RallyBaron  Samppasport

Lämmityslaitteen säätömoottorit 855 -96

  • 3 Vastauksia
  • 1267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Lämmityslaitteen säätömoottorit 855 -96
« : 08.08.2021, 12:29:40 »
Aiheena siis heikko ilman tulo tuulilasille 855 T5 - 96.

Puhallin tuntuu olevan ok, ilmaa tulee jaloille hyvin.
Tuloilman suodatinta ei tullut vielä tarkistettua, mutta kai se vaikuttaisi silloin alaskin.
Rec-ja ac kytkimet vilkuttavat, joten katsoin vikakoodit omatekemällä lamppu lukulaitteella obd pistokkeesta.

Koodit:
231: Ventilation damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts.
233: Floor/defrost damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts.
323: Ventilation damper motor active too long.

Hanskalokeron ja potkusuojan irrotin, takaa löytyi lämppärikotelon kyljestä säätömoottori.
Tämän akselin päässä oli haljennut muoviosa, joka kääntää lämppärin läppiä. Kuva:


Onko tämä nyt sitten Floor/defrost damper motor?
Vikakoodeja nollatessa tämä moottori liikuttaa akselia edestakaisin, lienee jonkinlainen testiajo?
Kuvassa näkyy takana toinenkin säätömoottori, jonka luulen olevan lämpötilan säätömoottori apukuskin puolelle,
Se ainakin surisee lämpötilaa muuttaessa.

Tekaisin korjausosan kätevästi puusta ;D:


Vaihdoin jopa toisen moottorin kun sellainen sattui olemaan, mutta vikakoodit eivät poistuneet.
Vääntelin käsin tuota läppääkin, mutta puhalluksen määrä lasille parani vain hieman.

Missä sijaitsee sitten tuo Ventilation damper motor?
Tai löytyisikö jostain räjäytyskuva lämppäristä?

Toisessa juttuketjussa oli maininta että moottorin vaihdon jälkeen olisi tehtävä kalibrointi, mutta se tehtiin diagnostiikkapistokkeen kautta ja tässä sitä ei ole (Obd toki on).

Toivottavasti sain pulmani esitettyä ymmärrettävästi.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaitteen säätömoottorit 855 -96
« Vastaus #1 : 10.08.2021, 20:17:43 »
Löytyipä Googeloimalla melko nopeastikin lisätietoa.
Tuo akselin vastakappaleen halkeaminen on vissiinkin ihan normihuttua näissä, ainakin amerikanpoikien mukaan.

https://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/heater-vent-selection-not-working-67893/

Kuskinpuolelta löytyi patenttiratkaisu, jolla on haettu puhallusta jaloille jo jonkun muun toimesta.
Eli tämä peltikäppyrä oli ruuvattu puhallusaukon reunaan pitämään läppää auki.





Sainkin lämmityksen/ilmastoinnin vikakoodit nollattua kertaalleen tuolla vilkkuledi kyhäykselläni. Mutta se piti tehdä kymmeniä kertoja, kunnes viat vaan yhtäkkiä poistuivat.
Uudet käytetyt läppämoottorit toimivat, puhallus tuulilasin ja lattian välillä toimi, sekä vikakoodit poissa.
Uteliaisuuttani päätin kokeilla Ac-nappiakin päälle, sekä puhallin ja ilmankierto automaatille. Jos vaikka ilmastointikin toimisi!!?
Tässä yhteydessä alkoivat vikavalot (v)ilkkua taas.  >:(
Tosin puhallus jäi lasille, säätömoottorit eivät liikkuneet enää.

Sain kaverilta lukulaitteen lainaan, jolla tuli samat vikakoodit kun omalla laitteellanikin.
Pois vikakoodeja ei saanut, vaikka irrotin moottorit roikkumaan johtojen varaan ja kuittailin pitkään. Ei onnistumista.

Vaihdoin alkuperäiset moottorit roikkumaan, kauan piti näitäkin kuittailla, vaihtelin välillä varalle hankkimaani ilmastoinnin ohjausyksikköäkin.
Kunnes viimein laite ilmoitti: ei vikakoodeja!
Säätömoottorit tottelivat säätimiä samantien.
Tässävaiheessa auton akku oli myöskin tyhjentynyt, kuten muistaakseni edellisen onnistuneen kuittauksenkin aikana.
Onko sitten merkitystä kuittauksen onnistumiseen, en tiedä.

Nyt onkin epäilys että kuskin puolella alhaalla olevan moottorin ohjaama läppä olisi jotenkin viallinen, ehkä jumittaa?
Ainakin akselin liike laidastalaitaan on todella pieni.
Jätin moottorin akselissa olleen hammastetun osan pois ettei läppä liikkuisi lainkaan, eikä näinollen moottori menisi vikatilaan



Ainakin nyt ilmaa tulee lasille ja jalkoihin. Säätimet toimivat kuten pitää, Ac-nappiin ja AUTO asennon  päälle pistin teipin ja tekstin: NEJ.
Lämmityslaite toimii, ilmastointia en uskalla kokeilla vielä. Men he få döga (se saa kelvata) kuten kaveri tapaa sanoa.

Ehkä tarina jatkuu vielä..

Poissa jankkako

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaitteen säätömoottorit 855 -96
« Vastaus #2 : 04.03.2022, 17:53:38 »
Täälä sama ralli menosa. Aina kun saa vikakoodit pois, ei puhallusta saa jalkoihin. Kuinkahan tuo automaatti säätö virallisesti pitäs tehä?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lämmityslaitteen säätömoottorit 855 -96
« Vastaus #3 : 20.04.2022, 10:17:38 »
Taitaa vikana olla se perinteinen eli moottorin sisällä on lähteneet akselirasvat liikkeelle ja ne on aikojen saatossa hivuttautuneet kohti liukupintoja joissa sähkö kulkee. Tällöin moottori menee vikatilaan

Tuo moottori avattava ja liukupinnat putsattava, tällöin toimii. Operaationa todella simppeli, muistaa vaan merkitä tussilla mikä oli akselin asento ennen purkua. Jos tätä et tee niin ohjainyksikkö yrittää moottoria väkisin yliasentoon -> vikatila tai vääntövarren rikkoutuminen

 

Autoracing  KL-varaosat