Mites noissa, jos jättää varalle, niin pitääkö sitä lataamisen lisäksi purkaa välillä, jotta toimintakyky säilyy? Sitte toinen liittyen CTEKin latureihin ja siihen hoitotoimintoon, jolla se korjaa sulfatoitumista, toimiiko se oikeasti?
Lyijyakku varastoidaan aina täysin varattuna ja koska akku purkautuu itsestään, sitä pitää ladata aika ajoin täyteen. Lyijyakun toinen vihollinen (purkautumisen lisäksi) on lämpötila, eli jo 20 asteessa lyijyakku menettää ominaisuuksiaan pitkässä varastoinnissa, eli sekin on ihan liian lämmintä pitkäaikaiseen varastointiin.
Pakkanen ei ole lyijyakun varastoinnin kannalta ongelma, kunhan akku on täynnä ja pidetään täynnä. Tai no on joku pakkasrajakin, mutta se on jossain -50 asteen tuntumassa, jolloin muodostuu jäätymisvaara, joka sitten taas tuhoaa akun. Tyhjä akku jäätyy pikkupakkasilla, joten siksi pakkassäilytystä pelätään, vaikka se pakkanen sinänsä onkin hyvä akun säilytyksen kannalta. Kylmää pelätään myös sen vuoksi "turhaan", että akun käytön (= purkaminen/lataaminen) kannalta kylmä on huono asia. Mutta nyt puhuttiin säilytyksestä.
Kosteus ei ole hyvä asia korroosion vuoksi, eli kosteutta luonnollisesti tulisi välttää.
Kuiva ja kylmä säilytyspaikka ja akku pidettynä täynnä, niin säilyy parhaiten. Akkua ei siis tarvitse eikä kannata purkaa, jos haluaa sen ominaisuuksien säilyvän parhaiten. Olen kuullut ohjeista, joissa sanotaan, että akkua pitäisi tarkoituksella purkaa pitkäaikaisen säilytyksen aikana, mutta sehän nyt ei kyllä sovi mitenkään lyijyakun luonteeseen, että sitä pitäisi oikein tarkoituksella purkaa, joten en niihin väitteisiin usko - perustelut tällaisen väitteen pohjalta puuttuvat. En myöskään ole nähnyt tällaisia ohjeita akkuvalmistajien antamina.
Sit taasen jollain litiumakuilla on erilaiset ohjeet, eli niitähän varastoidaan osavarauksella eikä oikeastaan edes kannattaisi varata ihan täyteen käytössäkään. Ja jos en väärin muista, niin optimaalinen säilytyslämpötila on ihan erilainen.