Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

D5 moottori "papattaa"

  • 334 Vastauksia
  • 139642 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #15 : 19.01.2014, 10:29:56 »
Itse kuulostelin tovin aikaa ennen kuin sain täältä vihiä että se lisälaitehihna osaa pitää melkoista mekkalaa, kun laturin vapaakytkin simahtaa. Tiedä nyt sitten oliko se ääni papatus mutta ei nyt kovin kaukanakaan siitä. Ääni kuului todella selvästi ulos ja minulla se kuului vain tyhjäkäynnillä. Päälle tuhannen r/min ääni hävisi. Tämä on hyvin helppo todeta kun katsoo kuinka se hihana kulkee ja hihnan kiristin käyttäytyy. Kuunnossa ollessa hihna kulkee värisemättä ja kiristin on tyynesti paikallaan. Jumissa olevalla vapaakytkimella se moniurahihna lepatti laturilta alaspäin ilmassa ja kiristin tanssi 10 millin liikettä ilmeisesti männän iskujen tahdittamana. Hihnasta lähti pörisevä ääni jota kiristimen kilkatus säesti.

Niin ja kyllä tämä "rotukissa" ihan papattamatta kehrää, jos on hyvällä tuulella. Itse tulppasin EGR:n enkä huonannut sen mitenkään käyntiääneen vaikuttavan. Aivan pelkästä ominaisuudesta ei siis ole kyse.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2014, 10:32:43 kirjoittanut Vollemies »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #16 : 19.01.2014, 19:47:43 »
Onko nämä ääntävät D5:t manuaalilaatikolla? Voisiko lähteä ääni vauhtipyörästä?

Tuntuuko kytkinpolkimessa tärinää, kun polkimella pitää jalkaa?

Automaatti ainakin minulla. Ja joku tuossa ehdotti jakohihnaa syyksi mutta minusta ääni kuuluu toisesta päästä moottoria. Nyt tässä vasta ihmettelin että onko papatus lakannut. Oli tuossa hiukan karstanpolttoa hiljattain.. Mutta eiköhän se liene tallessa, pakkaskelit vain sotkeneet papattajan pasmat;-) pitääpä jatkaa kuulostelua
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #17 : 19.01.2014, 23:36:26 »
Täälläkin ilmoittautuu yksi "papattaja" 2,4D vm07 himpun yli 200thkm ajettu. Auto toimii ok, mutta välillä tyhjäkäynnillä "papattaa" ja välillä kerää kuin kissa. Itseänikin kiinnostais tietää mistä tuo ääni lähtee.

edit. Siis automaatti meillä.
S60 2,4D ja V60

Poissa Pankari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #18 : 20.01.2014, 14:43:33 »
Onko kukaan näistä "papattaja volvon" omistajista aukaissut öljykorkkia tyhjäkäynnillä, että kuuluuko se sieltä vai onko edes saman kuuloista...
Minulla on S60 D5 -05 aj.350 000 ja kehrää kuin uusi, mutta jos haluan kuunnella papatusta niin
itellä onnistuu vain yllämainitulla tavalla :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #19 : 20.01.2014, 17:03:16 »
Onko kukaan näistä "papattaja volvon" omistajista aukaissut öljykorkkia tyhjäkäynnillä, että kuuluuko se sieltä vai onko edes saman kuuloista...
Minulla on S60 D5 -05 aj.350 000 ja kehrää kuin uusi, mutta jos haluan kuunnella papatusta niin
itellä onnistuu vain yllämainitulla tavalla :)

Pitääpä kokeilla. Jos tuo jotenkin venttiilikoneistoon liittyisi niin kulkine tuskin olisi ongelmitta papattanut näin kauaa. Sen verran kumean jytäkkä papatus. Itsekin olen tuolla papatellut kymmeniä tuhansia. Kulkhee hyvin eikä kuluta öljyä. Ja papatus myös saattaa tyhjäkäynnillä hävitä kuin napista painaen kunnes taas papatin kohta käynnistyy.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #20 : 20.01.2014, 17:45:00 »
En kyllä jaksa minäkään venttiilikoneistoon uskoa. Voisko liittyä jotenkin siihen hiukkaspöntön polttotapahtumaan??
S60 2,4D ja V60

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #21 : 20.01.2014, 18:05:46 »
Jospa se on vain alipainepumppu, joka ääntää vanhuuttaan. Korjaaminen maksaa useita satasia.

Mitenkä sen voisi testata? Kuuntelemalla apuvälineellä?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #22 : 21.01.2014, 08:04:02 »
Jospa se on vain alipainepumppu, joka ääntää vanhuuttaan. Korjaaminen maksaa useita satasia.

Mitenkä sen voisi testata? Kuuntelemalla apuvälineellä?

Tuota veikkaan papatuksen lähteeksi minäkin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #23 : 21.01.2014, 12:52:16 »
Jos inspiraatiota riittää, niin vaihdan lähiaikoina nakuttavaan ja humputtavaan D5:een nostimet ja keinuvivut, niin näkee sitten häipyykö humputus, vai pelkästään nakutus, tai ei kumpikaan :)

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #24 : 21.01.2014, 13:11:30 »
Omastakin kuuluu kumea jumputus kun öljykorkin aukasee. Ei kyllä muuten tiedä tuosta äänestä mitään.
V70 D5

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #25 : 22.01.2014, 21:41:07 »
Jospa se on vain alipainepumppu, joka ääntää vanhuuttaan. Korjaaminen maksaa useita satasia.

Mitenkä sen voisi testata? Kuuntelemalla apuvälineellä?
Olisikin vain muutamia satasia kun sinisellä meinasivat joo että 3000e mutuveikkauksella mikä voisi olla syy. Tuo mainitsemasi epäily voisi olla aika looginen aiheuttaja kumeaan papatukseen. Minustakin ääni kuuluu enemmän kuskin puolelle ulos asti vaikka konepelti kiinni. Koneessa kuitenkin tehot tallella eikä syö öljyä eikä mitään  ???

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #26 : 22.01.2014, 21:51:32 »
Pitääpä kokeilla. Jos tuo jotenkin venttiilikoneistoon liittyisi niin kulkine tuskin olisi ongelmitta papattanut näin kauaa. Sen verran kumean jytäkkä papatus. Itsekin olen tuolla papatellut kymmeniä tuhansia. Kulkhee hyvin eikä kuluta öljyä. Ja papatus myös saattaa tyhjäkäynnillä hävitä kuin napista painaen kunnes taas papatin kohta käynnistyy.
Saman olen huomannut että välillä kone ei papata ja välillä papattaa. Emäntä kiinnitti huomiota kun ajoin pihaan että ääni oli ajon aikana poissa ja hetken aikaa kun olin pysähtänyt tyhjäkäynnillä niin taas se kumea papatus alkoi. Siinä mielessä tuore juttu että ääni alkoi vasta marraskuussa kuulua 268tkm kohdilla.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2135
  • Tampere - Pori
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #27 : 23.01.2014, 00:18:39 »
Onko Volvossa ilmanotossa resonaattoria tai ilmaläppää? Honda papattaa jos resonaattori on irti imuputkesta, mutta sillä erolla, että se ei itsekseen lopeta papatusta, ts. resonaattori ei itsekseen kiipeä kiinni imuputkeen.

Itse olen jotenkin ajatellut papatuksen johtuvan egr:stä, mutta joku täällä oli tulpannut sen ja papatus jatkunut, joten se siitä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 805
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #28 : 23.01.2014, 09:42:25 »
Itsellä ex V70:ssä (2,4D -07) naputus/papatus johtui moottorin yläsuojasta, jossa  kovamuovinen kohta naputti moottorin metalliseen kohtaan. Se ääni poistui laittamalla ilmastointiteippiä ao. kohta muutama kerros. Eli moottorin yläsuojan kiinnitykset yms kannattaa tarkistaa,
koska yläsuoja saattaa antaa melkoiset pörinät/papatukset, jos kiinnitys on väljä ja suoja hakkaa moottoria vasten.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum,740 -89 B200F aut, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #29 : 23.01.2014, 18:42:29 »
Otin teille videota. Laittakaa Bassoja niin kuuluu se kumea papatus kaiken muun naputuksen ja rohinoiden joukosta. Ääni ei ole mikään muovin resonanssiääni vaan tulee jostain syvemmältä konehuoneen uumenista. Se kuuluu parhaiten videossa kuskin puolen renkaan kohdilla kuvatessa. Huomatkaa että äänet eivät muutu miksikään kun avaan öljykorkin eli sieltä ei kuulunut sitä samaa papatusta eikä kyllä mitään epänormaalia metallista kilkutustaan. Kone oli kuvaushetkellä lämmin n. 30km kaupunkiajon jäljiltä. Mikähän sen äänen aiheuttaa...?


http://youtu.be/SIo9uB80ALs


 

Proturbo  Autodiagnoosi