Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?

  • 28 Vastauksia
  • 4650 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karhueinari

  • Vieras
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #15 : 17.08.2021, 23:05:55 »
Informaatio-pommitus jatkuu…

Eli, uutta tietoa xenon umpioista V70 mk2:een.

No.

Valeon sivuilla tieto, että malli on vaihtunut -05 mallissa alustanumero (chassis numb.) 616999 jälkeen. Tämänhän näkee vin-numerosta, kuusi viimeistä numeroa.

616999 ja aikaisemmat käyttää Valeon ballastia 088794, versio 5GL.

617000 ja myöhemmät käyttää Valeon ballastia 043731, versio 6G.

Nämä uudemmat umpiot ovat Valeon koodeilla,

Valeo 46886 (vasen puoli)

Valeo 46887 (oikea puoli)

Ja nämähän ovat bi-xenon umpioita ilman projektorilinssiä/kaarreajovaloja, valot liikkuvat vain ylös ja alas, ei sivuille.

Vanhempia umpioita ei enää valmisteta, joten niiden osakoodit liene tarpeettomia… eri kauppojen sivuilla näyttäisi olevan pääsääntöisesti vain tätä uutta 6G umpiota myynnissä. 5GL ballasteja saa edelleen kaupasta. Ballastit ovat täysin erilaiset. 5GL on kuudella ruuvilla kiinnitettävä ja kahdella liittimellä johdon päässä, kun taas 6G on kasetti-mallinen ja ilmeisesti kahdella kiinnitysruuvilla.

Tietysti ainaisen tuurini takia, ellei joku laupias samarialainen ole etukäteen jo umpioita uusiin vaihtanut, alustanumeron perusteella tuossa on vanhemmat umpiot ja pitäisi vielä ballasti(t) saada jostain. Kiirettä pukkaa, kun kolmen päivän päästä piti vaihtaa osaa paikalleen, sitä vaihturia odotellessa ja kuten asiaan kuuluu rahat finito, kun on jo tässä kuussa kaatanut satoja euroja tuohon auton laittoon… täytyy sanoa, että stressaa ja rinnasta painaa melkolailla. Taidan saada sydärin.
  *taavih-> *taavih-> *taavih->
 
Tietojen ja varsinkin osanumeroiden kanssa voi olla virheitä. Tarkista faktat ennen tietojen käyttöä!

 *nuqquun->
« Viimeksi muokattu: 17.08.2021, 23:38:20 kirjoittanut Karhueinari »

Karhueinari

  • Vieras
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #16 : 20.08.2021, 22:40:27 »
Xenon päiväkirja jatkuu…

Tänään oli keula autosta irti. Odottelin, että kulmalistat olis pistänyt enempikin vastaan, mutta kai noita on revitty ennenkin. Vähin vaurioin siis selvittiin. Ja youtube-videot oli hyödyllisiä opiskelumateriaaleja.

Ja sitten ne valot. Vanhathan siellä oli ballastit. Joten vielä ei mennyt vaihtoon. Pöydälle vasen lamppu kuitenkin pääsi uuden viereen, eikä ulkopuolisia eroja ollut, kuin siellä ballastin liitännässä ja kiinnityksessä.

Tarroissakin oli samat, olisko tyyppimerkinnät: GDL-LHD-LH, LAD-TD-G.

Innostuin siitä varmistamaan itselleni sen oikeankin lampun Saksasta ja kas, senhän sai vielä satasta halvemmalla! Paistaa aurinko joskus risukasaankin…

Tosin nyt saalistamaan niitä 6G ballasteja.

Täältä saattais löytyä, sitten kun saa projektin valmiiksi, kaksi käytettyä 5GL ballastia suhteellisen halvalla, tosin ilman mitään takuuta kuinka kauan toimii. Ikää etiketin mukaan alkaa olla syyskuun lopussa 17 vuotta!  :))


Karhueinari

  • Vieras
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #17 : 27.08.2021, 22:30:45 »
No niin…
Tänään tuli oikean puolinen umpio nro 2…

JA KUINKAS OLLAKKAAN
->pask… rikki<-

Valeo ei näemmä pysty yhtä umpiota saamaan kestämään.

Kulmavalon oranssi heijastinlasi kulmasta irti… ja kun se on siellä lasin sisällä, ei siihen pääse käsiksi.

Edellisessähän oli se parkkivalon muovihäkkyrä kokonaan irti.

Piru se istuksii olkapäällä ja vaan perseilee mulle taas jatkuvasti.

Taidan lopettaa koko projektin tähän, kun tökkii vaan vastaan.

Hermot riekaleina ja stressiä vaan pukkaa… ihanaa on elämä!
 >:D  *tumppuun-> *taavih-> :uglystupid2:  :idiot2:

Karhueinari

  • Vieras
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #18 : 28.08.2021, 20:09:40 »



Selvittyäni eilisestä hermoslaagista ja käydyn keskustelun saksankaupan asiakaspalvelun kanssa, päätin heittää nuo keulalle, kestää se oikea umpio minkä kestää...

Voin siis lopultakin raportoida, että hankkimani (6G) umpiot toimivat niiden vanhojen (5GL) umpioiden tilalla nähdyn ja koetun perusteella oikein. Se oli käytännössä plug and play -homma. Youtube videot oli hyvää oppimateriaalia, esim. puskurin irroitus. Kokonaishintaa, umpiot ja ballastit, tuli yhteensä lopulta noin yhden suomesta merkiltä ostetun (ja asennuksen?) verran. Projekti olisi ollut miellyttävä ilman näitä hermokohtauksia aiheuttavia, sanoisko nyt tuotteen "laatuongelmia", vai/tai/ja oliko kyseessä logistiikkaongelma?

Yksi jännä juttu kävi asennuksen jälkeen, heti ensimmäisen virtojen päällelaiton jälkeen. Mittariston näyttöön tuli viestit, ajonvakautusjärjestelmä vaatii huoltoa ja ilmastointijärjestelmä vaatii huoltoa... nämä poistuivat virtojen ollessa päällä hetken. Tarkistimme, Volvon omien koodien päälle ymmärtävän, obd-lukijan kanssa systeemin, eikä mitään koodeja ollut jäänyt luettavaksi. Nollaus varmuudeksi ja hommat jatkuu. Näitä viestejä ei ole jälkeen näkynyt, eikä mitään vikoja ole ollut havaittavissa. Ja siis valot toimii ja auto, ilmastoinnit sun muut näyttää toimivan.

Nätiltä ne näyttää ja valoteho parani varmasti kolminkerroin. Ei tuota heijastimen irrallisuutta huomaa kuin tietämällä mitä katsoo ja ehkä sen saattaa kuulla moottorin tai jonkun tarpeeksi jyristessä. Saatoin itse kuulla sen ajaessa matalilla kierroksissa kerran, pari, mutten voi olla ihan varma oliko se se vai joku muu ääni. Aika näyttää... niin ja pysyykö se.

Päätän siis xenon-päiväkirjani tähän, ellei nouse jatkokysymyksiä tai -huomioita.
 ELK

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #19 : 30.08.2021, 20:59:08 »
Hyvä, että tuli lopulta kuntoon :)

Itelläni on myös -05 johon vaihdoin -07 umpion vasemmalle, mutta se on käytännössä pimeä.
Sähköä tulee auton puolelta, joten umpiossa on jotain häikkää. Pitäisi varmaan ensin tilata siihen uusi pieni ballasti ja katsoa auttaisiko se.
Vika näyttää siltä, että ballastissa olisi jotain.
Oranssi kulmavalo palaa ja vilkku toimii, mutta kaikki muut ovat pimeänä. Mielestäni edellä mainitut on ainakin johdotettu rasian ohi. Tosin en ymmärrä, miksi esim. apukaukokaan sen kautta kiertäisi.
Menisi kyllä todella hankalaksi, jos tähän autoon sopisi vain 2005 tehty valo ::) Mutta näin ei selvitysten mukaan onneksi ole.

Karhueinari

  • Vieras
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #20 : 30.08.2021, 22:16:19 »
Hyvä, että tuli lopulta kuntoon :)

Itelläni on myös -05 johon vaihdoin -07 umpion vasemmalle, mutta se on käytännössä pimeä.
Sähköä tulee auton puolelta, joten umpiossa on jotain häikkää. Pitäisi varmaan ensin tilata siihen uusi pieni ballasti ja katsoa auttaisiko se.
Vika näyttää siltä, että ballastissa olisi jotain.
Oranssi kulmavalo palaa ja vilkku toimii, mutta kaikki muut ovat pimeänä. Mielestäni edellä mainitut on ainakin johdotettu rasian ohi. Tosin en ymmärrä, miksi esim. apukaukokaan sen kautta kiertäisi.
Menisi kyllä todella hankalaksi, jos tähän autoon sopisi vain 2005 tehty valo ::) Mutta näin ei selvitysten mukaan onneksi ole.

Piti oikein kattella kuvia, kun olin ottanut… kaiken järjen mukaan tuota zoomaillessa, autonliittimeltä tulee suoraan johtosarjassa johdot korkeudensäätömoottorille,  kulmurille ja vilkulle. Loput menis umpion liittimeen. Siis ne parkkilamppu xenonin vieressä, xenon ja halogeeni ja mitä siellä muuta lie? Jos kaikki pimeenä, niin vois loogisesti ajatella, et joko umpionliittimessä tai umpion sisällä joku ongelma.

Ballastin ”läpi” menee johdot xenonlampulle. H9 Halogeeni ja W5W polttimo ei kai tarvitse mitään erikoista, kuin virtapiuhoille liittimet ja ovat erikseen.

Koitin katsoa Volvon korjausoppaasta sähkökaaviota, ei juuri selventänyt asiaa. Olisko halogeenumpion kaavio?

Ostin netistä xenonkaupasta ne 6G ballastit, mitäs ne oli jotain päälle 110€ kappale. Oli kauppoja missä maksoivat tuplatenkin…

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #21 : 30.08.2021, 22:46:27 »
Piti oikein kattella kuvia, kun olin ottanut… kaiken järjen mukaan tuota zoomaillessa, autonliittimeltä tulee suoraan johtosarjassa johdot korkeudensäätömoottorille,  kulmurille ja vilkulle. Loput menis umpion liittimeen. Siis ne parkkilamppu xenonin vieressä, xenon ja halogeeni ja mitä siellä muuta lie? Jos kaikki pimeenä, niin vois loogisesti ajatella, et joko umpionliittimessä tai umpion sisällä joku ongelma.

Ballastin ”läpi” menee johdot xenonlampulle. H9 Halogeeni ja W5W polttimo ei kai tarvitse mitään erikoista, kuin virtapiuhoille liittimet ja ovat erikseen.

Koitin katsoa Volvon korjausoppaasta sähkökaaviota, ei juuri selventänyt asiaa. Olisko halogeenumpion kaavio?

Ostin netistä xenonkaupasta ne 6G ballastit, mitäs ne oli jotain päälle 110€ kappale. Oli kauppoja missä maksoivat tuplatenkin…

Ihmettelen tätä vähän itsekin. Ei ole räpelletty umpio ja olen kaikki liitokset katsonut läpi.
Vaihdoin varmuuden vuoksi parkkiinkin uuden polttimon, mutta ei tapahdu mitään. Mittasin umpiolle tulevan moninapaliittimen. 12V tulee virtojen ollessa kytkettynä useimpiin umpion ison liittimen pinneihin.
Sulakkeet katsottu yleismittarilla. Jotain pitää vaihtaa vielä, muuten tämä ei lähde avautumaan.

Oliko se tämä ballasti, jonka tilasit?
https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Valeo%206G%22
Tuon mukaan ei ole heillä varastossa.

Karhueinari

  • Vieras
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #22 : 30.08.2021, 22:58:38 »
Ihmettelen tätä vähän itsekin. Ei ole räpelletty umpio ja olen kaikki liitokset katsonut läpi.
Vaihdoin varmuuden vuoksi parkkiinkin uuden polttimon, mutta ei tapahdu mitään. Mittasin umpiolle tulevan moninapaliittimen. 12V tulee virtojen ollessa kytkettynä useimpiin umpion ison liittimen pinneihin.
Sulakkeet katsottu yleismittarilla. Jotain pitää vaihtaa vielä, muuten tämä ei lähde avautumaan.

Oliko se tämä ballasti, jonka tilasit?
https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Valeo%206G%22
Tuon mukaan ei ole heillä varastossa.

Juurikin tuo ballasti.  On näemmä loppu.

Lähi- ja kaukovaloille on vissiinni omat sulakkeet, paitsi että miten ne menee xenoneissa? Jos tuo umpion pistoke ei yhdistä maahan? Se olis niinkuin yhdistävä tekijä umpion pimeille härpäkkeille. Vai miten päin näissä nyt noi on?   :o

Karhueinari

  • Vieras
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #23 : 30.08.2021, 23:52:41 »
Jatkoin Volvon korjausoppaan tulkintaa ja mikäli tuo pitää paikkaansa, niin:

Auton liitin, vasen puoli…

1 kaukovalo, sininen
2 lyhytvalo, vihreä
3 parkkivalo, valkoinen
4 maa, harmaa/musta->musta

5 vilkkuvalo, vihreä
6 maa, ruskea/musta

Säätöm.
7 sulake, violetti
8 ohjaus, vihreä/punainen
9 maa, harmaa/musta

Mulla kuva johtosarjan autonliittimestä, missä 9 pinniä. Noista tulis vissiinni 9.

Tiä sitten onko näistä mitään hyötyä tai apua, mut harrastetaan harrastetaan, kun intoutui…  ;D
Pitäskähän mennä nuqquun jo?
 *nuqquun->
« Viimeksi muokattu: 30.08.2021, 23:56:14 kirjoittanut Karhueinari »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #24 : 01.09.2021, 09:30:12 »
Xenoneille on omassa vasemmalle ja oikealle oma sulake (lähivalo). Jos virta tulee umpiolle varmasti, kokeilkaa vaihtaa ballasti puolelta toiselle, jos vika siirtyy on vika siellä. Ballasti on se umpion alla oleva tietokoneen kovalevyn näköinen
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #25 : 01.09.2021, 23:10:41 »
Xenoneille on omassa vasemmalle ja oikealle oma sulake (lähivalo). Jos virta tulee umpiolle varmasti, kokeilkaa vaihtaa ballasti puolelta toiselle, jos vika siirtyy on vika siellä. Ballasti on se umpion alla oleva tietokoneen kovalevyn näköinen

Mittasin kaikki sulakeet läpi yleismittarilla.
En pysty vaihtamaan ballastia puolelta toiselle, kun oikea on vanhempi iso ja vasen uusi pienempi.
Tilasin jo tuon setin. Siinä tulee sytytin mukana. Heillä oli kai yksi näitä hyllyssä silloin kun tilasin.

https://www.lichtex.de/en/valeo-xenon-043475-ballast-6g-repair-kit-headlight-ballast-hid-renault-volvo_843475

Ostamani valo oli kuulemma 0,5 miljoonaa ajetusta. Tainnut ballastille luvatut 2000h ylittyä jonkun verran.
Toki kesti itelläkin alunperin tuplasti enemmän mitä luvattiin.

Kiitos kuitenkin.

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #26 : 09.09.2021, 22:50:57 »
Myös oikea lähivalo pimentyi vähän aikaa sitten.
Ei auttanut uusi ballastikaan (vas) ja uudet polttimotkaan, jotka laitoin eilen.
Sulakkeet mitattu. Alkaa todellakin mennä hermo näiden kanssa..

Vianhaku ulkoistuu Bosch Car Servicelle. Sytyttimiä ei ole sentään vielä vaihdettu.
Setissä, jonka tilasin piti tulla mukana yksi sytytin, mutta se yllättäen puuttui sisällöstä.
Oikean umpion yhdessä yläkiinnityksessä oli halkeama. Nyt siinä valossa on vielä kosteuttakin. Kai se on minun tuurilla valunut oikeaan ballastiin ja sekin on entinen, eikä tietysti ole samanlainen jonka vasemmalle vaihdoin todennäköisesti turhaan.
Tuntuu todella kummalliselta, että edes vasen parkki ei pala. Sen pitäisi olla erillään lähivalon ongelmista ja saman sulakkeen takana kuin oikea, joka palaa.

Ihan hyvät valot siihen asti kun toimivat, eikä tarvitse koskea. Korkeussäätöhän ei toisaalta ole toiminut vuosiin, vaan säädetty manuaalisesti.
Kerran jouduin aiemminkin käyttämään korjaamolla näiden takia. Isossa liittimessä oli huono kontakti, laittoivat jotain rasvaa, joka auttoi silloin.
Erittäin suuri kiusaus painaa tehdasuudet halogeeniumpiot tilaukseen ja antaa noiden p*skojen olla.

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #27 : 17.09.2021, 20:41:37 »
Oikean umpion xenonin taisi pimentää vesi. Yhdesssä yläkiinnikkeessä oli halkema, josta pääsi kosteutta,
joka valui alimpana olevaan ballastiiin. Hapettumaa näkyi kuoressa ja kortille oli päässyt vettä.
Korjausaika oli varattu, niin en tehnyt viikolla muuta kuin liimasin/tiivistin halkeaman ja kuivatin umpion.
Kerroin tästä heille. Toivottavasti meni perille.

Vasemman vika on täysi mysteeri, jota Bosch Car Service työstää.
Ollut jo 2 täyttä päivää siellä. Saa nähdä paljonko ovat siitä tunteja painaneet ::)
Luotan ainakin toistaiseksi firman osaamiseen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6038
Vs: V70 mk2 vm2005 xenon-umpiot?
« Vastaus #28 : 17.09.2021, 21:17:49 »
Itsellä kävi sama, yritin laiskana tiivistää halkeamaa, no vedet meni ballastiin, kun sulake paloi äkkiä ballasti liitin alaspäin suolarinkiin saunaan, vedet tuli ulos ja ballasti toimii vieläkin. Aiempi kokemus vastaavasta oli pysyvästi mykkä ballasti.

Vaihdoin umpion lasin kun pre-faceliftiin se on suht helppo työ, Volvolta sai lasin halvimmalla, saunassa ja kuumapuhaltimella umpion reunat lämpimäksi, kihnutetaan puukolla vanhat saumat kokonaan pois, sika lastomerit saumaan, ei ole vuotanut sen jälkeen. Uusi lasi on niin kirkas että katsuri luuli ensin tarvikeumpioksi.

Ballasteja tohon vanhempaan saa kympeillä kiinasta (lad5gl).
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy