RallyBaron  Samppasport

Jakohihnan vaihdosta (B200K)

  • 8 Vastauksia
  • 1694 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« : 17.09.2021, 09:27:17 »
Olen aina vaihdattanut liikkeessä kuuden vuoden välein hihnan ja kiristimen. Nyt kuitenkin ensimmäisen kerran asentaja sanoi minulle että 2000km ajon jälkeen hihna pitäisi kiristää jakohihnakotelon päässä olevan kumitutin kautta 17mm avaimella niin että ensiksi löysää ja sitten vain kääntää takaisin kireälle.
Tällöin juosikuormitteisen hihnankiristäjän pitäisi vetää se lopulliseen oikeaan kireyteen.

Minulla oli koko jakohihnakoppa pois kun tein tämän homman, mutta hihna jäi aivan löysäksi. Tuntuu ettei siinä jousessa ole mitään tietoa vaikka näyttääkin täysin ehjälle.

Sorkkaraudalla kampeamalla sain sitten sen kirrattua niin että kun hihnan pisimmältä sivulta kääntää niin se kääntyy 1/4 verran. OK?

Kysymys kuuluukin että pitäisikö hihnankiristäjän todella vetää se automaattisesti kireälle?
Ja voiko se jousi rikkoontua ja pystyykö sen vaihtamaan?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« Vastaus #1 : 17.09.2021, 09:56:43 »
Minun käsittääkseni jousen pystyy kyllä vaihtamaan/uusimaan. Sen jousen pitäisi painaa hihna oikeaan tiukkuuteen kun ensin löysää sen pultin, ja sitten kiristää. Minäkin olen kyllä vaihdattanut liikeessä aina hihnan ja kiristinrullan, tosin olen pitänyt vaihtovälinä 4 vuotta. Oikea hihnan kireys on kyllä kriittinen asia. Sitä en tiedä, kuinka tiukassa hihnan oikeasti pitäisi olla. Jousihan voi toki kuoleentua ja siten se ei jaksa painaa rullaa riittävän tiukalle. Minullakin on B200k tuossa harraste-volvossa. Olen kerran kokenut mitä tapahtuu tässä moottorissa hihnan katkettua tyhjäkäynnillä, lompakkoni ei halua nähdä sitä päivää uudestaan.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« Vastaus #2 : 17.09.2021, 10:30:29 »
Jos jousi ei jaksa enää kiristää niin tuollainen manuaalikiristys kampeamalla korvaa sen. Mutteri pitää kireyden samana seuraavaa
hihnanvaihtoon asti. Kovaa ajoa vaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« Vastaus #3 : 18.09.2021, 11:41:37 »
Vaihtaisin sen jousen jos on kuoleentunut. 1/4 tuntuu liian tiukalta.

Ei vielä ole yhtään jousta tarttenut vaihtaa noissa omissa, tosin niillä ollut kaikilla alle 350tkm vasta ajettuna. Jousella ollut hyvässä kireydessä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« Vastaus #4 : 18.09.2021, 13:06:52 »
Ei kai siinä ole lukitussokkaa paikoillaan?

Se jousi on kyllä aika Jyty. Ei ole koskaan tullut viallista vastaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« Vastaus #5 : 20.09.2021, 17:03:23 »
Miulla oli vähän kuoleentunut se jousi jo, mut kyllä sillä silti sai ihan ok kireyden hihnalle.. vaikkakin vähän löysän puoleinen.
Varman päälle tuli pelattua ja pikkusen kädellä autettua kun sääti kireyden.

Rautaa ei tarvii käyttää kuitenkaan.. tai pidäkkään, kun menee sit helposti liian kireelle se remmi ja sit ei kestä.
Esim. S/V40 Volvoissa käytettävä 1.9d eli Renaultin diesel kone, niin siinä ei ole mitään jousta helpottamassa kiristimen säätöä.
Aika hyvin sai sopivan hihnan kireyden kun toisella kädellä paino kiristintä remmiä vasten ja sit vaa mutteri kiinni.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« Vastaus #6 : 22.09.2021, 18:15:51 »
Okei. Täytyykin ensitilassa vaihtaa se jousi sinne (metsästää ensin jostain uusi).
Minun autossa se on tosiaan niin kuoleentunut että jos löystän sen 17mm mutterin ja painan sormella hihnan pisimmältä osuudelta niin kiristinlaakeri painaa hihnan ihan löysälle ja se itse jousi ei vedä sitä ollenkaan kireälle.
Sokka ei ole paikallaan siinä reiässä, sen katsoin silloin jo heti ekana.
Mikä on hihnan oikea kireys pisimmältä kantilta jos kääntää? Nyt se menee tosiaan sen 1/4 kierrosta, eli saan käännettyä sen vaakatasosta pystysuoraan.
Mistä kannattaisi ostaa tai tiedustella uutta jousta? Ei viitsisi hajottaa hyvää konetta nyt minkään hölmöilyn takia.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« Vastaus #7 : 16.10.2021, 11:43:38 »
Okei. Täytyykin ensitilassa vaihtaa se jousi sinne (metsästää ensin jostain uusi).
Minun autossa se on tosiaan niin kuoleentunut että jos löystän sen 17mm mutterin ja painan sormella hihnan pisimmältä osuudelta niin kiristinlaakeri painaa hihnan ihan löysälle ja se itse jousi ei vedä sitä ollenkaan kireälle.
Sokka ei ole paikallaan siinä reiässä, sen katsoin silloin jo heti ekana.
Mikä on hihnan oikea kireys pisimmältä kantilta jos kääntää? Nyt se menee tosiaan sen 1/4 kierrosta, eli saan käännettyä sen vaakatasosta pystysuoraan.
Mistä kannattaisi ostaa tai tiedustella uutta jousta? Ei viitsisi hajottaa hyvää konetta nyt minkään hölmöilyn takia.

Kireys kuulostais oikealta.

Volvo on tupannut myymään varaosia näihin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihdosta (B200K)
« Vastaus #8 : 18.10.2021, 20:35:31 »
Joo. Volvolta kävin sen uuden jousen ostamassa.
Osanumero on 463389.
Maksoi huikeat 2,60€.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

 

Proturbo  Autodiagnoosi