Autodiagnoosi  Carcom Oy

kaasu/volvot

  • 139 Vastauksia
  • 56553 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #120 : 26.11.2020, 14:42:39 »
Gasumin uusi asema Järvenpään Boogiessa vihdoinkin rakentumassa/valmistumassa. En ole tuosta aikoihin ajellut "sillä silmällä" joten päivän tilanne ei ole ihan selvillä mutta aspal-tyyppikin puheli että alkaa valmistumaan.
Ainakin meikäläiselle tämä on todella tervetullut asema.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=post;topic=1594.60;last_msg=1061531783

Kävin juuri katsomassa ja näytti olevan vielä monttuvaiheessa. Taulussa luki että valmistuisi Tammi-Helmikuussa. On kyllä sopivasti hollilla ja toinen asema olisi parin kilsan päässä duunipaikasta Vantaalla. Harmi vaan kun ei ole sitä kaasu-Volvoa ???
« Viimeksi muokattu: 26.11.2020, 16:11:17 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #121 : 26.11.2020, 16:23:26 »
Kävin juuri katsomassa ja näytti olevan vielä monttuvaiheessa. Taulussa luki että valmistuisi Tammi-Helmikuussa.

Ok. Hyvää infoa. Tuo Gasum on silläkin tervetullut kun kghinta on tällä hetkellä selvästi Mäntsälän keskustan ST1 asemaa halvempi. (Mäntsälän sähkö)
1,14€ vs 1,366...
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #122 : 26.11.2020, 18:39:00 »
Saisivat rakentaa Tampereellekin lisää asemia. Pitkästä aikaa tuli siellä pyörähdettyä ja Nekalassa jo ennestään tuttu tyyli - piti jonottaa ja sen jälkeen kaasua sai niin nihkeällä paineella, että liki tyhjiin tankkeihin upposi vaivaiset 8 kg.

Tosin autoni (V60) on nyt kehittänyt uudenlaisen ongelman. +10 °C kelissä kaikki toimii kuin ennenkin, mutta kylmäkäynnistys lämpötilan ollessa lähellä nollaa johtaa nyt siihen, ettei auto suostu ottamaan kaasua käyttöön moottorin lämmettyä. Pulloventtiilit naksahtavat auki, kaasua on, mutta ajo jatkuu sitkeästi pelkällä bensalla. Ei auta, vaikka valintanappia painelisi. Jos moottori on esilämmitetty webastolla tai vielä lämmin edellisen ajomatkan jäljiltä, kaasu otetaan automaattisesti käyttöön myös viileämmällä kelillä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #123 : 27.01.2021, 15:09:28 »
Sanoista tekoihin. Välillä tuntui, että laitetaan kaikki rahat pelkkään sähköautoiluun, maksoi mitä maksoi, mutta näkyy biokaasukin olevan edelleen ohjelmistossa.

Kaasukäyttöisille kuorma-autoille myönnetään hankitatukea 5 000 tai 12 000 € riippuen siitä, syökö auto paineistettua vai nesteytettyä kaasua. Jälkimmäiselle suurempi tuki, koska tankkausasemiakin on vain pari hassua. Niemi (muuttofirma) on ilmoittanut hankkivansa uuden kalustonsa kaasukäyttöisenä ja yksittäisiä autoja on testikäytössä muillakin, viimeisimpänä osui silmiin uutinen Arlan jakeluautosta.

Harkinnan alla on myös parin power-to-x periaattella synteettistä metaania tuottavan koelaitoksen rakentaminen. Nykyisillä sähkön hinnoilla tässä ei ole mieltä, mutta uusiutuvien tuotannon kasvaessa tulee eteen tilanne, missä pitääkin kulutus sopeuttaa tuotantoon eikä päinvastoin (kuten nykyään). Välillä tulee energiaa yli tarpeen, hinta laskee pohjamutiin ja näissä tilainteissa voisi ylijäämää hyödyntää mm. polttoaineiden tuotantoon. Enemmän siinä on järkeä kuin varastoida ylijäämää kiinteisiin akkuihin (akuille parempiakin käyttökohteita) tai tuottaa max. 70 % hyötysuhteella vetyä, jota sitten käytettäisiin polttokennovoimaloissa tai vetyautoissa 30-70 % hyötysuhteella.

Kaasuasemien ja sähköautojen latausasemien rakentamisesta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella tukea myönnetään näille hankkeille
https://energiavirasto.fi/liikenteen-infratuki#paatokset

Tulossa näyttäisi olevan uusia kaasuasemia mm. Pirkkalaan (tervetullut lisä, TRE Nekala jo ruuhkautunut), Kuopioon, Kajaaniin, Äänekoskelle, Lapinjärvelle, Alavudelle, Kokkolaan  ja Joensuuhun.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #124 : 28.01.2021, 10:14:42 »
Just kuulin juttua miten raskaiden kaasuautoilu on tökkinyt postilla. Jyväskylän ainoa tankkauspaikka ollut vähän väliä pois käytöstä joten seisseet terminaalilla hyvän tovin. Eikä autoilla ole kaasu riittänyt edestakaiseen matkaan esim jkl-ylivieska-jkl. Kun kaasu loppuu niin matka jatkuu dieselillä 20km/h. Kuulemma joku ajoi körötellen hirvaskankaalta asti :D.


Kun saavat lisää tankkauspisteitä niin sitten ehkä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #125 : 29.01.2021, 09:54:09 »
^ ilmeisesti kyseessä nesteytetyllä kaasulla toimiva auto. Se vaatii kieltämättä enemmän kokeilumieltä, koska jakeluasemia on vain muutama koko valtakunnassa.

Mutta 20 km/h? Eli dieselmoottori, joka konvertoitu kaasulle -> pitää käyttää dieseliä sytykkeenä, mutta suuttimet mitoitettu vain tähän puuhaan -> vajaatehoinen kaasun loputtua?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #126 : 29.01.2021, 10:52:49 »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #127 : 03.02.2021, 21:15:59 »
Aika hyvästi Nivos nostanut kaasun hintaa mäntsälässä. Uusi hinta 1,48x/kg...  :o Tästä hanasta taidetaan myydä ainakin mielikuvallisesti biokaasua joka muuallakin tavan maakaasua kalliimpaa.

Ei tarvi tossa tankata siis, nyt kävin sen verran valuttamassa että pääsen aamulla Vantaalle kun tänään ei erinäisistä syistä johtuen voinut kotimatkalla täyttää pyttyä.

Gasum 1.27/kg
Nivos 1,48x/kg  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 04.02.2021, 18:02:16 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #128 : 20.02.2021, 17:40:37 »
Järvenpään uusi Gasumin-kaasuasema näyttää olevan auki. Kävin aamulla duunista tullessa vilkaisemassa  8)

Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #129 : 20.02.2021, 22:42:28 »
Mahtavuutta  *taavih->
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #130 : 21.02.2021, 15:44:37 »
^ ilmeisesti kyseessä nesteytetyllä kaasulla toimiva auto. Se vaatii kieltämättä enemmän kokeilumieltä, koska jakeluasemia on vain muutama koko valtakunnassa.

Mutta 20 km/h? Eli dieselmoottori, joka konvertoitu kaasulle -> pitää käyttää dieseliä sytykkeenä, mutta suuttimet mitoitettu vain tähän puuhaan -> vajaatehoinen kaasun loputtua?

Pakko kommentoida kun olen ajanut yli 2 vuotta LNG-Volvoilla aivan alusta asti kun niitä alkoi tulla maahan.

Auto ei ole mitenkään "konvertoitu", vaan täysin se on jo tehtaalla alunperin LNG-autoksi tehty. Toiminnaltaan ne ovat erittäin varmoja ja toimia laitteita. Moottori on tosiaan vastaava 13-litrainen dieselkone, käytännössä suuttimet ovat erilaiset. Suuttimen reunoilta tulee kaasu ja keskeltä naftapurske joka sytyttää seoksen. Ajoltaan autoissa ei ole mitään eroa versus tavallinen diesel versio.
Koneen ollessa kylmä alle 42*C niin LNG-syöttö ei toimi vielä ja käytössä on vain 50hv. Samoin jos LNG loppuu, niin käyttöön jää 50 samat heppaa ja kierrokset on lisäksi rajoittu.

Polttoaineena käytetään siis LNG/LBG:ta joka on jäähdyttämällä nestetytettyä metaania, joko maakaasua tai biokaasua. Lämpötila sellaiset -130 - 160*C pakkasella. Kirkasta nestettä joka höyrystyy heti vapauduttuaa. Maahan tippuessaan räjähtelee hauskasti poksuen ja muodostaa valkoista höyryä haihtuessaan. Siksi suojavarustus vaatimus tankatessa, visiiri/lämpöhanskat, ei T-paita ja shortsit.

Gasumin asemia on vähän (paljon siihen kun itse aloitin) ja on alueita jossa ei ainuttakaan. Ajot pitää suunitella sen mukaan. Tankkeja on kahta kokoa Volvossa, isompi on nimellisesti 205kg, mutta Gasumin asemilla ja paineilla siellä on käytännössä n.180kg käytettäväksi.
Kun auton kulutus on keskimäärin n. 30kg/100km (vastaa n. 40 - 42  L/100km dieseliä). Kun tästä tehdään laskutoimitus helpoksi ohjenuoraksi niin 180kg : 30kg/100km = 600km jää turvalliseksi toiminta säteeksi. 700km olen ajanut joskus ja silloin kaikki meni jo täysin nollille.
Tuon mukaan olen aina ajanut ja toistaiseksi pärjännyt oikein hyvin. Ajotietokone onkin paras kaveri LNG-autossa kunhan sen vain muistaa nollata aina tankkauksen jälkeen.
Kaikki polttoainemittaria uskovat ja grammalla pisimmälle ajavat ovat jääneet jossakin vaiheessa matkalle. Se on hauska ettei kulutukseen vaikuta se onko kesä vai talvi, talvi ja pakkanen on näiden autojen ystävä, koska polttoainekin on -130 - 160*C pakkasella.
Ongelmaksi voi muodostua asemien huonon toiminnan lisäksi ettei autoa tankata oikein ja tankki on jo lähtiessä vajaa. Sitä kun ei oikein näe mistään, mutta onneksi ajotietokone pitää hyvin paikkansa näissä. Painemittaria tankin kyljessä kannattaa vilkuilla aina kun tulee ja lähtee autolta. Se on samalla auton tärkein mittari ja kertoo tankin tilanteesta parhaiten.

Kanavuoren asema on oikeasti aika hyväkin asema, kaikilla asemilla on ongelmia. Surkein tietämäni on Vantaan Petikossa, jatkuvasti rikki, vuotaa ja häiriöitä jne. Paras tietämäni on taas Liedossa oleva uusi LNG/LBG asema, siellä kuten Lahden Kujalankin asemalla on myös VOLVO-tankkaus nappi 8)
Napin idea on saada kylmempää/alemmalla paineella tankkaus, en tiedä kumpi oikeasti, koska vähän vaihtelee keltä sitä Gasumiltakin kysyy ?
Gasumin palvelu on sinänsä hyvää, apua saa ongelmatilanteissa ilman mitään wittuilua selkeällä suomen kielellä vaikka keskellä yötä klo 03.00  8)
Kukaan ei tosin tule paikalle, mutta säätävät asemaa etänä ja useimmiten auton saa tankattua vaikka asema olisikin aluksi mykkä. On muuten hyvät kamerat jemmattuna asemille, en tiedä missä ovat, mutta kerran katseli nauhalta valvoja paljonko letku vuoti, kun soitin siitä ja tuumasi ettei tuo liikaa vuoda, korjataan huomenna.




« Viimeksi muokattu: 21.02.2021, 15:57:14 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa voge-t4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #131 : 12.07.2021, 19:47:07 »
Mulla on v70 2010 2.5T AFV ja eilen ilmesty vikaa. Eli kylmällä koneella pääsee juuri sen 10km kaasulla ja sitten alkaa pätkimään ja vaihtuu automaattisesti bensalle, millon auto kyllä toimii ongelmitta. Kun kokeilee käynnistää auton uudelleen ja pakottaa kaasulle ni heti pätkii jo tyhjäkäynnillä ja vaihtuu bensalle. Missähän lie vikaa? Korjaamoa saa suositella Tampereelta.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2021, 19:49:27 kirjoittanut voge-t4 »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #132 : 13.07.2021, 07:46:11 »
Auto ei ole mitenkään "konvertoitu", vaan täysin se on jo tehtaalla alunperin LNG-autoksi tehty.
Joo auto, mutta moottori on dieselmoottori, jolle kaasu on ihan väärä polttoaine. Ei syty puristettaessa, kuten dieselmoottorin polttoaineen pitäisi. Siksi täytyy käyttää dieseliä sytykkeenä... ja harmillisesti on jätetty käyttämättä mahdollisuus dieseliin varapolttoaineena. Tosin tässä voi olla joku verotuksellinenkin juttu taustalla, ettei saada tukia/veronalennuksia kaasuautoon, jolla ajellaan pelkällä dieselillä.

Kaasu kuuluisi polttaa kaasumaiselle polttoaineelle alun alkajaan suunnitellussa ottomoottorissa. Venäjällä ja kait jenkeissäkin ovat tehneet ottomoottorisia kuorma-autojakin, mutta polttoainetalous on surkea matalan puristussuhteen vuoksi. Kaasun "oktaaniluku" on korkea, joten polttoainetalouden saisi kuntoon nostamalla puristussuhteen korkeaksi, mutta silloin menetettäisiin mahdollisuus käyttää bensaa varapolttoaineena.

Nimenomaan nesteytetyn kaasun asemia pitäisi olla tulossa lisää. 18 uuden aseman rakentamiseen myönnettiin vuodenvaihteessa tukea ja Iltalehden mukaan nesteytettyä tavaraa jakelevat tulevat Helsinkiin, Jyväskylään, Kuopioon, Lahteen, Lappeenrantaan (11.2.2021 päivätyn artikkelin mukaan rakenteilla, ilmeisesti on jo nyt valmis), Lietoon, Ouluun, Seinäjoelle, Turkuun ja Vantaalle.

Pienempi tankkausmäärä ei johdu alemmasta paineesta (ei etenkään nesteen kanssa läträtessä), vaan siitä, että tankin kapasiteetti on määritetty tiheydeltään suuremman (koska joukossa on hiilidioksidia yms. tauhkaa) Pohjanmeren kaasun mukaan + tankkia tuskin saa ajettua aivan kuivaksi eli käyttötilavuus on pienempi. Maailmalla yleinen juttu, että maakaasu on epäpuhdasta eli siinä on paljon muutakin kuin metaania.

Myös Vantaan energia on lähdössä leikkiin mukaan synteettisen metaanin tuotannolla.
https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

Poissa Alfonzo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #133 : 16.09.2021, 21:39:22 »
V70 kaasu -mallia miettinyt seuraavaksi kulkineeksi. Onko järjestelmissä eroja vuosimallien suhteen paljon?

Jostain luin että uudemmissa olisi Westportin kaasutekniikka ja menisi pienemmällä kaasun kulutuksella. Mistä vuosimallista alkaen tämä löytyy ja mistä sen tunnistaa? Äkkiseltään en pahemmin keskusteluja / tietoa tästä löytänyt...


Poissa S80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #134 : 05.10.2021, 00:53:24 »
Päivitystä kaasuajeluihin: nimimerkin S80:lla ajoin 2008-2016 eli n 8 vuotta. V70 vm 2007 sitten vuodet 2017-2021 = noin 5 vuotta. 6 vuotta sitten otettiin käyttöön myös MB180 NGT vm 2010.
Näillä on meidän perhe 13 vuoden aikana ajanut yhteensä 439000 km ja kaasua tankattu 24250 kg, josta tulee 5,5 kg/100 km. Toki on hieman bensaakin kulunut kylmäkäynnistyksiin ja satunnaisesti kaasun loppumisen vuoksi noin 1L/100 km.
Viikko sitten V70 siirtyi tyttären käyttöön ja omaksi kulkupeliksi vaihtui V90 T5 Bi-Fuel vm 2018.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron