Race.fi  Puotilan autokorjaamo

945 drifteri

  • 95 Vastauksia
  • 28148 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #75 : 16.09.2021, 17:14:38 »
Onks toi alumiinia mitä tuolla öljyn seassa on? Ilmeisesti laakerit ainakin menneet?

Öljypaluukanavat olis ihan fiksua muokata paremmin virtaavaks lohkosta ainakin.
RN -lohkossa on selkeästi paremmin virtaavat. N -lohkossa terävä kantti suorastaan kun paluukanavat ei mene kohtisuoraan öljypohjaan vaan tekee mutkan.

Suurimmassa osassa moottoreista on ihan suorat öljypaluukanavat.
Olikohan PSA EW10A jossa oli aika reippaan kokoisetkin vielä ne paluukanavat, eli kannessa kyllä pysyi hyvin se öljytaso melko matalana.

Sit toinen on, että mahdollisuuksien mukaan parantaa kannen puolelta öljypaluukanavien virtausta.
Tässä tulee sitten ottaa huomioon, ettei paininkuppien öljytilasta mene kairaamaan liian alas sitä kanavaa / aukkoa, jotta siellä pysyy jonkunlainen öljytaso kuitenkin.
Mut pitäähän sen öljyn siellä vaihtua, kuten kampiakselin kaulojen ohikin. :)
 Öljyn tärkeimmät tehtävät kun on voidella ja jäähdyttää.

Konetta kasatessa kampiakselin suoruus, laakerivälykset hyvä kattoo ja pyöritellä ennen kuin romuja pistää nippuun et kaikki pyörii herkästi.
Eli kampiakseli, nokat, veivit.. toki veivejä ei tarvii silloin lähteä pyörittelee jos on mitannu laakerivälykset ja pesän soikeuden, sekä kaulan.
 Tulee muuten sit jonkin verran metallia jos joku vähän ahdistanu siellä.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2021, 17:17:05 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #76 : 16.09.2021, 18:17:46 »
Onko tietoo sopiiko t6 pumppu b6254 lohkoon
Samoilta ne näyttää. Ainakin vanhemmassa T6:ssa on sama paperitiiviste kuin takavedoissa ja uudempikin tiiviste käy muistaakseni ristiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #77 : 19.09.2021, 09:44:21 »
Öljy kanavia vähä muokattu kannessa ja lohkossa. Kaikista hauskinta täs oli on se että en löytäny mitää ihmeellisempää kulumaa laakereista enkä muistakaa kulutus paikoista :idiot2:.
Nokissa oli jännää kulumaa nokkapukkien kohdalla. Kuluma oli semmonen kuin olis laakeripinnas kaadot sivuille, eli reunoilta kulunu ja keskeltä koholla. Mutta tämäki mysteeri koska kannessa se ei tuntunu. Onkohan vaan noi nokat ollu jo ennemmin sellaset koska ei ole ton moottorin alkuperäiset nokat.

Auto saadaan taas tänään käyntii ja koitetaan vetelimmillä öljyillä
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #78 : 19.09.2021, 11:04:17 »
Oliko kannen tasopinnasta jouduttu ottamaan paljonkin tavaraa että saatu suoraksi, tai useampaan kertaan koneistettu tasopinta?

Nokkalinjat olis toki ihan hyvä tarkastaa kun konetta laittaa nippuun.
Kaavausväri tms. käy ihan hyvin; värjää pinnat kannesta ja pyörittelee nokkia ja sit kattoo ottaako tasaisesti joka kohdasta.
Tai kokeilee keikkuuko nokka kannessa ollessaan / mittaa nokan heitto heittokellolla keskimmäisestä kaulasta.

Tyhjässä kannessa nokat öljyn kanssa paikoillaan, pitäis nokkien pyöriä kevyesti - silloin kun välystä on / nokka / nokkalinjat suorat (tai riittävän suorat) ja symmetriset.

Mut hyvä se on tietää ettei laakereista ainakaan oo tullut metalli.
Siellä ne ongelmat näkyy nopeiten jos öljynkierto häiriöityy.
Ja silloin kun ei ole öljyruiskuja, niin vajailla öljyillä kuluu männät / sylinterit äkkiä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #79 : 22.09.2021, 01:17:44 »

No nyt on kone parsittu kasaan ja tehty koe ponnistus käyttämällä kuumaksi toiseen kertaa, kun vuoti öljyä turbon paine puolelta ja ei aina jaksanut repiä imusarjaa pois että pääsee vakio öljynpaine anturille käsiksi josta ryöstetty lähtö. Paikka muutettiin koneen etupuolelle siirtojalkaan.





Tommosilla arvoilla on nyt öljynpaineet 5w40 öljyillä. Hauskaa sinänsä koska 2jz miehillä rupee tuskanhiki valuu jos paine tippuu alle 4bar tyhjäkäynnillä. Kaippa oon kuunnellu sitte niitä liikaa ku itseä epäilyttää noi omat paineet :D        (tieto lisää tuskaa)
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #80 : 22.09.2021, 10:38:07 »
Hienoa! Mistä sait boost- ja oil temperaturelle tiedon? Pitääkö olla erilliset anturit vai saako esim paineanturilta? Tyhmä kyssäri, mutta liittyy siihen että esim. etanolikonsentraation lisäksi Continentalin anturista sai polttoaineen lämpötilan. Ei tarttennu erillistä anturia.

Niin ja samaa luokkaa on omassa öljynpaineet, vaikka jäykempi öljy käytössä. Onko näyttämä varmasti oikein? Itsellä oli aluksi väärä anturi valittuna, joten arvot heitti. Onneksi säätäjä huomasi ja fiksasi.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2021, 10:40:06 kirjoittanut -late »

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #81 : 22.09.2021, 12:32:48 »
Siis toi boost tietohan tulee mapilta ja lämmölle on erillinen anturi. Voi olla että öljynpaineet on korkeammat mut mullahan on kierrokset tossa 1100rpm. Kyllähän se tosta tippuu ku tiputtaa ringit alle 1000
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #82 : 23.09.2021, 19:24:33 »
Hauskaa sinänsä koska 2jz miehillä rupee tuskanhiki valuu jos paine tippuu alle 4bar tyhjäkäynnillä. Kaippa oon kuunnellu sitte niitä liikaa ku itseä epäilyttää noi omat paineet :D        (tieto lisää tuskaa)

Höpö höpö, tehtaan minimi 0.5bar tyhjäkäynnillä JZ koneissa ja hyvin ne sillä pelaapi.  :D

Ei kannata aina kaikkia kuunnella  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #83 : 25.09.2021, 10:26:15 »
Jos helpottaa tuskaa niin mulla on 1.5-2 bar kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä ja ajettu 15tkm 600 hevosella eikä oo kone mennyt miksikään.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #84 : 05.10.2021, 20:35:50 »
Kyllä mä nyt jo saan nukuttuu ton öljynpaine asian kans, mutta vielä ku sais ne öljyt pysymään konees eikä työntäis sitä litraa öljyy 2 kierroksen jälkee huohottimee :2funny:.
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #85 : 05.10.2021, 20:51:09 »
Öljyä tulee ulos koneesta jos sulla on öljypohjasta tuleva linja suoraan keruusäiliöön.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #86 : 08.10.2021, 22:40:47 »
Se letku on tukittu.
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #87 : 05.11.2021, 12:15:23 »



Nyt on tämä ajokausi taputeltu. Huohotus ongelmien kans taisteltu melkein koko kesä ku työntää öljyt keruu säiliöön vaikka auto ei edes huohota mielestäni paljoa. Talven aikana tarkotus avata kone ja tehdä koriin kuitu osia esim. Konepelti, etulokarit, takakyljet ja ehkä ainaki taka ovet. Niin ja tietysti maalaus ja teippaus.
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #88 : 05.11.2021, 14:52:07 »


Nyt on tämä ajokausi taputeltu. Huohotus ongelmien kans taisteltu melkein koko kesä ku työntää öljyt keruu säiliöön vaikka auto ei edes huohota mielestäni paljoa. Talven aikana tarkotus avata kone ja tehdä koriin kuitu osia esim. Konepelti, etulokarit, takakyljet ja ehkä ainaki taka ovet. Niin ja tietysti maalaus ja teippaus.

Ihan mielenkiinnosta, millanen huohotusjärjestelmä sulla nyt on? Mulla on tuos 242 vinokoneessa kans samaa vaivaa ja tullut siihen tulokseen että kaikista toimivin ratkaisu on se orkkis pönttö lohkon kupeessa, toki täs tinakoneessa systeemi eroaa mutta uteliaisuudesta kysyn kun nyt puljaamassa T5 moottoria seiskaan
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 drifteri
« Vastaus #89 : 07.11.2021, 06:26:03 »
Vakio pönttö paikallaan josta letku erilliseen keruusäiliöön. Lisäksi auttoi kun veti vielä öljyntäyttökorkista lisä huohotuksen siihen keruusäiliöön. 6 vaparilohkosta puuttuu yksi huohotus lähtö lohkon kyljestä, mikä on taas aidossa t6 lohkossa. Männän rengasvälit vissiin vaikuttaa kans aikapaljon ja mulla ainaki täs driftingis  vaikuttaa myös se, että pitää ajaa rauhas jonku aikaa vedon jälkeen, koska oon tullu siihen tulokseen, että se öljyloukun paluu ei kerkee tyjentään sitä pönttöö, ku on liian pieni ja sen takia puskee öljyt pihalle. Omaan ajattelin vielä tehdä  siihen vakiopöntö alareunaan lisä tyhjennyskanavan jotta pönttö kerkeis tyhjentyy nopeemmin.



Elikkä kuvan 3 ei ole vaparilohkossa ollenkaa. Tohon 3 alapuolelle ajattelin tehdä sen lisäpaluun reiän
« Viimeksi muokattu: 07.11.2021, 06:32:35 kirjoittanut volgaman »
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo