Minulla s60 d5:ssa tulee ilmoitus heikosta akusta, kun on auto sammutettuna ja radio auki hetken, mittasin akun jännitten joka oli 12,4v
ja lataus jännite on 14.7v
Vanha viesti, mutta osuu niin hyvin mun googletukseen, että jatkan tästä, vaikka oma malli (-19 V40 T2) ei otsikkoon osukaan. Ensin hiukan historiaa. Mulla oli hetken aikaa toisenmerkkinen auto, jossa jälkiasennuksena kännykällä ohjattu Webasto. Kännykän app kertoi akun varauksen etänä, joten sitä oli helppo seurata. Mulla ei käytännössä ikinä ollut tuossa start/stop aktiivinen, koska ostettaessa akku oli jo elinkaarensa loppuvaiheissa. Akun vaihto ei juurikaan helpottanut, koska auto vei lepotilassa ihan pirusti virtaa. Varaus laski tuoreella AGM-akulla 12,6 -> 12,2 n. viikossa, jos ei ulkoiluttanut välissä. Luulen, että osasyy oli hallipaikka, missä Webaston SIM seilasi tukarilta toiselle, mikä käsittääkseni nostaa virrankulutusta. Kävin ihan tutkituttamassa tuon virrankulutuksen, mutta varsinaista virtavuotoa ei löytynyt. Koska mulle tulee varsinkin talviaikaan tosi vähän ajoa, totesin yhtälön huonoksi ja vaihdoin tuohon Volvoon. Kuukausi sitten käytiin kahden viikon lomareissulla ja melkein kolme viikkoa oli edellisestä ajosta. Sen jälkeen tossa Volvossa ei ole start/stop ollut kertaakaan aktiivinen. Toki parissa tapauksessa ulkolämpötila oli juuri nollan vaiheilla, eli se on saattanut itsekin todeta, ettei kannata yrittää. Muistaakseni tuossa lämmössä se ei toimi. Eilen oli kuitenkin lämmin päivä, joten siitä ei ollut kyse.
Ja nyt tuohon lainaukseen. Istuskelin odottelemassa rouvaa, joka käväisi asioilla ja annoin popin pyöriä taustalla sammutuksen jälkeen. Hetken päästä mittarissa valot pyörähtivät ja ilmoitus akun matalasta varauksesta käväisi näytöllä. Sen jälkeen mediasoitin sammutteli ja käynnisteli itseään pari kertaa ja kyllästyin siihen ja käynnistin auton. En ole vielä varausta mitannut, mutta kyllä mulla epäilys on, että se voi oikeasti olla hiukan matalalla. Akku on varmaan alkuperäinen, en ole nokkapeltiä ehtinyt vielä tuossa availemaan. Mitä nyt ennen koeajoa kerkisin kurkkaamaan, kun olivat juuri päivittämässä softaa siihen sattumalta silloin. Kohta lähdetään sukuloimaan, jos se akku vaikka imisi itseensä hiukan taas virtaa matkan aikana.
En tiedä edellisen omistajan käyttöprofiilia ja lämmittimen käyttöä, mutta ei tuolla ole viidessä vuodessa tullut kuin hiukan reilu 40 tkm mittariin. En ihan heti usko, että akku on vielä finaalissa.