Sitten huomautus ko noita taulukkoarvoja MAOL:ista yms kattelette, ne on puhtaalle materiaalille ja yleensä tuollaiset tuotetteet ovat kuitenkin seostettua ja eikös joissain venttiileissä ole jotain nitriitti tms mitälie jauhetta varren sisällä muuttamassa sen lämmönjohtavuutta.
Natrium sulaa, tyypillisesti pakoventtiilin lämmetessä ja venttiilin edestakainen liike johtaa siihen että neste vaihtaa paikkaa lautasen sisällä olevan tilan ja varren porauksen välillä. Venttiilin sisätila ei siis ole täynnä ko. ainetta.
Nesteytynyt natrium toimii siis alkeellisena lämmönsiirtojärjestelmänä venttiililautasesta varteen, josta lämpö johtuu ohjuriin ja sitäkautta kannen valun kautta jäähdytysnesteeseen ja lopullinen lämpönielu on tietysti ympäröivä ilma.
Suoranaisesti aineella ei siis vaikuteta venttiilin lämmönjohtavuuteen siinä mielessä kuin se fysiikan suureena ymmärretään.