Futurez  Kulkukoira

Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V

  • 53 Vastauksia
  • 28692 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mPetez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #15 : 11.01.2019, 08:18:20 »
Nyt on taas akku vaihdettu, eikä mennyt edes kokonaan takuuseen :(  Saapa nähdä kuinka pitkään tämä tapaus jaksaaa.

Poissa Victor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #16 : 17.01.2019, 20:06:49 »
Onhan akkuvahdille kerrottu vidalla, että on uusi akku ja annettu auton olla sen jälkeen lepotilassa työpäivän verran ennen uudelleenkäynnistystä?

Tämä siis siksi, että akkuvahti nollaa itsensä, eikä herjaa turhaan.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #17 : 17.01.2019, 20:45:44 »
Onhan akkuvahdille kerrottu vidalla, että on uusi akku ja annettu auton olla sen jälkeen lepotilassa työpäivän verran ennen uudelleenkäynnistystä?

Tämä siis siksi, että akkuvahti nollaa itsensä, eikä herjaa turhaan.
Jos akkuvahti nollataan Vidalla, niin mitä siinä sitten pitäisi vielä odotella? Nollattu mikä nollattu ja sitten ajamaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #18 : 17.01.2019, 20:58:02 »
On kyllä lyijyakun ympärille rakennettu melkoiset synsteemit jos akun vaihto on päivän kestävä operaatio ???
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #19 : 17.01.2019, 23:04:04 »
On kyllä lyijyakun ympärille rakennettu melkoiset synsteemit jos akun vaihto on päivän kestävä operaatio ???

Samaa ihmettelin ;D

Poissa Victor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #20 : 20.01.2019, 11:20:45 »
Jos akkuvahti nollataan Vidalla, niin mitä siinä sitten pitäisi vielä odotella? Nollattu mikä nollattu ja sitten ajamaan.

On kyllä lyijyakun ympärille rakennettu melkoiset synsteemit jos akun vaihto on päivän kestävä operaatio ???

Samaa ihmettelin ;D
Hei.
Muutama tarkennus aikaisempaan:
1.   Akun voi vaihtaa tuon ikäiseen volvoon ilman BMS:n nollaamista ja sen jälkeistä alustusta ihan hyvin, mikäli akkujännitteiden kanssa ei ole ollut ongelmia aikaisemmin. (Nollaamisen pitäisi tosin olla ihan vakiotoimenpide, jottei vanhan akun lataustiedot sotke uuden lataamista yms)
2.   Tuon aiemman ohjeen, joka piti sisällään tuon lepotilassa pitämisen resetin jälkeen annoin , koska ketjun aloittajalla on ollut selkeästi ongelmia BMS:n kanssa ja näin valmistaja ohjeistaa tekemään (4-6h lepotilassa). BMS:n nollaukseen ei tarvita välttämättä vidaa vaan akkuliikkeiden yms testerit käy myös (fiksummat sellaiset kertoo myös tämän saman ohjeen, että jätä lepotilaan ovet lukittuna vähintään neljäksi tunniksi blaa blaa...).

Tuon auton lepotilassa pitämisen idea on siinä, että sen aikana akun valvonta resetin jälkeen alustaa itsensä mm mittaamalla auton virrankulutusta ja akun tilaa yms. Ja tämä on ainakin minun kokemuksieni mukaan auttanut tuohon BMS:n rauhoittamiseen (eli jos tämän jättää tekemättä niin voi saada herjoja alhaisesta akkujännitteestä vaikka mittaamalla akussa on jännitteet ihan normaalit. Ikävä kyllä tässä vaiheessa ohjeita lukematon vaihtaa turhaan BMS palikan, kun luulee vian olevan siinä).  Tosin voihan siinä palikassakin olla vikaa, mutta tuota kokeilisin ensin. Joskus aiemmin 2014-2015 oli volvolla BMS:n yliaktiivisuuteen liittyen kampanja, jossa CEM päivitettiin ja BMS:n resetti käskettiin tekemään irrottamalla koko palikka päivityksen jälkeen hetkeksi ja laittamalla takaisin (vida resetti ei kelvannut).

3.   Eikä Volvon akun hallinta mikään erikoinen ole. Hieman yleistäen esim 2010-luvun saksalaisissa on akun hallinta samantyyppisellä (ja usein käyttäjän kannalta monimutkaisemmallakin, esim BMW:n IBS) systeemillä.

PS: Lisätietoa tuon systeemin toimintaan ja alustamiseen löytyy ihan googlehaulla. ;)


Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #21 : 20.01.2019, 15:13:08 »
Hei.
Muutama tarkennus aikaisempaan:
1.   Akun voi vaihtaa tuon ikäiseen volvoon ilman BMS:n nollaamista ja sen jälkeistä alustusta ihan hyvin, mikäli akkujännitteiden kanssa ei ole ollut ongelmia aikaisemmin. (Nollaamisen pitäisi tosin olla ihan vakiotoimenpide, jottei vanhan akun lataustiedot sotke uuden lataamista yms)
2.   Tuon aiemman ohjeen, joka piti sisällään tuon lepotilassa pitämisen resetin jälkeen annoin , koska ketjun aloittajalla on ollut selkeästi ongelmia BMS:n kanssa ja näin valmistaja ohjeistaa tekemään (4-6h lepotilassa). BMS:n nollaukseen ei tarvita välttämättä vidaa vaan akkuliikkeiden yms testerit käy myös (fiksummat sellaiset kertoo myös tämän saman ohjeen, että jätä lepotilaan ovet lukittuna vähintään neljäksi tunniksi blaa blaa...).

Tuon auton lepotilassa pitämisen idea on siinä, että sen aikana akun valvonta resetin jälkeen alustaa itsensä mm mittaamalla auton virrankulutusta ja akun tilaa yms. Ja tämä on ainakin minun kokemuksieni mukaan auttanut tuohon BMS:n rauhoittamiseen (eli jos tämän jättää tekemättä niin voi saada herjoja alhaisesta akkujännitteestä vaikka mittaamalla akussa on jännitteet ihan normaalit. Ikävä kyllä tässä vaiheessa ohjeita lukematon vaihtaa turhaan BMS palikan, kun luulee vian olevan siinä).  Tosin voihan siinä palikassakin olla vikaa, mutta tuota kokeilisin ensin. Joskus aiemmin 2014-2015 oli volvolla BMS:n yliaktiivisuuteen liittyen kampanja, jossa CEM päivitettiin ja BMS:n resetti käskettiin tekemään irrottamalla koko palikka päivityksen jälkeen hetkeksi ja laittamalla takaisin (vida resetti ei kelvannut).

3.   Eikä Volvon akun hallinta mikään erikoinen ole. Hieman yleistäen esim 2010-luvun saksalaisissa on akun hallinta samantyyppisellä (ja usein käyttäjän kannalta monimutkaisemmallakin, esim BMW:n IBS) systeemillä.

PS: Lisätietoa tuon systeemin toimintaan ja alustamiseen löytyy ihan googlehaulla. ;)

Joo..tästä asiasta on filosofoitu kokolailla paljon ja lopputulema oli oman 2014 XC60 kanssa että mitään nollauksia ei tarvita. Näin sanoi Volvo huolto ja auton manuaalikin sanoo että akun voi vaihtaa itse. Huollossa nollaavat mutta heidän omien sanojensa mukaan "koska heillä on vehkeet mutta nollauksen poisjättäminen ei aiheuta ongelmia".

Vaihdoin alkuperäisen (perinteisen) akun vuosi sitten AGM akkuun kun webasto ei enää käynnistynyt akun varaustilan vuoksi ja jännitteet arvatenkin p*rsiillään. Mitään en nollaillut. Akku ei ole pelkästää erityyppinen (AGM vs. Flooded) vaan myös kapasiteetiltaan eri eli hieman suurempi. Auto on pelannut aivan fantastisesti, esilämmitän webastolla 2-4 kertaa per päivä enkä ole ulkoisella laturilla ladannut vielä kertaakaan. Ajettu ehkä 40tkm tuolla akulla ja toista talvea jo mennään.

Edit: ai niin, 2006 mallin V70 Volvon akku mulla tyhjeni ardicilla niin että startatessa kuului vain "naks". Vuorokauden sisällä uusi AGM siihenkin flooded akun tilalle ja tietenkin isompi. Silloin mistään nollauksista ollut ikinä kuullutkaan ja hyvinhän sekin vaihto sujui. Sitäkään en ulkoisella laturilla koskaan lataillut. Useamman vuoden ajelin. AGM akut on kyllä hemmetin hyviä, pakko sanoa
« Viimeksi muokattu: 20.01.2019, 15:21:08 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #22 : 13.05.2019, 07:27:49 »
Nostetaas tätä. Itsellä nyt pari kertaa auto herjannut matalasta varaustilasta. Ekan kerran kun oli viikon seisomisen jälkeen ajanut pari lyhyttä kauppareissua. Nyt kun ajoin töihin, olin lämmittänyt webastolla aamulla. Minusta outoa kun sammutin auton 10km ajon jälkeen sanoo että "akun varaustila alhainen". Voi olla että autossa on vielä alkuperäinen akku. Akulla ikää reilu 5v ja kohta 140tkm.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #23 : 13.05.2019, 12:28:24 »
Nostetaas tätä. Itsellä nyt pari kertaa auto herjannut matalasta varaustilasta. Ekan kerran kun oli viikon seisomisen jälkeen ajanut pari lyhyttä kauppareissua. Nyt kun ajoin töihin, olin lämmittänyt webastolla aamulla. Minusta outoa kun sammutin auton 10km ajon jälkeen sanoo että "akun varaustila alhainen". Voi olla että autossa on vielä alkuperäinen akku. Akulla ikää reilu 5v ja kohta 140tkm.

Minä vaihdoin akun 3.5v iässä. Se oli perinteinen Volvo flooded akku joka ei kestänyt meidän webastokäyttöä alkua pitemmälle.

Eli kandee vaihtaa se akku suosiolla jos jo 5v ikäinen
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #24 : 13.05.2019, 13:26:57 »
Minä vaihdoin akun 3.5v iässä. Se oli perinteinen Volvo flooded akku joka ei kestänyt meidän webastokäyttöä alkua pitemmälle.

Eli kandee vaihtaa se akku suosiolla jos jo 5v ikäinen
Uusi Exide laitettu tänä aamuna
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #25 : 15.06.2019, 09:41:49 »
Uusi Exide laitettu tänä aamuna
Nostetaas tätä. Itsellä nyt pari kertaa auto herjannut matalasta varaustilasta. Ekan kerran kun oli viikon seisomisen jälkeen ajanut pari lyhyttä kauppareissua. Nyt kun ajoin töihin, olin lämmittänyt webastolla aamulla. Minusta outoa kun sammutin auton 10km ajon jälkeen sanoo että "akun varaustila alhainen". Voi olla että autossa on vielä alkuperäinen akku. Akulla ikää reilu 5v ja kohta 140tkm.

Miten toiminut tämä Exide? Korjaantuiko ihan akun vaihdolla vai nollasitko BMS:n? Itselläni ihan saman ikäinen auto/alkuperäinen akku ja samat kilsat. Talvesta alkaen alkanut herjailemaan epänormaalisti.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #26 : 17.06.2019, 09:26:09 »
Miten toiminut tämä Exide? Korjaantuiko ihan akun vaihdolla vai nollasitko BMS:n? Itselläni ihan saman ikäinen auto/alkuperäinen akku ja samat kilsat. Talvesta alkaen alkanut herjailemaan epänormaalisti.
Autolle ei tehty mitään muuta kuin uusi akku. Ei ole sen jälkeen ollut mitään oiretta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #27 : 17.06.2019, 12:05:43 »
Vaihdoin alkuperäisen (perinteisen) akun vuosi sitten AGM akkuun kun webasto ei enää käynnistynyt akun varaustilan vuoksi ja jännitteet arvatenkin p*rsiillään. Mitään en nollaillut. Akku ei ole pelkästää erityyppinen (AGM vs. Flooded) vaan myös kapasiteetiltaan eri eli hieman suurempi. Auto on pelannut aivan fantastisesti, esilämmitän webastolla 2-4 kertaa per päivä enkä ole ulkoisella laturilla ladannut vielä kertaakaan. Ajettu ehkä 40tkm tuolla akulla ja toista talvea jo mennään.

Edit: ai niin, 2006 mallin V70 Volvon akku mulla tyhjeni ardicilla niin että startatessa kuului vain "naks". Vuorokauden sisällä uusi AGM siihenkin flooded akun tilalle ja tietenkin isompi. Silloin mistään nollauksista ollut ikinä kuullutkaan ja hyvinhän sekin vaihto sujui. Sitäkään en ulkoisella laturilla koskaan lataillut. Useamman vuoden ajelin. AGM akut on kyllä hemmetin hyviä, pakko sanoa

Vm. 2014 V70 ohjekirjassa näemmä luki, että jos Start/Stop-toiminto autossa, niin pitää asentaa AGM-tyyppisiä akkuja.

Autolle ei tehty mitään muuta kuin uusi akku. Ei ole sen jälkeen ollut mitään oiretta.

Täytyy vaihtaa sitten vaan. Onhan tuo 5v. webastollisessa autossa jo ikää akulle, otaksun  :juhau:
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #28 : 20.06.2019, 17:45:23 »
Vm. 2014 V70 ohjekirjassa näemmä luki, että jos Start/Stop-toiminto autossa, niin pitää asentaa AGM-tyyppisiä akkuja.

Sellainen siellä oli ja tuli tilalle myös.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Gebes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #29 : 11.08.2019, 11:03:26 »
Pystykös täs -14-> XC60 vaihtaa akun ilman vara-akku kikkoja? Audi sekos aikanaan täysin.  :D

 

Autoracing  KL-varaosat