Carcom Oy  Elekma

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 145519 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #90 : 25.07.2016, 20:32:35 »
Näitä sun juttujas on kyllä mukava lueskella vaikken mikään Mersu-fani ookkaan  ;D niin silti eksyin Meselle..

Olkaatten hyvä vaan -H- Mese on ihan kiva ja rento foorumi, aivan päinvastainen kuin vaikkapa pilkuntarkasti moderoitu Peugeot-foorumi. VRCF on siltä väliltä, jos nyt vertaillaan näitä kolmea missä tulee pyörittyä. Haittapuolena rentoudelle/vähäiselle moderoinnille on tiedon hukkuminen viestitulvaan. Joskin mese on kyllä sen verran hiljainen ja käyttäjät fiksuja että homma toimii sielläkin ihan hyvin.

Tänään oli nätti ilma ja lapset mummolassa, joten tappelin tuohon appivanhempien kakkosautoon (Felicia 1.3) uuden vetonivelen.



Suojakumi oli ehjä, mutta lipsahtanut paikoiltaan. Nivel oli kerennyt ottamaan itseensä ja piti aivan kamalaa raksutusta melkein koko ajan.



Avasin pallonivelen kiristyksen ja kokeilin kammeta alatukivartta sorkkaraudalla tukivarren ja olkakappaleen välistä. Tappi lähti tulemaan mukavasti kolosestaan mutta kiilautui sitten jotenkin vinoon eikä lähtenyt ei sitten millään. Mietintämyssy päähän ja tekniikan vaihto. Rautakanki kuormaliinalla kiinni kuvan mukaisesti ja katopas vaan, hellä polkaisu ja alatukivarsi oli vapaana. "Mestari itekin yllättyi" :o



Uusi tilalle, palikat kiinni ja matka jatkui.



Lopuksi tietysti huomasin että sisemmänkin nivelen suojakumi on ihan pikkaisen murtunut klemmarin vierestä, eikun seuraavaa remonttia suunnittelemaan :facepalm:

Muita havaintoja: Takapyörän laakereissa alkaa olla aika reilun tuntuinen välys ja pakoputkikin kuulostaa olevan korjausta vailla... Halpoja osiahan tähän saisi, mutta auto ei ole enää ihan helmikunnossa. Ominaisuudetkin alkavat olla jo eilispäivää - 1.3-litrainen kone vie tällaista kirppua laiskanpulskeasti ja tehostamaton ohjaus on ikävä kaupunkiliikenteessä. Joku voisi käyttää myös termejä "hengenvaarallisen alitehoinen" ja "hauikset irtirepivän raskas pyöriteltävä". Liekö tästä pitoautoksi enää... Tyhjäkäyntikin on mitä on, usein sitä ei ole...

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #91 : 26.07.2016, 08:03:18 »
Heh, epäilemättä tuo 1,3-litrainen työntötankopeto on jo vähän eilispäivää... mutta jos ottaa nostalgian kannalta?

Eikös Feliciassa oo ihan normaali rumpuun integroitu kartiorullalaakeri? Eli napakuppi pois ja laakeria kireemmälle?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #92 : 26.07.2016, 08:19:25 »
Laita vaikka sikaflexiä siihen murtuneeseen kumiin jos ei vielä läpiasti oo.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #93 : 26.07.2016, 16:10:12 »
Jo mie pelästyin et oot tollasenkin jo ostanut :D

Aikoinaan jo huomasin miten pilkuntarkka paikka se pösöfoorumi on, otsikot ja kaikki. Hyvä ettei pitäny sisentää tekstiä ja rivivälin olla 1,5 tai jotain :D

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #94 : 26.07.2016, 17:09:55 »
Jos se takapää kiristämällä menis, voihan sitä tutkia... Sikaflexi ei taida enää kumiin auttaa. Uuden laittaminenkaan ei juuri mitään maksaisi, muuta kuin vaivaa. Koko nivelsarja olisi viitisen kymppiä, ei paha sekään.

Jo mie pelästyin et oot tollasenkin jo ostanut :D

Aikoinaan jo huomasin miten pilkuntarkka paikka se pösöfoorumi on, otsikot ja kaikki. Hyvä ettei pitäny sisentää tekstiä ja rivivälin olla 1,5 tai jotain :D

En ole kahteen vuoteen ostanut ajoneuvoja, eikä ole tarkoitus ostellakaan toistaiseksi. Nykyisiä menopelejä on sen verran, että autokuumeen yllättäessä senkun vaan valitsee minkä tappelee leimakuntoon  ;) Kierrätystä parhaimmillaan...

Pösöfoorumilla rasittavinta on, kun omia viestejään ei pääse muokkaamaan jälkikäteen. Ylläpito toisaalta korjaa kirjoitusvirheetkin, kai se täytyy ottaa siltä kantilta että joku muu tekee likaisen työn.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #95 : 26.07.2016, 17:23:44 »
Eikös tuo favoritin/felician työntötanko-moottori ole peruja skoda 120 ja 130 moottorista ?...sellainen on kans melkoinen raketti :D
« Viimeksi muokattu: 29.07.2016, 17:18:28 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #96 : 27.07.2016, 08:17:26 »
En tiedä miten läheistä sukua on takamoottorisille, mutta käsittääkseni aika vastaava kuin Favoritin koneet, kuitenkin huippumodernilla polttoaineen ruiskutuksella.

OT: Vanhemmista Skodista puhuttaessa tulee mieleen aina tämä laitos.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #97 : 27.07.2016, 17:59:11 »
Olihan skoda 130 mallistakin olemassa bendix-yksipisteruiskulla olevakin moottoriversio.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #98 : 29.07.2016, 13:07:41 »
Automaailman dinosaurus, Skoda Felicia... Vähän niinkuin vinokoneiset Volvotkin :) Mielestäni ainut hyvä puoli tuollaisessa "muinaisjäänne-skodassa" on tosiaan halvat ylläpitokulut.

Tänään aloittelin Pesosen huoltotoimenpiteitä, mittarilukema 242067 km. Ensiksi keula huoltoasentoon (ei välttämätöntä, mutta tilaa tulee mukavasti lisää...):





Ensiksi havaitsin, että apulaitehihna (Bosch 1 987 947 989 = 6PK 1705 Edit: Oli sittenkin Gates 6PK 1708) on mennyt todella huonoon kuntoon puolentoista vuoden ja n. 20 tkm aikana:



Pitäisiköhän seuraavaksi kokeilla yli puolet kalliimpaa orkkishihnaa (5750 WP Vaihtovirtalaturin hihna 34.20e)

Syyläriä väännellessäni alavesiletku tiputteli vähän vettä syylärin ja letkun liitoksesta. Uusi o-rengas irtoaa näköjään vitosella. Jos varaosadokumentaatiossa melko mielenkiintoisesti nimetty alavesiletku menee uusiksi niin hintaa tulee kolmisen kymppiä:
1343 Z4 Jäähd.järj.päätykapp.tiivist 5e
1351 SR Jäähdyttimen vedenpoistoliitin 28.80e

Alavesiletkun liitos syylärin on siis tuollainen, letkun päässä oleva holkki menee syylärin lähdön sisälle ja tiivistyy o-renkaalla:



Ohjaustehostimen liemet vaihtelin. Ensin tulppasin säiliöstä paluupuolen:



Sitten jatkoin paluuletkun kanisteriin:



Säiliön sisällä on suodatinkin:





Olihan tuossa möhnää, putsasin jarrukliinerillä. Paluuvirtaus tulee tuon vaalean verkon läpi. Käynnistelin autoa ja annoin pumpun työntää vanhat ruskeat nesteet pihalle, samalla käännellen rattia ja lisäten Teboil Fluid S -automaattivaihteistoöljyä, jota kului noin 2 litraa (4 litran pönttö 39.90e motonetissa). Lopetin toimenpiteen kun kanisteriin alkoi tulla uutta kirkasta nestettä. Huomionarvoista lienee, että ohjaustehostimen säiliö tyhjenee täysin, kun moottori on käynnissä noin 2.5 sekuntia :o



Homma jatkuu moottoriöljyn ja suodattimen vaihdolla. Lisäksi aion uusia jarru- ja jäähdytysnesteet ja ainakin raitisilmasuodattimen. Tietty pakoputkeen pitää joku ratkaisu keksiä...

Niin, päävirtarelevikainen John Deere tuli kuntoon uudella releellä. Vähän aikaa traktorilla ajeltiin rele ohitettuna, hyvin näytti toimivan eikä edes mitään hajonnut :o Uuden releen asennuksessa ohuen piuhan päässä oleva iso rengasliitin jäi epähuomiossa irti releen "kylmältä puolelta", mistä johtuen traktori valitteli infonäytöllä alhaisesta jännitteestä. Kaikki tuntui ilmoituksesta huolimatta toimivan ihan normaalisti :idiot2:. Hetki tuumailua, kytkentöjen tarkistus ja vika löytyi. Nähtäväksi jää miten pitkään tuo jontikka tällä kertaa toimii ilman vikoja...
« Viimeksi muokattu: 23.10.2016, 17:06:09 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #99 : 29.07.2016, 22:06:08 »
Huoltomerkintä Peugeotille, edelliseen ja tähän viestiin liittyen:

29.07.2016, 242067 km. Moottoriöljy+suodatin, ohjaustehostimen öljyt, 44.90e.

Motox FullSyn 5W-40 ~4l 16e
Öljynsuodatin PSA 99- OE-laatu (Motonet 15-0154 = Purflux LS923) 8.90e
Teboil Fluid S ~2l 20e

Tuollaisen öljynvaihtoastian ostin heräteostoksena paikallisesta halpaliikkeestä:



Ihan näppärä harrastelijan öljynvaihtoihin, voin suositella tuota mallia jos jossain törmäätte O0 Aiemmin olen käyttänyt motonetin kaatonokallisia öljynvaihtovateja (http://www.motonet.fi/fi/tuote/803145/Oljynvaihtoastia-o37-cm), mutta niistä ei oikein saa täytenä siististi kaadettua, nokasta huolimatta. Tuosta astiasta sai ainakin nelisen litraa siististi kaadettua poiskin ja tuo suodattimen valutusritilä on mainio lisä. (Halkaistu kanisterikin toimii öljynvaihdossa oikein hyvin, mutta kaltaisilleni "välineurheilijoille" on helppo myydä noita kaupallisia tuotteita...  8))

Kerran jo tuota paikkasin parisen vuotta sitten ja toista kertaa ei taida enää tulla:



Talvella suorittamani penkkapusun seurauksena sisälokari on jo sen verran palasina, että joutunee ehkä tilailemaan alvadista uuden. (http://alvadi.ee/fi/varaosat/peugeot/807-e-2002/sisalokasuoja/)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #100 : 19.09.2016, 22:42:00 »
Pesoseen tilasin keskivaimentimen (1717 Q8) Auto-Sunilta eli paikallisesta monimerkkitalosta, Citroen-osastolta. Pitää käydä hakemassa kun ehtii. Hintaa sillä olisi n. 170 euroa, eli huomattavasti enemmän kuin mitä Peugeot'n varaosahinnasto näytti (115 e). Paikallinen pösöliike (Auto-Eekoo LPR) on kyllä sen sortin pulju, että milloin tahansa maksan tuollaisen erotuksen silmää räpäyttämättä, jos voin välttyä ko. liikkeen "palvelulta".

Sitten tuollaisia tilaukseen kun oli vihdoin taas ilmainen toimitus Mister-Autolla:



Hinnat tuntuivat sen verran edukkailta, että klikkailin varsin vapautuneesti kaikennäköistä osaa, varsinaisesti tarvetta ei ole vielä moniurahihnaa lukuunottamatta millekään noista ::)

Ja vielä alvadilta laitoin tulemaan tuommoiset:



Täytyy koittaa laitella pösö ajokuntoon ennen loskakelejä, ei tarvitse marinoida suolassa Väyrystä kun se ei sitä kestä... Tämä rapea ranskalainen muovipaatti saa seilata talven tuiskuissa sen suurempaa sääliä tuntematta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1628
  • It's Hip To Be Square
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #101 : 20.09.2016, 17:44:19 »
Tässä kun on ollut Skodillaceista puhetta, niin mitä ruiskuja noissa on käytetty? Naapurinsedällä on semmonen "kromimaskinen" Felicia, ja valitteli joskus ettei tahdo kylmänä pyöriä tyhjäkäyntiä ja sammuilee alkumatkasta. Taisin lupautua sitä joskus vilkaisemaan...

Joku lisäilmaluisti tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta koneesta ei ole muuta tietoa kuin "joku bensaruisku".  ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #102 : 20.09.2016, 19:05:23 »
Tuo anopin Fellu tekee samaa, kylmänä meinaa tukehtua eikä oikein käy tyhjää. Tehon (50kW) ja vuosimallin (-96) perusteella tuo on Bosch Mono Motronicilla. Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Felicia#Specifications

Uudemmissa 1.3-litraisissa (1997-2001) olisi sitten Siemensin monipisteruiskua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #103 : 20.09.2016, 21:18:44 »
Monomot/monojet.
- Testaa tyhjäkäynnin säätömoottori (tähän oli ohje, kuinka moottorin sai ajettua laidasta laitaan, en tosin enään muista)
- Mittaa lämpöanturi
- Mittaa lambda
- Merkkaa kaasuläpän asentoanturin asento tarkasti ja irroita. Kontaktipinnat ovat todennäköisesti kuluneet

Myös ko. ruiskun ominaisuus ollut jo uutena kylmäkäynnin röpötys. Jos kaasuläpän lukutieto on väärässä, menee kylmäkäynti pieleen ja auto tuntuu ponnettomalta. Asentoanturia säätämällä voi moottoriin saada pirteyttä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #104 : 23.10.2016, 17:44:29 »
Skodan leimasivat ja uutta pakoputkea siihen oli ainakin laiteltu, muuta en oikeastaan aiheesta tiedä... Pari kertaa olen ko. autoa lainannut, muuten yritän pysyä siitä mahdollisimman kaukana...

Peugeotiin huoltomerkintä:
23.10.2016, 242070 km. Jäähdytysnesteet, sisälokarit, sisäilman suodatin, moniurahihna, putken korjausta. 113.12e

Mister-autolta:
Suodatin, sisäilma BOLK BOL-B031554 9.09e
Moniurahihna GATES 6PK1708 10.29e

Alvadilta:
AL231261 plastic inner fender 10.21e
AL231262 plastic inner fender 10.21e
Rahti 26.76e

Motonetista:
13-9999 Pakoputken yleisripustin 38-51mm 5.90e
60-8183 Motox öljyvuodonesto 250ml 6.90e
60-8181 Motox jäähdyttimen puhdistusaine 250ml 4.90e
ZeroPropylen-pakkasnestettä 4l x 6.63e/l = 26.52e
Akkuvettä 3l x 0.78e/l = 2.34e

Tuollainen tailpipe hangeri:



Korjataan myöhemmin kunnolla...

Monsteri alkaa pikku hiljaa kasautua:



Laadukas Gates (aiemmin taisin moittia Boschia, mutta muistin väärin...):





Tilalle meni täsmälleen samanlainen, katotaan kestääkö pitempään kuin 20 tkm:



Gates on myös jakoremminä, nopea tarkistus ja hyvältä näyttää:



Uusi sisäilmasuodatin paikoilleen, Bölkin rasiassa on näppärästi asennusohjekin:



Alvadin sisälokarit sopivat paikoilleen, mitä nyt vähän joutui vääntelemään kun ei reiät olleet ihan täsmälleen oikeissa paikoissa:



Joutuu vielä parantelemaan kiinnitystä, mutta kyllä nuo nyt kyydissä kestävät... Jäähdytysjärjestelmään laitoin pesuaineen sisään, käyttelin lämpimäksi ja sitten järjestelmä tyhjäksi. Hyvän aikaa sai ilmailla ennenkuin uudet nesteet suostuivat valumaan sisään, siellä ne nyt kuitenkin on. Samoin kuin öljyjen seassa vuodonestoaine, katotaan vaikuttaako mihinkään.

Sittenpä loputkin osat kiinni autoon, liikennekäyttöön otto, 80 kilsaa ajoa ja taas on kaksi auton kaltaista kapistusta pihassa:

« Viimeksi muokattu: 23.10.2016, 17:47:40 kirjoittanut dneproshin »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron