Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jarrusatuloiden kunnostus

  • 5 Vastauksia
  • 2236 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Jarrusatuloiden kunnostus
« : 22.05.2021, 10:16:33 »
Tämmönen yleiskysymyskasa jarrusatuloiden kunnostuksesta, että onko se ihan vaan päältä putsaus + maalaus ja sitten sisuskalut vaihtoon (uudet männät, tapit tiivisteet, nipat) ja hoonaus miten noi tehtaat kunnostaa vai tekeekö ne sisäosille jotain muuta? Eli onko tommosissa normisatuloissa jotain tukkeutuvaa siellä sisällä vai onko noi jumittuvat männät / tapit se ongelma?

Sitte oon törmänny erinäiseen määrään (eri foorumeilla) topicceihin jumittuneen männän puristamisesta pihalle rasvaprässillä ja vaseliinilla. Eikö noi prässit pidä jarrunestettä vai miks vaseliini?

V70 mk2 jarruja pitää tutkailla, kunhan ehtii, mut suht koht samaahan nää lienee kaikissa.

Sit putsauskyssäri: raudanpoistoaine, onko jotain syytä miks sillä ei pitäs putsata satuloita ja kannakkeita tai ylipäätään valurautaosia? Oli vaan niin helppo saada vanteett puhtaaksi sillä  :)
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
« Vastaus #1 : 22.05.2021, 10:45:49 »
Vaseliinia pitäisin turvallisempana, se ei paineistettuna tule silmille. ??? Rasvaprässi tekee huomattavan suuren paineen kun painaa "seinää" päin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Kankikari

  • Vieras
Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
« Vastaus #2 : 22.05.2021, 13:00:47 »
Jarruneste on kuitenkin myrkkyä iholle, maalille, ja ympäristölle. Rasvan saa kerättyä talteen tallin lattiasta tai auton kyljestä.

Jos jarrumäntä on rosteria niin siitä hieroo hienolla paperilla ruosteet pois jos valurautasesta satulasta siihen sitä siirtynyt ja jos taas satulassa männänkolo on rakoille syöpyny sitä ei ehkä hoonaamalla saa ehjäksi. Uusia tilalle, uudesta käyttäny männän ulkona ja lisänny puuttuvan tai väärään päähän laitetun jarrurasvan eli männän tiivisteeseen rasvaa, ja sinne männän taakse.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2021, 13:05:46 kirjoittanut Kankikari »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
« Vastaus #3 : 22.05.2021, 15:41:04 »
Yhdet 240 satulat elvyttänyt purkamalla, hapottamalla ja poraamalla nipat. Ei ikinä enää.

Osat maksaa pari kymppiä per satula. Kunnostettuja saa kai kuudella kympillä.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
« Vastaus #4 : 22.05.2021, 19:31:51 »
Joo takasatulat ainakin itse uusin suosiolla, niin halpoja ovat
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrusatuloiden kunnostus
« Vastaus #5 : 22.05.2021, 22:10:54 »
Vaseliinia pitäisin turvallisempana, se ei paineistettuna tule silmille. ??? Rasvaprässi tekee huomattavan suuren paineen kun painaa "seinää" päin.

Ja tähän mennessä kaikkiin ite purkamiin satuloihin mihin on tarvinnu jo rasvaprässiä niin se on käyny suoraan letkun paikkaan.
Sama se on työntää ne valmiiks prässissä olevat rasvat sinne kun se on kohtuudella putsattavissa ja tähän mennessä kaikki käytössä olleet (ehkä toistakymmentä erilaista?) prässit ollu irtohylsylle eli ne ei ainakaan ole itessään nesteelle tiiviitä.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

 

Futurez  Kulkukoira