Proturbo  Autodiagnoosi

S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse

  • 31 Vastauksia
  • 2369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5038
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
« Vastaus #30 : 06.04.2023, 20:48:05 »
Mähän sanoin että on ikuisuusaihe, en mie vänkää, piruuttaan vaan heitin.
Onko nyt joku planeetta väärässä asemassa maahan nähden. No nii.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -08 automaattilaatikon öljynvaihto itse
« Vastaus #31 : 08.04.2023, 01:05:17 »
Mähän sanoin että on ikuisuusaihe, en mie vänkää, piruuttaan vaan heitin.
Onko nyt joku planeetta väärässä asemassa maahan nähden. No nii.
Planeetoista niin tiiä, mutta kyllä ne itte kannattaa vaihtaa, jos niitä nyt vaihtaa. Ja nimenomaan ottamalla lootapäästä laatikkoon meno irti (ALEMPI!!!) ja siihen putkinippaan kirkas muoviletku klemmarilla kiinni ja vapaa letkunpää kannuun. Veikkaan, että vähimmillä vammoilla selviää, kun ottaa letkun laatikosta irti, eikä taistele muovirimpulaFocomo-liittimien kanssa olemattomassa sormitilassa.
Mikä on menoputki, tuloputki? Nyt kun täällä kukaan ei usko sitä, että TF-80SC:iin menevä öljy on laatikon kylkeen tuleva ALEMPI putki ja kierto syylärissä ylhäältä alaspäin, siis kuuma öljy ylös ja jäähtynyt alakautta takaisin laatikkoon, niin lainataan nettiä, kun omia valokuvia ei ole muistikuvia lukuunottamatta: "

Also, if you're interested, on these oil coolers, the top is where the fluid enters hot from the tranny and the bottom it returns to the tranny. I decided not to fuss at that point, since it's tight quarters for working in, and just followed the hoses down to where they connect to the thermostat housing on the outside of the tranny. I popped off the return line there, stuck 3/8" plastic hosing inside the hose (which fit snugly, which was great) and put the other end in a 4 liter clear bottle, marked in 1 litre increments." ref. https://www.swedespeed.com/threads/transmission-oil-cooler-return-vs-incoming-line.629343/

Ja tuohan on sitten 6 pykäläinen Aisin Warner. Ja minkä takia pitää tapella öljyn kiertosuunnasta? Jos vaihdon tekee huuhtelemalla, niin tietää varautua mistä reiästä öljyt leviää pitkin autotallin lattioita. Tolla roppu-kerran-tai-useamman-auki systeemillä ihan sama mitenpäin kiertää kunhan kiertää. Jos ei usko, niin voi itse kokeilla kummasta laatikon kyljessä olevasta reiästä roiskii öljyt mäelle. Pohjamuovi kun on jo muutenkin irti, niin 2 liittimellä, ja vain 1 pultti/liitin ja muistaakseni 10mm, vaiko 8mm. Nopea homma. Eikä kannata hukata liittinnippojen O-rengastiivisteitä, niitä ei sitten ihan helpolla löydä remonttimontun pohjilta. Hyvällä tsägällä ne löytyvät vielä laatikon liitinreikiin jyrsityistä uristaan. Tämän Gibbon-harjoituksen olen autooni pari kertaa tehnyt, öljyä menee noin 10...12l/kerta, ja 1. krt n. 200kkm taulussa ja toinen pikkusen alle 400kkm. Ja vaikuttiko mitään? No eipä juuri, kun melkeinen samanväriset öljyt ulos ja sisään. Laatikko päässyt helpolla, kun kärrynvetoa muutama pikkuinen puukuorma, muutenkin kevyttä kaasunkäyttöä ja olemattoman vähän kaupunkiajoa, niin eihän ne öljyt miksikään mene.   

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo