »
No tähtää samaan välykseen ku alkuperäisenä. Ts ettei tarvitse tukilaakerin sijaintia muuttaa..

Silloin pitkittäisvälys säilyy tismalleen samana kuin alkuperäsenä joka on todettu toimivaksi.

Eli yksinkertaisemmillaan mittaat vaa tarpeen paljoko pituuden on muututtava jos mielit asentaa tukilaakeripaketin alkuperäisiin kiinnityksiin.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #4 : 17.06.2021, 19:48:52 »
Joo, no tämä kävikin mielessä että jos katkaisisi heti laatikon puoleisen laipan hitsisaumasta sorvissa ja siitä ottaa tarvittavan määrän pois ja sorvissa turaa takas kasaan niin sais suoraankin :D
Pitääpä tässä yrittää mittailla kunhan nyt saa pitkään himoitun ensistartin kokeiltua

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #5 : 18.06.2021, 11:14:19 »
Katkaisee tukilaakerin lähellä olevan hitsisauman etupuolelta. Alla on pari senttiä pitkä olake jota voi käyttää keskitykseen. Siltä kohtaa suoruuden katsoo vaikka teräsviivaimella tai tönärin selkäpuolella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #6 : 20.06.2021, 18:29:45 »
Tarkotat vissiinkin että katkasu tuosta paksummalta (51mm) puolelta poikki ja sitten sitä 51mm paksuu lyhentää minkä tarvii?
Edit. Siis aivopieru meinas tulla, eli lyhennys siis tuosta paksummasta eli 64mm putkesta.


« Viimeksi muokattu: 20.06.2021, 20:15:48 kirjoittanut Arzi95 »

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #7 : 26.06.2021, 19:44:56 »
Nytten ois kardaani valmis, pakko oli lyhennellä laatikon puolisesta päästä, kun ei oikeen tuo meinannu sorviin toisinpäin mahtua. Mutta olihan tuolla laipankin hitsisauman kohdalla olaketta johon sai keskitettyä ja sorvissa suoruuden tarkistus :p
Eikun nyt rosterista pakoputkee hitsuuttelemaan seuraavaks..

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #8 : 28.06.2021, 10:54:45 »
Ei ravista kardaani 220kmh vauhdissakaan vaikka hitsailin ruuvipenkissä lyhennetyn etupätkän.. suorakulmalla vaan katteli suoraks sen ja keskeltä pistin vielä poikki kun ei sorvia ollu käytössä justiin sillä hetkellä

Poissa ruger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #9 : 05.08.2021, 19:36:37 »
lainaan vähän lankaa koska itselläkin Gs6-53dz asennus tässä alkaa olemaan ajankohtaista, toki vain 240 koppaan ja tuon 53dz laatikon(koska laippa on isompi) laipan naittaminen volvon kardaaniin mietityttää, ylempänä mainittiin adapterilaippa, saako niitä jostain vailmiina vai pitääkö ne teettää jossain kun ei ole koneistus vehkeitä itsellä, vielä sielä on m46 loota kiinni, vähän neuvoja tarvittaisiin viisaammilta, koska ensimmäinen laatikon vaihto menossa, noviisin parempi kysyä kun katua  :)

Poissa FKvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #10 : 07.02.2023, 00:26:58 »
Tarkotat vissiinkin että katkasu tuosta paksummalta (51mm) puolelta poikki ja sitten sitä 51mm paksuu lyhentää minkä tarvii?
Edit. Siis aivopieru meinas tulla, eli lyhennys siis tuosta paksummasta eli 64mm putkesta.



Nostellaas vähän vanhaa juttua, mutta sama homma olis edessä niin olis kiva saada varmistus tähän jo aiemmin kysyttyyn. Katkaisu siis ihan tuon hitsisauman etupuolelta?(kuvasta katsottuna sauman oikealta puolelta). Ymmärsinkö oikein että pitää leikata siis varovasti vain uloin kerros että jää siellä sisällä oleva "ohjuri" ehjäksi ? 

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Gs6-53dz+940 kardaani muokkaus
« Vastaus #11 : 07.02.2023, 09:52:37 »
Nostellaas vähän vanhaa juttua, mutta sama homma olis edessä niin olis kiva saada varmistus tähän jo aiemmin kysyttyyn. Katkaisu siis ihan tuon hitsisauman etupuolelta?(kuvasta katsottuna sauman oikealta puolelta). Ymmärsinkö oikein että pitää leikata siis varovasti vain uloin kerros että jää siellä sisällä oleva "ohjuri" ehjäksi ?
Kyllä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

RallyBaron  Samppasport