Carcom Oy  Elekma

V60 takajarrut laahaa

  • 32 Vastauksia
  • 3654 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TapsaL2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V60 takajarrut laahaa
« : 05.11.2021, 21:57:01 »
V60 takajarrut laahaa. Levyt vaihdettu, palat vaihdettu, satulat vaihdettu, nesteet vaihdettu ja edelleen laahaa. Purettu ja kasattu vaihtojen jälkeen kahdesti ja laahaa edelleen. Kymmenen kilsan ajon jälkeen polttavan kuuma.

Mikähän mahtaa potilasta ahdistaa?

Potilaalla ajettu vajaa 130tkm, käyttöönotto elokuussa -16.

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #1 : 05.11.2021, 23:42:10 »
Ajettiinko sähköinen pysäköintijarru testerillä auki.

Poissa TapsaL2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #2 : 06.11.2021, 07:23:22 »
Ajettiinko sähköinen pysäköintijarru testerillä auki.

Ajettiin

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #3 : 08.11.2021, 08:05:14 »
V60 takajarrut laahaa. Levyt vaihdettu, palat vaihdettu, satulat vaihdettu, nesteet vaihdettu ja edelleen laahaa. Purettu ja kasattu vaihtojen jälkeen kahdesti ja laahaa edelleen. Kymmenen kilsan ajon jälkeen polttavan kuuma.

Mikähän mahtaa potilasta ahdistaa?

Potilaalla ajettu vajaa 130tkm, käyttöönotto elokuussa -16.

Itsellä samaa vikaa takajarrujen vaihdon jälkeen ja viikonloppuna nylppäsin kaikki vielä auki. Käsijarru huoltoasentoon ja satula irti. Palat liikkuivat herkästi urassaan, samoin herkisteltiin mäntää ja sekin liikkui sormivoimin paikoilleen. Levy irrotti palat ilman satulaa. Satula takaisin paikalleen, ja kaikki toimii osien kiinni ollessa. Jarrun painon jälkeen mäntä palauttaa ja palat irtoaa. Mitään ongelmaa ei missään ennen kuin ajaa käsijarrun testerillä takaisin normiasentoon. Silloin alkaa laahaus. Apumiehen puoli mulla on jo parempi jarruremontin jälkeen, joten voisiko osat olla pienen ajelun jälkeen taas tehtaan toleransseissa
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #4 : 08.11.2021, 20:24:04 »
Alkuperäiseen keissiin: Jotenkin tuntuisi siltä, että sähköinen jarru ei ole kuitenkaan mennyt täysin sisään kun testerillä on ajettu. Voisiko jumittaa moottori? Läysin ohjeen missä moottorin voi pyöritellä sisään ihan työkaluilla:

https://images.matthewsvolvosite.com/volvo-xc-60-t6-2009-rear-brake-pads-(epb)-replacement.pdf

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #5 : 08.11.2021, 20:44:17 »
Alkuperäiseen keissiin: Jotenkin tuntuisi siltä, että sähköinen jarru ei ole kuitenkaan mennyt täysin sisään kun testerillä on ajettu. Voisiko jumittaa moottori? Läysin ohjeen missä moottorin voi pyöritellä sisään ihan työkaluilla:

https://images.matthewsvolvosite.com/volvo-xc-60-t6-2009-rear-brake-pads-(epb)-replacement.pdf

Mutta kun alkuperäisessäkin tapauksessa moottori ajettiin testerillä huoltoasentoon? Senhän pitäisi kalibroitua uusille paloille ja levyille kun se ajetaan takaisin käyttöasentoon. Alkuperäisessäkin tapauksessa ongelmat viittaa tuohon sähkömoottoriin korjailujen perusteella. Nettiselailun mukaan kohtuullisen yleistä, että alkaa takajarrut aavistuksen laahaamaan osien vaihdon jälkeen
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #6 : 09.11.2021, 13:18:31 »
Ajoin itse 9V paristolla käsijarrun huoltoasentoon. Palojen vaihdon jälkeen sähkökäsijarrun kytkimestä painaen palat levyä vasten ja vapautus samaisesta kytkimestä. Ei mitään ongelmaa laahaamisen suhteen

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #7 : 09.11.2021, 15:47:45 »
Hmm. Vidallahan on myös sähköiselle käsijarrulle jonkinlainen kalibrointikin. Tiiä sitten tekeekö muuta kuin käyttää palat kiinni ja vapauttaa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #8 : 01.11.2022, 19:01:29 »
mikä näissä v60 takajarruissa oikein mättää? Mun autoon vaihdettu 70tkm sitten kuskinpuolen takasatula koska jumitti. Nyt otin auki kun tuli levyjen ja palojen vaihto eteen. Vaihdetun satulan puolen palat kulunut puolet enemmän ja mäntä jäykempi kuin vänkärin puolella. Ajettiin huoltoasentoon testerillä ja kalibroitiin sillä. Pitääkö taas uusia satula moottoreineen.

Miten näissä hoidetaan ilmaus satula vaihdettaessa?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #9 : 04.11.2022, 06:14:15 »
mikä näissä v60 takajarruissa oikein mättää? Mun autoon vaihdettu 70tkm sitten kuskinpuolen takasatula koska jumitti. Nyt otin auki kun tuli levyjen ja palojen vaihto eteen. Vaihdetun satulan puolen palat kulunut puolet enemmän ja mäntä jäykempi kuin vänkärin puolella. Ajettiin huoltoasentoon testerillä ja kalibroitiin sillä. Pitääkö taas uusia satula moottoreineen.

Miten näissä hoidetaan ilmaus satula vaihdettaessa?

Pakkohan siinä satulassa on olla jokin vika? Väärä tiiviste, jokin koneistus vinossa tms.

Ilmaus on nykyään melkein helpointa imemällä.
Eli, jos huoltaa autoa tai muita laitteita itse, kannattaa hankkia motonetista öljyn imuvaihtaja. Maksaa 50-100€ ja siitä on suuri apu monessa autoon ja moneen muuhunkin liittyvässä touhussa.
Siihen ilmanippaan sopiva letku ja siitä imemään ilmat ulos. Huolehtii vain että ei ime säiliötä tyhjäksi. Tämä on yhden takakulman kohdalla parin minuutin homma.

Vaihtajaan kannattaa lisätä perusletkun väliin hana, jolla voi kontrolloida imua paremmin. yleisbensahana käy hyvin. Ei tarvitse koko ajan pumpata, vaan yhdellä pumppauksella vaihtaa vaikka kaikki jarrunesteet yhteen autoon, kun vain muistaa pitää hanan kiinni kun imua ei tarvita. Itse lisäsin omaan pönttööni vielä alipainemittarin, joka helpottaa arviointia, mikäli kyseessä on kohde jossa alipaine ei saa loppua kesken toimenpiteen.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/765180/MTX-Automotive-oljynvaihto-alipainepumppu-65-l

Aivan loistava laite.






Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #10 : 07.11.2022, 09:30:47 »
Melko varmasti jarruletkut murtunut sisältä vaihdon aikana.
Vaihda nuo ja aja käsijarrumäntä uudelleen huoltoasentoon plus painat sisään männän. Sen jälkeen ainoastaan nyppäät käsijarrun päälle niin palat on oikeassa paikassa

Poissa atma

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #11 : 13.10.2023, 16:13:04 »
Onko tämän ketjun aloittajan ongelmaan löytynyt ratkaisua? Itselläni saman ikäinen ja 200tkm ajettu V60 ja samat ongelmat.

Poissa Jasu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #12 : 15.10.2023, 10:16:53 »
Te joilla takajarrut laahaa, niin vapautatteko seisontajarrun käsin lähtiessänne, vai lähdettekö vain ajamaan?
Volvo S80 V8

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8981
  • Teiden tukko
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #13 : 15.10.2023, 10:39:49 »
Te joilla takajarrut laahaa, niin vapautatteko seisontajarrun käsin lähtiessänne, vai lähdettekö vain ajamaan?

Mulla ei laahaa takajarrut, ainakaan tietääkseni, eikä käsijarru vapaudu kun lähtee liikkeelle. Auto ilmoittaa, että kytke käsijarru pois.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #14 : 15.10.2023, 10:59:36 »
Mulla ei laahaa takajarrut, ainakaan tietääkseni, eikä käsijarru vapaudu kun lähtee liikkeelle. Auto ilmoittaa, että kytke käsijarru pois.
Hmm... Kyllähän käsijarrun pitäisi vapautua, kun hipaisee kaasuun vaihde päällä. Ovi toki pitää olla kiinni ja kuskin turvavyö kytkettynä.

En näe siinä mitään eroa, että vapauttaako jarrun käsin nappia painamalla vain automaattisesti liikkeelle lähtiessä. Tietokone vapauttaa jarrun täsmälleen samalla tavalla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy