Samppasport  Futurez

Volvo 240 GL Injection -88

  • 46 Vastauksia
  • 9719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 GL Injection -88
« : 22.06.2021, 22:12:15 »
Tuli heräteostoksena pelastettua vaihteeksi tämmönen sininen vm.-88  240 injection. Tekniikaltaan siis B200E + m47. Keskuslukitus löytyy. Auto seissyt viimeiset noin 6 vuotta pääosin sääsuojassa. Ajettu reilu 400tkm. Moottorin kunnosta ei kovin tarkkaan varmuutta vielä ole. 6 vuotta sitten oli edellisellä omistajalla keittänyt ja kansinahka palanut. Oli sitten jäänyt remontti vaiheeseen ja auto seisomaan. Kansi kuulemma kiritty uudella tiivisteellä mutta ei saatu käyntiin. Laitoin jakopään kohdilleen uudella hihnalla ja yritin pyöritellä konetta. Startti pyöri huonosti ja rohisi melkolailla. Melko nopeasti kärähti kokonaan. Moottori kuitenkin pyörii ja konehuoneessa ei kummempia osapuutteita.



Kori on yllättävän siisti pelleiltään. Helmat ja lattiat suht kovat. Pikku siistimistä ja paikka maalausta on mm. takakaarissa ja oven alusissa. Lattian poikittaispalkkien päät on joskus korjattu kohtalaisesti samoin etulattioihin molemmin puolin oli pienet paikat hitsattu. Pitänee nekin vielä siistiä. Lähtökohtaisesti kova peltisin kori mitä on itsellä ostaessa ollut.




Konepelti oli irrallaan ja saranat säilytyksessä väännelty pilalle. No nyt on konepelti ja ehyet saranat paikoillaan. Osia hommattu nyt mm. ehjä startti, uudehkot etu ja takajarrusatulat sekä muovi sisälokarit taakse. Tulipa samalla vielä hyvät etujarrulevyt.

Seuraavaksi värkättävä kone käymään ja jarrut kunnostella. Josko tämän tästä kohtuudella leimalle saisi.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2023, 12:13:56 kirjoittanut Gyrde »
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88
« Vastaus #1 : 24.06.2021, 20:25:35 »
Nyt on startti, tulpanjohdot, pyöriä, jakajankansi, tulpat, ruiskunpolttoainesuodatin, jakohihna ja apulaitehihnat vaihdettu uusiin. Kone pyörii käsin ja startilla ihan hyvin. Kipinä tulee startatessa ja kylmäkäynnistyssuuttimelta tulee bensa sumuna. Polttoainepumppu pyörii (2-tahtiöljyä lisätty vähän tankkiin) ja kokeilin myös releestä 15 ja 87 navat yhdistää hyppylangalla. Suuttimista ei kylläkään bensaa tule startatessa. Mitään näkyviä vuotoja ei äkkiseltään näy. Sytkä ennakkoa en ole vielä tarkistanut, toki jakaja vielä melko jumissa lohkossa.

Mistähän sitä seuraavaksi oisi viisain lähteä vikaa etsimään ennen kuin rupean ruiskuvehkeitä purkamaan?

K-Jetti ruisku on itselle vielä hieman uusi tuttavuus niin ei kovin paljon tietoa ja kokemusta vielä ole. Onkos sillä tyhjäkäynnin seos-sormiruuvilla joku perusasento josta lähteä säätämään?
« Viimeksi muokattu: 27.06.2021, 22:09:58 kirjoittanut Gyrde »
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88
« Vastaus #2 : 24.06.2021, 20:57:00 »
Siellä on seosruuvi (Ei se iso musta sormin pyöritettävä) mutta älä vaan koske siihen ennenkuin on käynnissä, kaikki kunnossa ja päästömittari putkessa.

Olisikohan ne suuttimet vain jumissa seisomisesta tai sitten paine ei riitä?

Kokeilisin startata ja nostaa käsin määräjakajan lautasta (imusarjan alla kumipalkeen sisällä). Sillä saa enemmän bensaa suuttimiin ja saattais alkaa toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2021, 21:32:51 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 240 GL Injection -88
« Vastaus #3 : 24.06.2021, 21:30:23 »
Nyt on startti, tulpanjohdot, pyöriä, jakajankansi, tulpat, ruiskunpolttoainesuodatin, jakohihna ja apulaitehihnat vaihdettu uusiin. Kone pyörii käsin ja startilla ihan hyvin ja puristuksia tuntuisi olevan. Kipinä tulee startatessa ja kylmäkäynnistyssuuttimelta tulee bensa sumuna. Polttoainepumppu pyörii (2-tahtiöljyä lisätty vähän tankkiin) ja kokeilin myös releestä 15 ja 87 navat yhdistää hyppylangalla. Suuttimista ei kylläkään bensaa tule startatessa. Mitään näkyviä vuotoja ei äkkiseltään näy. Sytkä ennakkoa en ole vielä tarkistanut, toki jakaja vielä melko jumissa lohkossa.

Mistähän sitä seuraavaksi oisi viisain lähteä vikaa etsimään ennen kuin rupean ruiskuvehkeitä purkamaan?

K-Jetti ruisku on itselle vielä hieman uusi tuttavuus niin ei kovin paljon tietoa ja kokemusta vielä ole. Onkos sillä tyhjäkäynnin seos-sormiruuvilla joku perusasento josta lähteä säätämään?
se musta on pelkkä tyhjäkäyntiruuvi,sillä ei nyt osuutta tohon käyntiinlähtöön
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88
« Vastaus #4 : 24.06.2021, 23:44:30 »
Kokeillaanpa huomenna uusiksi. Suuttimet otin irti koloistaan ja muovipullon puolikkaisiin likoamaan yön yli. Oli kyllä saastaisen näköset suihkut, varsinkin 4.pytyn suutin ruosteinen pinnasta. Eipä ihme jos jumissa ovat. Ulommat O-renkaat pitää ainakin uusia.


« Viimeksi muokattu: 25.06.2021, 00:05:51 kirjoittanut Gyrde »
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88
« Vastaus #5 : 27.06.2021, 21:42:42 »
Noniin nyt on vähä tutkittu lisää.


Tämmöisellä paineilma virityksellä sain suuttimet aukeamaan. Kylläpä se sen yli 5 bar tarvitsee. Samalla sai suihkutettu bensaa ja muita myrkkyjä suuttimen läpi. Vähän toispuoleinen suihku tuli kaikista suuttimista.


Konetta pyörittelin käsin ja starttilla. Ei käyntiin. "Puristukset" tuntui myös havinneet. Ei muuta kuin venakoppaa pois ja toteamaan tuho.


Kansi irti ja sieltäpä se syy löytyi.


Venttiilit ottaneet mäntiin. Joka männässä jälki. 2 ja 3 männissä isoimmat jäljet. Männät muuten ok. Sylintereissä ei tunnu rappua, paitsi 4 pytyssä vähän ruostetta ja jälkiä seisonnosta.


Siinä vielä venttiilit. Tarkemmin tutkittuna kaikki pakoventtiilit kieroja. Onneksi on pattipäämännät niin mahtuivat sentään vääntymään. Imuventtiilit näyttää suorilta kun niitä porakoneessa pyörittelin. Seetit myös vaikuttaisi olevan kunnossa. A-nokka-akseli on kunnossa.

Eiköhän se siitä korjaannu kun uusii pakoventtiilit ja läppää kaikki kahdeksan tiiviiksi. Samalla jos enimmät pykälät siistisi kanavista.


Hyvin sai venttiilit purettua tämmösellä köyhänmiehen venttiilityökalulla.  :D
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 240 GL Injection -88 (venttiilit solmussa)
« Vastaus #6 : 27.06.2021, 22:28:59 »
Mite paljo siellä jako on heittänyt, että venttiilit ottaneet noin mäntiin..  :D
Ei ollu ohjurit halki kuitenkaan?

Vaatii kyllä rajumpaa iskua, että halkasee ohjurit. Esim. isompi nokka ja jako sekaisin ajosta.

Mut vähällä selviää vielä. :)
Pakoventtiilit muutenkin tuntuu olevan oikeastaan aina kuluneet aika reippaasti, että pitäisi koneistaa.
Siinä mielessä siis ihan hyvä että pakoventtiilit mennyt eikä imuventtiilit jotka yleensä hyvät vaikka ois enemmän ajettukkin kone.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88 (venttiilit solmussa)
« Vastaus #7 : 27.06.2021, 23:01:16 »
Mite paljo siellä jako on heittänyt, että venttiilit ottaneet noin mäntiin..  :D
Ei ollu ohjurit halki kuitenkaan?

Vaatii kyllä rajumpaa iskua, että halkasee ohjurit. Esim. isompi nokka ja jako sekaisin ajosta.

Mut vähällä selviää vielä. :)
Pakoventtiilit muutenkin tuntuu olevan oikeastaan aina kuluneet aika reippaasti, että pitäisi koneistaa.
Siinä mielessä siis ihan hyvä että pakoventtiilit mennyt eikä imuventtiilit jotka yleensä hyvät vaikka ois enemmän ajettukkin kone.

Jep. Ohjurit äkkiseltään näytti olevan ihan kunnossa. En tiedä sitten miten paljon on ollut jako sekaisin. Eipä ihme jos ei ole edellisenkään omistajan aikaan lähtenyt käyntiin. Tuleepahan nyt ainakin kansi kunnostettua.
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88 (venttiilit solmussa)
« Vastaus #8 : 27.06.2021, 23:29:09 »
Mulle herää kysymys että miksi jako on saatu sekaisin?

-Täydellinen asennusvirhe?
-Kansi niin kiero että nokka-akseli hirttää kiinni?
-Kampiakselin ratas rikki?

Ettei käy heti uudestaan kun saat kasaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88 (venttiilit solmussa)
« Vastaus #9 : 28.06.2021, 10:12:46 »
Mulle herää kysymys että miksi jako on saatu sekaisin?

-Täydellinen asennusvirhe?
-Kansi niin kiero että nokka-akseli hirttää kiinni?
-Kampiakselin ratas rikki?

Ettei käy heti uudestaan kun saat kasaan.
Hyvä huomio. Pitää kyllä nuo kohdat tarkistaa ennen kuin kasaa. Itse veikkaisin että on vain totaalinen hihnan asennus virhe. Oli joitain epämääräisiä merkkejä tehty hihnapyöriin.
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88 (venttiilit solmussa)
« Vastaus #11 : 02.07.2021, 20:36:56 »
Alkas olla kasaamista vaille valmista.

Kannesta kanavat siistitty. Ehjät pakoventtiilit hommattu ja venttiilit läpätty porakoneella paikoilleen. Mäntiä/sylinteriä liotettu reilusti ruosteenirroittimella niin ei ihan olisi männänrenkaat jumissa. Venttiilikoppa maalattu mustaksi. Yläpään tiivisteet hommattu (elringin kansinahka). Jopa uudet kannen pultitkin ostin. Toiset ehyemmät suuttimet (likoamassa) ja uudet O-renkaat hommattu yms. muuta pikku osaa. Kiitokset jälleen Injectorille yhteistyöstä.



Kansi asennusta vailla.


Männät ja lohkon pinta putsailtu.




Ohimennen nakkasin siistimmän/pienemmän ratin paikoilleen. Entisessä pyöri pehmusteet ympäri. Mitenhän tuohon passaisi esim. 850 siniset puolinahkapenkit. :P

« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 23:49:55 kirjoittanut Gyrde »
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88 (venttiilit solmussa)
« Vastaus #12 : 06.07.2021, 23:40:06 »
Tulipa vielä ennen kasausta jakopäätä tarkisteltua. Taitaa tässä olla syypää vaurioon. Kiilanystyrä katkennut kampuran rattaaasta. Liekkö ollut hihnapyörä löysällä joskus. No onneksi oli tallissa ehyt jemmassa. Nyt pitäis olla jako kohillaan(kiristinrulla ja hihna uusittu). Vielä pikku kiristelyä ja öljyt ja nesteet vaihtaa yms. pientä.





« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 23:46:12 kirjoittanut Gyrde »
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88 (venttiilit solmussa)
« Vastaus #13 : 07.07.2021, 18:47:28 »
Suuttimet vielä testailin ja olivat ihan ok. Kone on nyt kasattu ja ekalla käyntiin. Hyvin tuntuu pyörivän. Ja herkästi lähtee käymään. Jäähdytinjärjestelmän myös huuhtelin letkulla ja uusin vielä termostaatin.
Toistaiseksi vaikuttaa moottorin osalta hyvältä. Autohan liikkuu ja pysähtyy jopa vaikka jarruihin en ole koskenutkaan. :o

Putsailin autoa ulkoa ja vähän konehuonettakin.









Seuraavaksi puuttuvat listat yms puutteet kuntoon ja korin siistimistä.
Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GL Injection -88 (venttiilit solmussa)
« Vastaus #14 : 07.07.2021, 20:51:29 »
Pakoputkihan tuossa vuotaa monesta kohtaa ja muutenkin parhaat päivänsä nähnyt.

Tämmöinen orkkis R-sport turbon 60mm akselin ali tuleva putkisto löytyisi hyllystä. Pikku pintaruostetta, mutta täysin ehyt ja kova putki ja pöntöt. Vielä volvon tarrakin jäljellä :D
Hyvin passaisi turbon down pipen tilalle vaikka 4-2-1 peltipakosarja 60mm lähöllä.  :P


Amazon -68, 240 D24TIC, 240 B200K, 240 B200E, (+ 240 Diesel ) & V70mk1 -00 TDI

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo