Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V70 MK2 akkuongelma

  • 25 Vastauksia
  • 3946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #15 : 10.09.2021, 13:39:44 »
Mites noissa, jos jättää varalle, niin pitääkö sitä lataamisen lisäksi purkaa välillä, jotta toimintakyky säilyy? Sitte toinen liittyen CTEKin latureihin ja siihen hoitotoimintoon, jolla se korjaa sulfatoitumista, toimiiko se oikeasti?
Lyijyakku varastoidaan aina täysin varattuna ja koska akku purkautuu itsestään, sitä pitää ladata aika ajoin täyteen. Lyijyakun toinen vihollinen (purkautumisen lisäksi) on lämpötila, eli jo 20 asteessa lyijyakku menettää ominaisuuksiaan pitkässä varastoinnissa, eli sekin on ihan liian lämmintä pitkäaikaiseen varastointiin.

Pakkanen ei ole lyijyakun varastoinnin kannalta ongelma, kunhan akku on täynnä ja pidetään täynnä. Tai no on joku pakkasrajakin, mutta se on jossain -50 asteen tuntumassa, jolloin muodostuu jäätymisvaara, joka sitten taas tuhoaa akun. Tyhjä akku jäätyy pikkupakkasilla, joten siksi pakkassäilytystä pelätään, vaikka se pakkanen sinänsä onkin hyvä akun säilytyksen kannalta. Kylmää pelätään myös sen vuoksi "turhaan", että akun käytön (= purkaminen/lataaminen) kannalta kylmä on huono asia. Mutta nyt puhuttiin säilytyksestä.

Kosteus ei ole hyvä asia korroosion vuoksi, eli kosteutta luonnollisesti tulisi välttää.

Kuiva ja kylmä säilytyspaikka ja akku pidettynä täynnä, niin säilyy parhaiten. Akkua ei siis tarvitse eikä kannata purkaa, jos haluaa sen ominaisuuksien säilyvän parhaiten. Olen kuullut ohjeista, joissa sanotaan, että akkua pitäisi tarkoituksella purkaa pitkäaikaisen säilytyksen aikana, mutta sehän nyt ei kyllä sovi mitenkään lyijyakun luonteeseen, että sitä pitäisi oikein tarkoituksella purkaa, joten en niihin väitteisiin usko - perustelut tällaisen väitteen pohjalta puuttuvat. En myöskään ole nähnyt tällaisia ohjeita akkuvalmistajien antamina.

Sit taasen jollain litiumakuilla on erilaiset ohjeet, eli niitähän varastoidaan osavarauksella eikä oikeastaan edes kannattaisi varata ihan täyteen käytössäkään. Ja jos en väärin muista, niin optimaalinen säilytyslämpötila on ihan erilainen.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2021, 00:54:01 kirjoittanut renee »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #16 : 10.09.2021, 15:04:57 »
Vaihdoin D5 ’02 laturin liukurenkaat, hiilet ja laakerit muutama vuosi sitten. Ei minusta ollut paha rasti ja orkkislaturi sai toisen elämän. Hiilissä oli vielä varaa, mutta liukurenkaissa oli isot urat. Mittarissa silloin noin 400 tkm. Osat maksaa muutaman kympin.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #17 : 11.09.2021, 05:39:23 »
Lyijyakku varastoidaan aina täysin varattuna ja koska akku purkautuu itsestään, sitä pitää ladata aika ajoin täyteen. Lyijyakun toinen vihollinen (purkautumisen lisäksi) on lämpötila, eli jo 20 asteessa lyijyakku menettää ominaisuuksiaan pitkässä varastoinnissa, eli sekin on ihan liian lämmintä pitkäaikaiseen varastointiin.

Pakkanen ei ole lyijyakun varastoinnin kannalta ongelma, kunhan akku on täynnä ja pidetään täynnä. Tai no on joku pakkasrajakin, mutta se on jossain -50 asteen tuntumassa, jolloin muodostuu jäätymisvaara, joka sitten taas tuhoaa akun. Tyhjä akku jäätyy pikkupakkasilla, joten siksi pakkassäilytystä pelätään, vaikka se pakkanen sinänsä onkin hyvä akun säilytyksen kannalta. Kylmää pelätään myös sen vuoksi "turhaan", että akun käytön (= purkaminen/lataaminen) kannalta kylmä on huono asia. Mutta nyt puhuttiin säilytyksestä.

Kosteus ei ole hyvä asia korroosion vuoksi, eli kosteutta luonnollisesti tulisi välttää.

Kuiva ja kylmä säilytyspaikka ja akku pidettynä täynnä, niin säilyy parhaiten. Akkua ei siis tarvitse eikä kannata purkaa, jos haluaa sen ominaisuuksien säilyvän parhaiten. Olen kuullut ohjeista, joissa sanotaan, että akkua pitäisi tarkoituksella purkaa pitkäaikaisen säilytyksen aikana, mutta sehän nyt ei kyllä sovi mitenkään lyijyakun luonteeseen, että sitä pitäisi oikein tarkoituksella purkaa, joten en niihin väitteisiin usko - perustelut tällaisen väitteen pohjalta puuttuvat. En myöskään ole nähnyt tällaisia ohjeita akkuvalmistajien antamina.

Sit taasen jollain litiumakuilla on erilaiset ohjeet, eli niitähän varastoidaan osavarauksella eikä oikeastaan edes kannattaisi varata ihan täyteen käytössäkään. Ja jos en väärin muista, niin optimaalinen säilytyslämpötila on ihan erilainen.
Sehän oli kattavasti selitetty, Kiitos :)
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #18 : 12.09.2021, 13:39:58 »
Vaihdoin D5 ’02 laturin liukurenkaat, hiilet ja laakerit muutama vuosi sitten. Ei minusta ollut paha rasti ja orkkislaturi sai toisen elämän. Hiilissä oli vielä varaa, mutta liukurenkaissa oli isot urat. Mittarissa silloin noin 400 tkm. Osat maksaa muutaman kympin.
Mistäs hait?
RTS

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #19 : 14.09.2021, 09:50:03 »
Vaihdatin omaani Debilillä uuden laturin (vaihtolaturi) 270tkm:n kohdalla. Maksoi n. 390 Euroa. Samalla vaihdoin autoon uuden, jo aiemmin ostamani, Bilteman harmaakuorisen akun (620A). Akku on vähän pieni, mutta tulipahan käyttöön, kun kerta tallissa oli.
 

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #20 : 15.09.2021, 08:29:24 »
Mistäs hait?

Adita eli https://www.adita.fi/
Liike on Kehä 1 pohjoispuolella mutta taitaa olla nettikauppa myös

'02 D5 laturin osat on seuraavat:
Säädin  F00MA45211 (tarjouksessa 38,25)
Liukurengas (Bosch) 3001-3702 12,75
Laakeri 6003-SKF 7,00
Laakeri  2601-140263 (FAG) 20,00

Nämä vaihtamalla laturi on kuin uusi, voihan ulkopuolta vielä pestä ja maalata jos tuntuu tärkeältä.

Mikäli hihnan puoleisen laakerin vaihtaa, vapaakytkin pitää irrottaa ja siihen tarvitaan erikoisavain. Miettisin siinä tapauksessa myös itse vapaakytkimen vaihtoa ellei sitä ole lähiaikoina vaihdettu. Itsellä se temppuili ekan kerran reilu 200 tkm ajettuna eli piti ääntä ja hihna nyki tyhjäkäynnillä.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2021, 09:15:04 kirjoittanut Jorma »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #21 : 15.09.2021, 11:00:45 »
Kiitos jorma tiedosta, mulla on vanha panttilaturi varastossa, jos kokeilis sitä vielä uusia joskus, sisäiset laakerit äänsi niin paljon että pistin uuden laturin tilalle
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #22 : 15.09.2021, 22:11:13 »
Käytössä ollut lyijy akku voidaan varastoida seuraavasti, akku puretaan tyhjäksi jonka jälkeen se varataan täyteen. Paras varastointi lämpötila on -0+5 C. Toinen konsti on ladata akku täyteen, purkaa se hitaasti, ladata täyteen jonka jälkeen kaataa hapot pois. Tämän jälkeen täytetään puhtaalla akku vedellä, ja varastoidaan -0+5. Jälkimmäinen  keino ei taida enää onnistua. Eräs keino on viedä akku viileään paikkaan ja kytkeä laturi joka antaa 1-2 ampeeria. Akun itsepurkautuminen pienenee mitä lähemmäs nollaa mennään. Summa summarum, miksi vanha akku pitäisi varastoida. Ei uusi akku maailmoja maksa. Kahdessa ed. V70ni akku kesti 9v. Jotenkin noi sähköviat on kiertänyt meikäläisen kertakaikkiaan. Muuta laittamista on kyllä riittänyt. 

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #23 : 16.09.2021, 13:38:09 »
Käytössä ollut lyijy akku voidaan varastoida seuraavasti, akku puretaan tyhjäksi jonka jälkeen se varataan täyteen. Paras varastointi lämpötila on -0+5 C. Toinen konsti on ladata akku täyteen, purkaa se hitaasti, ladata täyteen jonka jälkeen kaataa hapot pois. Tämän jälkeen täytetään puhtaalla akku vedellä, ja varastoidaan -0+5. Jälkimmäinen  keino ei taida enää onnistua. Eräs keino on viedä akku viileään paikkaan ja kytkeä laturi joka antaa 1-2 ampeeria. Akun itsepurkautuminen pienenee mitä lähemmäs nollaa mennään. Summa summarum, miksi vanha akku pitäisi varastoida. Ei uusi akku maailmoja maksa. Kahdessa ed. V70ni akku kesti 9v. Jotenkin noi sähköviat on kiertänyt meikäläisen kertakaikkiaan. Muuta laittamista on kyllä riittänyt.

Vanhempien Volvojen akut maksaa 100-150 euroa joten en taida kysyä vaimolta saisinko varastoida akkua keittiön jääkaappiin. Minullakin '02 mallisessa D5:ssa on vasta kolmas akku menossa, vaihdoin nykyisen muutama vuosi sitten kun tyhjensin huolimattomuuttani edellisen enkä halunnut lähteä sillä uuteen talveen. Olen käyttänyt wepastoa säännöllisesti mutta ajomäärät on sen jälkeen reilut 40km niin akku ei ole siihen kyykähtänyt. 

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #24 : 16.09.2021, 14:12:24 »
Yksi ladattu akku varastoitu ihan sen takia että on kyselty ja annettukin apuvirtaa jokaikinen vuosi, jos ollut koko ja kätisyys sopiva niin tyrkätty suoraan kiinnikin hajonneen tilalle kunnes saw uuden.. Usein vielä jäänyt avun tarvitsijat niin ettei autosta autoon kaapelit yltäisi.
Talli/varasto lämpötila meillä talvella 13- 15 ja kesällä 18-20 tasoa.

Kahdessa pihan kolmesta kiinni integroidut laturit niin voi autojen alkuja latailla piuhan päässäkin.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
« Vastaus #25 : 17.09.2021, 23:37:33 »
Myös Jormalle tänks tietoista P>
RTS

 

Futurez  Kulkukoira